ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 28 januari, 2010  (läst 3194 gånger)

2009-03-29, 12:14
läst 3194 gånger

Utloggad Andreas Lindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 427
  • Senast inloggad: 2022-02-26, 10:59
    • Visa profil
Hej Olle!
Tusen tack!!!
 
Det är spänning att få veta om Jöns Tåckerström eller Tockerström! Roligt att få veta om det och någon som kan lite historia om Jöns Tockerströms lite bakåt tiden förfäder eller det är stopp 1681? som vet jag som föddes han. Jag har läste om Brita Månsdotter och det är mycket intresserad! på hennes dödsnotis! Tack för hjälpen!! Jag undrar om det finns möjligt att hittar om Hans Norells föräldrar i kyrkböcker eller det finns ingen information om Hans Norell f.1713 i Ekeby? Norell måste vara ovanligt efternamn? eller soldatnamn?
 
Mvh
Andreas

2009-03-29, 17:16
Svar #1

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Det är inte alltid man har sådan här tur att det finns kommentarer i kyrkboken - och så tidigt. Nu har Du fadern Olof Persson i Gärdslösa by. Nu återstår vanlig släktforskning där Du får gå igenom alla kyrkböcker för Kumla och kanske närliggande församlingar; I Kumlas böcker finner Du födda, döda och vigda samt de för den här socknen tidiga husförhörslängderna. Dopvittnesanalys är en viktig del av hur man bygger hypoteser. En koll i mantalslängder brukar ge ytterligare information, och har Du tur växer en familj fram. För att vara riktigt säker om släktskap på 1600-talet rekommenderas domboksforskning. Den är tidsödande och man kan avvakta tills dess man har många personer i ett härad att leta efter. Man kan då forska på bredden; Det blir som att fiska med not. Man får med rubbet - även sånt man inte trott man fiskat efter.
Lycka till!
Olle
PS. Glöm inte att anteckna källorna, så Du kan gå tillbaka och kolla. DS
Vänligen,
Olle Elm

2009-03-29, 19:14
Svar #2

Utloggad Barbro Peterson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 839
  • Senast inloggad: 2022-03-29, 14:14
    • Visa profil
Länsman Tåckerström var gift tre gånger. Sista gången 1737 i Rinna socken med pigan Ingrid Svensdotter. Hittar inte andra giftet i mina anteckningar just nu.
 
MVH  Barbro

2009-03-29, 19:32
Svar #3

Utloggad Andreas Lindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 427
  • Senast inloggad: 2022-02-26, 10:59
    • Visa profil
Tack för hjälpen om Tåckerströms far Olof Persson!!! Tack för information hur man är det släktforskning och jag ska kollar upp några uppgifter om hela familjen Tåckerström. Tusen tack Barbro!!! Jag visste inte att gifte han sig tre gånger fruar och sista var det Ingrid Svensdotter. De bodde i Rinna socken som gifte han sig med Ingrid.
 
Mvh
Andreas Lindblom

2009-04-10, 09:33
Svar #4

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hans Norell
Hej Andreas,
Du skriver ovan: Hans Norell föddes i Ekeby och dog 1783-05-04 i Kumla - samt att han föddes 1713. Möjligen har Du fått uppgifterna från Familysearch där det just anges Birth:  1713   Of, Ekeby, Ostergotland, Sweden. När jag igår kollade hans döduppgifter i Kumla C:2, sid 328 (ej 368 som jag råkade ange först!) anges:
Maj 4:de avled .... förre hövrättskommissarien och kronolänsmannen Hans Norell i Jerslösa ... 70 år gammal; Alltså inget om någon födelse i Ekeby. Han bodde i Ekeby åtminstone 1748 då hans dotter Anna Lisa föddes där (hfl).
Uppgifterna i Familysearch är troligen den sedvanliga gissningen.  
Vänligen,
Olle
 
(Meddelandet ändrat av smol den 10 april, 2009)
 
(Meddelandet ändrat av smol den 10 april, 2009)
Vänligen,
Olle Elm

2009-04-11, 01:52
Svar #5

Utloggad Kristina Edström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 785
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 15:56
    • Visa profil
Hans Norell
 
Hej Andreas!
 
Har kollat i mantalen angående uppgifter om Norrell:
Från 1745 finns Kronolänsman Hans Norrell och hustru i Ryckelsby, Ekeby och 1756 är sista året jag hittar honom där.
Från 1757 finns Kronolänsman Hans Norrell i Giärdslösa, Kumla
 
Tyvärr så ger det ingen ledtråd om varifrån han kommer...
 
På CD:n med Marie-Ann Olssons boupptecknings ingresser för Lysings härad finns följande intressanta uppgifter:
1782 efter Comiss. Hans Norells avlidna hustru Anna Maria Tockerstrand som avled 15 feb. i detta gifte dottern Anna Lisa och sonen Jonas 14 år som är död..... med förra giftet avlidna Johan Uhrs änka Eva Elisabet Wetterdahl och Soneson Johan Fredrik Uhr i Norrköping... och avlidna Brita Stina Uhrs 4 efterlämnade barn Gesäll Jonas Nyberg i Jönköping myndig, Carl Magnus Nyberg, Johannes Nyberg och Maria Catharina Nyberg omyndiga i Norrköping
 
Då Hans Norell avlider står endast dotter Anna Lisa och hennes man som arvtagare.
 
Alltså har Anna Maria varit gift tidigare med en vid namn Uhr och hade barn men däremot var det nog Hans Norells första gifte (om han inte varit gift tidigare och det äktenskapet var barnlöst)
 
Hittade förresten att Kakelugnsmakaren Johan Magnus Uhr och Madame Eva Elisabet Wetterdahl får sonen Johan Fredrik 1775 4 feb, i St Olai, Norrköping (CI:6 sid 195). Vigda 1770 30 dec. i St Olai (CI:6 sid 550), Johan är då änkling. Då sonen Johan Fredrik gifter sig 1805 är även han Kakelugnsmakare....
 
Hoppas att det inte blev för krångligt!!
 
Vänligen
Kristina i Norrköping

2009-04-11, 12:03
Svar #6

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hans Norell
Hej igen Andreas,
Kanske Du som jag funderat på titeln hovrättskommissarie. Den låter pampig. Kom på att vi tidigare diskuterat frågan i forumet. Jmfr .
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2009-04-11, 20:17
Svar #7

Utloggad Andreas Lindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 427
  • Senast inloggad: 2022-02-26, 10:59
    • Visa profil
Tusen tack Kristina som du gav till mig att otroligt många information om Anna Maria Norells familjen även efternamn Norell. Det är lite krångligt men försöker jag tittar på igen och om uppfattar jag rätt att Anna Maria gifte sig med första man efternamn är Uhr? Anna Maria fick sonen som heter Johan Magnus och gifte han sig med Eva Elisabet Wetterdahl? Om uppfattar jag om släktskapet ser ut som generationer? Anna Marias barnbarn som är Johan Fredrik? Vad heter hennes man första tidigare äktenskapet Uhr?
 
Roligt att få veta om Norell och Uhr som Anna Maria gifte sig med två männen. Anna Marias två barnen som är Johan Uhr och Brita Stina Uhr? Om det blir rätt allt som förstår jag vad ser ut släktled och Brita Stinas fyra barnen som barnbarn till Anna Maria?Tockerström eller Tockerstrand! Det är roligt att få veta om Anna Marias flera barnbarn och jätteroligt att veta om arbetade han som Kakelsugnsmakare!!!
 
Tack så mycket att fick jag av dig Olle info om Hans Norell som ledtråd i Ekeby och föddes 1713.Bra att gav du till mig ledtrådet och nu är det pusselbitar!!! Jag skriver nu med släktgrenar och kopplar lite allt även väntar på svar från Kristina om det är rätt släktskapet Uhr så det blir rätt släktgenerationer till Anna Marias första tidigare äktenskapet Uhr och andra äktenskapet med Norell!!!
 
Tack!!!
 
Mvh
Andreas

2009-04-11, 20:37
Svar #8

Utloggad Kristina Edström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 785
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 15:56
    • Visa profil
Tåckerström Jöns
 
Hej igen Andreas!
 
Kollade på CD:n med Marie-Ann Olsson avskrifter av bou ingresser i Lysings härad
 
1740 avled Länsman Jöns Tåckerström i Gärdslösa, Kumla, änkan Ingrid Hansdotter, 3 döttrar Anna Maria gift med länsmannen Magnus Jönsson, Catharina och Anna Brita omyndiga samt sonen Olof omyndig.
 
Kan det vara så att Magnus Jönsson även hette Uhr? Det står bara Magnus Jönsson i mantalen,namnet Uhr nämns först 1743...
 
Då man tittar på mantalen i Ryckelsby, Ekeby (SVAR)
1734 heter Kronolänsmannen Jöns Tåckerström o hu, sonen Johan
Länsman Magnus Jönsson
 
1742 Kronolänsman Hans Norrell ogift i Ryckelsby
länsman Magnus Jönssons änka Anna Tåckenström
 
1743 Befallningsman Uhrs fogde tienande Pehr Tilberg (Länsman Norrell uti sysslan behjälplig)
 
Ingen av dem finns med i Ryckelsby 1744 men 1745 står länsman Hans Norrell med hustru
 
Tyvärr hittar jag ingen boupptecknings ingress efter Magnus Jönsson, vare sig i Göstring eller Lysing härader... men det verkar ju som om han dog före 1742.
Det står Anna Maria Tockerstrand på boupptecknings ingressen men det är felskrivet! Antingen på avskriften eller på original bouppteckningen (Har kollat igen, så att det inte var jag som skrev fel) Det är i alla fall Din Anna Maria!
 
Du har helt rätt Andreas!
Anna Maria hade två barn i sitt gifte med Magnus Jönsson som blir vuxna och gifter sig; Johan Magnus Uhr och Brita Stina Uhr.
Johan Magnus får sonen Johan Fredrik (båda Kakelugnsmakare i Norrköping)och Brita Stina väl troligen är gift med en Nyberg ....och har 4 barn.
 
Båda barnens barn finns i Norrköping (med undantag av en son i Jönköping)...  
 
Ja det var lite fler trådar att dra i...
 
Vänligen  
Kristina i Norrköping

2009-04-11, 21:40
Svar #9

Utloggad Andreas Lindblom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 427
  • Senast inloggad: 2022-02-26, 10:59
    • Visa profil
Åh åh tack tack!!! Nu det är pysselbitar som med släkten Uhr och Anna Maria gifte sig med första make som heter Magnus Jönsson troligen efternamn Uhr! Nämen roligt att fick de två barnen Johan Magnus Uhr och Brita Stina Uhr!!! Det var så Johan Magnus som fick sonen och Brita Stina fick fyra barnen blir det stora familjer! Anna Maria fick två ggr makarna men lite konstigt att nämner han inte med efternamn Uhr istället Jönsson. Det är ifall att hade de efternamn Uhr. Vilken gård som föddes Johan Fredric i St Olai i Norrköping som kollade jag nyss på Genline men svårt att vad det står där på gård? Hans far Johan Magnus måste vara föddes 1732 men var föddes han och hans hustru Eva Elisabeth Wetterdahl måste vara föddes 1745 som hittade jag i Family Search. Jag ser ingen var föddes Johan Magnus 1732 i? Det måste vara Anna Maria föddes honom i Kumla,Gärdlösa om har jag rätt?? Jag ska tittar på hans födelseboken om föddes han sen flyttar de till Norrköping senare.
 
Jag undrar om det stämmer Jöns Tåckerström gifte tre ggr som har jag sett i kyrkböcker på hans och som är sista änkan Ingrid Hansdotter som hustru till honom tredje gången? Han gifte sig med Brita Månsdotter f.1678 i Harstad,Hygnestad och död 1720-01-31 i Kumla,Gärdlösa. Sen gifte han sig 1737 med Ingrid Svensdotter i Rinna eller har jag fel?? Kanske kan vara att Jöns Tåckerström gifte sig med andra hustru Ingrid Hansdotter sen tredje hustru Ingrid Svensdotter. Det finns möjligt att fick han med tre hustru i barnen.... Det är skönt att få veta om släkten Uhr som gifte sig med Anna Maria. Det är bara saknas som är nyfiken jag på Tåckerströms hustrur om gifte han sig med tredje gånger?
 
Jag förstår vad skrev du så bra med tydligt förra inlägg men kollade jag om det är rätt med pusselbitar i familjen Uhr!  
Jag ska kollar upp igen med Genline som du gav till mig några uppgifter om dem så tittar jag på igen och hur blev första föddes och till bodde.
 
Mvh
Andreas

2009-07-22, 11:30
Svar #10

Utloggad Marie Lindecrantz

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2011-08-13, 16:05
    • Visa profil
Anna Kaisa Jonsdotter *1807-08-26 i Mellanbäck Ekeby.
Jag undrar om någon kan hjälpa mig hur hon bodde under de första åren
 
1831-1874 boende Udden i Torpa (A1:7-S155 osv till 15-S112)
1874 flyttar hon med sonen och skräddaren Gustaf *1851-08-12 åter till Ekeby.
1874-1878 boende Bygget, Ekeby (A1:16-S47).
Jag undrar vart hon tog vägen därefter  - torpet finns inte i A1:17 och när hon dog.
 
(Meddelandet ändrat av Lindecrantz 2009-07-22 11:32)

2009-07-30, 12:05
Svar #11

Utloggad Marie Lindecrantz

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2011-08-13, 16:05
    • Visa profil
Hej Ekebyforskare,
jag har lyckats att lokalisera ovanstående Anna Jonsdotter (*1807-08-26 Mellanbäck, Ekeby) baklänges.
 
Står som utflyttad från Rinna år 1826 till Boarp, Ekeby. Hittar henne emellertid inte i Boarp i hfl.!
 
I födelselängden C:1-S363 står det att hennes föräldrar var är bonden Jonas Nilsson, Mellanbäck och dess hustru Maja Andersdotter 30 år.
 
Hennes familj bodde  i Mellanbäck vid födseln (se ovan födelselängd + hfl-A1:3-S121). Där anges att hon har en bror vid namn Johannes.
 
Modern: Det föds en Maja Andersdotter (*1777-10-18 i Kopparhult, Ekeby) var far var Anders Johansson.
Fadern Frälse Jonas Nilsson hittar jag emellertid inte.
 
Finns det någon som kan hjälpa mig att lokalisera honom samt deras vigsel.
Tacksam för hjälp

2009-08-04, 00:03
Svar #12

Utloggad Anna Erlingborn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2020-01-08, 22:08
    • Visa profil
Hej!
Jag undrar om det finns någon som kan hjälpa mig med information om föräldrarna till Henning Jakobsson född jun 7 1894 i Kommedalen, Ekeby. Hans föräldrar hette Johan Jakobsson och Klara Mathilda Goding. Den enda information jag har är att Klara Mathilda dog aug 12 1947 i Ekeby. Jag söker nu mer information om dessa två och är även intresserad av deras föräldrar och om de hade några syskon. Tacksam för allt! Mvh//Anna

2009-08-04, 07:05
Svar #13

John Sidén

Hej Anna!
Johan Alfred föddes 1856-03-03 i Lådorna på Hovgårdens ägor i Hov, hans föräldrar var statdrängen Jakob Frans Jakobsson f 1826-02-11 i Hov och hans hustru Karin Nilsdotter f 1819-08-07 i Stora Åby, syskon: Augusta f 1851-02-02 i Hov, Carolina Christina f 1853-11-11 i Hov, Carl Jakob f 1858-09-24 i Hov avliden 1859-09-07 och Frans August f 1860-08-05. Familjen flyttade från Hov till Västra Skrukeby 1865.  
Källor: Hov C:6 fol 33 och AI:9 fol 105 och AI:10 fol 129.  
Klara Matilda föddes 1858-01-12 i Götevi i Ekeby, hennes mor var pigan i Götevi Eva Maria Persdotter f 1830-10-27 i Stora Åby, som far anges rättaren Carl Johan Johansson i Laggarp i Åsbo, han är född 1830-10-01 i Ekeby och flyttade 1857 från Götevi i Ekeby till Laggarp i Åsbo. Eva Maria Persdotter och hennes dotter Klara Matilda flyttade 1858 till Hanarp i Ekeby och 1863 gifte sig Eva Maria Persdotter med Johan Fredrik Persson och flyttade till Öringe, hon fick med sin make dottern Hilda Maria f 1864-08-04 i Ekeby, senare samma år flyttade hela familjen från Ekeby till Hogstad. Carl Johan Johansson gifte sig med Clara Jonsdotter och fick åtminstone två barn med henne; Carl Anton f 1860-10-10 i Åsbo och Hilda Albertina f 1863-04-03 i Åsbo, familjen bor kvar i Laggarp i Åsbo 1863, jag har inte följt dem längre.  
Källor: Ekeby C:3 fol 158, AI:12 fol 253 och 264, AI:14 fol 437, AI:15 fol 597, Åsbo AI:18 fol 28
Med vänlig hälsning  
John

2009-08-04, 15:32
Svar #14

Utloggad Marie Lindecrantz

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 79
  • Senast inloggad: 2011-08-13, 16:05
    • Visa profil
Ett stort tack för era råd jag har nu fått ihop det!  
Det var mycket riktigt den modern och fadern som påpekades.
 
Det blev lite stressigt mot slutet, men jag har nu fått ihop hela pusslet och skall nu bara dubbelkontrollera allt, innan jag kan sammanställa släkttavlan som är min present till 100-åringen.

2009-09-28, 20:00
Svar #15

Utloggad Anna Nyquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2010-04-13, 08:24
    • Visa profil
Hej
Jag letar information om föräldrarna till en Magnus Svensson född 1818 20/3 i Ekeby. Nu finns det ju flera Ekeby och det enda jag har kunnat utesluta hittils är att det inte är Ekeby i Närke. Magnus flyttade senare till Dunkers församling, så ötergötland är ganska troligt.
Tacksam om någon kan hjälpa mig med denna gåta.
Anna

2009-09-29, 11:03
Svar #16

Utloggad Stig Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 310
  • Senast inloggad: 2020-06-04, 16:05
    • Visa profil
Anna
 
I Ekeby E.-län föddes ingen Magnus under år 1818 men finns det inte Ekeby både i Uppland,Skåne och Gotland och kanske fler ?
 
m.h.Stig

2009-10-01, 19:53
Svar #17

Utloggad Anna Nyquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2010-04-13, 08:24
    • Visa profil
Hej Stig
Tack för din hjälp jag får försöka kolla i inflytte längderna till Dunker och se om jag kan hitta honom där. Där borde det stå vilken ekeby det gäller....kanske
 
Anna

2009-10-11, 20:30
Svar #18

Utloggad Christian Ståhl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 99
  • Senast inloggad: 2022-08-11, 17:58
    • Visa profil
Hej, jag undrar om en person vid namn Andrew Gustave Anderson, vet ej var han är född i Sverige. Kanske han hette Gustav Andersson eller liknande eftersom (AGA) troligen är ett senare namn, då han emigrerade till Amerika. Han föddes 1850-11-24 i Sverige, och emigrerade senare, möjligen eller kanske troligen ifrån Ekeby. Enligt uppgift ska denne person bott i Ekeby i alla fall. Någon som kan tänkas komma med lite hjälp här?

2009-12-09, 16:59
Svar #19

Ellen Nordström

Vem var Lotta Lätt?
Jag söker för en amerikans räkning Lotta Lätt. De enda uppgifter som finns (i dopboken)är att hon födde en uä son den 18 maj 1864.Dop 19 maj i Ekeby Carlebytorp.Sonen heter Johan August(Lundin). Utvandrade till USA.1887-09-05. Där heter han John August Landeen
Har sökt i hfl men inte funnit någon ledtråd.
All hjälp motar jag tacksamt
Ellen Nordström

2009-12-09, 20:05
Svar #20

Utloggad Margareta Gerlach

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 438
  • Senast inloggad: 2023-09-12, 10:59
    • Visa profil
Hej Ellen!
 
Charlotta Andersdotter Lätt föddes 26/11 1834 i soldattorpet Sandliden i Ekeby socken Östergötland. Hennes föräldrar var livgrenadjär Anders Lätt och Anna Stina Andersdotter.
 
1864 är hon piga på Westergården Karlebytorp i Appuna socken Östergötland.Hon flyttar dit från Väderstad 1863 och flyttar igen tillbaka till Väderstad 1864. Jag har letat efter när och var hon födde en son men har ännu inte hittat något.
 
Återkommer om jag hittar något. Kanske någon annan kan haka på och finna något..
 
Hälsningar Margareta

2009-12-09, 22:05
Svar #21

Ellen Nordström

Margareta!
Tack för ett snabbt svar!!! Alltid en början.
Nu vet jag att jag är på rätt spår.
Hälsningar Ellen

2010-01-01, 01:52
Svar #22

Sofia Ingmarsson

Hej! Jag söker födelse- och döddatum på föräldrarna till Eva Maria Carlsdotter, f 17860222 på Hesters ägor i Ekeby sn. Enligt födeseboken (Ekeby C:1 s 198) var föräldrarna smeden Carl Andersson i Hester och hans hustru Anna Jonsdotter. Jag kan dock inte hitta dem i husförhöret.
Någon som kan hjälpa mig?
 
//Sofia

2010-01-01, 11:44
Svar #23

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Hej Sofia,
 
Eva Maria Karlsdotter återfinns i dödboken i Ekeby 13/3 1842. Av hennes dödsnotis framgår att hon var dotter till utskrivne soldaten för Bjärsjö (i Rinna) Karl Andersson Bjerman och Anna Jonsdotter.
 
Samma uppgifter kan också inhämtas i Ekeby AI:2 pag 191, där änkan Anna Jonsdotter, född 1748 i Härnösand, och hennes dotter Eva Karlsdotter antecknas bland inhyses folk. Det står också att de kom från Hester 1787. Denna uppgift, att Anna Jonsdotter flyttade som änka från Hester 1787, kan möjligen kopplas till uppgiften i Ekeby dödbok den 11/2 1787 där det noteras att smeddrängen Karl Andersson dött av vådelig händelse, 36 år.
 
Möjligen är detta Eva Maria Karlsdotters far, som ju kallas smed då hon föddes. En titt i GMR kan kanske avslöja om han också var utskriven soldat för Bjärsjö, men avled innan han börjat tjänstgöra och därför kallas smeddräng i dödsnotisen.
 
Eva Maria Karlsdotter gifte sig så småningom med soldaten Anders Grip vilket också framgår av hennes dödsnotis 1842. Samma uppgift, att Eva Maria var gift med soldaten Grip, finns också i en dödsnotis i Ekeby 17/6 1807 över Anna Jonsdotter, född i Härnösand 1744, kommen därifrån vid 5 års ålder med en vårdande släkting, uppfödd i Torpa prästgård, varifrån hon giftes med soldat Karl Gårdman vid Bjärsjö, med vilken hon haft 2 döttrar, den ena länge sedan avliden, den andra livgrenadjär Anders Grips hustru, som uti torpet Kruslund skött henne till slut, 62 år.
 
Här är alltså dödsnotisen över Eva Marias mor. Uppgiften att hon växte upp och gifte sig i Torpa bekräftas av vigselboken där den 1/8 1781 då drängen Carl Andersson från Södra Linnekulla och Pigan Annica Jonaedotter i Börshult gifte sig.
 
Någon uppgift om var Karl Andersson föddes har jag inte hittat. Men med ovanstående uppgifter kanske man kan finna honom i Torpa omkring år 1750?  
 
Mvh/

2010-01-01, 12:46
Svar #24

Sofia Ingmarsson

Hej Hans!
Efter vidare forskning har jag hittat en Carl Bjärman som avlider i Hester 1786-03-08, 28 år gammal av hetsig feber.
Detta borde vara Eva Marias far.
Den smeddräng Carl Andersson som avlider 1787 anges i bouppteckningen som gjordes vara ogift och arvlös, så honom får vi nog avskriva som möjlig fader.
 
Tack för de fina uppgifterna!  
//Sofia

2010-01-01, 15:16
Svar #25

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Utmärkt! Då kan ju smeddrängen avföras och Karl Bjärman noteras som Eva Marias far. Samtidigt måste åldersuppgiften för hennes far justeras. Om dödbokens uppgift stämmer bör han vara född omkring 1757. Så vitt jag funnit föddes ingen Karl Andersson i Torpa runt det årtalet. Och i Ekeby finns ju inga böcker före 1760 att tillgå efter branden. Kanske blir det därför svårt att finna varifrån han kom och när han föddes.
 
Mvh/

2010-01-12, 19:30
Svar #26

Utloggad Roland Juntti

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2015-04-13, 16:24
    • Visa profil
Hej
Behöver hjälp
Frank William Johansson f 10/9 1864  född i Östergötaland vet ej socken,han
emigrerade till Amerika ca 1890 och tog där namnet Linden
Han gifte sig där ca 1892 med Hulda Wilhelmina Andersson f 3 juli 1871,hon var bördig från småland.
Tacksam för hjäp och om det finns intresse för någon så kan jag förmedla kontakt till nulevande ättlingar till dessa två bosatta i Minnesota
Mvh Roland
 
Detta inlägg flyttades den 10 september 2010 från Okänd socken i Östergötland.
Magnus Hjärtström, moderator

2010-01-12, 21:31
Svar #27

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det finns ingen som har det födelsedatum du uppger, men följande är en möjlighet:
 
Post 85036
 
Johansson, Frans Wilhelm
Dräng (ogift man)
 
f. 19/9 1864 i Ekeby, Östergötlands län (Östergötland)
 
Utvandrad 22/10 1886
från Lönshult, Ekeby, Östergötlands län (Östergötland)
till Nordamerika
 
Källa: Husförhörslängd, s. 261
 
Emibas emigrationsakt: Ekeby E 1886 073
 
Detta inlägg flyttades den 10 september 2010 från Okänd socken i Östergötland.
Magnus Hjärtström, moderator

2010-01-12, 22:38
Svar #28

Utloggad Roland Juntti

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2015-04-13, 16:24
    • Visa profil
Hej Elisabebeth
Stort Tack
Det är säkert rätt, i Amerika så är födelseuppgifterna väldigt difusa,det brukar ofta vara uppskattat födelseår, det är fel födelsedatum och till och med födelseår år på flera av mina släktingar där.
Finns det mer om hans familj??
Mvh Roland
 
Detta inlägg flyttades den 10 september 2010 från Okänd socken i Östergötland.
Magnus Hjärtström, moderator

2010-01-13, 02:40
Svar #29

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Hej Roland och Elisbeth!
 
Serendipity! Dvs att hitta något man inte visste man letade efter. Det har just hänt mig!
 
Jag skulle just gå och lägga mig när jag tänkte kasta en sista blick i Anbytarforum. Inga av mina socknar hade något nytt inlägg, men jag fick syn på diskussionen Okänd socken i Östergötland och klickade på chans. Jag fick syn på frågan om Frans Vilhelm Petersson, som inte ringde några klockor. Men Elisabeths förmodan att han var identisk med mannen från Ekeby gjorde att jag kollade upp det i kyrkböckerna, eftersom Ekeby är en socken jag forskat i.  
 
Jag fann då att ingen av Frans Vilhelms föräldrar kom från Ekeby. Fadern Johan Fredrik Petersson kom från Malexander och modern Beata Sofia Jakobsdotter från Västra Harg. Men eftersom Malexander också är en socken jag forskar i gick jag vidare ett steg till och fann att Johan Fredrik var född i Boaryden, Basteberg 31/10 1831. Det verkade bekant, och när jag hittade födelsenotisen började jag ana vartåt det lutade. Johan Fredriks föräldrar var Petter Karlsson och Maria Persdotter, brukare i Basteberg och torpare i Boaryden, och de ingår i min egen antavla!
 
Det visar sig att jag av misstag ramlade in på anorna till Karl Petter Petterssons, min farmors farfars, lillebror! Till råga på allt hade jag ingen kännedom om att yngste sonen till Petter Karlsson gift sig och fått barn...
 
I denna sena timme ska jag inte forska mer i saken, men återkommer gärna med mer info. Och visst vore det roligt att få kontakt med ättlingarna i USA, Roland!  
 
Mvh/
 
Detta inlägg flyttades den 10 september 2010 från Okänd socken i Östergötland.
Magnus Hjärtström, moderator

2010-01-13, 10:03
Svar #30

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Roligt, Hans! Och nu Roland har du fått kontakt med Hans, som vet allt om det hörnet av Östergötland.
 
Detta inlägg flyttades den 10 september 2010 från Okänd socken i Östergötland.
Magnus Hjärtström, moderator

2010-01-13, 14:27
Svar #31

Utloggad Roland Juntti

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 132
  • Senast inloggad: 2015-04-13, 16:24
    • Visa profil
Hej Hans
Ja i bland så händer sådana otroliga saker fick uppleva det samma själv för två veckor sedan ,har letat länge mer än 15 år  efter en försvunnen nära släkting. Fick ett mail från en annan släktforskare som råkat stöta på en passansökan i Amerika där hon uppgav var hon var född ,tack vare detta mail så hittade jag hittade nya släktingar i Amerika och dessa har försökt hitta oss,så nu har vi en intensiv mailkontakt med varann
Ättlingarna till Frans Vilhelm är nära vänner till en av mina bekanta i Minnesota
Du kan väl maila mig hem eller om du anser att det är ett allmänt intresse kan vi fortsätta här eller på någon annan plats i Anbytarforum
Min mail adress roland.juntti@spray.se
Mvh Roland
 
Detta inlägg flyttades den 10 september 2010 från Okänd socken i Östergötland.
Magnus Hjärtström, moderator

2010-01-26, 20:20
Svar #32

Utloggad Catharina Josefsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 115
  • Senast inloggad: 2019-02-14, 10:54
    • Visa profil
Hej!
Jag letar efter födesefösamling och de första åren för min anfader rättaren på Iboholm Pehr Gabrielsson Sandberg, född24/6 1776 i Ekeby. Jag har letat i många Ekeby, men inte hittat honom. Idag fann jag Pehr född 3/7 1778 i Ekeby-Rinna. Hans föräldrar var Gabriel Eliasson och Lena Nilsdotter.Jag kollade i VB och fann deras vigseldag 24/6 1776. Kan detta vara min anfader? Kan datumen för födelse och föräldrarnas bröllopsdag ha förväxlats? Jag vet att han kom till Iboholm i Bo församl.(T) 1803 från Vallersta och därefter kan jag följa honom.Vilket Vallersta? Det finns någon uppgift om att han kom från Säby till Vallersta,Hassla nedre Holme 1798.Flyttar därifrån till Ljungstorp 1802. Kan detta östgötska/småländska boende vara uppgifter som gäller för min anfader? Finns det någon som vet något om detta är jag tacksam för svar.

2010-01-28, 00:07
Svar #33

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Hej Catharina.
 
Den dräng Peter Gabrielsson som lämnade Ljungstorp i Vallerstads socken i Östergötland den 4/4 1803 med flyttbesked till Svennevad [Vallerstad AI:1, maskinpag 208] är definitivt densamme som din ana. Och jag skulle tro att han också är identisk med Gabriel Eliassons och Lena Nilsdotters son från Ekeby. Det skulle dock underlätta betydligt om man kunde hitta Gabriels eller Lenas bouppteckning, eller åtminstone deras dödsnotiser, vilket jag alltså inte gjort.
 
Peter Gabrielsson kom som du skriver från Säby (troligen Säby socken i Småland) 1798 till Hassla Nedre Holme i Vallerstad och flyttade 1802 vidare till Ljungstorp i samma socken. Tyvärr saknas flyttningslängd i Säby 1798 så jag har inte kunnat finna honom där. Har även sökt efter föräldrarna i Säby, hittills utan resultat.
 
Klart är att Gabriel gifte sig första gången 2/11 1774 i Ekeby med Kerstin Johansdotter i Ryckelsby kvarn. Hon dog dock knappt ett år senare och Gabriel gifte om sig 24/6 1776 med Lena Nilsdotter. Då står han som mjölnare i vigselboken.  
Ännu 1784 bor makarna på Ryckelsby ägor med två barn (enligt mtl 1785). I marginalen noteras att hustrun tjänar och han är ofärdig.  
Vad som hände med makarna och barnen sedan vet jag alltså inte. Jag kan inte hitta dem i Ekebys första husförhörslängd som sträcker sig mellan åren 1789 och 1798. Troligen flyttade de ur socknen mellan 1784 och 1789.
 
Mvh/

2010-01-28, 19:18
Svar #34

Utloggad Catharina Josefsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 115
  • Senast inloggad: 2019-02-14, 10:54
    • Visa profil
Tack Hans för dina uppgifter!
Jag har sökt vidare efter födelse för Pehr Gabrielssons förmodade föräldrar. Jag hittade Lena Nilsdotter 11/10 1749 i Rinna FB 1740-1802 356.14 C:2 s.134. Gid 356.14.28700. Hennes föräldrar är Nils Olofsson och Anna Svensdotter. Jag kan inte läsa ut var de bor.  
Pehr(Petter) Gabrielsson Sandberg har jag hittat i Säby HF A:1 3B. Gid251.45.78900. De bor i Brunstorp. Han finns också HF 251.45. 82200 Agneryd? Tror du att detta kan stämma?  
Jag tror också att Familjen Gabriel Eliasson måste ha flyttat ur socknen mellan 1784 och 1789. Men hur kan man få detta bekräftat? Vet någon något om detta blir jag jätteglad!
MVH Catharina

2010-01-28, 19:22
Svar #35

Utloggad Catharina Josefsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 115
  • Senast inloggad: 2019-02-14, 10:54
    • Visa profil
Tack Hans för dina uppgifter!
Jag har sökt vidare efter födelse för Pehr Gabrielssons förmodade föräldrar. Jag hittade Lena Nilsdotter 11/10 1749 i Rinna FB 1740-1802 356.14 C:2 s.134. Gid 356.14.28700. Hennes föräldrar är Nils Olofsson och Anna Svensdotter. Jag kan inte läsa ut var de bor.  
Pehr(Petter) Gabrielsson Sandberg har jag hittat i Säby HF A:1 3B. Gid251.45.78900. De bor i Brunstorp. Han finns också HF 251.45. 82200 Agneryd? Tror du att detta kan stämma?  
Jag tror också att Familjen Gabriel Eliasson måste ha flyttat ur socknen mellan 1784 och 1789. Men hur kan man få detta bekräftat? Vet någon något om detta blir jag jätteglad!
MVH Catharina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna