ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 1999-augusti-15  (läst 2268 gånger)

1998-12-14, 10:38
läst 2268 gånger

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
 Brunna kyrkböcker är ett elände för oss släktforskare. Ekeby socken drabbades av detta 1761, då all kyrklig dokumentation, utom en räkenskapsbok, blev eldens rov.
För att kunna komma åt mina egna anor i denna socken började jag för mer än tio år sedan försöka hitta ersättningskällor. Sökningen har sedan dess utvidgats till att gälla hela socknen och dess befolkning. Grannsocknars kyrkböcker har fått släppa till sina uppgifter om Ekebybor, mantalslängder, domböcker och andra källor har också använts.  
Men det visade sig svårare än jag först trodde att komma vidare. Ekeby var del av Vadstena län, som i sin tur utgjorde livgeding åt Karl X Gustavs änka, drottning Hedvig Eleonora. Detta faktum gör att mycket intressant arkivmaterialet finns i Riksarkivet i Stockholm och inte på Vadstena landsarkiv där det annars skulle ha hamnat. Och för en fattig landsortsbo är det inte så lätt att få forskartid i Stockholm...
Många goda krafter har dock hjälpt mig framåt. Men det behövs fler för att åter få fart på kartläggningen.
Har Du Ekebybor i släkten från tiden före eller strax efter kyrkbranden är jag mycket intresserad av kontakt. Jag kan hjälpa till med det jag har och kanske kan Din bit fylla ut en tom plats i pusslet.
Speciellt intresserad är jag av att få uppgifter om folk som är födda i Ekeby socken, men som sedan flyttat för att bosätta sig på annan ort. De kan vara mycket svåra för mig att hitta, men enkla för er som redan har hittat dem!  
Med förhoppning om ett fruktbart samarbete.

1999-01-14, 17:01
Svar #1

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hej Hans!
Livgedingets mantalslängder finns ju mycket riktigt inte i orginal i Vadstena Landsarkiv, men däremot på mikrofilm. Jag har själv studerat delar av dessa längder, både orginalen på riksarkivet och filmerna i Vadstena. De innehåller emellertid luckor. De östgötska delarna av Livgedinget  (alltså Vadstena län) finns överhuvudtaget inte med i de första årgångarna; utan huvudsakligen de södermanländska. Jag har för mig att Vadstena län dyker upp först i slutet av 1670-talet eller t.o.m i början av 1680-talet.  
Vadstena län finns dock fram till mitten av 1670-talet  med i  Östergötlands mantalslängder (som också beträffande 1600-talet finns i orginal på Riksarkivet, men på mikrofilm i Vadstena och på Linköpings återuppståndna/provisoriska bibliotek)

1999-01-15, 01:33
Svar #2

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Hej Carl-Fredrik och tack för upplysningen. Nu blir det ännu intressantare att försöka ta sig till Vadstena igen så snart som möjligt :-)

1999-01-15, 07:17
Svar #3

Peter Rydén

Hej Ekebyforskare!
Jag har en ana som jag inte har kunnat lokalisera på annat sätt än genom en notering om att hon var född i Ekeby. Detta är vad jag vet om henne:  
Ingrid Bengtsdotter född 1741 i Ekeby. Gift 1764-10-14 (vilken socken?) med Jonas Nilsson (född 1730-05-21 i Sund sn). De fick mig veterligt 7 barn där de bodde i Näsby, Åsbo sn: Petter (f 1766-11-30, d 1829-02-16), Anna (f 1768-04-06), Beata (f 1770-01-09), Katarina (f 1771-09-18), Jonas (f 1773-12-18), Greta (f 1775-06-13) och Gabriel (f 1776-05-12).  
 
Är något mer känt om denna Ingrid Bengtsdotter?

1999-01-18, 03:37
Svar #4

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Hej igen Bodil.
 
Jodå, visst föddes Anders Grek i Ekeby den 18 augusti 1776. Närmare bestämt i Gabrielshammar, en av de båda hammare som tillsammans utgjorde Boxholms Bruk. Hans föräldrar var smeden Lars Grek, död 1786 bg 29/1 i Ekeby. Varifrån han kom vet jag inte. Han gifte sig dock 27/10 1761 i Ekeby med Greta Persdotter, f 1739 i Mellanbäck, Ekeby, dotter till bonden Per Nilsson och hans till namnet okända hustru.
Det vore roligt att få höra mer om Anders och hans familjs öden i livet, annat än att han dog 1843. Var det f ö i Ramsberg han dog? Vad hette hans hustru? Var gifte de sig? Hur många barn fick de? Sånt intresserar mig, eftersom jag håller på att sammanställa uppgifter om Ekebybor i förskingringen. Och det kan man ju kalla Anders Grek!

1999-01-18, 11:00
Svar #5

Redaktören

Ovanstående svar är föranlett av en fråga ställd i diskussionen Säby under Småland.

1999-01-18, 14:56
Svar #6

Utloggad Bodil Westberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 761
  • Senast inloggad: 2011-02-11, 22:08
    • Visa profil
    • w1.672.telia.com/~u67202074/index.htm
Hej Hasse
Mycket ,mycket tack för din upplysning.Du kan bara ana hur mycket tid,och funderingar vi(jag och min dotter Victoria) har ägnat detta problem, nu börjar det lossna i  forskningen på min släkt, så nu får hon ägna sig själv åt forskningen på sin fars släkt (som varit mycket enklare)Nu lite upplysningar om Anders Grek han gifte sig 1816 med Stina Matsdotter( född 1780 i Ramsberg)de var bosatta vid Klotens bruk där Anders var klensmed.Vissa spår säger att Anders varit gift tidigare men detta ska jag forska vidare på, kan vara lättare nu när jag kan följa honom andra vägen ochså.Ander och Stina fick fyra döttrar,Johanna född 5/7 1817, Anna-Stina född 7/11 1819, Maja-Lisa 6/4 1822( min ana) och Lovisa 23/9 1827. 1830 blev Anders änkeman då Stina dog i bröstfeber och själv slutade han sina dagar som fattighjon och dog 16/10 1843 i lungsot.
M.V.H. Bodil

1999-01-18, 23:17
Svar #7

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Hej Peter.
Har tyvärr inga nya uppgifter om Ingrid Bengtsdotters anor. Däremot kan jag meddela den föga överraskande nyheten att hon faktiskt gifte sig i Åsbo det angivna datumet

1999-01-19, 08:48
Svar #8

Peter Rydén

Tack för svaret, Hans!
Jag får fortsätta leta på olika håll efter Bengtsdotterskan.  
/ Peter R

1999-01-20, 21:49
Svar #9

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hej Peter, Hasse och ni andra Ekeby/Åsboforskare! Jag har ytterligare några upplysningar om Jonas Nilsson och Ingrid Bengtsdotter. Sonen Jonas Jonsson (1803-1852) i Näsby var min fm mf f  
 
Jonas Nilsson var född oä 1730 18/5 i Sunds sn, och dog 1805 7/4 på Hultekils ägor, Åsbo sn, han var bonde först i Näsby, sedan i Hultekil,  han var kyrkvärd i 28 år. gift 1:o 1759 18/4 (beskedl. dräng fr Ettringtorp [Åsbo]) med dygdiga änkan Anna Andersdotter i Näsby, f 1728 15/11, d 1763 27/10. (i barnafödande)
barnet måste också ha dött; det finns inte med i vare sig födelse- eller dödboken. Enda levande födda barnet i Jonas 1:a gifte tycks vara dottern  Maria f 1761 9(?)/6.  
 
Ingrid Bengtsdotter är mycket riktigt f 1741 i Ekeby sn enligt Åsbo AI:1 ff (datum saknas) Hon flyttar 1762 14/11 från Ekeby sn till Strålsnäs, och säges vid vigseln vara piga där.
Hon dör 1811 25/2 på Hultekils ägor. Jag har gått igenom mantalslängderna för Ekeby, och registrerat alla Bengtar i Ekeby, men har dessvärre inte lyckats identifierna någon av dem som säker far till Ingrid.
Jonas närmasre anor:
 
f  Nils Nilsson, bonde i Broby, Sunds sn, är 1730 27/5 instämd för horsbrott, (gift m Ingeborg Larsdotter, som p.g.a. makens nämnda brott begär äktenskapsskillnad) (Ydre hdrätt DB AI:14, s 59 [1730]), (Det finns dessvärre luckor i Sunds kyrkböcker, och någon vigselnotis har inte påträffats. Han är förmodligen inte från Sund, och förefaller flytta därifrån efter ovan nämnda händelser) är inte gift m
 
m  Maria/Maja Jonsdotter, f 1701 1/8 (dp 4/8) i Graby, Sunds sn, kallas i fb 1730 18/5 löskvinnfolk (Sund C:4), d 1761 9/8 (bg 16/8) i Ettringstorp, Åsbo sn, kallas då rätt hederlig hustru i församlingen [g efter 1730 m Jöns Samuelsson, Ettringstorp, Åsbo sn]
 
mf  Jon Persson, vid vigseln bosatt i Bulsjö, Sunds sn, senare bosatt i Graby och i Grabytorpet, ibid sn, trol. även i Tomta, ibid. sn (?), g 1691 31/10 i Sund m
 
mm  Kerstin Zachrisdotter [Holm], vid vigseln bosatt i Graby, Sunds sn, lever ännu 1763 13/6 i Ettringstorp, Åsbo sn;gamla änkan h. Kerstin uti Ettringstorp, Jöns Samuelssons swärmoder(Åsbo C:2), men flyttar detta år till icke nämnd ort
 
mmf  Zachris Holm, f 163(7), d 1712 (bg 2:a sönd. i fastan), befallningsman på Graby, Sunds sn, bosatt i Grabytorpet, ibid. sn, g m
 
mmm  Beata Johansdotter, d 1734 (bg 17/3) i Kalverfall, Sunds sn [hos dottern Beata Zachrisdotter, död samma.år (bg 28/4)], hustru i Grabytorpet, ibid. sn

1999-01-20, 23:19
Svar #10

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
RÄTTELSE till mitt inlägg 1999 21.49:
Jag var visst lite för snabb med att skicka iväg det förra meddelandet. Det står felaktigt: SONEN Jonas Jonsson (1803-1852) i Näsby.....Det ska naturligtvis vara:  
sonen Jonas Jonsson (1773-1817) i Näsby var min fm mf ff. [SONSONEN Jonas Jonsson d.y. (1803-1852) i Näsby var däremot min fm mf f] Rätt ska vara rätt! Jag beklagar förväxlingen.

1999-01-20, 23:56
Svar #11

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Hej Carl-Fredrik m fl.
Även jag har gått igenom mantalslängderna för de aktuella åren och bara hittat fyra Bengtar i Ekeby runt 1740/41, som skulle kunna vara ”ansvariga” för Ingrids tillblivelse.
Det är
Bengt Zackrisson (sistanamn i mtl 1741) i Komdalen
Kommentar: i mtl 1740 finns hans hustru antecknad men inte i 1741 års mtl. Vad betyder det?
 
Bengt Bergström, soldat, och hustrun Brita på Bärbäcks ägor.
Kommentar:Dem kan vi nog utesluta eftersom soldaten är den enda Bengt som jag funnit ankomling från under perioden 1735-1745, förutom Ingrid Bengtsdotter. Bengt och Britas dotter Anna föddes enligt dödboken och senare hfl - 1741! Såvida flickorna nu inte är tvillingar förstås. Men det tar jag för helt uteslutet eftersom Anna aldrig förekommer som dopvittne till Ingrids barn, åtminstone så vitt jag kunnat se. Det är f ö märkligt att inte en enda person från Ekeby är dopvittne till något av Ingrids barn.Vad betyder det? Att hon var syskonlös?
 
Bengt och hustrun i Gölebo på häradsallmänningen.
 
Bengt och hustru i Baggemålen.
Kommentar: De bodde i Baggemålen redan 1734.  
 
Utöver dessa Bengtar nämns fyra-fem drängar Bengt också. Men jag tror inte att de är aktuella.
 
Tio år senare - 1751 - finns bara en enda Bengt antecknad i mtl och det är nämndemannen Bengt Svensson i Boarp, han och hustrun flyttade omkring 1760 till Hanarp. När han dör den 19/11 1787 står det i dödboken att han dog från hustrun, inga barn nämns.
 
Är detta samma Bengtar som du hittat Carl-Fredrik? Och kan i så fall mina anteckningar hjälpa oss på traven när det gäller Ingrids far?

1999-01-21, 10:20
Svar #12

Peter Rydén

Hans och Carl-Fredrik!
Jag har med tillfredsställelse sett på den diskussion som uppstod efter mitt inlägg om Bengtsdotter och Jonsson.  
Jag själv är ättling till den första sonen i det andra äktenskapet, Petter (1766-1829). Jag skulle gärna vilja ta del av Carl-Fredriks ättlingar via e-postad fil (rtf, doc eller gedcom). Jag skall efter min flytt nu i helgen hörsamma min egen begäran åt motsatt håll.  
Vi ses i Kalmar, Hans!

1999-01-26, 22:12
Svar #13

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hej Hans och Peter (m fl?)!
Jag har hittat i stort sett samma Bengtar i Ekeby som du, Hans, utom att du hittade en ytterligare. Men ingen av dem går ju att utnämna  som Ingrids far; inte ens som skäligen misstänkt.
I mtl 1754, 1759 och 1765 finns ju som du redan konstaterat endast sex- och nämndemannen Bengt Svensson i Boarp/Hanarp kvar. Vid sistnämna tillfälle (1765) bor i Hanarp, förutom  nämnemannen själv och hans hustru, även drängarna GABRIEL och Sven samt pigan  GRETA. Såväl Gabriel som Greta återfinns ju bland Ingrids barn. Kan det vara en ledtråd? Eller är namnen mycket vanliga i Ekeby vid denna tid? Vad hette f.ö. nämndemannens hustru? Ingrids mor borde ju ha hetat Anna, eftersom äldsta dottern i detta gifte hette så. Jonas mor var ju redan uppkallad genom dottern Maria i första giftet. Men man verkade inte följa namngivningsreglerna alltför slaviskt. Varför heter t.ex. äldste sonen Petter?  Efter Jonas morfars far, eller.....? Varför finns varken Bengt, Nils eller Kerstin representerade bland barnen? Finns det f. ö. någon bouppteckning efter Bengt Svensson?  
 
De andra Bengtarna verkar inte vara direkt aktuella, eftersom de försvinner. Eftersom  Ingrid flyttar från Ekeby till Strålsnäs, Åsbo 1762, och inga föräldrar nämns i sammanhanget, torde det förutsätta, om fadern är en annan än Bengt Svensson, antingen att:
1) Fadern är död, eller
2) Fadern är så gammal, eller av annan anledning skattebefriad, att han inte behöver stå i mantalslängden, eller
3) Fadern har tidigare flyttat ur socknen, men Ingrid har blivit kvar i/ har flyttat tillbaka till Ekeby.
 
Förutom Bengtar nämns 1759 och 1765  en Sven BENGTSSON i Öringe. Kan det möjligen vara en tänkbar bror till Ingrid? Men VARFÖR, i så fall, förekommer varken han eller någon annan Ekebybo som dopvittne?? Är det så att man medvetet valde grannar och umgängesvänner, men inte släktingar, trots att dessa fanns på inte alltför långt håll? Eller är det så att Ingrid var föräldralös, och saknade såväl syskon som övrig nära släkt? Frågorna blir många. Som t. ex: VAR hon verkligen född i Ekeby? I familjer, där man flyttar ofta, får ibland barnen uppfattningen, att de är födda i en annan socken än de egentligen är. Speciellt vanligt är detta om föräldrarna dör tidigt. Det finns flera exempel på just detta. Och - hamnar en sådan felaktig uppgift i en kyrkbok - får personen oftast dras med denna felaktighet till sin död. Detta också sagt som en varning till släktforskare, att inte alltid tro okritiskt på en uppgift, bara för att den står i en kyrkbok. (Dock ska sägas: I ca 95% av fallen stämmer uppgifterna)  
 
Jag har också gått igenom tänkbara Ingridar, som nämns i mtl 1754 och 1759  (Och vilka som saknas 1765)  
 
1754: Barbäck (nu Bärbäck): p.(igan) Ingrid  (kvar 1759, men borta 1765) [I Barbäck heter f.ö. en av sönerna på gården GABRIEL och en av de andra pigorna GRETA] ( Hans, du hade ju en soldat Bengt i Bärbäck, men honom fick du ju utesluta; eller...??)
 
  Hageby: I en stuga: p. Ingrid  m. sina gamla   föräldrar(!) (1759 2 Ingridar se nedan 1759)
 
1759: Öringe: p. Ingrid (ej 1754, borta 1765)
(jfr den andra gården i byn: Swen Bengtsson o.h.h.)
 
  Barbäck: p. Ingrid (se ovan, borta 1765)
 
  Hageby: (se ovan) 1) Anders og. mod. hu KARIN  (jfr Jonas o Ingrids d Katarina f 1771!!)dr. PÄR (jfr Petter 1766) p. Ingrid
2) Olof Persson Enkl. p. Ingrid och Lena
 
  Karsbo: p. Ingrid (ej 1754, borta 1765)  
 
Inte heller genomgången av Ingridar gav ju något entydigt besked, även om vissa omständighet och namnkombinationer onekligen är intressanta. Har någon av er kanske ytterligare något att komplettera med, så vi kan lösa gåtan?
m.v.h. Carl-Fredrik

1999-01-27, 11:51
Svar #14

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Bengt Svenssons hustru hette troligen Anna Andersdotter. BS dog den 19/11 1787 i Öringe, 75 år gammal, d v s född ca 1712. I dödsnotisen står dog uttryckligen att han ”dog från hustrun”, inga barn ens antydda alltså.
 
I den första hfl som finns bevarad från Ekeby socken (1789-1798, AI:1, pag 27) finns under Öringe augment änkan Anna Andersdotter, född 16/11 1712 i Vadstena. En anteckning i marginalen säger också att hon är fattighjon. Hon är med största sannolikhet Bengt Svenssons änka. Under de första åren av 1760-talet är Bengts hustru Anna i Hanarp flera gånger dopvittne.
 
Har tyvärr inte återfunnit Annas dödsnotis.
 
Betr ditt resonemang om Gabriel och Greta ber jag att få återkomma, Carl-Fredrik.
 
Sven Bengtsson i Öringe är knappast syster till Ingrid Bengtsdotter. De uppgifter jag har om Sven Bengtsson ser ut så här i sammandrag:
 
Sven Bengtsson (f 1710 (åu), död 1775 på Öringe ägor, bg 29/10) och h (Anna f 1702 (åu), död 1768 på Öringe ägor, bg 27/3)
Barn:
Anders Svensson (f 1745 i Öringe),  
Kajsa Svensdtr (f 1740 i Öringe)  
(N.N. Svensdtr f 1748 (åu), död 1767, bg 5/7).
 
Ingrid Bengtsdotter är alltså jämnårig med Svens barn.

1999-01-27, 12:18
Svar #15

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Några saker slog mig efter att jag sänt iväg mitt förra meddelande.
 De stickprov/intervaller, som jag använde i min Ingrid-undersökning, är nog inte tillräckligt nära varandra i tiden, för att man ska få en fullständig bild av det totala antalet individer och deras ev. flyttning som frågeställningen gäller. Det är nog nödvändigt att i detalj granska mantalslängderna för 1761, 1762 och 1763 om man ska få något svar på det sättet. Jag ska försöka att titta på detta nästa gång jag åker till Vadstena. Men det kommer kanske att dröja något, dessvärre.
 
En annan sak som slog mig var: Kan en tänkbar förklaring till att vi inte hittar någon Bengt att sätta i samband med Ingrid Bengtsdotter vara att Ingrid, i likhet med sin make Jonas, skulle kunna  vara född u.ä. Det skulle i så fall kunna förklara varför vi inte hittar någon riktigt misstänkt Bengt. Vad säger, i så fall, att hennes far Bengt absolut måste ha bott i Ekeby? Kanske man också skulle titta i Domböckerna för Göstrings m. fl. härader efter Bengtar, inblandade i faderskaps- och lönskalägesmål under åren 1740-42. Denna tänkbara bakgrund skulle också kunna förklara bristen på riktig släkt, som ställer upp som faddrar, och även till att såväl namnet Bengt som Nils ratas. Släktskapsrelationerna  var väl oftast i dylika fall  inte alltför täta eller hjärtliga.
 
Kan f.ö. en total genomgång av bouppteckningar under den aktuella perioden ge något?

1999-01-28, 23:14
Svar #16

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Carl-Fredrik
En snabbgenomgång av Mari-Anne Olssons register över bouppteckningsingresser för Göstrings och Vifolka härader gav ingenting. Ingrid B. i Åsbo förekommer inte någon gång bland bouppteckningarna, åtminstone inte enligt registret.
 
Jag börjar luta åt att din teori om Ingrid som född utom äktenskapet verkar mer och mer trolig ju mer jag tänker på saken. En ordentlig genomgång av domboken runt 1744 skulle kanske ge något.

1999-02-10, 13:26
Svar #17

Utloggad Bodil Westberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 761
  • Senast inloggad: 2011-02-11, 22:08
    • Visa profil
    • w1.672.telia.com/~u67202074/index.htm
Hej
Nu behöver jag er hjälp igen. Sedan sist har jag fått veta (genom kontakt med Karl-Arne Brehmer) och genom att kolla H.f.l. Al:2 att Anders Grek efter faderns död 1786 fick sitt hem hos farbrodern stålbrännaren Johan Gabriel Grek f.1762 i h.f.l. står att han ankom 1766 från Brunby(?) Var hittar jag det? Kanske är det hans födelse ort och en möjlighet att hitta hans och brodern Lars föräldrar.När det gäller Anders har jag kommit så långt att jag fått bekräftat att han 1805 gifte sig första gången med smedsänkan Maja Greta Levert i Kil(Närkes)och att de sedan flyttade till Ljusnarberg. Där ska jag nu fortsätta att leta efter dem.

1999-02-10, 17:00
Svar #18

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Hej Bodil.
 
Brunby torde vara detsamma som Brunneby socken på slätten i närheten av nuvarande Borensberg. Jag har noterat att flera av smederna vid Boxholms bruk kom just därifrån. Kanske blev de värvade ”i klump” när Boxholms bruk växte fram under andra halvan av 1700-talet.

1999-02-10, 23:55
Svar #19

Utloggad Henrik Mosén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1228
  • Senast inloggad: 2018-10-22, 19:16
    • Visa profil
    • www.vifolka.se
En liten extrainformation till Bodil.
 
Din Johan Gabriel Grek, föddes 7 oktober 1762 på Näs i Brunneby sn, döpt där samma dag. Fadern kallas där Lars Grek, knipsmed, och hans hustru Greta Persdotter.
Henrik Mosén

1999-02-11, 06:47
Svar #20

Utloggad Bodil Westberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 761
  • Senast inloggad: 2011-02-11, 22:08
    • Visa profil
    • w1.672.telia.com/~u67202074/index.htm
Henrik
Tack för din upplysning! Då skulle min uppgift att han var en farbror vara fel han är alltså älste bror till Anders i stället, det kan nog stämma eftersom hans föräldrar enligt uppgift skall ha gift sig 1761.Ja då är det bara att beställa nya kort, och låta jakten gå vidare

1999-02-11, 17:54
Svar #21

Utloggad Lena A Löfström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 964
  • Senast inloggad: 2022-11-01, 10:39
    • Visa profil
Hej jag söker information om Sisilia (Cicilia/Sissa) Nordfeldt, f 17 mars
1797 i Ekeby.
 
Problemet är att jag inte vet vilket Ekeby, det verkar i alla fall inte vara Ekeby i Skåne. Kanske har jag tur och det är ert Ekeby.
 
Alltså - känns hon igen?
 
Hälsningar Lena A L

1999-03-08, 23:27
Svar #22

Gerd Holmström

Hej Hans och andra Ekebyforskare.
Jag behöver både hjälp och så har jag lite uppgifter om en Ekebyare i förskingringen.
Det gäller Jacob Nilsson född 25/6 1720 i Ekeby(enl.hfl. år 1784 Asby sn, gården Sillefall)
Jag vet ganska mycket om honom från hfl i Asby och har även en kopia av bouppteckningen.
Jacob Nilsson var gift med Elin Olofsdotter född i april 1723 i Torpa.  
De fick fyra barn:
Sven        enl bouppt. för Jacob Nilsson
Olof        enl samma källa        
Jacob       f. 25/3 1759 i Asby enl fb Asby fs
Maria (Maja)    6/4 1766   Asby            
Första gången jag finner dem är i Asby vid sonen Jacobs födelse (min ana).
Jacob Nilsson död 18/12 1793 begravd 20/12 och efterlämnar enl bouppteckningen ovan nämnda barn och hustru. Dottern Maja är då gift med Jonas Andersson, som undertecknar bouppteckningen för hennes del.
Vid sin död står Jacob Nilsson som ägare till följande gårdar(hemman)
3/2 Skattefrälsehemman Sillefall
3/2 Kronoskattehemman Kalswid (svårläst)
3/4 Kronoskattehemman i Rusthållet Karlstorp
3/32 del utå augumentshemmande Koningsäng
Sonen Jacob Jacobsson gifter sig 10/3 1790 med Anna Hansdotter född 1755-1756 i Torpa, och de får en son Anders född 6/8 1790 i Sillefall, Asby.
Jag har följt släkten framåt, och kan sända direkt till dej Hans om du är intresserad av att följa flera generationer framåt.
Min fråga är ju som alla förstår, hur kommer jag vidare med Jacob Nilssons föräldrar. Det är inte så lätt när man som jag bor i Malmö och det är långt både till Riksarkivet och Vadstena. Har läst tidigare inlägg om mantalslängder, finns där kanske något jag kan skicka efter från SVAR. Tacksam för all hjälp

1999-03-09, 12:17
Svar #23

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Hej Gerd, och tack för den här Ekebybon! Asby är en av de socknar jag ännu inte hade gått igenom i min jakt på utflyttade Ekebyare, så dina uppgifter kommer väl till pass.  
Efter att ha tittat lite närmare på hans familj kan jag komplettera dina uppgifter med följande familjesammanställning:
 
Jakob Nilsson, f 25/3 1720 i Ekeby [Asby hfl, AI:3, pag 42, sid 88], död 18/12 1793 i Sillefall, Asby . Gift 15/9 1745 i Torpa med Elin Olofsdotter, f 1723 dp 8/4 i Nockebo, Torpa.  Vid giftet var han dräng i Broby, Torpa. Han och hustrun fick minst sju barn, nämligen Jakob, f 1745 dp 1/12 i Björkvik, Torpa, död där 1746 bg 23/2; Nils, f 1748 dp 29/9 i Björkvik, död där 1754 bg 21/7;  Sven, f 1750 dp 6/1 i Bubbetorp, Torpa; Olof, f 1752 dp 30/8 i Bubbetorp; Kerstin f 1755 dp 16/11  i Björkvik, Jakob, f 25/3 1759 i Asby samt dottern Maria, f 6/4 1766 i Asby.  
 
En fråga: Föddes barnen Jakob och Maria i Sillefall eller i någon annan Asbygård?
 
Jakob Nilssons ursprung är mer svårfunnet p g a kyrkbranden. Men kanske kan följande uppgifter från 1722 års mantalslängd vara till hjälp. Enligt den fanns följande Nilsar i Ekeby socken 1722, drängar och andra ogifta oräknade:
 
Nils Svensson i Ekeby kornettsboställe
Nils Jönsson i Ljungby norrgård
Nils Andersson i Bleckenstad
Nils Olofsson i Dala, nämndeman och sexman
Nils Persson i Öringe
Nils Hansson i Öringe
Nils Hindrichsson, änkling i Hässlekullen
Nils Svensson, arrendator i Götevik
Nils Pehrsson i Lindstorp
Nils Haraldsson i Knippe
Nils Jönsson i Fjättmunna
Nils Larsson i Lilla Bäck
Nils Persson i Södra Bäck
Nils Andersson i Bredgård, sexman
Nils Jonsson i Lilla Målen
Nils Håkansson i Sjögarp
Nils Hammarstedt i Hållsdammen
Nils Svensson i Skäggenäs
Nils Persson i Stortorp
Nils Börjesson i Torsebo
Nils Svensson i Kröklekulla
Nils Svänsson i Stora Härkhult
Nils Jönsson i Norra Börshult
Nils Persson i Tjusebotorp
Nils Larsson i Eklabo
 
Som synes några stycken att välja på. Och inte någon Nils Jakobsson heller... Lycka till i fortsatta jakten i Ekeby.
 
Apropå Jakob Jakobssons hustru Anna Hansdotter har jag sökt henne i Torpa födelsebok runt de angivna åren, men inte hittat henne. Har du ytterligare uppgifter om henne?

1999-03-10, 00:50
Svar #24

Gerd Holmström

Hej Hans
Tack för alla uppgifter, det är så roligt när man får fler uppgifter om familjerna, att det fötts sju barn i Jacob Nilssons äktenskap visste jag inte, ej heller att vigseln var i Torpa. Troligen dör dottern Kerstin också tidigt, hon eller någon arvinge nämns ju ej i bouppteckningen efter Jacob Nilsson.
Barnen Jacob f 1759 och Maria f 1766 är bägge födda i Sillefall, Asby sn.
Tack, tack för listan över alla Nils i mantalslängden för 1722. Jag har försökt att lägga pussel med vilka namn som används i släkten i kommande generationer. Flera har jag ansett som mindre troliga då namnet inte kommer igen i någon generation. Tyvärr har jag endast följt sonen Jacob (f. 1759). Han får bara ett barn, en son som döps till Anders.
Denne Anders får sex söner:
Jacob Olaus (efter farfar)
Jonas       (efter morfar)
Anders      (efter far)
Johannes
Gustaf
Adolf  
Ovan nämnde Jacob Olaus får fem döttrar och därefter en son som döps till
Anders Johan.
Med denna teori så tror jag att Jacob Nilssons far bör ha hetat:
Nils Svensson: tredje son heter Sven. Det finns ju tyvärr inte någon Nils Jacobsson där som du skriver, så enkelt det varit då.
eller Nils Olofsson: fjärde son heter Olof
eller Nils Andersson: Anders ett flitigt återkommande namn i flera generationer till första son.
Det finns ju flera av dem var och en också att välja på.
Om Anna Hansdotter vet jag: Asby vigselbok 10/3 1790, Drängen Jacob Jacobsson och Pigan Anna Hansdotter i Sillefall.
Enligt hfl 1800-1805, 1805-1816 Asby, Sillefall 3/4
Anna Hansdotter f 1755 (1756)svårläst) född i Torpa,   Anna stryks i hfl 1809.
i Asby dödsbok fann jag detta: Död 25/1 1810 i Sillefall, Asby. Begravd 4/2 1810. Jag har även bouppteckningen. Som arvtagare står endast maken Jacob Jacobsson och sonen Anders Jacobsson.
Jacob Jacobsson bor enligt hfl 1809-1822 och 1834-1837, tillsammans med hushållerskan Stina Nilsdotter född 1772 i Torpa. I hfl 1838-1845 har de gift sej.(Ett tidigt sambopar?) Jacob Jacobsson dör 79 år gammal 16/9 1838 i Sillefall. Christina (Stina)  Nilsdotter dör 25/3 1853. De fick inga barn tillsammans. Jag har även i dessa anor som är på min morfars sida två andra familjer i Ekeby, där föräldrarna är födda före branden. Jag återkommer om dem. Jag har nu fått blodad för denna gren.
mvh/Gerd

1999-03-12, 07:43
Svar #25

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
En fråga om eventuell ytterligare koppling mellan Ekeby och S:t Anna finns här.
Vänligen,
Olle Elm

1999-06-04, 20:30
Svar #26

Zyri Öst

se efterlysning under Åsbo föräldrar till Jonas Andersson=Greta Jonsdotter och Anders Andersson

1999-07-07, 11:05
Svar #27

Henrik Lönnqvist

Hej Hans och övriga!
 
I diskussionen om smedsläkten Lilja finns Ekeby omnämnt såsom hittills varande hemsocken för i Lilja ingifta smedsläkten Boberg.
 
Min ana Christina Hindricsdotter Boberg är just en sådan från Ekeby utflyttad ana. Hon föddes enligt husförhörslängd (Hällestad AI:1 pag 341) 27/8 1746, enligt uppgift lämnad av Lena Gustafsson i Ekeby (Ekeby AI:2).  
 
Christina Bobergs första äktenskap är med Lars Lilja f 25/1 1746 på okänd ort, d 1/4 1781 i just Ekeby. Hennes andra äktenskap är med Peter Köler f 1762 i Hällestad, död 1809 i Landeryd.
 
Christina har 5 egna barn, 3 med Lars (Henric f i Wisboda, Lerbäck 1774 5/5, Carl f i Folkströmmen, Hällestad 1777 14/12, Brita Stina f i Folkströmmen, Hällestad 1779 13/12) och 2 med Peter (Peter f 1785 5/3 i Ekeby, Andreas f 1787 2/10 i Ekeby) samt ett fosterbarn Lars Persson f 1794 ev i Slaka, död 1801 i Landeryd.
 
Christina Boberg dör 1819 14/2 i Gransätter, Ekholmen, Landeryd.
 
Enligt Lena Gustafsson är Christinas föräldrar Henric Boberg f 1718 i Ekeby, d 1796 i Ekeby och Anna Nilsdotter f 1722 i Ekeby.

1999-07-12, 14:50
Svar #28

Lena Gustafsson

Hej!
En rättelse till ovan; Henric Boberg och Anna Nilsdotter föddes och dog i Ramundeboda/Bodarne, och alltså inte i Ekeby.

1999-08-15, 19:40
Svar #29

Sofie Pettersson

Hej Hans!
 
Jag vore hemskt tacksam om du kunde svara på en fråga som mina mostrar har haft länge. Det var så att deras farmors mor som hette Clara Persdotter och bodde i Quipahult, Ekeby församling, gifte sig och adopterade en flicka vid namn Anna Friberg. Hon föddes 1870. Frågan är nu om hennes ursprung, vid vilket ingen vill tyckas känna till.  
 
Som sagt, det vore intressant om du visste något om detta.
 
MVH
Sofie Pettersson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna