ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Albertina, troligen född Hammar  (läst 591 gånger)

2011-06-28, 12:26
läst 591 gånger

Utloggad Lars-Erik Spathon

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2023-09-29, 15:12
    • Visa profil
Min mormor Selma Eliga Lindström (Skräk) hade ytterligare ett syskon.
Jag råkade av en händelse få syn på henne i en husförhörslängd (Torsåkers husförhörslängd (1866-1870, A1/23b). Jag kan inte hitta några anteckningar från födelsetillfället, hon dyker först upp fem år senare i ovan nämnda husförhörslängd. Skulle hon avlidit vid födelsen hade det stått antecknat.  
Modern heter Stina Lovisa Hammar född 21 juli 1844 i Ovansjö, dog den 5 maj 1921 i Mackmyra . Hon bodde vid tillfället med sina föräldrar i Semla, Västanfors, men fick troligen åka bort till Norrbärke där hon födde dottern Albertina den 26 juli 1861. Troligen fick hon efter födelsen lämna bort dottern.    
 
I Valbo husförhörsläng (1862-1870, A1/19b), står att hon flyttar efter föräldrarna till Torsåker (6/11 1861), och som 16- åring får plats som piga hos Banmästare Per Andersson från Norberg och hans hustru Gustava Nordström från Norrbärke och deras fem söner och två döttrar.  
 
Kan eventuellt hustrun Gustava Nordströn som kommer från just Norrbärke ha ha kännt till något om det inträffade.
 
Tacksam för hjälp.
 
MVH / Lars-Erik Spathon

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna