ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-11-26  (läst 2998 gånger)

2003-10-23, 22:54
läst 2998 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Ljuskronan närmast läktaren är skänkt 1754 av dannemannen Pehr Andersson och hans hustru Maria Hemmingsdotter i Övertorp.
(Källa: Broschyr Bjälbo kyrka)
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2003-10-24, 15:32
Svar #1

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Hej!  
 
Erik Danielsson Dahlberg, tunnbindare och soldat vid Östgöta infanteriregemente, föddes enligt uppgift år 1693 i Bjälbo sn (han dog 1742 i Vaxholm, efter att ha deltagit i kriget mot Ryssland 1741-42).
 
Finns det någon som stött på denne soldat och/eller har information om vilka som var hans föräldrar?
 
Alla tips, råd och upplysningar om detta tages emot med största tacksamhet.
 
MVH,
 
Christian Juliusson

2003-11-04, 19:12
Svar #2

Utloggad Bo Hanson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2022-03-18, 12:50
    • Visa profil
Hej Margareta, Sven och Olle!
 
Jag har som syns ovan släkt i Bjälbo. När jag läser er diskussion från 2001 ovan upptäcker jag att Anna Pehrsdotter finns med. Jag misstänker att hon kan vara syster till min Samuel Pehrsson.  
 
Det jag fått fram är följande:
Rusthållaränkan Anna Pehrsdotter född 1712 enl HFR 1771 i Övertorp (GID 273.2.58200).
 
En Anna Pehrsdotter föds i Länsmansgården? 29 mars 1712. (GID 273.16.60600)
 
6 okt 1770 bouppteckning efter bonden Bengt Aronsson. Änkan Anna Pehrsdotter och barn i förra giftet med Johan Skört (Hiort?) och tre myndiga döttrars män, bl a Carl Danielsson.
 
12 nov 1782 bouppteckning efter Anna Pehrsdotter i Övertorp. 3 döttrar bl a Annika gift med Carl Danielsson Erfvasteby.
 
Jag är alltså inte säker men hon skulle kunna vara dotter till Pehr Andersson och Maria Hemmingsdotter i Övertorp.  
 
Vi kanske kan hjälpas åt eller har ni kommit längre i forskningen sedan 2001?
 
Mvh Bo

2003-11-25, 22:06
Svar #3

Utloggad Margareta Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2008-03-29, 17:45
    • Visa profil
Hej  Bo
 
Jag har kommit fram till samma slutsats som du och det finns några små punkter som stärker tanken.
1. Anna kom vid vigseln från Övertorp.
2. Året Anna vigdes 1733 finns Per Andersson, hustru, dotter Anna och dräng Anders i Övertorp enligt mantal.
3. 1763 finns bouppteckning efter rusthållaren Anders Olofsson I Hogsta Skattegårds hustru Karin Persdotter. Å barnens  sida mosterman Bengt Aronsson i Elgsjö. (Vår Annas man nr 2)
4. Husförhör 1749 i Övertorp  
Rusthållare Per Andersson dotter Catarina 29 (född ca 1720) måg Olof Bengtsson.
Husförhör 1751 Måg Anders Olofsson 24 år  hustru Catarina 31 (född ca 1720). (Det bör vara Karin  och Anders i bouppteckningen)
 
Jag har  inte hittat Annas födelsenotis men detta bör väl styrka att hon är dotter till Per Andersson
 
Per dog 1758-04-26 84 år. Maria Hemmingsdotter begravdes 1748-11-27 62 år.
Per och Maria vigdes  1710-11-27 i Ask.
Nämndeman Henning Persson i Ask dotter Maria.
Henning Persson i Ask kan du sen läsa vidare om i Ättartal nr 13.
 
Hälsningar  
Margareta Andersson

2003-12-09, 19:13
Svar #4

Utloggad Bo Hanson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2022-03-18, 12:50
    • Visa profil
Tack Margareta!
Det är intressant att få ta del av din forskning och att diskutera min egen för att kunna komma vidare.  
Jag har emellertid inte säkert fått bekräftat att min Samuel är son till Per och Maria. Jag hittade Anna eftersom jag letar efter namn Persson/Persdotter med anknytning till Övertorp och Sjuntorp, två gårdar med husen nära varandra, för att hitta eventuella syskon till Samuel. I hans födelsenotis finns inte fadern namngiven och vittnens namn är oläsliga. Han är dock född i Sjuntorp. Det verkar inte finnas någon bouppteckning varken efter Maria eller Per för att klarlägga släktskap.
Det finns en Maria Pehrsdotter i Sjuntorp som är änka 1766 och är född 1715, dog ungefär 1778-80 enligt HFR 1766. Kan vara syster till Anna och kanske Samuel.
Om jag hittar bevis för mitt antagande är din information värdefull för vidare forskning efter Per och Marias anor.
 
Mvh Bo

2003-12-13, 18:27
Svar #5

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 00:47
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Det kanske intresserar dig (och andra) att du förmodligen är släkt med nyligen prisade Kerstin Ekman. Hennes mm mm m Greta Samuelsdotter ska nämligen vara född i Fivelstad 1766. Tyvärr stämmer det uppgivna födelsedatumet, 29/6, inte riktigt med Samuel Perssons dotter, som är född 2/7, men det är sannolikt samma person.
 
F ö är faktiskt fadern angiven i Samuel Perssons födelsenotis, men dennes patronymikon är otydligt. Möjligen kan det vara Persson.
 
Intressantare är då kanske att det i Samuels hustrus bouppteckning från 1775 25/4 uppges en bror, Abraham Persson i Sörstad (Rinna sn). Han är ju ett säkrare spår än de ev. systrarna. I Samuels egen bouppteckning 1781 21/8 har brodern flyttat till Appuna by och socken och i hfl där uppges han också vara född 1721 i Appuna, men tyvärr stämmer det inte.
Kanske går det att hitta Abrahams födelsenotis nån annanstans och den vägen hitta mer uppgifter om deras föräldrar.
 
Hur långt har du kommit på Samuels hustru? Vet du mer än att hon var dotter till Nils Andersson och Maria Andersdotter i Kimma, Rinna sn?
Ulf Berggren

2003-12-14, 14:39
Svar #6

Björn Spångberg

Angånde Samuel Persson född 1718 i Sjuntorp.
Jag misstänker att han kan vara bror till en av mina anor, nämligen Maria Persdotter f 1715 (enligt hfl Bjälbo, Sjuntorp).  
Maria var gift med bonden Salomon Svensson (född i Hovs socken 1708, döpt den 14 febr) och de var bosatta i Sjuntorp, Bjälbo. De vigdes 1738, den 16 juli, i Bjälbo: Salomon Svensson med rusthållaren Pähr Hanssons(?) dotter ifrån Siuntorp. (Jag är något osäker på Pers patronymikon - kan någon hjälpa till med tydningen av dotterns vigselnotis?)  
I db Bjälbo finner man följande två  personer som kan vara av intresse i sammanhanget:
1744, den 12 februari begr Pehr Hanssons hustru Kerstin Jonsdotter  från Siuntorp, 71 år.
1744, den 17 juni begr Pehr Hansson i Sjuntorp, 78 år.
 
Mvh
Björn

2003-12-16, 21:31
Svar #7

Björn Spångberg

Margareta Andersson!
Angående min ana Anna Persdotter från Övertorp gift den 10 juni 1733 med Jonas Persson Hiort (och gift andra gången med Bengt Aronsson den 22 jan 1745).
Som du skriver bor Anna i Övertorp vid tiden för vigseln 1733 (framgår av vigselnotisen) och när hon dör den 3 okt 1782 är också hennes hemvist Övertorp. Så Per Andersson och Maria Hemmingsdotter i Övertorp ser ut att passa in som hennes föräldrar. Enligt db Bjälbo var Anna  76 år vid sin död och borde alltså ha varit född omkr 1706 (har själv inte hunnit kolla fb Bjälbo kring detta årtal).
Kan du berätta lite mer om Maria Hemmingsdotters anor? Har inte tillgång till Ättartal nr 13 som du refererar till. Förresten, hette Marias far Hemming eller Henning?
Mvh
Björn

2003-12-18, 21:08
Svar #8

Utloggad Margareta Andersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: 2008-03-29, 17:45
    • Visa profil
Hej Björn
 
Självklart heter Maria Hemmingsdotters far Hemming. Rent skrivfel.  
Jag har läst Anna Persdotters ålder  till 70 år när hon dör. Jag har inte tillgång till Mikrokort nu så jag kan inte kolla. Om du har rätt att hon var 76 år så kan hon inte vara dotter till Maria Hemmingsdotter. Per och Maria gifte sig 1710.
Hemming Persson född ca 1649 . Död 1729-04 29 i Ask. Enligt ättartal 13 gift med  Anna Hansdotter född ca 1655 död ca 1720.
Boupteckning efter Hemming Persson 1729-05-27.
Hemmings föräldrar Per Nilsson levde i Ask 1675 men ej 1681 och Karin Håkansdotter enl ättartal.
Per Nilssons föräldrar enligt ättartal Nils Persson i hans första gifte. Levde 1654 i Ask och hustru Elin Persdotter död 1624.
Elins far var Per Hemmingsson levde i Ask 24/4 1593 och ännu 1650 enl ättartal.
Per Hemmingssons far Hemming Håkansson. Levde 1576 köpte Skattegård Ask . Var död 1650 enligt ättartal.
Några fler uppgifter finns angående syskon i ättartal.
 
Vänlig hälsning
MArgareta Andersson

2003-12-19, 16:30
Svar #9

Utloggad Bo Hanson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2022-03-18, 12:50
    • Visa profil
Hej Margareta, Björn och Ulf!
 
Tack så mycket för era inlägg. De är mycket värdefulla för mig. Jag skall göra några slutsatser och ställa nya frågor.
 
Ulf det var trevligt att ha samma anor som Kerstin Ekman (olikheten i datum kan vara död och begravningsdag). Hur kan du veta detta, är det dina anor också?  
Jag har också hittat Samuels bouppteckning i Göstringe härad, inte Ask som det borde varit. Där fann jag att han hade en bror Abraham som du också anger. Däremot att han kommer från Rinna är en nyhet och ett nytt spår. Det verkar som familjen flyttar därifrån 1776 enl HFR. De gifte sig 1772-03-25 i Appuna. Abraham 1721-1795 verkar inte vara född i varken Bjälbo eller Appuna. Så långt har jag kommit.
Beträffande Lischen Nilsdotter har jag inte mer än att fadern Nils Andersson dör enligt bouppteckning 29 april och enligt dödboken 8 maj 1755, vilket skall man tro på? Kan vara död och begravningsdagar.
 
Björn du verkar vara säker på att Maria och Anna Pehrdotter inte är syskon, men kanske släkt eftersom båda är dina anor. Kan du utveckla detta? Jag har också börjat tro att de inte är det och därför är dina uppgifter om Pehr Hansson och Kerstin Jonsdotter mycket intressanta att gå vidare med. 1720-12-28 finns det ett vittne när Pehr Anderssons dotter Catharina föds som jag tolkar till Pehr ..? Gustafsson? i Siuntorp. Kan du hjälpa till med tolkningen (GID 273.16.61300 Genline). Jag skall kolla på Salomon och Marias vigselnotis. Det finns en Pehr Hansson? och Kerstin ....dotter från Elgsjö? som gifter sig  
1714-03-20 (GID 273.16.60700), kan det vara något?
 
Margareta. Rusthållardotter Anna är född 1712 enl HFR 1771 (skrivet på baksidan av ett blad) och dödbokens 76 år skall då vara 70, förmodligen felskrivet. Vi kan nog ganska säkert säga att hon är dotter till Pehr Andersson i Övertorp.
 
Med vänliga hälsningar  
Bo

2003-12-20, 20:46
Svar #10

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 00:47
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Jag visste detta eftersom jag forskar ut Kerstin Ekmans möderneanor, vilket jag inte nämnde eftersom det redan framgått på annan plats, dvs. under kändisavdelningen här bredvid.
 
När det gäller Lisken (Elisabet) Nilsdotter har vi alltså samma uppgifter. Hon borde ju vara född i Rinna, men jag har bara letat 1723-24 eftersom jag när jag kollade detta häromveckan ännu inte kände till att hon uppgivits vara född 1725 9/7.
 
När dödsdatumet skiljer sig mellan dödboken och bouppteckningen är det dödboken man ska lita på, eftersom den är primärkällan i det fallet. Den ligger ju närmare händelsen i tiden än bouppteckningen, som här skedde någon månad senare (och delningen 1760!). Detta under förutsättning att det framgår att det är dödsdatum som anges i dödboken och inte begravningsdatum. Jag har själv ännu inte kontrollerat hans dödsnotis.
 
Däremot kan det ju knappast vara någon sammanblandning av döds- och begravningsdatum som ligger bakom de båda olika uppgifterna om Greta Samuelsdotters födelse, och inte heller förväxling av födelse- och dopdatum. 29/6 uppges ju i hfl, 2/7 är det verkliga födelsedatumet. Däremot är det ju vanligt att datum förvrängs vid flyttningar.
Ulf Berggren

2003-12-21, 19:35
Svar #11

Björn Spångberg

Hej Bo, Margareta och Ulf!
Bo, jag har för närvarande inte tillgång till Genline eller några mikrofiche på Bjälbos kyrkböcker, så jag kan just nu inte hjälpa till med tydningen. Din uppgift om Per Hansson och Kerstin som vigs 1714 är mycket intressant! Beträffande Anna Persdotter (från Övertorp vid vigseln 1733-06-10 i Bjälbo med Jonas Persson Hiort) är hon min mm fm fm m. Min andra Persdotter, Maria, (från Sjuntorp vid vigseln 1738-07-16 i Bjälbo med Salomon Svensson) är min mm fm mf m. Min uppfattning om att Anna och Maria sannolikt inte är syskon bygger jag på den information jag lämnat tidigare ovan här på Anbytarforum.  
När vi nu diskuterar byarna Sjuntorp och Övertorp i Bjälbo kan det vara intressant att veta att det här på 1100-talet stod en avgörande strid om den svenska kronan.    
I ”Berättelser ur den svenska historien” av Carl Georg Starbäck står följande (mina kursiveringar):  
”Knut Eriksson vann riket med svärd och hade mången strid, innan han fick ega det med ro.
Det funnos nämligen i Sverige tvänne ättlingar av det Sverkerska konungahuset, Kol och Burislef, af hvilka Kol skall ha varit Sverkers son, och Burislef, hans styfson, förmodligen med Richissa. Båda nämnas, i de gamla uppteckningarna om dessa tider, konungar, och de hade naturligtvis sitt egentliga anhang hos Östgötarna. Efter Carl Sverkerssons fall var det dessa , som upptogo och fortsatte striden med den nye konungen, och förde den flera år igenom, utan att fullkomligt besegras, ehuru Knut Eriksson - som det berättas i konungalängden vid Vestgötalagen - ”fick seger i alla strider”.
En half mil sydvest om Skeninge ligger Bjälbo kyrka och strax sydvest om kyrkan ligga de så kallade blodåkrarne eller rödåkrarne. Här, äfvensom vid de närbelägna byarna Bristtorp, Snoppetorp, Sjuntorp och Öfvertorp skall det afgörande slaget hafva stått mellan Knut och de Sverkerska konungasönerna, och en mängd förrostade svärdklingor och sporrar, som blifvit uppgräfda ur jorden, synas vittna om, att der en gång stått ett slag. Knut vann seger, och så väl blodåkrarne som de fyra byarne skola hafva fått sitt namn  af slaget. Vid Bristtorp skall striden hafva brutit lös, vid Snoppetorp fienden börjat taga till flykten, vid Sjuntorp, som dessförinnan hetat Svem eller Sem, 700 av fienden stupat, och vid Öfvertorp konung Knut vunnit en  afgjord seger.”

2003-12-28, 21:07
Svar #12

Utloggad Bo Hanson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2022-03-18, 12:50
    • Visa profil
Ulf!
Elisabet, Lisken, Lischen, Lisa Nilsdotter (kärt barn har många namn) anger du kan vara född 1725-07-09. Jag tror inte det är rätt. I Fivelstad föddes den dagen en Elisabet Nilsdotter men det är andra föräldrar! Jag hade denna person som arbetsmaterial tidigare.
Du har givetvis rätt när det gäller Greta Samuelsdotter. Hennes födelsedag är dock rätt i HFR 1780.
Björn!
Det var intressant att vi är på så historiska marker. Just nu har jag inget att tillföra än att jag har tittat på Maria Pehrsdotters vigselnotis 1738. Jag tror det är Pähr Hansson, de skriver ju H så på den tiden, men är inte helt säker.  
Återkommer när jag har mer tid att forska.
Mvh Bo

2004-01-03, 17:04
Svar #13

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 00:47
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Om vi ska vara noggranna var det du som angav födelsedatumet 1725 9/7, i ditt inlägg från 5 juni. Jag tolkade dig alltså som att det var en uppgift som du hittat om Lisken Nilsdotter, först nu framgick det att det handlade om en namne som du trott kunde vara identisk med henne.
 
I vilket fall som helst hann jag innan detta besked kolla att hon inte heller var född 1725 i Rinna, men eftersom vi har föräldrarna bör vi kunna hitta hennes födelsenotis där ett annat år, eller i en annan socken.
Ulf Berggren

2004-01-06, 11:43
Svar #14

Utloggad Bo Hanson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2022-03-18, 12:50
    • Visa profil
Hej Ulf!
Är ledsen att jag förorsakat merarbete på grund av mitt slarv.
Jag är ny som släktforskare och lär mig efterhand. I höstas fick jag kunskap om ett bouppteckningsregister i Östergötland som hjälpt mig mycket under hösten. Där har jag kommit vidare och fått bekräftelser på en del släktförhållanden och i vissa fall fel spår (bl a Lisken).  
Nu inser jag mer att en viss osäkerhet borde angivits redan i juni när jag via Rötter sökte hjälp.  
I Disgen anger jag alltid var informationen kommer från. På så sätt får de som tar del av min forskning t ex via mail uppgiften. Där skriver jag i en notis om personen att en viss osäkerhet kan finnas eftersom jag gärna vill ha minst två samstämmande uppgifter.
Hoppas vi trots mitt slarv kan samarbeta.
Mvh Bo

2004-01-10, 20:59
Svar #15

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 00:47
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Inga problem!
 
Att leta igenom hela 1725, som jag gjorde, behövdes ändå. Eftersom vi redan har föräldrarna är det bra att söka lite brett efter födelsenotisen.
 
Jag lär härnäst jobba vidare på detta om några veckor.
Ulf Berggren

2004-01-31, 20:44
Svar #16

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3750
  • Senast inloggad: 2024-04-25, 00:47
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Bo!
 
Jag har nu kommit vidare på Lisken Nilsdotters föräldrar. Det visade sig att de var från Säby i Småland. De gifte sig där 1714 19 Tref., och då kom Nils Andersson från Sätorp och Maria Andersdotter från Öfrabo.
 
Åtminstone ett av deras barn är fött där, Kerstin, född 1717 22/10 i Sätorp. Om Lisken också föddes där så var det iaf inte 1723-24.
 
Man kan också notera att det inte finns någon Nils Andersson född 1677 /6, som är hans födelsetid enligt dödsnotisen. Den närmaste som finns är en med detta namn född 18/11 samma år i L Nölarp, men det är ju väldigt osäkert om det är han.
 
Fortsatt diskussion om dessa personer borde vi väl flytta till Säby, speciellt om någon Säbykunnig forskare vill komplettera.
Ulf Berggren

2004-02-03, 03:23
Svar #17

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Hej!  
Jag har av Ulf blivit uppmärksammad på denna debatt. Eftersom jag kan lite om Säby socken skall jag försöka komplettera, men jag gör det under Småland: Socknar: Säby under morgondagen. (det är dags att sova nu).
 
Bara helt kort. Nils Andersson och Maria Andersdotter var bosatta i Sutarp, ej Sätorp. De gifte sig som Ulf redan konstaterat den 3/10 1714 i Säby och fick minst tre barn där, alla födda i Sutarp: Anders Nilsson, f 13/9 1715 i Sutarp; Kerstin Nilsdotter, f 22/10 1717 i Sutarp; Per Nilsson, f 25/2 1720 i Sutarp. 1722 flyttade hela familjen enligt utflyttningslängden till - Marbäck! Kanske är det där jakten på Liskens födelse bör bedrivas?
 
Mer i morgon under ovan nämnda rubrik.

2004-02-06, 22:12
Svar #18

Bo Johansson

Hej
I bl.a. hfl Bjälbo AI:11 pagina 29 finns en gård som heter Hillebrandsgården. Är det någon som vet var den finns/fanns???

2004-02-07, 10:01
Svar #19

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej Bo,
I Bjälbo C:1 finns en längd över takspån levererat till kyrkan 1657-1667. Där upptas inte mindre än 14 namngivna gårdar. (Se ex vis: GID  273.16.55000). Där nämns Hillebrandzgården.
Utan att vara säker, tror jag att Bjälbogårdarna låg i en byklunga. Kanske det finns litteratur - eller kartor - på hur Bjälbo by såg ut innan skiftet.
I Sveriges Bebyggelse (1947) finns fastighetsmonografier för gårdarna i Bjälbo. Hillebrandsgården nämns där inte för sig utan ingår i i en gård som kallas Bjälbo 2:1, 3:1 och 10:1, Hovagård, Trädgård och Hillebrandsgård. Tillsammans omfattar gården 90 ha. Det verkar alltså som om flera gårdar är sammanlagda. Att det inte handlar om hela ursprungliga gårdar visas av att en annan fastighet benämns: Bjälbo 1:1, Trädgård och Hovagård, Brogård omfattande 30,5 ha. Den största gården i Bjälbo var 1947 Bjälbo 1:1 m. fl Fogdegård, Bjälbo gård, omfattande 205 ha. Det är också den som i beskrivningen anges ha tillhört jarlarna av folkungaätten. I min egen forskning har jag ägnat mig åt Bjälbo Trädgård som var förlänad åt Elisabeth Clara von Stoislof som med sin dotter Maria Watz vilar i koret i kyrkan ... men det är ju en annan historia.
Ang namnet Hillebrand kan väl nämnas att det 1514 levde en Hillebrand i Norrsten, V Stenby, Jmfr SMP.
Vänligen,
Olle Elm
Vänligen,
Olle Elm

2004-02-08, 16:56
Svar #20

Bo Johansson

Hej och tack Olle.
Jag har köp Häradskartorna men där finns ej Hillebrandsgården eller de andra. Det finns kanske någon karta nere på arkivet.? Annars får jag väl åka ut till Bjälbo det är bara en mil. Mitt intresse för Hillebrand är genom en ana som har sitt ursprung uppe Hällestad och som spred sig bl.a. till Sjuntorp Bjälbo. Dit flyttade en Lovisa Hildebrand. ex AI:11 p 110. När jag letade efter hennes anor så fann jag Hillebrandsgården och så startade förståss ett nytt intresse. Jag har fått en gedigen bok av en herre Peter om Hildebrand Hildebrandt Hillebrand Hillebrandsson olika stavningar på samma släkt som jag försöker hjälpa till att komplettera. Hillebrand i Norrsten är okänt och som jag inte tror tillhör  de mina, men låter intressant och som jag får titta närmare på.  Lev väl och tack från bosse i Va´stena

2004-02-08, 20:38
Svar #21

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11058
  • Senast inloggad: 2024-04-23, 11:36
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Hej,
Namnet Hillebrands förekomst i Hällestad socken och bergslag nämns av Bengt Hildebrand i Handbok i Släkt- och personforskning (1961) som ett exempel ett starkt säreget dopnamn [som] tyder på ett långt släktsammanhand ..... Han nämner en förekomst redan 1436. (se även SMP ovan).  
Men det kände Du kanske redan till ..
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2004-04-10, 17:31
Svar #22

Utloggad Malin Holm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2009-07-08, 14:07
    • Visa profil
Hej.
Jag söker efter Arvid Verner Johansson från Bjälbo född 1889-08-17. har någon information om honom och hans föräldrar osv?
Tack på förhand!

2004-04-10, 20:49
Svar #23

Sara Karlsson

Hej Malin!
Jag hittar en Arvid Verner född utanför äktenskapet i Bjälbo på det datum som Du angav ovan:
Föräldrar:
Far: Okänd
Mor: (Pigan) Eva Josefina Johansdotter, *1844-02-04 i Stora Åby sn (E).
 
Barn:
1. Anton Hjalmar, *1870-03-24 i Hässelby, Västra Stenby sn (E). OÄKTA
2. Karl Johan, *1872-03-20 i Nyckelby, Västra Stenby sn (E). OÄKTA
3. August Valfrid, *1879-10-10 i Brestorp, Bjälbo sn (E). OÄKTA
4. Johan Erik, *1886-10-06 i Fattighuset, Bjälbo sn (E). OÄKTA
5. Arvid Verner, *1889-08-17 i Marstad Mellangård, Bjälbo sn (E). OÄKTA
 
Med vänliga hälsningar
Sara

2004-04-20, 19:57
Svar #24

Elin Elderud

Hej!
Undrar ifall det är någon som stött på Älgsjö  
Smedja ( ca 500 m söder om Elgsjö Gård )i  
sina  
forskningar?
Jag är född och uppvuxen på gården men har  
inga  
historiska anknytningar.  
Det finns bla en smedja och ett soldattorp på  
ägorna.
Undrar nu lite över hur platsen och personer  
som  
bott där.
Tack på förhand!
Elin

2004-10-02, 18:03
Svar #25

Utloggad Susanne Lundell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2013-11-21, 13:02
    • Visa profil
Hej!
jag undrar om någon kan hjälpa mig med uppgifter om min morfars farfar Albert Anders Sjögren, förr 1851 i Bjälbo. Han gifte sig med en Johanna Theodora Lignell från Kristinestad i Finland och de dog båda på prästgården i Levide.
Tacksam för hjälp om föräldrar och syskon/Susanne

2004-10-02, 20:02
Svar #26

Utloggad Berit Tjernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 13:36
    • Visa profil
Susanne,
Gå in på den här sidan, Family Search, och skriv in Anders Sjögren , och gå sedan till nr. 3 och klicka, så får du upp Anders Albert Olsson(Sjogren) och hans föräldrar samt giftet med Johanna Theodora Lignell.
Det är sedan bara att klicka på alla namn, så finns det mera uppgifter bakåt.
 
http://www.familysearch.org/Eng/Search/frameset_search.asp?PAGE=prf/search_PRF.asp&clear_form=true
 
Mvh / Berit

2004-11-25, 15:22
Svar #27

Utloggad Anneli Dottemar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2016-12-19, 15:04
    • Visa profil
Hej,
 
finns det någon som har information om Anders Österberg och dennes fru Anna Greta Knutsdotter, 1814 var de bosatta på Bjälbos ägor i Bjälbo. Jag har försökt hitta dom på family.search men inte lyckats. De fick en dotter som hette Charlotta Sofia Andersdotter som är född 1814. Tack på förhand. Mvh, Anneli Dottemar

2004-11-25, 18:53
Svar #28

Sara Karlsson

Hej Anneli!
Den 6 juli 1814 föds Sofia Charlotta på Bjälbo ägor, dotter till följande:
Föräldrar:
Torpare och beväringskarl
Far: Anders Petter Österberg, *1780-11-23 i Bjälbo, Bjälbo sn (E), +1834-06-15 i Bjälbo Oxelgårds ägor, Bjälbo sn (E). Orsak: Bröstfeber
Mor: Anna Greta Knutsdotter, *1788-04-02 i Jussberg, Heda sn (E), +1848-05-19 i Bjälbo Oxelgårds ägor, Bjälbo sn (E). Orsak: Lungsot
Vigsel: 1809-03-14 i Bjälbo. Han Lifgrenad för Bjelbo Österg No. 120. Hon Piga ibm - Lyst d. 26 Febr. 5 och 12 Martii (Bjälbo C:2 sid. 224)
 
Barn:
1. [color=0000ff]Anders Magnus[/color], *1811-02-07 i Bjälbo Östergårds ägor, Bjälbo sn (E).
2. Sofia Charlotta, *1814-07-06 i Bjälbo Östergårds ägor, Bjälbo sn (E).
3. [color=0000ff]Karl Johan[/color], *1818-05-06 i Bjälbo Klockaregårds ägor, Bjälbo sn (E).
4. Johanna Maria, *1821-04-12 i Bjälbo Oxelgårds ägor, Bjälbo sn (E), +1832-02-29 i Bjälbo Oxelgårds ägor, Bjälbo sn (E). Orsak: Nervfeber
5. [color=0000ff]Knut August[/color], *1824-09-06 i Bjälbo Oxelgårds ägor, Bjälbo sn (E).
6. [color=0000ff]Per Gustav[/color], *1827-06-28 i Bjälbo Oxelgårds ägor, Bjälbo sn (E).
 
(Källor: Heda födelseböcker, Bjälbo födelse-, dop- och vigselböcker samt husförhör)
 
Med vänliga hälsningar,
Sara

2004-11-26, 11:37
Svar #29

Utloggad Anneli Dottemar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 327
  • Senast inloggad: 2016-12-19, 15:04
    • Visa profil
Hej Sara :-) å jätte mycket tack för ditt svar. Du har möjligtvis inte mer information om Anders Petter Österberg och Anna Greta Knutsdotter? Det vore jätte snällt av dig om du hade det och ville skicka det till mig. :-) Ha en trevlig helg. Med vänlig hälsning. Anneli Dottemar

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna