ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 28.2.2001  (läst 3863 gånger)

2000-09-04, 07:55
läst 3863 gånger

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11052
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 23:58
    • Visa profil
    • www.orserum.info
Parentesen ovan (i Norsjö, enl db 6/12 s å) skall givetvis vara (i Norsjö, enl domb 6/12 s å) och inget annat.
Vänligen,
Olle Elm

2000-12-17, 01:44
Svar #1

Utloggad Jonny Geber

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 31
  • Senast inloggad: 2020-07-25, 02:55
    • Visa profil
Jag har följande information om mina anfäder som en kusin till min mormor skall ha tagit fram i början av 80-talet. Kan någon bidra med något?:
 
Johan Månsson född 1710 gift med Maria född 1713 hade sönerna:
Carl Johan, född 1745 (gift med Anna, född 1752. Fick barnen Anders, född 1773, Johan, född 1781, Israel, född 1784 och Sara född 1786)
 
Johan, född 1757-06-05 i Sundet, Asby sn. Döptes 1757-06-12 och hade följande som dopvittnen:
 
Wählborna fröken Braun på Ruda, hustrun Annika i Ruda, pig. ...... i Ruda, pig. ....., Chornett ... Söderberg, Ryttaren Nils Koz, drängen Anders i Tångarp, drängen Johan i Ruda.
 
Johan är en anfader till mig, och flyttar sedemera till Sund socken.
 
/J. Geber

2001-01-05, 13:35
Svar #2

Eric Karlsson

Söker uppgifter om Anders Peter Johansson, f 1814-07-18 i Asby. Bosatt i Brostugan u Eklabo, Blåvik. Gift 1858-06-15 med Anna Charlotta Lilja f 1834-04-07 i Ekeby.  
 
/Eric

2001-01-15, 13:13
Svar #3

Utloggad Jan Lantz

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej.
Detta är första gången jag hälsar på här i anbytar forum.
Jag har en undran om en anfader till mig som hette  
Jacob Castensson han skulle vara född i Asby sn 1769.
Han gifte sig senare med Kristina Dorotea Erlandsdotter och de fick sonen Erland Fredrik Lantz.
Vet någon något mer om Jacob och Kristina och deras anfäder så skulle jag vara tacksam.
Kan det vara så att Jacob är släkt med Casten i Rya?
I så fall hur?
Frågorna hopar sig.
 
Tack på förhand
/Janne

2001-01-15, 14:49
Svar #4

Utloggad Magnus Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2023-09-07, 08:19
    • Visa profil
    • home.bip.net/maggu
Hej Jan!
 
Nedanstående har jag fått av Bo Lindwall (undertecknad som proband)
 
mfmffm
105 Katarina Kastensdotter, född 1767 i Asby sn, död 1842-07-08
i Kastorp, Örsebo, Kisa sn. (v1-2,hfl,CG).
 
mfmffmf
210 Kasten Kastman, född 1743 i Östergötland, död 1790-11-24
i Brötstugan, Grönede, Kisa sn. Rustmästare i Brötstugan, Grönede,
Kisa sn. (GMR,d).
Volontär vid Östgöta infanteriregemente 1757, soldat för roten nr  
113 Folkesmålen, Asby sn, vid Ydre kompani av Östgöta              
infanteriregemente, korpral och förflyttad till roten nr 42        
Håredal vid samma kompani 1770 1/7, förflyttad till roten nr 25    
Grönede vid samma kompani 1774 15/4, under kriget i Finland        
1789-1790 tjänstgjorde han som underofficer, död 1790 20/11 [GMR].
           
Gift med  
 
mfmffmm
211 Maria.
 
Finns det någon som vet mera om Kasten Kastmans barn, hustru och  
ursprung?
 
Vidare har Hans Egeskog svarat på en efterlysning under Östergötland:  
Karlsdotter, Lena-Stina i Malexander, där en Kasten i Rya finns med,
med en son Jakob?!
 
/Magnus

2001-01-16, 00:32
Svar #5

Roland Hermansson

Hej!
Min undran vänder sig främst till Hans Egeskog eller någon annan som vet mera om följande. Efter att ha läst Hans Egeskogs inlägg 12/1 2001 under Säby angående Kerstin Jönsdotters troliga anor fick jag en fundering om inte min ana Sara Jönsdotter skulle kunna vara syster till nämnda Kerstin Jönsdotter. Min ana Sara Jönsdotter är född 28/4 1728 i Rörsberga, Torpa. Som fader i dopboken nämns endast Jöns i Rörsberga. Sara gifter sig med Per Nilsson f. 1717 i Härsmålen, Asby, d.25/9 1763 i Härsmålen. (Per Nilssons föräldrar är Nils Toresson och Anna Persdotter i Härsmålen).
 
Per Nilsson och Sara Jönsdotter får sonen Casten Persson f 9/9 1756 i Härsmålen, d.1/8 1816 i Asby Södergård. I släkten i senare generationer förekommer namnet Casten flitigt. (Min mormors mor hette t.ex Ida Kastensson, d. 1951, och en annan ännu fortlevande gren av släkten boende i Asby heter Kastensson.)  
Jag har Casten i Rya som ana sedan tidigare från ett annat håll i anträdet via dottern Kerstin men har länge misstänkt pga namnet att det finns en koppling till honom även här men jag har tidigare inte lyckats hitta detta samband.
 
Min hypotes är alltså att Sara Jönsdotter är dotter till Jöns Castensson d. 1748 i Härsmålen och Ragnhild Torsdotter d.1740 i Härsmålen; (?finns ett släktskap med Nils Toresson? ovan, Tore är ju ett ganska ovanligt namn det också).  
Har någon flera uppgifter om Jöns Castensson och Ragnhild Torsdotter samt deras anor samt kunde bekräfta hypotesen ovan skulle jag vara glad. Om jag har förstått saken rätt borde Jöns fader som dör 1721 i Hestra, Torpa alltså heta Casten Castensson och vara son till den Casten som dör 1664 i Rya, Säby.

2001-01-16, 07:10
Svar #6

Utloggad Jan Lantz

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej och tack Magnus.
 
Efter vad jag förstår så skulle alltså min Jacob Kastensson (troligtvis) vara lillebror till din Katarina Kastensdotter?
Eller är det så att släkten Kastensson,Kastensdotter var väldigt utbredd i Asby socken?
 
Jag har läst Hans inlägg där Kasten i Rya näms och hans son Jacob.
Det var därför jag tänkte att min Kastensson antagligen var släkt på något sätt även förnamnen verkar ju vara lite släktbudna.
 
Är det någon som vet om det fanns flera släkten Kastensson/dotter i Asby vid den här tiden eller härstammar vi alla från Kasten i Rya?
 
/Janne

2001-01-16, 15:55
Svar #7

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Hej Roland och andra Castenättlingar.
 
Låt mig börja med några korta inlägg.
 
Till Jan Lantz
 
Hej!
Jag kan garantera att din ana verkligen är ättling till Casten i Rya. Men som jag skrev ovan så är jag ingen expert på Asby och har inte tillgång till kyrkböckerna där just nu. Men enligt Christer Påhlsson i Helsingborg (bortrest och därför inte deltagande i denna debatt just nu) så föddes det ingen Jakob Castensson i Asby mellan 1767 och 1774. Kan du ha fått fel födelsedatum på honom?
 
I alla händelser så föddes verkligen en Jakob Castensson i Asby 1763. Jag citerar ur ett mail jag fått av Christer tidigare:
”Föds 1763 i S: Rakstorp & christnas den 23/5 såsom Castens Son i S: Rakstorp, Jacob:  
dopvittne är Fru Meurling, hustru Kierstin i S: Rakstorp, pigorna Caisa och Greta i S: Rakstorp, dito Ingrid; hr Comminister Meurling, Måns i S: Rakstorp, Nils i S: Rakstorp, drängarna Casten och Anders i S: Rakstorp (Fdbk).”
 
Kan det vara denne som är din anfader?
 
Mvh
Hans Egeskog
 
Till Gerd Holmström
 
Hej igen!
 
I Asby-diskussionen för nästan ett år sedan så efterlyste du Jacob Nilssons båda äldsta söner Sven och Olof, vilka inte föddes i Asby och Sillefall dit familjen sedermera flyttade. Helt riktigt! De är i stället födda i Bubbetorp i Torpa, Sven 1750 dp 6/1 och Olof 1752 dp 30/8. Detta har jag funnit vid genomgången av Torpas kyrkböcker som jag just nu går igenom.
 
Deras mor Elin Olofsdotter var f ö född i Nockabo och döptes där den 7 april 1723.
 
Mvh
Hans Egeskog
 
Slutligen till Roland Hermansson
 
Hej!
Du har helt rätt - och lite fel.  
Sara Jönsdotter var verkligen dotter till Jöns Castensson och Ragnhild Torsdotter som bodde i Rörsberga under några år på 1720-talet och möjligen en bit in på 1730-talet. Mina kunskaper från Asby är ganska begränsade, men tack vare hjälp från Christer Påhlsson i Helsingborg och andra har jag lyckats komma en bit in även i denna socken.
 
Jag håller just nu på med en så heltäckande kartläggning av Castens i Rya ättlingar som bara är möjlig. I detta arbete spelar Asby en betydande roll, eftersom flera av den gamle befallningsmannens ättlingar kom att till och från eller permanent bosätta sig i Asby. Härsmålen, Mon, Södra Rakstorp och Joelstorp är bara några av de gårdar som släkten bott på. Men det finns åtskilliga flera, som jag skulle vilja ha hjälp med att kartlägga.
 
Åter till Sara: Vet du när och var hon dog, Roland? Jag har hittills bara uppmärksammat att hon gifte om sig med Thomas Lindell i Norra Rakstorp efter första makens död. Dessutom är jag naturligtvis nyfiken på alla de barn som föddes i hennes båda äktenskap, för att kunna fortsätta följa ättlingarna. Så ifall du känner till fler än Casten är jag naturligtvis intresserad.
En sak till: du berättar att hon föddes den 28/4 1728 i Rörsberga. I Torpa födelsebok finns bara antecknat att hon döptes den 5 maj 1728. Så varifrån kommer födelsedagen? Från dödboken?
 
Saras mors ursprung är inte glasklart. Hon kommer från Bakaremålen i Säby då hon gifte sig. Och flera av Torsönerna och -döttrarna därifrån är sedan vittnen då hennes barn döps. Men jag har inte lyckats finna hennes egen födelsenotis i Säby. Det är dock sannolikt att hon är dotter till Tore Eriksson och dennes andra hustru Ingrid Persdotter i Bakaremålen. I så fall fick hon väl sitt namn efter Tores första hustru, som hette Ragnhild Persdotter. Ragnhild Toresdotter skall enligt dödboksuppgiften ha varit född omkring 1691, d v s bara två år innan hennes far dog och modern gifte om sig med Anders Håkansson. Men 1691 föddes faktiskt ett barn i familjen, som fick namnet Anders Toresson. Så antingen föddes hon posthumt, eller också i ”glappet” mellan syskonen Anders (1691) och Ingrid (1686).
Att hon hör till familjen är dock bevisat av mantalslängden 1708, där för Bakaremålen står antecknat:
 
Anders, hustrun, dott. Rangnel.
 
Hon heter ju bevisligen Toresdotter och är alltså inte Anders Håkanssons barn. Alltså måste hon vara hustru Ingrids barn med Tore Eriksson. F ö är ju inte något av Anders? barn - födda 1697, 1699 och 1701 - nämnda i mtl 1708. De var för unga för att tas upp som skattskyldiga!
 
På din fråga om Nils Toresson och Ragnhild Toresdotter är släkt har jag inget svar. Men de är troligen inte syskon, för någon Nils har jag inte heller funnit i Tore Erikssons barnaskara.
 
Jöns Castenssons anor är betydligt enklare att utreda. Inte minst p g a hans namn! Han var alltså son till Casten i Hestra, Torpa (tidigare bosatt i Härsmålen i Asby där bl a Jöns föddes). Men denne Casten var inte son till Casten i Rya. Han var sonson!
 
I antavleform ser släktskapet ur så här:
 
Proband

1 Sara Jönsdotter, f 1728 dp 5/5 i Rörsberga, Torpa, död ???
Gift 1o 13/10 1749 i Asby med Per Nilsson i Gullringsmålen (1717-1763), son till Nils Toresson och Anna Persdotter i Härsmålen, Asby. Gift 2o 26/12 1767 i Asby med Thomas Lindell i Norra Rakstorp, Asby.
 
***Generation I***

2 Jöns Castensson, f 1696 dp 19/1 i Härsmålen, Asby, död där 15/10 1748.  
Rusthållare i Hestra, Torpa, före giftemålet och sedan arrendator i Traneryd fram till åtminstone 1721. Flyttade senast 1723 tillbaka till Hestra i Torpa och senast 1726 vidare till Rörsberga, Torpa. Tidigast 1730 flyttade han vidare till sin födelsegård Härsmålen i Asby som han sedan bebodde till sin död. Gift 2o 22/10 1740 i Asby med Maria Börjesdotter, död 10/4 1771 i Mon, Asby.  
Gift 1o 8/6 1718 i Säby med änkan  
3 Ragnhild Thorsdotter i Traneryd, f 169(1) i Bakaremålen,.Säby, död 1740 bg 3/2 i Härsmålen, Asby
 
***Generation II***

4 Casten Jakobsson, f 166(3) i Målen, Torpa, död 1721 bg 3/12 i Hestra, Torpa. Drunknade ”emällan Boda och Bijanäset”. Bosatt 1690-1707 (dv i Torpa 17/11 sistnämnda år) i Härsmålen, Asby, och flyttade senast 1710 till Hestra Torpa.
Gift 24/6 1690 i Torpa med  
5 Karin Eriksdotter i Hestra.
 
6 Tore Eriksson från Gylgamålen, f 163(8), död 1693, bg 5/6 i Bakaremålen, Säby. Bonde där från 1662 till sin död. Gift 1o 2/11 1662 med Ragnhild Persdotter i Bakaremålen, död där 1678, bg 17/2.
Gift 2o 2/11 1679 med
7 Ingrid Persdotter i Uddesbo. Omgift 10/6 1694 i Säby med dr Anders Håkansson i Nyamålen.
 
***Generation III***

8 Jakob Castensson, f 1635 i Brandebo, dp 12/7, död 1709 i Målen (nu Ramsmåla), Torpa sn. Gästgivare i Målen.
Gift med
9 Elin N.N., levde ännu 1682 då hon var dopvittne.
 
***Generation IV***

16 Casten i Rya, Säby, död där 1664, bg 1/5. Befallningsman på Gransbo under 1600-talets första hälft. Bosatt på bl a Brandebo och Rya under Gransbo säteri.
gift med  
17 Elsa N.N. Hennes förnamn hämtat i mtl 1648. Med tanke på att både sonen Jacob och sonsonen Nils Jakobsson döpte en av sina flickor till Elsa anser jag det troligt att hon var Jakobs mor och inte styvmor.
 
Så långt sträcker jag mig i dag. Hoppas det givit dig lite kött på benen, Roland.

2001-01-16, 17:07
Svar #8

Utloggad Magnus Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2023-09-07, 08:19
    • Visa profil
    • home.bip.net/maggu
Hej Hans m.fl!
 
Min Kasten Kastman då?! Kan inte han ha fått sonen Jakob i Tidersrum sn? Kasten Kastman får även barn i Kisa sn enligt Bo Lindwalls register! Om Bosse läser detta så kanske han kan lösa problemet med Jakob Kastensson gift med Kristina Dorotea Erlandsdotter. Kvarstår dock Kasten Kastmans ursprung!
 
MVH
 
/Magnus

2001-01-16, 17:16
Svar #9

Utloggad Magnus Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2023-09-07, 08:19
    • Visa profil
    • home.bip.net/maggu
Hej igen!
 
Någon som hittat födelsenotisen till Katarina Kastensdotter, född 1767 i Asby sn (se mitt inlägg ovan)
 
/Magnus

2001-01-16, 21:04
Svar #10

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Hej Magnus
 
Visst kan han ha fått det. Men eftersom Janne i sin ursprungliga fråga meddelade att hans anfader skulle vara född i Asby så utgick jag i mitt resonemang att åtminstone den delen var riktig, nu när födelsetiden inte verkar stämma.
Det kan ju förståss vara tvärtom, födelseåret 1769 stämmer, men inte orten.
I så fall undrar jag om Kastman kan komma i fråga. Det var ju först 1770 som han förflyttades från Folkesmålen till Håredal. Varför skulle han få barn där tidigare?
Denne Kasten Kastman skulle ju enligt Bo Lindwall vara född i Östergötland 1743. Det föds verkligen en Casten detta år, i Torpa, son till Erik Andersson och Anna Larsdotter i Hestrakvarn. Möjligen är det han som blir soldat i Asby under namnet Kastman.

2001-01-16, 21:31
Svar #11

Utloggad Jan Lantz

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Hans och Magnus.
 
De uppgifter jag har om min Jacob Castensson fick jag av Krister Roos I Kisa efter en efterlysning om anfäder till Salomon Lantz som föddes 1838-02-12 i Kisa.
Hans far hette Erland Fredrik Lantz född 1800-09-19 i Kisa och hans far i sin tur ska vara Jacob Castensson.
Nu skriver visserligen Krister att Jacob ska vara född ca 1769 i Asby sn och död i Kisa sn 1844.
Jacobs hustru ska heta Kristina Dorotea Erlandsdotter som föddes 1774-07-19 i Stensäter i Kisa.
 
Jag hoppas att detta kan ge någon ledtråd
Eftersom han skrev ca 1769 så kan det ju mycket möjligt vara 1763 istället.
 
Mvh/janne

2001-01-16, 22:55
Svar #12

Utloggad Magnus Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2023-09-07, 08:19
    • Visa profil
    • home.bip.net/maggu
Hej Hans och Jan!
 
Född ca 1769 i Asby sn (Jakob) låter som en åldersuppgift från db medan född 1767 i Asby sn (katarina) känns som en uppgift från en hfl. Låt oss titta i Kisas kyrkoböcker för att se vad det står! Sedan gäller det ju att hitta födslarna i Asby sn (kanske) på 1760-talet (troligen). Det kanske finns någon bouppteckning som förklarar släktskapet?! Finns det någon släktforskare som vet mera så hjälp oss gärna!
 
Två frågor till Hans:
 
1/ Vet du något mera om den Kasten som får en son Jakob 1763?
 
2/ När Jöns Kastensson flyttar tillbaka till Asby sn, får han några barn där med t.ex. sin 2:a hustru?!
   
MVH
 
/Magnus

2001-01-16, 23:17
Svar #13

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Magnus
 
Svar 1: Nej
Svar 2: Tre stycken
Casten Jönsson, f 16/3 1741 i Härsmålen, Asby
Jacob Jönsson, f 25/10 1742 i Härsmålen, Asby
Jacob Jönsson, f 1/1 1745 i Härsmålen, Asby
 
Ser ut som om Jacob nr 1 dog...
 
Uppgifterna har jag fått från Christer Påhlsson. Jag har som jag tidigare skrev inte forskat alls i Asby utan är hänvisad till snälla tipsare i den socknen än så länge.

2001-01-17, 07:13
Svar #14

Utloggad Magnus Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2023-09-07, 08:19
    • Visa profil
    • home.bip.net/maggu
Hej Hans och Jan!
 
Tack för ditt snabba svar Hans! Vi har nu ytterligare en kandidat till Kasten Kastman! Han har en bror som heter Jakob (namnet finns i släkten, igen).
Nu är då frågan varför finns det inga barn i fb då Kasten Kastman är soldat i Asby sn på 1760-talet? Jag har varit i telefonkontakt med en släktforskare med tillgång till fb som bekräftar detta! Varför hamnar Kasten Kastman, Jakob Kastensson och Katarina Kastensdotter alla i Kisa sn? Det känns som att här finns ett samband. Jag ämnar besöka biblioteket i helgen för att söka efter den felande pusselbiten.
 
Det känns dock som att här bör andra Kinda- och Ydreforskare också varit och letat! Hjälp oss gärna! Jag vill vara med i Hans ättlingaverk rörande Kasten i Rya och det vill nog Jan m.fl. också!
 
MVH
 
/Magnus

2001-01-17, 09:35
Svar #15

Roland Hermansson

Till Hans Egeskog
Hej och ett stort tack för uppgifterna!  
Så till svaren på dina frågor så långt jag kan:
I Sara Jönsdotters giftermål med Per Nilsson föds 4 barn;  
 
Anders f. 1751 i Askeryds sn
Casten f. 9/9 1756 i Härsmålen, Asby d. 1/8 1816, Asby Södergård
Maja f. 23/11 1759      -  ”  - d. 14/12 1760, Härsmålen
Maja f. 3/2 1762          -  ”  - d. 1829 i Skyttlingabäck, Askeryd.
 
Sara blir änka 1763 och gifter mycket riktigt om sig med Tomas Lindell (f. 1726 i Torpa , föräldrar: sergeant Gustaf Lindell och Sara Hansdotter). Paret bosätter sig i Norra Rakstorp omkr. 1765. Inga barn föds i detta äktenskap. Omkring 1790 flyttar familjen till Asby Södergård. Tomas Lindell dör där 5/2 1795 och Sara Jönsdotter dör också i Asby Södergård 22/5 1810.
 
Sonen Anders vidare öden känner jag egentligen inte (men möjligtvis kan han vara den Anders Persson i Härsmålen som representerar Ydre och Kinda härader vid 1800 års riksdag??) Vid bouppteckningen 1795 efter Tomas Lindell nämns  styvbarnen Anders och Casten Perssöner som boende i Asby.
 
Sonen Casten Persson blir nämndeman och ägare till Asby Södergård. Han gifter sig 26/12 1784 med Karolina Petersdotter från Klinket u. Yxnerum, Asby, (f. 25/9 1767, Asby, dotter till furiren Peter Uhrberg och Brita Beata Printzensköld). Paret bor i Klinket men bosätter sig 1794 i Asby Södergård. De får 3 barn:
 
Casten f. 17/1 1786 i Klinket, Asby d. 5/11 1864 i Tovarp, Asby.
Anders Petter f. 11/11 1790 Klinket, Asby  
Maja f. 3/8 1799 i Asby Södergård d  före 1835 (bou)
 
Casten Castensson blir vidare också nämndeman , boende i Bjursberg, Askeryd (nuvarande Västra Ryd) och 1820 boende och ägare till Tovarp, Asby.
Anders Petter är bonde i Braskebo, Asby 1816, Asby Södergård 1820 och Svensbo 1835
Maja är hustru i Jularp, 1816 och död före 1835.
Osv, osv…..
Om du vill ha mera uppgifter kring denna släktgren skickar jag dem gärna till dig.
 
Angående uppgiften om Sara Jönsdotters födelsedatum är jag förbryllad och kan bara konstatera att jag skrivit detta datum från början. Jag har tyvärr ej gjort någon anteckning om var jag hämtat uppgifterna från. Möjligen kan jag ha fått uppgiften från en husförhörlängd .
Jag har tyvärr inte tillgång till Asby kyrkböcker nu och nog verkar det lite långsökt att läsa fel på 5 maj och 28 april, men vem vet vad man är kapabel till?  
När jag jämför och tittar i Olov Mattsons (Tranås/Ydre Släktforskarförening) förteckning över gårdarna i Asby socken har han också skrivit 28/4 1728 som Sara Jönsdotters födelsedatum. Mystiskt!

2001-01-17, 12:03
Svar #16

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Tack för uppgifterna Roland och Magnus.
 
Jakten får gå vidare. Hoppas du får napp, Magnus.

2001-01-18, 00:16
Svar #17

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6965
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 00:03
    • Visa profil
Nedanstående är ingalunda komplett, men så här hänger en del av de familjer ihop som diskuterats ovan. De äldre barnen till Casten Castman är inte födda i Asby - Torpa har jag inte kunnat kontrollera. Jag har tidigare fått uppgiften om Sara Jönsdotter från Hans, då han angav 5/5 som dopdatum, så födelsedatumet kan ju mycket väl vara 28/4.
 
Familj 1
Jöns Castensson, född 1696 5/1 i Hertsmålen, Asby sn, död 1748 8/10 i Hertsmålen. Bonde i Hertsmålen. (f,v2,d,HE). Bou Ydre 1748 7/11. Död 15/10 enl. bou. Gift 1:o 1718 8/6 i Säby sn med Ragnel Toresdotter, född 1691? i Bakaremålen, Säby sn, död (begravd 1740 3/2) i Hertsmålen, Asby sn. (bg,HE).Gift 2:o 1740 22/10 i Asby sn med Maria Börjesdotter, död 1771 10/4 i Mon, Asby sn. (v2,d). Änka vv 1740. Bou Ydre 1771 22/4.  
Barn i första giftet:
Maria Jönsdotter, född 1725?, se familj 2.
Sara Jönsdotter, döpt 1728 5/5, se familj 6.
Barn i andra giftet:
Casten Jönsson Castman, född 1741 16/3, se familj 13.
Johan Jönsson, född 1742 7/11, se familj 16.
Jacob Jönsson Castman, född 1745 1/1, se familj 17.
 
Familj 2
Maria Jönsdotter (från familj 1), född 1725? i Rörsberga, Torpa sn, död 1794 28/6 i Hertsmålen. (f,v,d). Bou Ydre 1794 7/7. Gift 1749 12/10 i Asby sn med Lars Nilsson, född 1720?, död 1805 6/12 i Hertsmålen, Asby sn. Bonde i Hertsmålen. (v,d). I Östrahult vid vigseln. Bou Ydre 1805 16/12.  
Barn:
Nils Larsson, född 1753 3/5 i Hertsmålen, Asby sn. Bonde i Hestrahult, Sunds sn. (f).
Catharina Larsdotter, född 1756 15/4, se familj 3.
 
Familj 3
Catharina Larsdotter (från familj 2), född 1756 15/4 i Hertsmålen, Asby sn, död 1811 26/4 i Hamrum, Sunds sn. (f,v,d).( Gift 2:o m Petter Persson, d 1810 i Hamrum, bonde i Hamrum, nämndeman i Ydre härad [bou Ydre 1810 26/11].) Gift 1:o 1776 6/10 i Asby sn med  Olof Jacobsson, född 1752 30/8 i Bubbetorp, Torpa sn, död 1796 25/2 i Rökulla, Sunds sn. Bonde, kyrkvärd i Rökulla. (v,d). Bou Ydre 1796 7/3. Son till Jacob Nilsson och Elin Olofsdotter.
Barn:
Casten Olofsson, född 1790 24/3 i Rökulla, Sunds sn, död 1877 30/9 i Bygdämne, Tidersrums sn. Bonde i Bygdämne. Nämndeman i Kinda härad.
 
Familj 5
Helena Catharina Castensdotter (från familj 4), född 1810 17/8 i Bygdämne, Tidersrums sn, död 1859 24/9 i Kopperarp, Tidersrums sn. Gift 1830 24/6 i Tidersrums sn med Gustaf Fredrik Durling, född 1809 5/3 i Storarp, Tidersrums sn, död 1860 12/5 i Kopperarp, Tidersrums sn. Kgl sekr., possessionat i Kopperarp. Son till Nils Fredrik Durling och Ulrica Charlotta Dus?n.
 
Familj 6
Sara Jönsdotter (från familj 1), född (döpt 1728 5/5) i Rörsberga, Torpa sn, död 1810 22/5 i Asby södergård, Asby sn. (v1-2,d,HE). Gift 1:o 1749 13/10 i Asby sn med Per Nilsson, född 1717?, död 1763 25/9 i Hertsmålen, Asby sn. Bonde i Hertsmålen. (v,d). Bou Ydre 1763 3/10. Son till Nils Toresson och Anna Persdotter. Gift 2:o 1765 26/12 i Asby sn med Thomas Lindell, död 1795 5/2 i Asby södergård, Asby sn. Bosatt i Norra Rakstorp, Asby sn. (v,d). Bou Ydre 1795 16/2. Barnlös.
Barn i första giftet:
Anders Persson, född 1750?, se familj 7.
Casten Persson, född 1756 9/9 i Hertsmålen, Asby sn, död 1816 1/8 i Asby södergård, Asby sn. Bonde i Asby södergård. (f,v,d).
Maria Persdotter, född 1759 23/11 i Hertsmålen, Asby sn, död 1760 14/12 i Hertsmålen. (f,d).
Maria Persdotter, född 1762 3/2 i Hertsmålen, Asby sn. (f).
 
Familj 7
Anders Persson (från familj 6), född 1750? i Askeryds sn, död 1830 9/1 i Bårsbo, Asby sn. Bonde i Bårsbo. (v,d). Bou Ydre 1830 18/1. Gift 1799 25/10 i Asby sn med Maria Eriksdotter, född 1775 ../1 i Sjöviken, Norra Vi sn. (v). Dotter till Erik NN och Margareta NN.
Barn:
Eva Andersdotter, född 1800 28/8, se familj 8.
Maria Andersdotter, född 1802 21/9, se familj 10.
Anders Andersson, född 1804 27/2 i Bårsbo, Asby sn. (f).
Sara Andersdotter, född 1805 19/3, se familj 11.
Casten Andersson, född 1807 14/12, se familj 12.
Catharina Andersdotter, född 1810 6/8 i Bårsbo, Asby sn. (f).
Anna Andersdotter, född 1816 23/5 i Bårsbo, Asby sn. (f).
 
Familj 8
Eva Andersdotter (från familj 7), född 1800 28/8 i Bårsbo, Asby sn. (f). Gift med Samuel Bom, född 1797 19/12 i Ryssmålen, Bona ägor, Svinhults sn. Livgrenadjär i Styngebo, Asby sn. Son till Petter Bohm och Kerstin Samuelsdotter.
 
Familj 10
Maria Andersdotter (från familj 7), född 1802 21/9 i Bårsbo, Asby sn. (f). Gift med Anders Göransson.
 
Familj 11
Sara Andersdotter (från familj 7), född 1805 19/3 i Bårsbo, Asby sn. (f). Gift 1828 31/10 i Asby sn med Petter Olofsson. (v). I Mossebo, V. Ryd, vv.
 
Familj 12
Casten Andersson (från familj 7), född 1807 14/12 i Bårsbo, Asby sn. (f). Gift 1834 30/12 i Asby sn med Carolina Andersdotter. (v). I Ödesjö vv.
 
Familj 13
Casten Jönsson Castman (från familj 1), född 1741 16/3 i Hertsmålen, Asby sn, död 1790 24/11 i Brötstugan, Grönede ägor, Kisa sn. Rustmästare i Brötstugan. (f,d). Volontär vid Östgöta infanteriregemente 1757, soldat för roten nr 113 Folkesmålen, Asby sn, vid Ydre kompani av Östgöta infanteriregemente, korpral och förflyttad till roten nr 42 Håredal vid samma kompani 1770 1/7, förflyttad till roten nr 25 Grönede vid samma kompani 1774 15/4, under kriget i Finland 1789-1790 tjänstgjorde han som underofficer, död 1790 20/11 (GMR). Gift med Maria Johansdotter, född 1732 26/12 i Asby sn. (f,hfl). Levde ännu 1798/1800, då hon bodde hos barnen i Brötstugan och Vällstugan. Dotter till Johan Lillieström och Märta Hansdotter.
Barn:
Catharina Castensdotter, född 1767?, se familj 14.
Jacob Castensson, född 1769?, se familj 15.
Johan Fredrik Grön, född 1771 31/10 i Asby sn, död 1798 14/1 i Brötstugan, Grönede ägor, Kisa sn. Soldat i Brötstugan. (f,bou). Bou Kinda 1798 5/2.
Anders Castensson, född 1777 7/1 i Brötstugan, Grönede ägor, Kisa sn. (f).
 
Familj 14
Catharina Castensdotter (från familj 13), född 1767?. (v1-2). Gift 1:o 1786 16/7 i Kisa sn med Israel Hultgren. Soldat i Bergdalen, Kisa sn. (v). Gift 2:o 1792 9/10 i Kisa sn med Anders Kjellberg. Soldat i Skogbohylta, Kättestorps ägor, Kisa sn. (v).
Barn i första giftet:
Brita Maria Hultgren, född 1788 5/1 i Bergdalen, Kisa sn. (f).
Barn i andra giftet:
Bengt Kjellberg, född 1792 20/9 i Skogbohylta, Kättestorps ägor, Kisa sn. (f).
Stina Maja Kjellberg, född 1796 2/1 i Skogbohylta, Kättestorps ägor, Kisa sn. (f).
Casten Kjellberg, född 1797 3/4 i Skogbohylta, Kättestorps ägor, Kisa sn, död 1797 i Skogbohylta. (f). Db saknas.
Casten Kjellberg, född 1798 30/6 i Skogbohylta, Kättestorps ägor, Kisa sn. (f).
 
Familj 15
Jacob Castensson (från familj 13), född 1769?. (v). Gift 1791 26/12 i Kisa sn med Christina Dorotea Erlandsdotter, född 1774 19/7 i Stensäter, Gäddefalls ägor, Kisa sn. (v). Dotter till Erland Widerberg och Ingeborg Jonsdotter.
Barn:
Maja Lena Jacobsdotter, född 1793 3/11 i Vällstugan, Vimantorps ägor, Kisa sn. (f).
Ingeborg Catharina Jacobsdotter, född 1797 24/11 i Vällstugan, Vimantorps ägor, Kisa sn, död 1798 i Vällstugan. (f). Db saknas.
Erland Fredrik Jacobsson, född 1799 11/3 i Vällstugan, Vimantorps ägor, Kisa sn, död 1799 i Vällstugan. (f). Db saknas.
Erland Fredrik Lantz, född 1800 19/9 i Vällstugan, Vimantorps ägor, Kisa sn. (f).
 
Familj 16
Johan Jönsson (från familj 1), född 1742 7/11 i Hertsmålen, Asby sn, död 1789 7/7 i Hertsmålen. Bonde i Hertsmålen. (f,v,d). Bou Ydre 1789 27/7. Gift 1763 25/5 i Asby sn med Annika Jönsdotter. (v). I Kryparebo vv.
Barn:
Greta Catharina Johansdotter, född (döpt 1763 7/8) i Hertsmålen, Asby sn. (dp). Föd.-datumet oläsl. på filmen.
Casten Johansson, född 1766 16/11 i Hertsmålen, Asby sn. (f).
Maria Johansdotter, född 1770 6/7 i Hertsmålen, Asby sn. (f).
Sara Johansdotter, född 1773 27/5 i Hertsmålen, Asby sn. (f).
 
Familj 17
Jacob Jönsson Castman (från familj 1), född 1745 1/1 i Hertsmålen, Asby sn. Hejderidare. (f). Gift 1768 med Catharina Malmgren, född 1737 6/2 i Ödesjöhult, Västra Ryds sn. Dotter till Johan Malmgren och Maria Höijer.

2001-01-18, 03:13
Svar #18

Utloggad Hans Egeskog

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1264
  • Senast inloggad: 2024-02-10, 11:58
    • Visa profil
Utomordentligt intressant Bo!
 
Jag blir bara nyfiken på vilka som döljer sig i familj 4, som tycks ha fallit ur redovisningen?
 
Återkommer med fler kommentarer när jag vaknat!

2001-01-18, 08:48
Svar #19

Utloggad Magnus Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2023-09-07, 08:19
    • Visa profil
    • home.bip.net/maggu
Hej Bo!
 
Man TACCCCCCKAR! Där föll många bitar på plats!
 
Min mfmff är Kasten Andersson, född 1798-06-30 i Skogbohylta, Kättestorp, Kisa sn, död 1873-11-05 i Kastorp, Örsebo, Kisa sn. Skräddare, torpare i Kastorp, Örsebo, Kisa sn. Dräng i Gäddefall 1819-1820, i Mjällerum 1820-1821, i Vimantorp 1821-1824, odlare i Kastorp, Örsebo fr.o.m 1824. Gift 1820-11-12 i Kisa sn med  
Helena Mårtensdotter, född 1798-01-14 i Pinnarp, Kisa sn, död 1884-10-30 i Kastorp, Örsebo, Kisa sn.
 
Jag undrar vidare Bo om du vet något mera om Maria Johansdotter, född 1732 26/12 i Asby sn, levde ännu 1798/1800, då hon bodde hos barnen i Brötstugan och Vällstugan, dotter till Johan Lillieström och Märta Hansdotter (enligt ditt inlägg ovan) anor?!
 
Än en gång tack för hjälpen!
 
MVH
 
/Magnus

2001-01-18, 11:27
Svar #20

Utloggad Magnus Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2023-09-07, 08:19
    • Visa profil
    • home.bip.net/maggu
Hej igen Bo!
 
Egentligen är jag ju intresserad av Kastens anor också (Hans E har ju redan publicerat en del av dem ovan). Så istället för att fråga om Maria Johansdotters ursprung frågar jag dig om Katarina Kastensdotters antavla
 
Tacksam för hjälp!
 
MVH
 
/Magnus

2001-01-18, 15:22
Svar #21

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6965
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 00:03
    • Visa profil
Hans,
familj 4 är ju Casten Olofssons familj, så jag skulle ha tagit bort familj 5 också. Men jag har inga uppgifter om Casten Olofssons familj mer än hustrun, eftersom jag gjorde registreringen när jag lade in Herbert Tingstens antavla, där de här personerna hör hemma.

2001-01-21, 16:08
Svar #22

Utloggad Magnus Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2023-09-07, 08:19
    • Visa profil
    • home.bip.net/maggu
Hej Bo, Hans och Jan!
 
Här kommer lite kompletteringar till Bo's omfattande stamtavla (input till Bo's databas respektive Hans ättlingaverk!)
 
Familj 13:
 
dottern Katarina dör 1842-07-08 i Kastorp u Örsebo, Kisa sn
 
sonen Jakob dör 1844-12-26 i Brunnstugan u Kjusebo, Kisa sn
 
sonen Anders dör 1780-07-11 i Brötstugan u Grönede, Kisa sn
 
Familj 14:
 
I db-notisen för Katarina står det att hennes första man (soldat rote 26) dog 1788 i Finska kriget och hennes andra man (soldat rote 38) dog som krigsfånge i Frankrike 1808.
 
Familj 15:
 
Även Jakob är soldat, med soldatnamnet Kastensson (?!) för rote 41 Vimantorp.
 
Familj 15,5!!:
 
Johan Fredrik Kastensson Grön (från familj 13) född 1771 31/10 i Asby sn, död 1798-01-14 i Brötstugan u Grönede, Kisa sn, gift med Anna Knutsdotter. Soldat för rote 25 Grönede av Ydre kompani.
barn:
Kasten f 1794-07-19
Petter Magnus f 1797-04-11, död innan 1798-02-05
Johan Fredrik f 1798-09-18
 
Vidare har jag letat efter Katarina och Jakobs födslar utan att kunna finna dem i Asby, Torpa, Tidersrum eller Norra Vi sn. Jag har även letat efter Kasten och Marias vigselnotis utan resultat. Vad jag förstår så var inte Ydre kompani i krig under den aktuella perioden så Kasten och Maria borde ju ha varit på hemmaplan, eller?! Det faktum att Maria är 9 år äldre än Kasten gör att det känns som om hon varit gift med någon annan innan! Tips och ideer mottages tacksamt!    
 
Vidare Hans (som kartlägger Torpa sn) så har jag varit i kontakt med Olov Mattsson och han meddelade mig att det finns en till Kasten Kastman, ryttare för rusthåll 37 Brostorp av Vifolka kompani. Denna Kasten Kastman är samma person som Kasten Johansson f 1766-11-16 i familj 16, enligt Bo's stamtavla ovan (så slipper vi fundera på ev. förväxlingar).  
 
Slutligen så är jag (och jag misstänker även Jan) intresserade av vad Bo vet om Katarina Kastensdotter respektive brodern Jakobs ursprung förutom det som redan är publicerat i tidigare inlägg ovan!
 
Den som söker han finner (såsmåningom)!
 
/Magnus

2001-01-23, 14:41
Svar #23

Utloggad Jan Lantz

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Mangnus, Hasse, Bo.
Tack för alla kompletteringar till min släkt forskning.
Ni är suveräna som ställer upp och delar med er till oss andra som inte är så väldigt vana vid släktforskning.
 
Jo men visst jag är väldigt intresserad av alla uppgifter som går att få.
 
Angående familj 15 i Bo Perssons tidigare inlägg så kan jag bidra med följande.
 
Erland Fredrik Lantz gifte sig med Anna Eleonora Bäckström f 1798-04-09 i Bromtorpet Kisa sn och fick med henne 10 barn i kronologisk ordning.
 
Jakob Petter Lantz f 1822
 
Anders Fredrik Lantz f 1824
 
Johannes Lantz f 1825
 
Isak Lantz f 1826
 
Karl Gustaf Lantz f 1830
 
Kristina Dorotea Lantz f 1832
 
Lena Sofia Lantz f 1834
 
Leander Lantz f 1836
 
Salomon Lantz 1838-02-12 i Brunnstugan under Kjusebo ägor Kisa sn.
 
samt Kasten Alfrid Lantz f 1840
 
Min anfader Salomon Lantz gifter sig med Anna Marie Larsdotter och får sonen Karl Gustaf Lantz
 
Karl Gustaf Lantz gifter sig med Carolina Månsdotter och får 1887-05-31 min morfars mor
Alfrida Nickolina Lantz.
Hon dör 1955-10-29 i Västerlösa
 
Hoppas det bidrog med något till våra släktled.
 
Mvh/Janne

2001-02-04, 14:02
Svar #24

Utloggad Christer Friberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 64
  • Senast inloggad: 2013-09-09, 19:04
    • Visa profil
Söker upplysningar om Brita Samuelsdotter f. 14/9 1724 i Råckarp, Asby

2001-02-14, 10:19
Svar #25

Utloggad Magnus Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2023-09-07, 08:19
    • Visa profil
    • home.bip.net/maggu
En fråga med anknytning till Asby sn finns
nu (01-02-14) under Torpa sn!
 
/Magnus

2001-02-16, 19:11
Svar #26

Marianne Johansson

Hej
Jag undrar om någon vet om Jonas Olofsson, som ska vara född 3/4 1800 i Asby, det jag har om framåt om honom är att han är gift med Ulla Samuelsdotter att hon är född i Norra Vi år 1788.
Har inget om Jonas föräldrar är tacksam om någon vet.
Mvh Marianne J

2001-02-25, 11:30
Svar #27

Roland Hermansson

Hej Christer Friberg  
Med hjälp av Olov Mattssons förteckning över Asby gårdar har jag fått fram följande upplysningar om Brita Samuelsdotter och hennes släkt och anor. (Som vanligt gäller att också kollationera med originalkällan)
 
 
1791 - 1845  1/4 mtl  Rödekulla, Sund
Frälsejordägaren Jonas Andersson f  15/2 1757  Hulustugan, Asby N-gård, Asby (E) Död 16/9 1846
  Föräldrar: Anders Nilsson och Britta Samuelsdotter  (Britta se nedan)                     av magonska
H1.Maria Jakobsdotter f 1766                                Död 16/8 1795 koppor 29 år
S.Anders f    1/4 1791  Rödekulla   Död 21/6 1791 okänd
S.Jonas f    2/2 1793         ” Död   3/4 1793     ”
D.Katarina f  25/7 1794         ” Död 11/8 1794 mässling
H2.Maria Bengtsdotter f    3/11 1776  Njärvefall, N.Vi (E)Vigd 1796 Död 3/6 1839 bröstsj
  Föräldrar: Bengt Persson och Gertrud Jonsdotter  
S.Johannes Fredrik f  26/9 1797  Rödekulla   Gift i Sunds S-gård 1819-
D.Maja Stina f  16/2 1799         ” Gift nedan 1824-
D.Katarina f  11/4 1802         ”                      Gift till Hult, N.Vi (E) 1824-
D.Anders Petter f    4/4 1810         ”
S.Johan Magnus f  25/3 1814         ”
D.Lovisa Ulrika f    6/10 1818         ”
1788-96
Jonas mor Änk. Britta Samuelsdotter f  14/9  1724  Rockarp, Asby (E)
  Föräldrar: Samuel Månsson och Karin Jonsdotter
 
 
-1751 – 1798 Hulustugan, Asby Norrgård, Asby
Anders Nilsson f  29/4  1724  Ö.Hult Död 23/7 1795
  Föräldrar: Nils Andersson och Kerstin Larsdotter
H.Britta Samuelsdotter f  14/9  1724  Rockarp
  Föräldrar: Samuel Månsson och Karin Jonsdotter
D.Eva f    1/8  1751  Hulustugan Gift i Glansås 1776-
S.Jonas f  15/2 1757          ”    Vigd 9/10 1785 Maria Jacobsdotter i                Sillefall.  Omgift och  bosatt i Rödekulla, Sund (E) 1795
  Änk. Britta bosatt hos sonen Jonas i Rödekulla, Sund (E)
 
 
1723 - 1781     Rockarp, Asby
1.Samuel Månsson f 1693  Död 1/2 1749
H.Karin Jonsdotter omgift nedan     f  28/3  1702  Redeby            Vigd 3/6 1723  Rockarp/Redeby  
  Föräldrar: Jon Carlsson och Anna Larsdotter  
D.Britta f  14/9  1724  Rockarp Bosatt i Hulustugan, Asby N-g 1751-
D.Karin f  24/1  1728       ”
D.Sara f    5/101730       ”
S.Jonas f  12/6  1739       ” Gift i S.Rakstorp 1765-
  Änk. Karin omgift 1/4 1750 med drängen Hans Holgersson i Rockarp
2.Nämndeman Hans Holgersson f 1728 Vigd 1/4 1750
  Hans Holgersson avsked som nämndeman 1781 för avflyttning från orten
  Karin dog i S.Rakstorp 20/9 1791 i S.Rakstorp hos sonen Jonas,  hon var då änka
 
 
1701 - 1736 Redeby Södergård, Asby
Joen Carlsson           f  30/7  1671  Redeby  se ovan   Död 9/5 1736 65 år
H.Anna Larsdotter                  f  20/11 1678  Edstorp           Vigd 26/6 1701
  Föräldrar: Lars Börjesson och Ingeborg Pedersdotter
D.Karin                 f  28/3  1702  Redeby             Bosatt i Rockarp
D.Kerstin               f    5/6  1704          Gift i Gårdebo 1728-
S.Carl                  f  14/5  1707        
S.Lars                  f  10/10 1712            Gift nedan 1742-
 
 
1650? - 1710 Redeby Södergård, Asby
Carl                    f        1623                              Död 20/11 1710 Redeby 87 år
(H.Karin                f        1626                              Död 10/2   1707           81 år)
Kerstin                                           Vigd 15/6 1679 med Sven Börjesson, Joelstorp
D.Maridt                      f    2/2 1663  Aspa Vigd 3/6 83  Lars Svensson  bosatt Glansås
S.Peder                 f  20/5  1666  Redeby               Död 17/10 1736 Redeby 74 år
S.Joen                  f  30/7  1671           Gift nedan 1701-
D.Elin                  f    2/4  1676               Vigd 14/10 1700 P.Andersson i Norrhult  
 
 
1677 - 1700?         Edstorp, Asby
Lars Börjesson f 1650 Joelstorp?    
  Föräldrar: Börje Hemmingsson och Lisbeth Månsdotter
H.Ingeborg Pedersdotter f 1645 Edstorp?  Vigd 18/11 1677
D.Anna f  20/11 1678 Edstorp                     Gift 1701 i Redeby S-gård
D.Britta f  13/3  1681       ”
D.Karin f  22/4  1683       ” Gift i Joelstorp
D.Kerstin f  28/11 1686       ”                                  ”           ”
D.Ingrid f  24/11 1691       ”
  Familjen flyttar till Joelstorp omkring 1700
Död 30/6 1691 Lars svärmor Karin  70 år
 
 
-1657 - 1680- Joelstorp, Asby
Börje Hemmingsson    (efternamn mtl 1657)  Död 14/3 1680
H.Lisbeth Månsdotter   (mtl 1657)
S.Hemming Börjesson  (mtl 1657)
D.Anna            Gift med Håkan Ernstsson i Östrakulla 1683-D.Elin f  15/6   1661  Joelstorp        trol gift i Olstorp, N.Vi (E) 1685-  
D.Ingrid    Vigd 9/11 1662 med Lars Andersson från Redeby S-gård
S.Måns      Vigd 13/6 1669 med Maria Andersdotter från Besseryd
   
?Trol. är väl Lars Börjesson son till ovanstående Börje.

2001-02-28, 22:59
Svar #28

Patrik Andersson

Till Håkan Johansson eller annan som kanske vet!
 
Först ett fördröjt tack för uppgifterna Håkan!
Så här var ditt svar den 14 Augusti 1999 angående soldaten Gustaf Spång.
 
Gustaf Spång var soldat i rote 115, Svensbohemmet. Han var född 1775 i Sund sn(E). Fick avsked som soldat 12/2 1810, var klen. Bodde därefter i Dalstugan-Asby sn(E). Gustaf var gift med Maja Charlotta Svensdotter född 1784-02-01 i Assjö-Askeryd sn(F).  
 
Vad jag sen dess har försökt att utröna är vem Gustaf Spångs föräldrar är, vilket tycks vara stört omöjligt.
 
Han upptog helt säkert namnet Spång som livgrenadjär men han kanske slog på stort och bytte ut sitt förnamn för det finns ingen Gustaf i födelseböckerna runt tiden för hans angivna (i hfl) födelse.
 
Kan någon bringa ljus i denna till synes hopplösa situation?
 
Mvh

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna