ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sven Nyman f.1759 kom han möjligen från Möckleby?  (läst 840 gånger)

2003-02-19, 22:07
läst 840 gånger

Utloggad Stefan Nyman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 428
  • Senast inloggad: 2024-01-14, 19:13
    • Visa profil
Hej!
Tunnbindaren Sven Nyman var bosatt i Hagby sn Kalmar län och arbetade på Lowers alun bruk. Han arbetade där 1782-1787, men jag har inte hittat honom i födelseböckerna i och runt Hagby sn. Kan han möjligtvis vara född i Möckleby och tagit sig till fastlandet med båtar som gick till Lowers alun bruk i Hagby?  
 
Dessutom kan tilläggas att jag har ett utdrag från en avlöningsbok från 1786 där han ombesörjer en Nils Nymans änka. Denna Nils f. 1748 började arbeta på Lowers alun bruk samma år som Sven, det kan alltså vara en bror till honom.
 
Hoppas någon kan hjälpa mig!
 
MVH Stefan

2007-02-24, 21:34
Svar #1

Utloggad Lotta Malmstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 259
  • Senast inloggad: 2024-04-11, 16:19
    • Visa profil
Hallå Stefan!
 
Jag hittade detta inlägg några år efter det att du skrivit det och har försökt maila dig, men adressen verkar inte fungera längre. Om du eller någon annan som känner till dig, ser detta så vill jag gärna komma i kontakt med dig, då jag tror att vi forskar på samma släkt och kanske då också är släkt!
Mycket tacksam för kontakt!
 
Mvh
Lotta Malmstedt
Karlshamn
e.malmstedt@telia.com

2007-02-25, 07:28
Svar #2

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Det fanns tre Nyman samtidigt på Lovers Bruk. Peter (Petter), Sven och Nils Nyman och de arbetade som tunnbindare allihop. Tyvärr så vet jag inte varifrån de kommer, förmodligen är de inte födda i Kalmar län.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna