ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: S.Wikström Konstnär  (läst 1163 gånger)

2003-06-28, 18:42
läst 1163 gånger

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Finns det någon som känner till en konstnär, verksam på 1930-talet vid namn S. Wikström? Han målade bl.a., vad jag förstår, Ölands-motiv.
 
Mvh Anita Berglund Eriksson
 

2003-06-29, 16:14
Svar #1

Utloggad Kerstin Jeppsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 590
  • Senast inloggad: 2021-02-06, 22:32
    • Visa profil
Hej Anita!
Jag har tavlor av en teckningslärare Sigurd Wikström från 1930-talet. Kan det vara samma person, som Du frågar efter? Han bor i Storvik.
MVH
Kerstin Jeppsson
 

2003-06-29, 16:37
Svar #2

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Hej Kerstin!
Tyvärr vet jag ingenting alls om denne konstnär, mer än att jag nyligen fått köpa en stor vacker oljemålning signerad S. Wikström 1937. Tavlan har ägts av en gammal dam som i sitt yrkesliv rest en hel del. Hon var mycket intresserad av konst och hade även en del värdefulla tavlor.
 
Tavlan, en oljemålning, föreställer en vidsträckt hed, och jag får en föreställning av Ölands Alvaret. I fronten massor av ljung och målningen heter Ljungen. Jag tror, att damen ifråga någon gång sa att motivet var från Öland.
 
Känner Du till om denne Wikström i Storvik (på Öland?) målade liknande motiv i olja? Jag är bara allmänt nyfiken vem denne konstnär var (är?). Känner Du till honom?
 
Mvh  
Anita
 

2003-06-29, 19:04
Svar #3

Utloggad Kerstin Jeppsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 590
  • Senast inloggad: 2021-02-06, 22:32
    • Visa profil
Hej Anita!
Storvik-Hofors ligger i Gästrikland,där Sigurd Wikström bott större delen av sitt liv.Somrarna tillbringade familjen i Torekov.Kanske motivet på Din tavla är därifrån. Han målade både porträtt,blommor,stilleben o.s.v.Han bör vara i 85 årsåldern nu. Försök att hitta honom i konstnärslexikon Det bör vara rätt person med det namnet.Jag känner till honom genom att han är bror till min ingifta moster.
MVH
Kerstin
 

2003-06-29, 19:32
Svar #4

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Ett jättestort tack Kerstin! Jag är så tacksam för din hjälp. Nu vet jag var han hör hemma, och kan söka vidare.
 
Mvh Anita
 

2003-06-30, 00:21
Svar #5

Peter Karlsson (Peterk)

Som gardering kan man kanske nämna en Sture Wikström som finns omnämnd lite här och var på nätet.. Verksam i Tjustbygden från 50-talets början. Omnämnd bl.a. här. Bör väl kunna vara gammal nog att ha målat något redan 1937 kanske.
-Men nu fann jag nog honom i 'Sveriges dödbok' - född så pass sent som 1921, så då är han kanske i yngsta laget, även om 16-åringar förstås kan måla också..
 

2003-06-30, 04:25
Svar #6

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Hej igen!
Jag börjar bli lite osäker om den Sigurd Wikström, som Kerstin nämnde, kan vara rätt man. Konstnärer brukar i allmänhet vara lite äldre än runt 20 år, som Sigurd Wikström borde varit 1937, när de målar stora oljedukar (undantag finns givetvis). Dessutom hittade jag på nätet någonstans en nyligen avlutad konstutställlning av denne konstnärs teckningar (inga målningar)
 
Den Sture Wikström som Peter nämner verkar intressant så till vida att han målade i olja och verkar ha varit en läromästare för andra konstnärer. Han är omnämnd som sådan av ett par  andra konstnärer ute på nätet. Men är han också inte lite väl ung för detta 1937?
 
Mvh Anita
 

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna