ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släktgårdsinventering  (läst 1056 gånger)

1999-03-03, 21:28
läst 1056 gånger

Lotta Johansson

Hej!
 
Jag har i min ägo ett diplom som min farfar, John Nicolaus Johansson, fått. Det är utfärdat av Kalmar Läns Tidning och i det står:
 
Stora Vickleby 3
har enligt den av Kalmar Läns Tidning utförda inventeringen av släktgårdar inom Södra Kalmar län varit i samma släkts ägo sedan 1700-talet.
 
Den förste kände ägaren var  
Båtsmannen Lars Larsson
Gården äges nu av  
Lantbr John N Johansson
 
(här följer en dikt)
 
Kalmar den 30-9 1952
Manfred Morhagen
Chefredaktör.
 
Det jag undrar över är, var finns denna inventering nu? Kalmar Läns Tidning finns ju inte längre. Var kan jag hitta uppgifterna om farfars gård?
 
Mvh//Lotta

1999-04-21, 10:36
Svar #1

Utloggad Sweneric Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Hej
Lotta
 
Visst finns Kalmar läns tidning som en dagstidning i veckan och kosta 290:-/ år. Gamla  tidningar av Kalmar läns tidning finns säkert  mikrofilmat liksom Barometern. Säkert har  bibl. i Kalmar  dessa filmer. Förutom unv. bibl.  
Det finns en bok om olika släktgårdar i Kalmar län.  Ska kolla den jag har hemma.
 
Har du dina rötter i Veckleby?  Själv  har jag förfäder i Vickleby på 1700-talet genom min farmor som var född i Melby, Segerstad med rötter i Segerstad-Mörbylånga-Kastlösa-Vickleby-Gräsgård-Smedby. I Carlevi fanns bonden Jöns olofsson född på 1690-talet. Tyvärr har jag inte lyckas fånga hans 2:a hustru som är en av mina förfäder.
 
I stora Veckleby fanns bonden Lars Olofsson på 1600-talet slut. Även bonden Assar Persson bonde i Carlevi och senare i Lilla Vickleby efter ett mellanspel i Lenstad, Torslunda. Han var gift 3 ggr.
Har du några rötter i Vickleby, berätta gärna det för mig.
 
MVH
Sweneric

1999-04-21, 10:47
Svar #2

Lotta S Johansson

Hej Sweneric!
 
Angående Kalmar Läns Tidning så har jag fått reda på att den finns, jag har även varit i kontakt med dem och dom har lovat att leta efter inventeringen. Det var ett tag sen...så jag vet inte hur det går. En artikel om gården i Vickleby hittade jag en kopia av, så den har jag. Men som sagt....inventeringen skulle jag vilja ha rätt på.  
Har du några tips om var den kan finnas?
 
Jag har inte satt igång med min forskning i Vickleby, men lite vet jag. Dom som jag nämnt ovan är som sagt mina förfäder. Jag skriver så för det är inte biologiska förfäder. Jag var adopterad av John N Johanssons son.  
 
Mvh//Lotta S Johansson, Sundsvall (har lagt till ett S sen sist, som synes :-) )

2006-07-24, 17:54
Svar #3

Gunn Åstrand

Gården Hallnäs 9:3 i Persnäs på Öland. Vilka har bott på denna gård förutom mina föräldrar?

2007-02-13, 12:57
Svar #4

Bertil Ljungars

JordbrukareUngdomens Förbund - JUF - gjorde under tiden 1930 - 1943 en inventering av släktgårdar i Sverige - gårdar som varit i samma släkt i minst 200 år. Tusen släktgårdar presenterades i boken Anor och minnen av Sigurd Örjangård.
 
Jag finner inte Stora Vickleby i denna bok.
 
JUF planerar nu en ny inventering av släktgårdar i Sverige. Vi antar att det finns bättre förutsättningar idag med hjälp av datatekniken. På 1930-talet ansökte 2500 gårdsägare om att få sin gård definierad som släktgård. Bara 1000 godkändes.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna