ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hästar på sommarbete på Öland  (läst 979 gånger)

2002-12-27, 17:50
läst 979 gånger

Britta Litz

Hej. Min morfar Johan Axel Litz var stallbetjänt på stuteriet i Strömsholm som ligger utanför Västerås. Han var på 1910-1920 talet på Öland med hästar remonter enligt min mor. Är det någon som vet mera om detta så är jag mycket intresserad av att höra om detta. Jag har nyss börjat släktforska.
Britta Litz
britta_litz@hotmail.com

2002-12-28, 14:00
Svar #1

Barbro Söderman

Remonter är unga hästar. Jag tror du kan få mer information direkt från Strömsholm, tex om man sommartid skickade hästar till Öland och kanske till och med om anställda förr. Du hittar mailadresser på hemsidan www.stromsholm.com.

2002-12-28, 16:30
Svar #2

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Remontrar var de hästar man födde upp på olika ställen för krigsmaktens behov. Öland hade remonteruppfödning på Ottenby gård på Södra Öland. Andra stora remonteruppfödningar var Strömsholm och Flyinge.
Vill du läsa om hästar i Sverige och remontrar så rekommenderar jag Hästen i Sverige - samlingsverk om den svenska hästen Red. Carl Trägårdh, Sthlm 1939.

2003-01-19, 19:42
Svar #3

Hans Sabelström

Hej
Remontrar föddes upp på Öland fram på långt in på 1900-talet.
Det var på vanliga gårdar också man gjorde det.
Sedan visades hästarna från södra Öland på Ottenby Kungsgård.Jag tror att min farfar var där med hästar.
Själv bor jag på släktgården i Kärra.Släkten Sabelström från Södra Öland.
MVH:Hans Sabelström

2005-07-21, 11:41
Svar #4

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Den som vill veta mer om hästar på Öland ska läsa boken ÖLANDS HÄSTAR - remontuppfödning och annan hästavel på Öland av Peo Larsson (bild) och Hella Schulze (text)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna