ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Färila på Öland  (läst 599 gånger)

2001-01-05, 17:05
läst 599 gånger

Solveig Wilund

Hej!
Min morfars föräldrar hette Johan Blomster och Maria Larsdotter och flyttade någon gång i mitten eller slutet av 1800-talet från Färila på Öland till Njurunda i Medelpad. Min morfar hette Emil. Jag vet inte vad de andra syskonen hette.
 
Tacksamma hälsningar Solveig Wilund

2001-01-07, 13:46
Svar #1

Lotta Johansson (Lotta)

Hej Solveig!
 
Mig veterligt finns det inte något Färila på Öland. Du tror inte att det är Färila i Gävleborgs län? Det ligger ju dessutom lite närmare Njurunda.
 
Mvh//
Lotta

2001-01-09, 11:28
Svar #2

Solveig Wilund

Hej Lotta!
 
Uppgifterna har jag fått från en annan släktforskare som var mycket bestämd om att det är just Färila på Öland som avses, när jag ställde samma fråga som du.
 
Mvh Solveig

2001-01-09, 12:01
Svar #3

Lotta Johansson (Lotta)

Hej Solveig!
 
Jag föreslår att du går baklänges för att hitta var dom kom ifrån. Börja med din morfar och hans födelseort, då bör du ju komma till rätt ställe så småningom.  
 
Det finns ingen församling på Öland som heter Färila, och det är ju församlingsnamnet man brukar uppge när man släktforskar.  
 
Lycka till! :-)
Lotta

2001-01-09, 20:39
Svar #4

Utloggad Sam Blixt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6336
  • Senast inloggad: 2019-04-23, 20:37
    • Visa profil
    • samblixt.se
Hej Solweig!
 
Det finns i PLF's databas inget Färila eller liknande ortnamn på Öland.  
 
Däremot får jag flera hundra träffar på efternamnet Blomster, men ingen som är gift med Maria Larsdotter.
 
Jag tror som Lotta, men kolla Dina uppgifter en gång till, det kan vara det enda Färila som finns i Sverige, enligt Svenska ortnamn 1999. Detta ligger i Ljusdals kommun, Gävleborgs län.
 
MVH/Sam Blixt/PLF/Oskarshamn

2001-04-23, 18:51
Svar #5

Solveig Wilund

Hej!  
Enligt nytillkommna uppgifter lär Johan Blomster och Anna Maria Larsdotter ha varit bosatta i Bredsätra på Öland. De är födda 1826 (Johan) och 1828 (Anna Maria). Hon föddes 1828 i Bredsätra och även deras son Frans Peter (senare Forsell)är född där 1854. Jag har ingen uppgift om Johans födelseort.
 
Hälsningar Solveig

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna