ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Båtförbindelser mellan Öland och Stockholm  (läst 3759 gånger)

2014-02-13, 22:46
läst 3759 gånger

Utloggad Agneta Sköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 394
  • Senast inloggad: 2023-11-07, 17:15
    • Visa profil
Om man ville åka till Stockholm från Öland på 1870-talet - hur fungerade båttrafiken?
Jag har hört från en gammal Ölandsbo att många ungdomar fick åka billigt med isbrytarna på vintern
Hur kan man få reda på vad för slags båttrafik det fanns vid den här tiden?

2014-02-14, 01:19
Svar #1

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Det fanns inga direkta förbindelser förrän i början av 1900-talet, då Solliden var byggt, men då gick det ångbåt från Borgholm till Stockholm liksom Tyskland och Polen. På 1870-talet fick man nog antingen ta sig över till fastlandet, t.ex. Oskarshamn, och sedan åka båt upp längs kusten (det gick ångbåt till Stockholm från Västervik) - eller ta sig till Gotland då det gick ångbåt från Visby.
 
Annars fick man nog försöka komma med något fraktfartyg - eller isbrytare.

2014-02-14, 09:20
Svar #2

Utloggad Agneta Sköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 394
  • Senast inloggad: 2023-11-07, 17:15
    • Visa profil
Då var det säkert så att de åkte med någon fraktbåt eller isbrytare (beroende på årstiden kanske)
Att åka via Oskarshamn och ångbåt måste väl ha kostat en del och det här var vanliga torpardöttrar som drog iväg till Stockholm.
Tyvärr finns inte sådana här resor dokumenterade vad jag vet
Tack för hjälpen!

2014-02-14, 09:23
Svar #3

Utloggad Agneta Sköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 394
  • Senast inloggad: 2023-11-07, 17:15
    • Visa profil
En fundering till. Systrarna bodde i Norra Möckleby. Var kan de ha gått på de här fraktbåtarna eller isbrytarna?
Måste de ta sig till Borgholm eller fanns det hamn för liknande båtar i Mörbylånga?

2014-02-14, 10:24
Svar #4

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Det kanske kan vara bra att kolla någon Kalmartidning från 1870-talet och se om det finns några annonser om båtresor till Stockholm. På Kungliga Bibliotekets sida http://magasin.kb.se:8080/searchinterface/  finns digitaliserade tidningar, och kanske någon från Kalmar.
 
Jag vet att min mormor och hennes bror på 1890-talet åkte båt från Stockholm till Skåne för att hälsa på farföräldrarna i Ystadstrakten.
 
(Meddelandet ändrat av elisabeth 2014-02-14 18:38)

2014-02-14, 15:21
Svar #5

Utloggad Agneta Sköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 394
  • Senast inloggad: 2023-11-07, 17:15
    • Visa profil
Tack för tipset om Kungl.biblioteket. Var in som hastigast och tittade; mycket spännande men också tidskrävande.

2014-02-14, 16:37
Svar #6

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Ångbåtsstämpel nr 28 år 1872 värderas till 3000 kronor. Båten Norra Öland trafikerade sträckan Stockholm-Alvidsjö år 1872.  
Ångbåtsstämpel nr 102 perioden 1882-1899 värderas till 400 kronor. Då gjorde båten Ronneby sträckan åren 1882-1889 Stockholm-Småland-Öland-Blekinge-Skåne. Åren 1890-1899 gjorde båten sträckan från Åhus-Stockholm
Källor: Facit Postal VIII och Donail MacFie Ångbåtspost
 
Fotnot: MacFie anger Alvidsjö som ankomstplats.

2014-02-14, 22:06
Svar #7

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Intressant. Står det något om hur ofta de båtarna gick?
 
När det gäller resa från Norra Möckleby så var det ju så att innan man byggde hamnar på västra sidan så var det mest på östra sidan av Öland som det gick att komma in nära land med större båtar då de naturliga hamnarna på västra sidan oftast var för grunda. Problemet var tydligen ofta att där det fanns hamnar fanns det inte något man ville frakta in/ut, men jag kan tänka mig att man fraktade kalksten till lite olika platser.

2014-02-16, 17:57
Svar #8

Utloggad Rune Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1331
  • Senast inloggad: 2018-01-28, 11:18
    • Visa profil
Nej, det finns inga uppgifter hur ofta båtarna gick.
 
Donald MacFie anger i förordet att han har använt sig av Bihang till gen.poststyrelsens cirkulär b) Postföring som fördes fram till 1914.
Det finns även andra källor och sådant material finns på Postmuseum.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna