ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-12-02  (läst 2451 gånger)

2005-06-07, 15:54
läst 2451 gånger

Utloggad Torsten Bäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2018-07-23, 17:15
    • Visa profil
Birgitta Ohlsson
I Ditt inlägg 3 juni nämner Du  
Per Olofsson Greberg, som var gift med Ingeborg Trulsdotter.
Har Du möjligen några uppgifter om denne Greberg?
 
Det kan finnas en möjlighet, att han var släkt med Jonas Greberg eller Gräberg, som lär vara född 1751 och enligt uppgift i Räpplinge.
Han bosatte sig i Visby och var artilllerist.
 
Torsten

2005-06-07, 17:41
Svar #1

Utloggad Kerstin Alfredsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2016-04-29, 09:38
    • Visa profil
Hej Birgitta
Nu har jag gått igenom listan. Jag har hittat några släktingar och lovar återkomma om jag finner fler.
Men, jag börjar med Israel Pihlqvist. Enligt Räpplinge AI:1 så bodde han i Svarteberga och var född 1761. Han bör ha dött mellan 1788 och 1795. De åren är sonens födelse resp. det år hans änka gifte om sig. Jag vet egentligen inte något mer om honom, men han är kappast son till någon av prästerna Jonas elle Isak Pihlqvist eftersom han inte finns omnämd i Herdaminnet.  
Kan han vara son till Didrich (d.y.)? Jag har försökt få ordning på alla Ölands Pihlqvistar med mindre framgång. Namnet är ju inte helt vanligt så de bör väl hänga ihop på något sätt!
 
Olof Michelsson, vittne när Nils döptes, skulle kunna vara bror till Lars Michelsson. Han var gift med Gunnil Månsdotter och far till Bengta Larsdotter ( vittne när Maria döps). Bengta var gift med Anders Trulsson och de var föräldrar till Truls Andersson som jag har fått till att vara far till Ingeborg Trulsdotter.
Vad tror du om det?
 
Kyrkoherde Dahlins fru och barn var nog inte släkt utan bara närvarande i egenskap av medlemmar i prästfamiljen.
 
Catharinas dopvittne Helena Braun är nog samma person som Helena Brauner. Hon var gift med kyrkoherden Brynolf Kinnerus som ändade sina dagar i Vissefjärda 1728. Han var tillksammans med Nils Dahlin och två andra präster i Skåne och hjälpte Magnus Stenbock att driva ut fienden.
 
Jag antar att du har studerat herdaminnets uppgifter om Cecilia Magdalena Carlqvist, annars har jag dem.
 
Annickas dopvittne Engenfeldt har jag träffat på vid flera tillfällen.
1756 gifte sig länsman Johan Engenfeldt med Helena Lund i Källa. Hon var dotter till skogvaktare Peter Lund i Högby och syster till Christina Lund som var gift med Nils Dahlin (d.y.) och alltså moster till Johan Christian Pihlqvist.  
 
Jag har samma uppgifter som du vad det gäller Bryniel Andersson / Boman. Det bör nog vara samma person
 
Jag har också fått för mig att Per Olofsson Greberg ( född 1725) är son till Olof Olofsson. Det är onekligen irriterande att årtal och ålder inte stämmer. Kan n ågon ha skrivit eller räknat fel?
 
Hälsningar Kerstin

2005-06-07, 19:59
Svar #2

Utloggad Nils-Yngve Herrström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 284
  • Senast inloggad: 2024-02-15, 15:05
    • Visa profil
Hej Birgitta
 
Tack för uppgifterna från mantalslängderna. Det är trist att de börjar så sent som 1728. Finns det verkigen inga tidigare ens i Vadstena?
 
Jag skulle tro att Sven Jonsson faktisk är son till Kerstin Persdotter i hennes första gifte. Det finns en skogvaktare Jon Jönsson i Svarteberga som avlider 1716-07-29 och det skulle kunna stämma. Jag har inte heller hittat någon Sven Jonsson som föds 1700-1710. Jag tycker dock att det verkar finnas luckor i C:1 då och då före 1727.
 
När det gäller namnet Boman kan det mycket väl vara soldat eller båtsmansnamn. Det finns exempel på detta även från Borås (samt även namnet Bryniel), se t ex tillfällighetsfynd för Borås. Jag har dessutom hittat ett vittne när Bryniel Andersson f. 1723 får dottern Kerstin (uppkallad efter sin farmor?) 1750-02-15. Det är Copvaeride Båtsmannen Anders Boman. Kan detta vara Anders Andersson f. 1718?  
 
Det skulle vara intressant att se i mantalslängderna vad som händer mellan 1745 och 1750. Drängen Bryniel som finns med 1742 och 1745 borde vara Anders Anderssons bror och han gifter sig 1746. Bor han kvar på samma gård?
 
F ö har jag även hittat som vittnen drängen Anders Brynielsson, Räpplinge 1747, dr Nils Brynielsson, Räpplinge 1750, Bryniel Andersson, Räpplinge 1752 och 1756.
 
Mvh
Nils-Yngve

2005-06-07, 20:53
Svar #3

Birgitta Ohlsson

Hej Kerstin
 
Jag har tittat lite i mantalslängderna om fältskären Israel Pihlqvist. Han nämns 1791 men 1792 står Pihlqvist enka som antecknad för gården. Han dog alltså någon gång 1791-92. Jag har kollat i mikrokorten men han finns inte nämnd där så han kanske dog i fält eller nåt? Jag har också sett hfl men är det inte makan som var född 1761 och Israel 1769? Tycker att det mer ser ut som om 1761 står före makans namn och att det står någon titel som jag trodde hörde till Israel där det står 1769 eller har jag fel?  
 
Det är som du säger en möjlighet att han var son till Didrik den yngre men honom har jag endast hittat födelse- och dödsår på inget annat. Jag har ju också den okände sonen född 1738 som en möjlig far men nu har jag precis tittat igenom en CD-skiva med alla födda/döda/vigda på Öland av K-A Björklund men Israel finns inte med där. Antingen var han inte född på Öland eller så var han född i en socken som saknar en del år i födelseböckerna. Jag vet inte om du hade vigseluppgiften mellan Israel och Stina Beata Dahlin? De gifte sig i alla fall 1787-08-24, Räpplinge C:2 s. 383.  
 
Mina ana Cecilia Magdalena var troligtvis född innan 1738 när Gärdslösas födelseböcker börjar, så henne har jag inte en enda uppgift på inte ens något vigseldatum. Det jag har om henne är vad hennes make och barn hette.  
 
Jag har precis samma uppgifter när det gäller Ingeborg Trulsdotters anor. Jag har även en uppgift om att Lars Michelssons far hette Michel Olofsson. Michel Olofsson fick 6 barn varav en Olof så det kan stämma som du säger att de var bröder.  
 
Vet du vad Nils Dahlins föräldrar hette annars såg jag hans dödsnotis i mikrokorten och där stod även namnen på hans föräldrar vilket jag kan leta reda på igen om du vill? Jag har ju sett förut att det förekommer en del finare vitten när barn föds bland ”vanliga” medborgare men här tycker jag att det är så ofta förekommande likaså såg jag något om en morgongåva när Bryniel Boman gifte sig med Catharina Svensdotter det tror jag inte att jag sett förut, tyvärr är bilden så svart så det går inte se vad det var för någon morgongåva. Det skulle vara intressant om någon kände till vilka som var hennes föräldrar eller vart hon var född. Om vi är överens om att Bryniel Boman är samma person som Bryniel Andersson så tror jag nog att vi lika säkert kan säga att det är han som dör 1757-07-12, 57 år gammal. Verkar rimligt med tanke på uppgifterna i mantalslängderna också.  
 
Jag ville bara kolla om du hade samma uppgift när det gäller Per Olofsson Grebergs föräldrar, det är nog en felskrivning för det har jag hört förekommer ibland, men visst är det irriterande.
 
Mvh
 
Birgitta

2005-06-07, 20:54
Svar #4

Birgitta Ohlsson

Bryniel Andersson var 75 år gammal när han dog och inget annat.  
 
Mvh
 
Birgitta

2005-06-07, 21:33
Svar #5

Birgitta Ohlsson

Hej Torsten
 
Jag har inte hittat några uppgifter om din Jonas Greberg var släkt med min Per men det jag hittat kan du kanske ha nytta av. Jag såg i ett gammalt inlägg av dig att föräldrarna hette Måns Fröman och Maria Nilsdotter det är fel. Fadern hette Måns Sjöman. Jag kollade vigda och hittade då en uppgift om att han hette Måns Jonsson Sjöman. Han dog 1800-02-24 75 år gammal, Räpplinge C:2 s. 526. Detta innebär att han var född 1725 och jag hittade en Måns född 1725-11-06 som son till Jon Blom och Maria Jonsdotter. Nu ser jag att ”min” Per faktiskt dör endast knappt en månad efter Måns Jonsson Sjöman och att det skiljde ett år dem emellan. Hoppas du kan gå vidare med detta.
 
Mvh
 
Birgitta

2005-06-08, 05:27
Svar #6

Utloggad Kerstin Alfredsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2016-04-29, 09:38
    • Visa profil
Hej Birgitta
Jag har tyvärr inga mikrokort utan skickar efter en bunt ibland, men jag minns att det jag tolkat som 1761 var lite kladdigt, men hans hustru var född 22/7 1765.
Jo,jag har Nils Dahlins föräldrars namn, i Kastlösa. Tack i alla fall.
Hälsningar Kerstin

2005-06-08, 08:58
Svar #7

Utloggad Kerstin Alfredsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2016-04-29, 09:38
    • Visa profil
Hej igen Birgitta
Du verkar vara ett verkligt orakel på Öland! Eftersom jag sett att du svarar på frågor i de flesta andra församlingar kom jag på att fråga om du möjligen är bekant med min farmors morfar. Han heter Gustaf Lindberg och anges vara snickaregesäll och såvitt jag kan se anges han vara född 1830 i Lofta. Han och hustrun Augusta Elisa Christina Petersson född i Räpplinge 31/8 1841 bor i Köping, flyttar till Stockholm, kommer tillbaka till Köping och reser ytterligare en gång till Stockholm där de tycks stanna. I Köping föds dottern Augusta Johanna Lindberg som är min farmors mor. Men, problemet är, vem är Gustaf Lindberg och varifrån kommer han. Jag letar och letar...Jag har inte funnit honom på Sveriges befolkning 1890. Har du någon aning?
Hälsningar Kerstin

2005-06-08, 18:52
Svar #8

Birgitta Ohlsson

Torsten
 
Måns Sjömans maka hette Maria Persdotter som du skrev och inget annat. Paret gifte sig 1749-12-03 i Räpplinge vilket var bådas hemsocken.
 
Mvh
 
Birgitta

2005-06-08, 18:56
Svar #9

Birgitta Ohlsson

Hej Kerstin
 
Här kommer en bild från hfl, jag tycker att det ser ut som om det står Battilons fältskären Israel Pihlqvist och 1769 ute i kanten.
 
Återkommer om jag hittar något om personerna i ditt andra inlägg
 
 
Mvh
 
Birgitta
 

2005-06-08, 20:11
Svar #10

Birgitta Ohlsson

Hej Nils-Yngve
 
Jag har för mig att jag såg ett inlägg häromdagen här på anbytarforum där någon skrev att de år som fattas under Kalmar Län skulle finnas i Vadstena så man får hoppas att dessa filmas av så småningom för vilka av mina anor jag än sökt efter bland mantalslängderna så verkar de viktigaste åren fattas. Jag tittade bland vigda men det enda par jag kunde hitta var en Jon Jönsson gift med Kerstin Persdotter 1696 i Persnäs och då kom han från Stenninge och hon från Bläsinge, Högby så det är nog inte rätt par. Jo jag tror att Boman/Wästgiöte antingen var båtsmän eller kanske ryttare  
 
1745 s 323 Anders Andersson, dr Bryniel, Sven Jonsson ibid.
 
1746 s. 310 Här finns inte Anders Andersson med längre däremot har Bryniel Anderssons namn nu flyttat in från marginalen och står före Sven Jonsson och drängen Oluf. Bryniel står som ogift. Undrar om det inte är så att Anders står under Copwerdibåtsmännen under namnet Anders Boman och boende i Räpplinge på s. 311?
 
1747 s. 299 Bryniel Andersson står fortfarande som ogift men han gifter sig ju inte förrän 1746-12-30 så det har väl inte hunnit föra in det i mantalslängden. Det står en del antecknat i marginalen men det är så kladdigt så det kan jag inte läsa. Sven Jonsson ibid, Anders Boman står bland Copwedibåtsmännen.
 
1750 Saknas
 
1751 s. 296 Bryniel Andersson med hustru, tyvärr står inget namn på henne utan hon är noterad med en etta i kolumnen för hustru. Sven Jonsson står med sönerna som i alla fall den ena hette Johan. Jag vet inte om det är Anders Boman som står som utfattig eller om det hör till båtsmannen som står antecknad precis över.
 
1752 Finns inte Öland med
 
1753 s. 302 står Bryniel och Sven Jonsson med plus sonen Johan 17 år. Jag tror nog att det var Anders Boman som var utfattig för det ser ut som om det står Utf, på honom detta år s. 304
 
 Nästa år som finns är 1772 så det är ju ett jätteglapp och det året finns inte Öland med.
 
Kollade 1777 som blir nästa år på skoj och då nämns en Anders Brynielsson med drängen Anders och dottern Anna. Likaså finns en Johan Svensson, dessa båda borde väl vara söner till Bryniel Andersson och Sven Jonsson?
 
Jag får kolla de övriga personerna vid tillfälle.
 
Mvh
 
Birgitta

2005-06-08, 20:40
Svar #11

Birgitta Ohlsson

Hej Kerstin
 
Tack för de vackra orden. Jag har ju en hel del släkt på Öland så jag har samlat på mig en hel del mikrokort för en del av församlingarna. Jag kan inte hitta Gustaf Lindberg och Augusta Elisa Christina Petersson som gifta på Öland vet du om de gifte sig där och i så fall när? Vet du när Augusta Johanna var född? Kyrkskivan och mikrokorten som jag har tar slut 1860. Tyvärr tar hfl för Köping som jag har slut 1844 så detta kan jag nog inte hjälpa dig.
 
Mvh
 
Birgitta

2005-06-09, 06:33
Svar #12

Utloggad Kerstin Alfredsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2016-04-29, 09:38
    • Visa profil
Hej Birgitta
De måste ha gift sig i Stockholm under sin första vistelse där. Jag har bara hittat dem i Köping under en kort period runt 1864-66. Tack för att du tittat i dina kort, jag får ta ett tag och dyka ner i kyrkböckerna från Lofta igen.
Hälsningar Kerstin

2005-06-09, 20:44
Svar #13

Utloggad Nils-Yngve Herrström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 284
  • Senast inloggad: 2024-02-15, 15:05
    • Visa profil
Hej Birgitta
 
Återigen tack för uppgifterna ur mantalslängderna. Det verkar stämma att Bryniel Andersson tar över gården då hans bror Anders blir båtsman.
 
Mvh
 
Nils-Yngve

2005-06-09, 21:39
Svar #14

Birgitta Ohlsson

Hej Nils-Yngve
 
Bara kul att kunna hjälpa till. Nu hittade jag i alla fall det slutgiltiga beviset för att Bryniel Boman var samma person som Bryniel Andersson:
 
Bryniel Bomans hustru Catharina Svensdotter i Repplinge, Räpplinge C:1 s. 453  hon var fadder vid ett dop 1718-06-23. Paret gifte sig 1718-06-08.
 
Mvh
 
Birgitta

2005-06-09, 21:48
Svar #15

Birgitta Ohlsson

Anders Berg som tillsammans med sin för mig okända maka får en son Erland 1716-02-19, Räpplinge C:2 s. 443 och Brita 1718-11-22, Räpplinge C:1 s. 600 vem var det? Tittar man i källorna finns det en skomakare Anders Berg i Tryggestad som får 5 barn mellan 1701-13 sedan kommer den först nämnda Anders med sina två barn 1716 och 1718 sist finns en Anders Berg återigen från Tryggestad som får 2 barn mellan 1721-25. Finns det någon som känner till om det rör sig om två eller kanske t o m tre Anders Berg? Jag har i mantalslängderna hittat en fänrik Anders Berg från Svarteberga som nämns mellan 1733-39 vem var det? Bland faddrar vid olika dop har jag sett Madam Maria Berg och Fendrik Berg 172101-23, Räpplinge C:1 610, vid två dop 1721 nämns fänriken Berg och dess hustru Barbro Regina Eick. Fader till ett av barnen var en hantlangare på Borgholms slott som hette Sven Berg. Jag tror att det är fänrik Berg och Barbro Regina Eick som är föräldrar till Erland och Brita. Finns det någon som kan hjälpa mig bekräfta eller dementera det?  
 
Mvh
 
Birgitta

2005-06-10, 09:03
Svar #16

Utloggad Kerstin Alfredsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2016-04-29, 09:38
    • Visa profil
Hej Birgitta  
Tack för bilden av Pihlqvist. Ingen tvekan om årtalet!
Hälsningar Kerstin

2005-06-10, 12:02
Svar #17

Birgitta Ohlsson

Hej Kerstin
 
Bra att du är nöjd. Såg du i mitt inlägg till Nils-Yngve att jag hittade en dopnotis där det står Bryniel Bomans hustru Catharina Svensdotter vilket ju bekräftar att Bryniel Boman/Andersson var samma person precis som vi trodde?
 
Mvh
 
Birgitta

2005-06-13, 14:32
Svar #18

Utloggad Torsten Bäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2018-07-23, 17:15
    • Visa profil
Släkten Greberg.
 
Tack för uppgifter om Grevberg!
För att försöka gå vidare har jag sammanfattat vad jag själv har från andra källor och vad som framkommit i diskussionerna här ovan. Nr 1 nedan Jonas Greberg var enligt Krigsarkivets uppgifter född på Öland. För några år sedan fick jag tips om att han skulle vara född i Greby i Räpplinge.
I Räpplinge finns flera personer, som heter Greberg, men jag hittills inte kunnat påvisa eventuellt släktskap mellan dem.
 
1. Hantlangare, konstapel, klarinettblåsare vid Gotlands Artilleriregemente Jonas Greberg född 1751 på Öland. Han avled 1819-02-06 i Visby.
Han var stamfar för den gotländska släkten Grefberg eller Grevberg.
 
2. Cofferdibåtsman Jonas Greberg i Greby gift 1760-12-12 i Räpplinge med Karin Olofsdotter. Deras dotter Kerstin föddes 1761-02-01.
 
3. I Räpplinge C:2
föddes en Jonas 1750-10-31 och  
döptes 1750-11-01. Är detta möjligen min Jonas Greberg, nr 1?
 
Bland vittnena fanns Petter Greberg i Räpplinge.
 
Föräldrar: kronobåtsman Måns Jonsson Sjöman född 1725 och död 1800-02-24.  
Han gifte sig med Maja Pärsdotter 1749-12-03 i Räpplinge.
Eventuellet var Måns Jonsson Sjöman son till Jon Blom och Maria Jonsdotter.
 
4. Per Olofsson Greberg född 1725 gift med Ingeborg Trulsdotter.
Han var son till Olof Olofsson
 
Finns det månne ytterligare Greberg i Räpplinge?
Det skulle vara intressant att veta, om mina uppgifter är korrekta.
Eftersom det bland ovannämnda Greberg fanns två båtsmän undrar jag vilket regemente Ölands båtsmän tillhörde vid mitten av 1700 - talet?  
Har någon kontrollerat om det finns bouppteckningar för någon Greberg?
 
Torsten

2005-06-23, 22:45
Svar #19

Birgitta Ohlsson

Jag har en ana som hette Per Påvelsson som levde i Räpplinge. Det jag vet om honom är att han gifte sig 1737-11-20 med Brita Persdotter d. 1784-07-27 då hon står som Per Påvelssons änka. Jag har hittat honom i mantalslängderna fram till 1780 efter det står Per Påvelssons enka för gården. Tittar man på dessa mantalslängder verkar det som om de var skrivna ett år i förskott så 1780 års mantalslängd är daterad 23/10 1779 och 1781 någon gång under oktober 1780. Detta borde betyda att Per Påvelsson dog någon gång mellan 23/10 1779 till oktober 1780 men jag kan inte hitta honom? Kan han stå under något annat namn? Alltså om Påvelsson kan skrivas på något annat sätt precis som man kunde skriva Måns om Magnus osv?
 
Mvh
 
Birgitta

2005-10-20, 10:21
Svar #20

Utloggad Ingemar Lindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 156
  • Senast inloggad: 2016-02-07, 16:55
    • Visa profil
Per Händig finns i Strandtorp omk.1770.
 
Jag önskar hjälp med så många uppgifter som möjligt om Per.
-patronymikon
-födelseort/föräldrar
-giftemål/barn, jag känner till 2 barn Israel och Lisken
-samt f.ö. vad som kan vara av intresse
 
Tack på förhand
Ingemar

2005-10-21, 18:08
Svar #21

Utloggad Gullan Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 154
  • Senast inloggad: 2012-09-18, 17:44
    • Visa profil
    • www.bizon.se/skillingsmala
Jag hittar sonen Israel född 1768 12 11 i Åketorp, Räpplinge. Moder Karin Israelsdotter.
 
1789 05 11 är en Karin Israelsdotter avliden i Strandtorp, 57 år av invärtes sjukdom
 
1790 02 03 är Per Händig avliden i Strandtorp, 72 år av hetsig sjukdom
 
Detta är allt jag hittar om Per Händig.
 
Källa: Ölandsskivan

2005-10-31, 21:19
Svar #22

mats.wålegård

Finns det en bok i handeln som heter Räpplinge sockenbok?
Vart isådantfall finns den att köpa?
 
Mvh Mats W.

2005-10-31, 22:38
Svar #23

Anita Höistad

Johan Gustaf Pettersson eller Person föddes i Earyd i Fryeleds socken i Småland 1845 11/9 och dog i Tomteby på Öland 1912 17 alt 18/6.  
Söker uppgifter om hans liv, varifrån han inflyttade, gift, barn.
Tacksam för all info.
Anita i Uppsala

2005-10-31, 23:22
Svar #24

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Mats,
 
En bok om Räpplinge, utg Räpplinge Hembygdsförening utkom 1990.  
Du kan försöka med Borgholms bokhandel, tfn: 0485- 101 09 eller på något antikvariat, se  Svenska antikvariat på internet

2005-11-02, 00:04
Svar #25

Utloggad Birgitta Berkemar

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6069
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 22:00
    • Visa profil
Anita!
 
Johan Gustaf hette Johansson.
Hans föräldrar var Johannes Petersson och Inga Lisa Nilsdotter i Earyd, Fryele.
Han flyttade till Kalmar stadsförsamling 1884. Han kom då från Ljungby.
23/8 1884 gifte han sig med Kristina Matilda Larsson, rusthållardotter från Bodatorp, Misterhult. Hon var född 11/7 1857.
De fick tre barn i Kalmar: Johannes 3/5 1885, Josef Theodor 7/9 1887-1/10 1887, Karl August 23/12 1891-29/12 1891.
1890 var de bosatta i Berga, Kalmar landsförsamling. Han var lantbrukare.
Johannes bodde vid sin död i Värnamo. Han var då 72 år och änkling sedan 1920.
När de flyttade till Öland vet jag inte. Inte heller om det föddes fler barn.
 
MVH
Birgitta B
Birgitta B

2005-11-02, 19:56
Svar #26

Anita Höistad

Tack Birgitta.
Nu får jag gå vidare och kolla inflyttade i Kalmar och i Räpplinge, samt utflyttade.
Skall även kolla vidare i Värnamo efter Johannes.
Hälsningar Anita

2005-12-01, 18:39
Svar #27

Utloggad Ingemar Lindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 156
  • Senast inloggad: 2016-02-07, 16:55
    • Visa profil
Hej.
Petrus Olai Ahlqvist präst i Räpplinge 1753- 1772, död 1772-05-02. Är det någon som vet varifrån han kom, hans föräldrar, barn etc.?
Tack på förhand
Ingemar

2005-12-01, 19:15
Svar #28

Bo Olsson

Han var född 1705-01-08 i Ljungby. Föäldrar var livknekten hos Karl XII och sedan kronolänsmanen i SödraMöre, Olof Ahlqvist. och Maria Löfving (född 1675 och död i Högsrum 1751-04-12)
 
Petrus Olai gifte sig 1740-06-27 i Gärdslösa med Anna Schulz (f omkring 1720, död 1793-02-02 i Vickleby). Hon var dotter till kyrkoherden i Gärdslösa Israel Schulz och hans hustru, Cecilia Magdalena Carlqvist, hon var tidigare gift med kyrkoheden i Ölands Smedby Johannes Roselius. Cecilia Magdalena Carlqvist och Johannes Roseliusär mina anor.
 
Källa: Kalmar stifts herdaminne.
 
Där finns en hel del om Petrus Olai Ahlqvist och alla hans ättlingar. Det är flera generationer av präster.
 
MVH
 
Bo Olsson

2005-12-02, 10:46
Svar #29

Utloggad Ingemar Lindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 156
  • Senast inloggad: 2016-02-07, 16:55
    • Visa profil
Tack Bo.
Egentligen letar jag efter uppgifter om soldaten Pär Händig (född omk 1718 död 1790 i Räpplinge) och hans hustru Karin Israelsdotter (född omk 1732 död 1789 i Räpplinge). Jag hittade ett spår till prästen Ahlqvist när jag upptäckte att hans dotter Maria Christina Matilda Ahlqvist var ett av dopvittnena när Pär Händigs son Israel döptes 1768-12-12 i Räpplinge.
Kan det vara så att Anna (Israelsdotter) Schulz och Karin Iskaelsdotter var syskon.
Om Du Bo eller någon annan vet något om Pär Händig och/eller Karin Israelsdotter så låt mig veta.
MVH Ingemar

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna