ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-06-06  (läst 3110 gånger)

2004-03-09, 16:30
läst 3110 gånger

Utloggad Torsten Bäck

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2018-07-23, 17:15
    • Visa profil
Jonas Grefberg. För några veckor sedan hade jag en förfrågan om honom. Just nu håller jag på med en genomgång av mina pappersanteckningar. Där fann jag följande:
 
I Räpplinge C:2 finns en Jonas född 1750-10-31, döpt 1750-11-01.
Föräldrar Kronobåtsman Måns Fröman och Maja Pärsdotter.
Bland vittnena var Petter Greberg i Räpplinge.
 
Eftersom det inte finns husförhörslängder, är det svårt att visa, at det skulle vara rätt Jonas, som tog namnet Grefberg och blev artillerist i Visby.

2004-06-03, 08:41
Svar #1

Bo Olsson

Jag har en Ingrid Michelsdotter, död i Räpplinge 1765-02-24 vid 49 års ålder. Jag hittar ingen Ingrid Michelsdotter annat än en i Stenninge, Persnäs. Hon är född 1716-04-03, som dotter till en Michel Jonsson. Är det någon som vet om jag hittat rätt Ingrid. Ingrids make i Räpplinge heter Måns Persson och är född 1712-08-27 i Räpplinge och död på samma ort 1767-05-10.
 
MVH
 
 
Bo Olsson

2004-06-16, 22:12
Svar #2

Bo Olsson

Försöker med en ny fråga: Har hittat ett par nya anor. Per Påvelsson och Brita Peersdotter. De gifte sig i Räpplinge 1737-11-20. Brita dog som änka 1784 i 70-årsåldern. Jag tror att jag har hittat Brita som född också, nämlgen år 1714 i Räpplinge, men Per Påvelsson hittar jag ingenstans på Öland. Namnet Påvel, verkar nästan bara finnas i mellersta Öland på den tiden. Någon som vet var Per kom ifrån?
 
MVH
 
 
Bo Olsson

2004-06-21, 12:43
Svar #3

Utloggad Jessica Olson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1351
  • Senast inloggad: 2015-03-22, 08:14
    • Visa profil
Söker föräldrar till Olof Nilsson född i Dammen Räpplinge 17990519. Jag tror de hette Nils Danielsson och Stina Olofsson, men när var de födda och var?

2004-07-14, 09:05
Svar #4

Anders Sandgren

Vigda 1775-12-26 Nils Danielsson, Dräng och Stina Olofsdotter, Kungsgården, Piga. Källa: Räpplinge Vigselbok.

2004-07-14, 17:04
Svar #5

Utloggad Jessica Olson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1351
  • Senast inloggad: 2015-03-22, 08:14
    • Visa profil
Tack Anders! Nils ovan var även gm Anna Olofsdotter. Ser du när de var vigda, barn till dem, när de dog?

2004-07-15, 09:33
Svar #6

Anders Sandgren

Har också sett att Nils står som gift med Anna Olofsdotter. Det märkliga är att datumet 1775-12-26 är detsamma även för den vigseln. Det är därför mycket troligt att Anna och Stina är samma person. De barn som Nils får är samtliga tillsammans med Stina:
 
1777-11-16 Daniel, född på Kungsgården
1779-02-19 Karin, födelseort Borgholm
1781-09-12 Ingeborg, född på Dammen
1790-10-30 Maria (död 1790-11-05 av Okänd sjukdom, Dammen)
1794-11-09 Daniel, födelseort Borgholm
1799-05-19 Olof, född på Dammen
 
Har hittat en dödsnotis från 1827-12-19.
Död av ålderdomssvaghet: Nils Danielsson 76 år, Tryggestad, Inhyses, men det är inte alls säkert att det är samma Nils.

2004-09-04, 22:43
Svar #7

Birgitta Ohlsson

Ingrid Michelsdotter gifter sig 1749-09-12 med Måns Persson i Räpplinge men vart var hon född? Jag vet att hon dog 1765-02-24, 49 år gammal men kan inte hitta hennes födelse på födelsekorten över Räpplinge? Jag hittade en Ingrid född i Stenninge, Persnäs 1716-04-03 med en far som hette Michel Jonsson men vet inte om det är rätt. Finns det någon med samma anor som kan säga om jag är på rätt spår? Husförhörslängderna börjar ju inte förrän 1786 och in- och utflyttningslängderna först på 1800-talet så där har jag ingen hjälp.  
 
Mvh
 
Birgitta

2004-09-23, 20:39
Svar #8

Utloggad Susanne Lundell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2013-11-21, 13:02
    • Visa profil
Jag söker uppgifter om min farfars far Johan Emil Johansson, född 3/3 1858 i Räpplinge. Modern tror jag hette Anna Maria och fadern var okänd. Finns det några fler uppgifter om modern och hennes familj och kanske även fadern så vore jag tacksam. Johan flyttade till Gotland och gifte sig där, men stannade den övriga familjen kvar på Öland?
Tacksam för all hjälp jag kan få/Susanne

2004-09-24, 00:16
Svar #9

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Susanne,
 
Modern heter Anna Maria Jaensdotter och hon var piga i Åketorp, Räpplinge. Hon var 20 år 1858 och det verkar som Johan Emil var det enda barnet. Det finns visserligen en namne som var gift med hemmansägaren Nils Johan Olsson i Räpplinge, men hon är några år äldre.

2004-09-27, 20:14
Svar #10

Utloggad Susanne Lundell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2013-11-21, 13:02
    • Visa profil
Tack Jan, jag trodde hon hette något helt annat i efternamn.

2005-02-22, 16:32
Svar #11

Utloggad Göran Nitzler

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: 2018-12-28, 12:54
    • Visa profil
Min ff fm farfar Båtsman Jonas /Olsson/ Runn f. 1772 och h.h Anna Jonsdotter f.1775 son Olof f.1797 dotter Stina f.1805 dotter Anna Lisa f.1812 dotter Anna f.1815 son Johannes f. 1817. Jag finner dom första gången i hfl 08 Räpplinge AI:2 24869(Borgholms Kongl Ladugård samt Tryggestad)samt när barnen Anna och Johannes föds i födelse o dopbok 08 Räpplinge C:3 24880.
Min fråga är, finns det någon som har kännedom om var Jonas och Anna är födda, varifrån dom kommer, var dom dör?
Jag vore mycket tacksam om någon kunde berätta för mig mig om dessa personer.
Med vänliga hälsningar
Göran Nitzler

2005-04-13, 21:04
Svar #12

Birgitta Ohlsson

Jag har en ana som hette Bryniel Boman Wästgiöthe och jag har alltid trott att Wästgiöthe var ett båtsmansnamn. När jag har tittat i mikrokorten över vigda så hittar jag Bryniel där, men det finns också en Anders Boman Wästgiöthe som gifter sig bara 10 dagar efter Bryniels giftermål. Kan det finnas två samtida båtsmän i samma socken med samma namn, eller är varken Boman eller Wästgiöthe båtsmansnamn? Jag har läst om att det tidvis fanns fördubblingsbåtsmän i Räpplinge socken. När det fanns sådana, fick dom då samma båtsmansnamn som den ordinarie båstmannen? I vigselnotiserna för dessa herrar på Räpplinge C:1 s. 573 står Wästgiöthe före förnamnet på både Bryniel och Anders vad betyder det? På samma sida finns flera båtsmän men där står det att det är båtsmän det rör sig om. Det står ingen titel varken på Bryniel eller Anders vad jag kan se. Lägger även in en bild så att det blir lättare att förstå vad jag menar.
 
Mvh
 
Birgitta
 
 

2005-04-14, 14:40
Svar #13

Lotta Nordin (Lotta)

Hej Birgitta!
 
Bryniel heter inte Wästgiöthe, det står att han är västgöte (Westgiöthen), alltså från Västergötland. Likadant med Anders. Hade dom varit båtsmän skulle det nog ha stått det, som i notisen nedanför när Erich Berg gifter sig.
 
Mvh//
Lotta

2005-04-14, 20:22
Svar #14

Birgitta Ohlsson

Hej Lotta
 
Då kan det kanske ha rört sig om ryttare då? Vart kan man söka uppgifter om sådana? Vet du om det var vanligt att det stod i kyrkböckerna att en person kom någon annanstans ifrån som i detta fallet? Jag vet inte om jag sett det förut.  När det gäller ryttare tog de tillbaka sitt patronymikon när de blev civila? Anledningen till att jag undrar är att jag tror att det är ovan nämnda Bryniel som dör 1757-07-12,  Räpplinge C:2 s.468 men då under namnet Bryniel Andersson. Anledningen till att jag tror det är att jag på K.A. Björklunds CD den sk kyrkskivan hittade uppgifter om att Bryniel Boman fick 3 barn mellan 1719-24 utan angiven moder men även att en Bryniel Andersson fick 4 barn mellan 1727-35 med en Catharina Svensdotter vilket är samma namn som Bryniel Bomans hustru hette. Dessutom har jag hittat uppgifter i mantalslängden från 1751 s. 296 (På SVAR:s hemsida)  där en Bryniel Andersson nämns med en son Nils som då var 20 år gammal och en dotter Brita 19 år vilket Bryniel Anderssons och Catharina Svensdotters barn hette som jag hittade på kyrkskivan. Dessutom nämns en Truls Andersson på samma gård vilket är samma namn som Bryniel Bomans svärson hade som var gift med den stackars Catharina Brynielsdotter som blev nöddöpt och som jag även har ett inlägg om under läshjälp. Fria spekulationer eller kan jag ha rätt?  
 
 
Mvh
 
Birgitta

2005-04-24, 16:35
Svar #15

Utloggad Per Alsö

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 262
  • Senast inloggad: 2024-04-15, 14:44
    • Visa profil
Hej!
 
Söker uppgifter ( föräldrar, syskon mm ) kring Johan Valfrid Andersson Söderlund. Han var född 1862 i Räpplinge. Gifte sig med Emma Kristina Andersdotter, f.-81 i Gärdslösa ( H ). De fick 4 barn i Räpplinge, och 2 i Rone på Gotland, dit de senare flyttade.
 
Mvh / Pelle

2005-05-29, 10:10
Svar #16

Kjell Östby

Söker uppgifter om Jonas Danielssons och hustrun Kirstin Jonsdotters föräldrar och syskon. Jonas och Kirstin bor i Karsås, Räpplinge.
Mvh
Kjell Östby

2005-06-01, 19:00
Svar #17

Utloggad Kerstin Alfredsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2016-04-29, 09:38
    • Visa profil
Hej Birgitta!
Även jag har träffat på Boman Wästgöte i min forskning, han är en anfader på min farmors sida. Jag blev nyfiken på stackars Catharina.
Kan du berätta vad hon råkat ut för?
Hälsningar Kisa

2005-06-01, 20:35
Svar #18

Birgitta Ohlsson

Hej Kerstin
 
Det var inte så allvarligt som det lät. Hon blev nöddöpt eftersom hon var så svag när hon föddes men hon överlevde och blev 83 år gammal. Hon var min morfars farmors farmors farmors mormor och mormors morfars farmors farmors mormor. Jag är alltså släkt med henne på två håll så det var ju tur att hon överlevde;-)
Mvh
 
Birgitta

2005-06-02, 06:34
Svar #19

Utloggad Kerstin Alfredsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2016-04-29, 09:38
    • Visa profil
Hej Birgitta!
Tack för svaret, det var ju skönt att det inte var värre. Catharina är min farmors mormors mormors mormors mormor så även jag är glad att hon klarade sig. Eftersom vi har gemensamma anor så undrar jag om du också har prästen Nils Dahlin ( född i Kastlösa 1680 och vid sin död 1750 kyrkoherde i Räpplinge) på din antavla? Har du i så fall funnit ut om hans andra hustru, Anna/ Annika Bergman är född i Ryssby?
Hälsningar Kerstin

2005-06-02, 20:56
Svar #20

Birgitta Ohlsson

Hej Kerstin
 
Jag har tyvärr ingen Nils Dahlin i mitt släktträd, hur kommer han in i släkten? Däremot nämns en Andreas Dahlin i prästgården som vittne när Catharina Brynielsdotter och Truls Andersson dotter Ingeborg som är min ana döptes 1739-09-09. Även pastorskan Anna Berghman finns med som vittne. Jag kan inte riktigt läsa vad som står innan Andreas Dahlin men det ser ut som om det står studiosus eller något. Har du möjlighet att titta på mikrokorten så finns den på Räpplinge C:1 s. 144. Har du några fler uppgifter om Bryniel Boman Wästgiöthe? Jag har endast hans namn och vigseldatumet när han gifte sig med Catharina Svensdotter. Det kan vara han som dör 1757-07-12 men det har jag inte lyckats bekräfta.
 
Mvh
 
Birgitta

2005-06-03, 07:50
Svar #21

Utloggad Kerstin Alfredsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2016-04-29, 09:38
    • Visa profil
Hej Birgitta!
Såg att det blev ett mor för mycket på Catharina. Hur många barn har du hittat på henne? Jag har funnit 3. Den äldsta dottern Ingeborg är också min. Ingeborgs dotter Anna/Annika gifte sig med Olof Olofsson. De fick en dotter Karin/ Cajsa Lisa som gifte sig med Johan Christian Pihlqvist på Svarteberga. Hans mor, Stina Beata Dahlin var barnbarn till kyrkoherden Nils dahlin. Hennes far hette också Nils Dahlin, men han var bonde i Löttorp.
Detta är vad jag funnit ut, hoppas det inte är några misstag som lett mig på fel vägar, det är lätt hänt ibland...
Andreas Dahlin som var fadder var studiosus och blev student i Uppsala 1711. Efter en kortare tid i flottan ägnade han sig åt jordbruk (enligt stiftets herdaminne).
När det gäller Byniel Boman Wästgiöthe så har jag fått fram samma uppgifter som du och inga andra, tyvärr!
Hälsningar Kerstin

2005-06-03, 22:42
Svar #22

Birgitta Ohlsson

Hej Kerstin
 
Får erkänna att även jag fick en ”mor” för mycket. Jag har också hittat 3, Ingeborg, Sven och Annicka. Efter Ingeborg delar sig våra släkter för min ana är den äldste sonen Sven f. 1762. När Sven döps finns en jungfru Anna Cajsa Pihlqvist från prästgården med som vittne likaså nämns en jungfru Hedvig Dahlin i prästgården när Ingeborg Trulsdotters syskon Sven och Annicka döps. Ingeborg Trulsdotters make Per Olofsson Greberg har jag trott var son till Olof Olofsson och Maria Nilsdotter och att han var född 1725-10-11 i Greby. Nu hittade jag hans dödsnotis men där står det att han blev 76 år men det stämmer inte om han var född 1725? Vet du om mina uppgifter om vilka hans föräldrar var stämmer eller om jag sitter med fel uppgifter? Tittade lite efter vem som var Johan Christians far och såg att han hette Israel Pihlqvist och var fältskär. Vet du när han var född? Jag hittade en son som jag inte vet förnamnet på som var född 1738-06-18 i Lindby, Gärdslösa är det han? Är det rätt person så är jag faktiskt släkt med en syster till honom som hette Cecilia Magdalena Pihlqvist som jag inte vet varken när hon föddes eller dog. Är det samma släkt så har jag flera uppgifter om vilka deras föräldrar var och lite till om du är intresserad?
 
Mvh
 
Birgitta

2005-06-04, 23:40
Svar #23

Birgitta Ohlsson

Hej Kerstin
 
Detta är vad jag kunnat läsa mig till i mikrokorten för Räpplinge:
 
Catharina f. 1719-05-01 s. 604
Fader: Bryniel Boman moder nämns inte
 
Wittnen: Comminster Påvel Runkrantz i Wester Sörby,  
Länsmannen Johan Nilsson i Kärr,  
Zachris Lundberg i Svarteberga,  
Petter Brunck i Galltorp  
Madam Helena Braun i prästgården,  
Nils Knutssons hustru Elin Månsdotter i Åketorp,  
Anders hustru Karin, ? i Svarteberga.
hustru Elin Pehrsdotter i Repplinge,  
Jungfru Sara? Elg i prästgården,  
Pigan Marjed? Lind i Kärr.  
 
Annicka f. 1722-05-05 s. 617
Fader: Bryniel Boman moder nämns inte.
Wittnen:  
Befallningsmannen Lars Engenfeldt.
Mons Anders Spolin Kommissarie, gift med Margaretha Engenfeldt.  
Fendriken Anders Berg,  
Mon Rosenbaum, kan vara Johan Rosenbaum kyrkoherde i Löt gift med Helena Pontelia eller sonen Nils Rosebaum gift med Catharina Engenfeldt.
Jungfru Maja Engenfeldt, förmodligen den Margaretha Engenfeldt som 1723 gifte sig med Anders Spolin som även han var vittne vid Annickas dop.
Hustru Catharina Nilsdotter i Svarteberga,  
Jungfru Catharina Johansdotter i Kärr, förmodligen gift med Nils Engenfeldt som var vittne vid Anders dop 1724. Dotter till Länsmannen Johan Nilsson även han vittne vid ett par tillfällen.
Skogvaktaren Petter Brunck,  
Hustru Brita Nilsdotter,  
Hustru Ingri Månsdotter i Repplinge.
 
Anders f. 1724-10-12 s. 630
Fader: Bryniel Boman moder nämns inte.
 
Wittnen:  
Mons Elias Falkegreen ifrån Galltorp, var gift med Elisabeth Pontelia.
Mons Nils Engenfeldt i Repplinge, gift med Catharina Johansdotter  
Nils ? ibid.
Madam Maja ? i Högsrum,  
Pigan Anna ?,  
Hustru Karin Olofsdotter i Repplinge.
 
 
Kerstin f. 1727-07-30 s. 647
Fader: Bryniel Andersson moder Catharina Svensdotter
 
Wittnen:
Serganten Lars Ström wid Borgholms  
? Lars Håkansson
Sven Jonsson i Svarteberga
Hustru Catharina Pontelia i Kärr, gift med länsmannen Johan Nilsson som var vittne vid Catharinas födelse 1719.
Hustru Brita Lisa? Persdotter?  
Pigan Annicka Andersdotter i Repplinge.
 
Nils f. 1730-03-13 s. 660
Fader: Bryniel Andersson moder Catharina Svensdotter.
 
Wittnen:
 Kyrkoherdens son Mon: Andreas Dahlin i prästgården.
Zachris Lundberg i Svarteberga.
Olof Mickelsson i Repplinge.
Kyrkoherdens käresta dygdesamma Matrona Anna Berghman.
Catharina Nilsdotter i Svarteberga.
Jungfru Maria Johansdotter i Kärr. Dotter till länsmannen Johan Nilsson.
 
Brita f. 1732-12-03 s. 675
Fader Bryniel Andersson moder Catharina Svensdotter.
 
Wittnen:
Slåttsvaktmästare Nils Engenfeldt i Svarteberga.
? Johan Svensson från Boråhs.
Unge Per Nilsson.
Simon Jonsson i Repplinge.
Jungfru Helena Johansdotter i Svarteberga.
Pigan Brita Persdotter i Repplinge.
 
 
Maria f. 1735-09-07 s. 690.  
Fader Bryniel Andersson moder Catharina Svensdotter.
 
Wittnen:  
Sven Andersson i Repplinge
Mickel Larsson i Äpplerum
Drängen Truls Andersson i Repplinge
Dito Anders Andersson i Svarteberga
Jungfru Maria Johansdotter i Kärr
Hustru Bängta Larsdotter i Repplinge
Pigan Karin Olofsdotter i Kärr
 
När Nils Egenfeldt och Catharina Johansdotters dotter Catharina föddes 1726-03-14 s. 638 var Bryniel Andersson vittne tillsammans med bl a Anders Spolin
 
När kyrkoherden Nils Dahlins dotter Engel föddes 1732-05-09 s. 670 nämns Madame Magdalena Pihlqvist från Lindby, Johanna Roselia och prostinnan i Gärdslösa Cecilia Carlqvist som vittnen. Cecilia Carlqvist var mor till Johanna Roselia och mormor till Cecilia Magdalena Pihlqvist som jag tror är densamma som Madame Magdalena Pihlqvist. Det finns alltså tre generationer från samma familj med som vittne vid detta dop.
 
Skulle uppskatta om du kunde titta igenom det jag hittat och om du eller någon annan har någon åsikt om Bryniel Boman och Bryniel Andersson kan vara samma person och om man kan dra några slutsatser om det kan finnas några släktförbindelser mellan föräldrarna och vittnena?
 
Mvh
 
Birgitta

2005-06-05, 07:38
Svar #24

Utloggad Kerstin Alfredsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2016-04-29, 09:38
    • Visa profil
Hej Birgitta!
Jag ska titta i mina papper, det var flera namn bland vittnena som jag känner igen. Jag återkommer när jag gått igenom listan
Hälsningar Kerstin

2005-06-05, 10:17
Svar #25

Utloggad Nils-Yngve Herrström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 284
  • Senast inloggad: 2024-02-15, 15:05
    • Visa profil
Räpplingeforskare!
 
Bland min frus anor på Öland har jag hittat Bryniel Andersson f. 1723 d. 1794-11-15. Han var bonde i Svarteberga. Kan det var han som föds 1723-09-13 i Svarteberga, som son till Anders Boman Wästgöte?.  
 
Finns det mer än namnet Bryniel och det faktum att de båda kallas Wästgöte, som talar för att Anders Boman och Bryniel Boman är bröder?
 
Mvh
 
Nils-Yngve

2005-06-05, 15:04
Svar #26

Birgitta Ohlsson

Hej Nils-Yngve
 
Jag vet inte ens om Bryniel Andersson och Bryniel Boman Wästgöte eller om Anders Andersson och Anders Boman Wästgöte är samma personer vilket gör det ännu svårare att avgöra om Bryniel och Anders var bröder men jag tycker att det finns en del som tyder på det.  
 
Vet du om Anders Boman med maka fick flera barn? Jag hittade nämligen en Anders f. 1718-11-02 i Svarteberga, vid detta tillfälle finns en Bryniel Andersson med som vittne. Dessutom nämns flera av de personer här som jag även hittat som vittnen vid Bryniel Andersson/Bomans barns dop: Länsmannen Johan Nilsson i Kärr, Zachris Lundberg, Helena Braun i prästgården, Clara Elg i Repplinge och pigan Ingrid Lind. Denne Anders som senare står som Anders Andersson Boman fick en dotter Annicka f. 1750-08-17 som dog 1750-12-21. Anders Andersson Boman gifte sig 1744-05-07 i Gärdslösa med Juditha Eliasdotter Falkengreen dotter till Elias Falkengreen som var vittne både när den Bryniel f 1723 som du nämner och Bryniel Bomans son Anders f. 1724. Anders Andersson från Svarteberga var vittne när Bryniel Anderssons dotter Maria föddes 1735.
 
Slutligen tror jag att det är Anders Boman Wästgöte som begravs 1742-10-06 och då står som Anders Andersson Boman från Svarteberga. Räpplinge C:2 s. 452.
 
Hoppas vi gemensamt eller med hjälp av någon annan kan hitta lösningen på detta problem.
 
Mvh
 
Birgitta

2005-06-06, 15:40
Svar #27

Utloggad Nils-Yngve Herrström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 284
  • Senast inloggad: 2024-02-15, 15:05
    • Visa profil
Hej Birgitta
 
Nej, jag har inte hittat fler barn men Anders Bomans hustru (Kerstin Persdotter) var änka när de gifte sig så hon var kanske äldre. Tyvärr avlider även hon när det inte står ålder i kyrkoboken (begravd 1742-11-05 som Anders Andersson Bomans änka).  
 
För att ta reda på om det finns fler som heter Anders Andersson i Svarteberga skulle man nog titta i mantalslängderna (om de finns). Det har jag dock inte haft möjlighet till ännu. Då skulle man även kunna få reda på vad Kerstin Persdotters första man hette.
 
Det skulle även vara mycket intressant att veta om någon bouppteckning finns bevarad men tyvärr så kan man inte söka i landsarkivens bouppteckningsregister via internet.
 
När Brita föds 1732-12-03 så står det Wästgiöten Johan Svensson ifrån Boråhs.
1727-07-30 står det också Wästgiöten Lars Håkansson. Det fanns uppenbarligen många kontakter med Västergötland!
 
Mvh
Nils-Yngve

2005-06-06, 21:17
Svar #28

Birgitta Ohlsson

Hej Nils-Yngve
 
Jag har tillgång till mantalslängderna via SVAR:s sida och har tittat lite på hela Räpplinge. Det jag sett är att det endast finns en Anders Andersson genom de år som jag kontrollerat. Tyvärr rör det sig om åren mellan 1728-1745 eftersom det är de första åren som finns. Med tanke på att mantalslängderna börjar så sent finns det ju ingen möjlighet att hitta Kerstin Persdotters första make där, återstår väl bouppteckningar om det finns några?  Jag lägger in det jag hittat med års- och sidhänvisning. Jag funderar lite på vem sonen Swän kan ha varit?  Är det samme Sven som sedan står som Sven Jonsson i samma by? Kan det röra sig om en styvson till Anders? Något som gör att jag tvekar när det gäller teorin om styvson är att  jag faktiskt hittade en Sven Boman från Svarteberga, Räpplinge som gifte sig i Löt 1730-11-17 med en Brita Sylvina. Inte tog väl ett styvbarn sin styvfaders namn?  Det stämmer ju annars på årtalet att han var ogift 1730 när mantalslängden skrevs men inte året därpå. Tack för hjälpen med texttydningen nu ser jag också att det står Wästgiöten på dem båda.
 
Mvh
 
Birgitta
 
1727 s. 318 Anders Andersson och sonen Svän.
 
1728 s. 171 Anders Andersson och sonen Swän
 
1729 s. 127 Anders Andersson och sonen Swän
 
1730 s. 287 Anders Andersson, Sven Jonsson ibid ogift.
 
1731 s. 281 Anders Andersson, Sven Jonsson ibid.
 
1732 s. 365 Anders Andersson, Swän Jonsson ibid
 
1733 s. 158  Anders Andersson
 
1734 finns inte Öland med
 
1735 finns inte Öland med
 
1736 s. 53 Anders Andersson och sonen Anders, Swän Jonsson ibid
 
1737:1 s. 272 Anders Andersson sonen Anders, Sven Jonsson ibid
 
1738:2 s. 52 Anders Andersson sonen Anders, Sven Jonsson ibid
 
1739:1 s. Anders Andersson sonen Anders, Sven Jonsson ibid
 
 1740 s. 336 Anders Andersson och sonen Anders, Sven Jonsson ibid
 
1741 Saknas
 
1743 saknar Räpplinge
 
1744 s. 239 Anders Andersson (sonen) ogift, (fadern dog ju 1742-10-06)  
 drängen Bryniel, Sven Jonsson ibid.  
 
1745 s. Anders Andersson, drängen Bryniel, Sven Jonsson ibid.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna