ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Östanbäcks släktförening, Junsele  (läst 2328 gånger)

2003-06-02, 20:12
läst 2328 gånger

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

Hej Ångermanlänningar!
 
För en bekants räkning undrar jag över Östanbäcks släktförening, och om någon känner till vilka anor medlemmarna i föreningen har?
 
Tack på förhand.
Johan R:son Sjöberg, Karlstad, Värmland

2003-06-03, 04:49
Svar #1

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Är den här sidan känd? http://w1.620.telia.com/~u62006492/
 
Anorna känner jag tyvärr inte till. Är själv intresserad av att veta! Min farbror talade någon gång om Östanbäcksföreningen, fanns det någon släktkoppling?
Ser att Göran Stenmark sitter med i styrelsen i föreningen. Vad säger du Göran?  
 
Mvh Anita

2003-06-03, 10:15
Svar #2

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

Hej Anita!
 
Nej, det kände jag inte till. Tack så mycket, jag skall meddela min vän detta. Hon blir säkert glad.
 
MVH
Johan

2003-06-05, 10:34
Svar #3

Mats Johansson

Hej!
 
Östanbäcks släktförening har regelbundet (cirka vart 3-5 år) släktträff i Junsele. Den person de utgår från är Erik Persson som flyttade till Östanbäck från Anundsjö sn under 1700-talet. Han var nybyggare och fick flera barn som även de blev nybyggare i andra byar.
Göran vet mera både om släkten och föreningen!
 
Mat

2003-06-05, 21:02
Svar #4

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Hej Mats och Göran,
Kan det möjligen vara Erik Persson f 1707-02-01 i Ödsbyn Anundsjö död 1758-07-25 i Östanbäck Junsele som avses? I så fall är det min fffmffff.
 
Det skulle vara roligt med lite mer kött på benen om denne anfader! Har Östanbäcks släktförening någon egen släktutredning som man ta del av?
 
Mvh Anita

2003-06-05, 21:10
Svar #5

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Tillägg:
Var ligger Östanbäck i Junsele?
 
Mvh Anita

2003-06-05, 22:41
Svar #6

Carl Szabad (Carl)

Enligt CDn Svenska ortnamn ligger byn ca 700 m nordväst om samhället Junsele. För så korta avstånd kan dock CDn inte betraktas som helt tillförlitlig. Den är en av de ursprungliga byarna som omnämns redan 1535.

2003-06-06, 08:17
Svar #7

Utloggad Göran Stenmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
För den som idag kommer till centrala Junsele är det svårt att skilja på byarna Krånge, Östanbäck och Lillegård. Det är dessa byar som växt ihop och kan synas vara en och samma by. Själva centrum är Krånge, men när man kommit österut bort till bensinstationen är man i Östanbäck och strax bortom där riksväg 90 svänger av upp mot Åsele börjar Lillegård.
Det är den Erik Persson som nämns ovan som släktföreninegn utgår ifrån.
Föreningen försöker kartlägga ättlingar till honom och gör sammanställningar från respetive barn till honom och hans hustru Brita. I dagsläget finns ett kompendium vad gäller äldste sonen Per Erssons ättlingar. Det var han som tog över släktgården i Östanbäck som än idag ägs av en son i rakt nedstigande led.
Jag kan idag inte svara på om det finns något ex av sammanställningen kvar, men det torde tryckas upp fler

2003-06-06, 08:38
Svar #8

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Tack Carl och Göran. Då vet jag var Östanbäck ligger.  
 
Intressant med Erik Perssons ättlingar. Jag är ättling efter Eriks son Olof Ersson f 1732 död 1772. Fanns det flera barn? När var Per Ersson född?
 
Om det finns mer att säga om denne anfader så tar jag tacksamt emot!
 
Hälsningar Anita

2003-06-07, 08:12
Svar #9

Kristin Lindqvist

Hej!
Jag är också ättling efter Erik Persson. Jag undrar om någon har hans anor bakåt. Föräldrar?
 
Mvh Kristin L.

2003-06-24, 09:47
Svar #10

Utloggad Ulla Thorsell Östlund

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 12:18
    • Visa profil
    • Östanbäcks Släktförening
Hej!
Jag är ordförande i Östanbäcks släktförening och var med och bildade den år 1980. Då var det 250 år sedan Erich Pärsson, f. 1707 i Ödsbyn, Anundsjö och hans hustru Brita Olsdotter, f. 1699 i Långsele, Anundsjö, bosatte sig i Östanbäck, Junsele. Erichs föräldrar var Pär Ersson och Christina Larsdotter i Ödsbyn. Christina var dotter till Lars Ersson Målare. Denne målade Anundsjö kyrka och blev begravd inne i kyrkan.  
Erich och Brita fick flera barn varav fem nådde vuxen ålder; Pär, Olof, Erik, Kerstin och Brita. Erik fick inga barn men de övriga har många ättlingar. Pär gifte sig med Karin Andersdotter och stannade kvar på Östanbäcksgården.  
Olof gifte sig med Lisa Josephsdotter i Krånge och de blev nybyggare i Tara.  
Kerstin gifte sig med Henning Johansson från Höven, Resele. De kom att bosätta sig i Tåsjö socken, där deras två döttrar växte upp. Den ena gifte sig med en präst vid namn Blom.
Brita gifte sig med Olof Jacobsson från Eden, Junsele och de blev nybyggare i Degersjöberget.
Föreningens ambition är att kartlägga alla ättlingar till Erich och Brita och vi är mycket tacksamma för hjälp med den saken.

2003-06-24, 21:16
Svar #11

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Kanske ett tips.
Varför inte bygga upp en hemsida med alla ättlingar fram till 1900.
 
Så vet vi andra vad det är för folk ni söker och lättar kan hjälpa till.
Jag är villig att söka igenom min databas efter folk åt er.
När ni känner att ni är klar kanske ni borde producera en cd och eller en bok.
Mvh.
Björn

2003-07-08, 09:51
Svar #12

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Ännu ett tips!
För den som har vägarna om Junsele i sommar finns ett ex. av kompendiet om Per Erssons ättlingar på Hembygdsgården i Junsele (i caf?et).
Detta, ett stort antal gamla foton från Junsele och den nu pågående Konst och Musikveckan i Junsele gör att den vackra Hembygdsgården är väl värt ett besök!
 
Mvh Anita

2007-06-13, 23:47
Svar #13

Inger Kareliusson

Hej
 
Har hittat min morfars mostrar, Marit, Maria och Gertrud genom att läsa era inlägg. Min morfars mor var Kajsa Johansdotter de kom från sandsätra i östmark. Marit har jag en hel del på bland annat ett värdefullt fotografi på familjen högsten. Maria blev kvar i Junsele men vart tog Gertrud vägen. Jag har ett gulnat fotografi här hemma som jag inte kan fastställa vem det är. Det kan vara Marits mor och far Kestin och Johan eller så är det morfars mor Kajsa. Tänkte att kanske någon av dessa systrar hade ett foto på sin familj här i Östmark som har blivit bevarat.
Det gamla härbret står fortfarande kvar på gården och där hittade vi gamla brev från 1864 skrivna av deras far Johan, och detta kort som jag inte kan identifiera.
MVH
Inger Kareliusson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna