ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vikström Jönsson, Olaus (Olof)  (läst 1058 gånger)

2002-04-04, 15:03
läst 1058 gånger

Patrik Wikström

Söker efter ättlingar till Rustmästarsonen Olaus (Olof) Jönsson Vikström. Född 1765-11-02 i Hammerdal. Inflyttad 1785 till Karbäcken, Tåsjö. Inflyttad 1808 till Hermansjön, Resele. Inflyttad 1826 till Stugusjön, Resele. Död 1827 i Stugusjön, Resele.
Har lyckats hitta 8 barn och 26 barnbarn (Resele, Ådals-Liden & Multrå) men inget vidare efter det.
Tacksam för hjälp.

2006-04-08, 23:14
Svar #1

Patrik Wikström

Ville bara nämna att jag fortfarande söker efter hjälp med ättlingar till ovanstående Olaus Vikström.
D.v.s. på vissa grenar, för det har nämligen hänt en del på 4 år. Från 34 ättlingar har jag nu hittat 1269 ättlingar.

2006-04-09, 11:37
Svar #2

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Patrik.
Kanske vore det en id? att sälja en CD-skiva över ättlingar till den förste med namnet Wikström åtminstonde fram till 1930?
 
Jag skulle i vart fall köpa en av dig.
Björn

2006-04-09, 22:06
Svar #3

Carl Szabad (Carl)

Patrik! Var har du fått ifrån att han skulle ha kallat sig Vikström? Vare sig hos honom själv, hans barn eller barnbarn har jag hittat det namnet.

2006-04-10, 21:08
Svar #4

Utloggad Jörgen Espwall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2021-07-17, 06:32
    • Visa profil
Titta på.  
 http://millennium.fortunecity.com/ruthven/316/gen/16.htm
där finns en del om denne Olaus Jönsson Vikström.

2006-04-10, 21:30
Svar #5

Carl Szabad (Carl)

Det går inte att se vad det står på den sidan. Ett stort blått fält täcker informationen.
 
Men det är egentligen helt ointressant eftersom han döps till Olof (Hammerdal C:1), kallas Olof Jönsson i Resele hfl (AI:2A sid 34, AI:2B sid 68, AI:3 sid 94 och AI:4 sid 59) och avlider som Olof Jönsson (Resele C:2). Han har aldrig kallats vare sig Olaus eller Vikström.
 
Inget av hans barn har heller kallat sig Vikström, eller har du hittat några belägg för det?
 
Olofs far bar dock tillnamnet Wikström, vilket gissningsvis var ett soldatnamn, liksom hans farfar och farfars far bar tillnamnen Dunderhake, även de soldater.

2006-04-10, 23:59
Svar #6

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2705
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 05:54
    • Visa profil
Vid en snabb genomgång av kyrkböckerna kan jag bara finna att av Olof Jönsson och hans fyra bröder är det enbart brodern Jonas, som vid ett par tillfällen är försedd med namnet Wikström. I samtliga deras dödsnotiser har de endast patronymikon. Tendensen att ge förfäder efterkommandes tillnamn eller tvärtom, oftast utan tillstymmelse till bevis, tycks vara stark och utbredd.
 
Den nätsida som ovan hänvisas till vimlar av sakfel. Uppenbart är att den inte i någon högre grad bygger på självständig och kritisk forskning. T.ex. av rustmästare Jöns Wikströms syskon uppges två vara födda i Ringerike, Norge (!?) och tre i Hackås sn (belägen i  södra Jämtland). Alla var dock naturligtvis födda i Hammerdal.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna