ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stöld av kyrksilver i Anundsjö kyrka  (läst 849 gånger)

2005-02-28, 10:56
läst 849 gånger

Maggan Vallin

Hejsan!
Jag håller på att släktforska och har fått veta att mina släktingar vid ett tillfälle stal kyrksilvret i Anundsjö kyrka. Blev påkomna och skickade till Finland för att sitta ett år på fästning innan de avrättades.
Men jag har inga namn. Finns det någon som kan hjälpa mej med det? De ska ha kommit från någon by norr om Bredbyn.
Mycket tacksam för svar!
Vänliga hälsningar
Maggan Vallin

2005-02-28, 14:11
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Maggan! Känner du till under vilket århundrade det här skedde? Det finns ju en bok eller häfte som heter Androm till skräck och varnagel av Selling/Hanaeus, kanske det står något där. Jag har själv inte detta häfte, så jag kan hjälpa dig, men antar att det går att låna på biblioteket.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-02-28, 17:16
Svar #2

Utloggad Berit Tjernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 13:36
    • Visa profil
Maggan,
Nybyggaren Olof Lindberg, 61 år och hans svärson Olof Olofsson, 36 år, och det var i maj 1786.
Hembyn var Holmsjö. De planerade brottet på väg till Bredbyn där de skulle delta i gudstjänsten på storböndagen den 7 maj 1786.
 
Källa: Androm till skräck och varnagel av Lennart Selling och Ewa Hanaeus
 
Mvh / Berit

2005-02-28, 18:32
Svar #3

Maggan Vallin

Hejsan.
Tack snälla för hjälpen!!
Nu ska jag gå till biblioteket här och försöka få tag på den boken. (Tur det finns fjärrlån..)
Tack än en gång!
 
MVH/Maggan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna