ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Runsten  (läst 2332 gånger)

2005-02-15, 16:50
läst 2332 gånger

Utloggad Marita Ekberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2013-03-23, 20:50
    • Visa profil
    • maritaekberg.hembygge.com
Hej!
Jag håller på att släktforska lite åt en bekant. Hon har hört av sin släkt att på hennes sida skall det finnas en prost och jag tror mig har funnit den rätta, men är inte helt säker. Jonas Bernhard Runsten, var han far till dessa barn: Anders August 1864-06-06 Sollefteå, Jonas Erik 1867-09-04 Ragunda, Johan Arvid 1870-11-09 Bolnäs, Olga Henrika 1873-10-31 Svärdsjö, Ida Charlotta 1877-11-01 Åmot, Hulda Krisitna 1882-01-24 Harmånge. Barnen heter Runsten i efternamn, därför min undran om Jonas Runsten är en eventuell far till barnen. Modern är Brita Katrina Westin (ibland skrivs hon som Vestin eller Wertin) född i Sollefteå 1839-10-11.  
MVH Marita

2005-02-16, 08:11
Svar #1

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Hej!
Sollefteåprosten Runstens barn kan du läsa om här om du bläddrar till sidan 366.

2005-02-16, 19:21
Svar #2

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21990
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 21:15
    • Visa profil
Marita,
före den första namnlagens tillkomst (1901) fanns inget skydd för släktnamn. Man kunde lägga sig till med vilket (icke adligt) namn som helst, även om det redan var upptaget. Det var bara att börja använda sig av namnet, något tillstånd behövdes inte.
 
Brita Katarinas båda äldsta söner hette Gullberg i folkräkningarna 1890 och 1900. De fyra yngsta barnen hade namnet Runsten 1900. Olga Henrika är den enda av dessa fyra jag hittat 1890 och då hette hon Vestin.
 
Att kontraktsprosten Runsten (1801-1871) skulle vara far till något av de sex utomäktenskapliga barnen är väl inte särskilt troligt. Ingen av hans söner kan heller misstänkas, de dog i späd ålder.
 
Jag vet ju inte på vilka grunder det talats om släktskap med en prost i detta fall, men det skulle kunna vara så att tanken en gång fötts av det enkla faktum att barnens fäder var okända och att det fanns en känd prost med samma namn. Efter ett par generationer har sådana lösa släktspekulationer ofta blivit etablerad sanning.
Hälsar vänligen
Maud

2005-03-03, 21:33
Svar #3

Utloggad Marita Ekberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2013-03-23, 20:50
    • Visa profil
    • maritaekberg.hembygge.com
Jag har fått fram nu att Jonas Bernhard Runsten skall vara farfar till barnen som jag nämnde ovan och inte far. Sonen har namnet J.O Runsten och skall ha opponerat sig mot sin konservativa far och på så sätt blivit utesluten ur släkten. J.B Runsten lär ha rivit sönder en sida i husförhörlängden där sonen fanns nämnd. Fadern ville att han skulle läsa till präst, men istället blev han sjöman.

2005-03-03, 23:53
Svar #4

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21990
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 21:15
    • Visa profil
Marita,
släktskrönor är en sak, kontrollerbara fakta en annan. Varifrån har du fått fram dina uppgifter - och hur bedömer du själv deras tillförlitlighet?  
 
Såvitt känt är hade prosten Runsten ingen son som överlevde barnaåren.  
 
Den geografiskt högst rörliga Brita Katrina födde minst sex barn utom äktenskap. Jag har bara kunnat kontrollera ett av barnen - Jonas Erik f 1867, som i vuxen ålder hade efernamnet Gullberg - och för honom saknas uppgift om fader.
 
Har du funnit notering om faderskap för något av de övriga barnen som tyder på släktskap med prosten Runsten?
Hälsar vänligen
Maud

2005-03-04, 21:32
Svar #5

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Marita, tillhör det din uppdragsforskning? Att titta i födelsenoteringarna för respektive barn borde väl ge någon upplysning om vilka föräldrarna är. Det var många muntliga berättelser i historien här som däremot är mer svårkontrollerade, men då får man väl söka fler källor (se Rötter för tips) för hur fadern ska sökas.
 
Hälsningar,
Eva

2005-03-04, 22:41
Svar #6

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21990
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 21:15
    • Visa profil
Namnet Runsten var för övrigt inte alldeles ovanligt, enligt folkräkningarna. Det fanns bland annat en del båtsmän och sjömän med detta namn i Västernorrland. Såvida ingen av dem var en okänd son till prosten är det inte troligt att han alls var släkt med dem. Prostens ursprungliga namn var ju Rundsten - han slopade d:et under skoltiden.
Hälsar vänligen
Maud

2005-03-04, 23:20
Svar #7

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21990
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 21:15
    • Visa profil
Ärligt talat Marita,
om det är på det här sättet du utför din uppdragsforskning (annonserad på Rötters Släktforskarnas marknad och på din hemsida) är dina tjänster knappast att rekommendera.
Hälsar vänligen
Maud

2005-03-05, 21:26
Svar #8

Utloggad Marita Ekberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2013-03-23, 20:50
    • Visa profil
    • maritaekberg.hembygge.com
Maud!
Nej Runsten det tillhör inte uppdragsforskningen som jag utför och annonserat om. Oroa dig inte! Jag samarbetar med en annan släktforskare angående Runsten,  och givetvis tänker jag kolla alla uppgifterna innan jag fastställer något säkert, angående faderskap.  
Otroliga saker har hänt i alla släkter och spekulationer är väl tillåtet innan något är fastställt. Jag har alltid kollat i källorna i slutändan var alla uppgifter kommer ifrån vare sig det är släkt skrönor eller ej.  
Att man efterlyser här i forumet kan ju också ha med saken att göra, att man vill ha reda på om andra kanske hört talas om samma sak i samma släkt, eller från bygden. Ju flera ju troligare att saker kanske inträffat. Och helt otroligt att det finns fler barn till Runsten är det väl inte, men det återstår ju att se med tiden.  
 
Att komma med sådant att inte rekommendera min släktforskning för en sådan här sak, är rätt lågt tycker jag.  
Jag är själv emot släktforskare som hittar på släkter och släktskap, så för mig känns det som en ren kränkning att få bli jämförd med opålitlighet.

2005-03-05, 23:50
Svar #9

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21990
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 21:15
    • Visa profil
Marita,
vad exakt innebär det att du i slutändan kontrollerar med källorna? Samlar du in uppgifter via Anbytarforum, olika databaser etc  och gör en eller annan koll i efterhand?  
 
Om jag behövde anlita någon att (mot betalning) forska åt mig, skulle jag nogsamt välja en person som utgår från de säkra uppgifter jag lämnar och metodiskt söker sig vidare i originalkällorna (samt, naturligtvis, redovisar källan till varje enskild uppgift). Jag skulle definitivt inte nöja mig med en koll i slutändan.  
 
Släkthistorier av olika slag är alltid intressanta, och roliga att försöka kontrollera. Men ditt påstående om att ju flera som hört samma sak, desto troligare att saker kanske inträffat är inte särskilt välbetänkt. Det finns vandringssägner som gått ett par varv runt jorden och som miljoner människor hört, men de blir inte sanna eller ens troligare av det.
 
Vad som förvånar mig är att du - som utannonserar dina tjänster och således gör anspråk på att vara en kunnig forskare - framstår som totalt handfallen både vad gäller Brita Katrinas barn (som du efterfrågat även på annan plats) och prosten Runsten.
Hälsar vänligen
Maud

2005-03-06, 00:00
Svar #10

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Var finns Maritas tjänster utannonserade?
 
Edit: ursäkta, hittade det på Rötters marknad. En sida jag aldrig varit inne på tidigare...

2005-03-06, 00:11
Svar #11

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21990
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 21:15
    • Visa profil
Sedan 1 mars 2005 under Tjänster säljes i Rötters Släktforskarnas marknad samt på hemsidan www.geocities.com/villemo71/slakt
Hälsar vänligen
Maud

2005-03-06, 01:10
Svar #12

Utloggad Marita Ekberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2013-03-23, 20:50
    • Visa profil
    • maritaekberg.hembygge.com
Maud
Ja. jag måste ju vara en riktig amatörforskare som har så mycket på mitt samvete.  
Menar du att jag åker snålskjuts på andra och sen på måfå kollar om datum stämmer och tar med sånt jag gillar själv med andra ord.
Givetvis släktforskar jag på traditionellt sett via kyrkböcker, men jag har också fått lärt mig att använda, anbytarforum, familysearc etc som extra sök möjligheter, också en och annan publicerad hemsida eller litteratur som jag blivit tipsad om som sedan måste kollas upp i kyrkböckerna så allt stämmer.  
 
Ja, jag har sökt efter Brita Katrinas barn och henne själv på flera ställen i anbytarforum, men har det någon betydelse hur dålig eller bra jag är för övrigt som släktforskare. Det skulle kunna bli rena häxjakten om man skulle börja söka efter alla som använder forumet på ett eller annat sätt som inte passar andra.
 
Förresten var har du fått ifrån att jag inte lämnar källor när jag forskar åt andra?  
Det har det väl aldrig varit tal om här. Jag har gjort en efterlysning eftersom den andra släktforskaren, som forskar på Runsten inte har någon dator, (nämnde väl att jag forskar tillsamman med någon och att detta inte har med min uppdragsforskning att göra).
 
Menar du också att den som vill uppdragsforska åt andra, inte heller ska få fortsätta att använda forumet ens för privat bruk. Jag tolkar det faktiskt så.
 
Släktskrönor får man ta med en nypa salt det håller jag med dig om, men tror du att jag är så dum att jag i en uppdragsforskning som jag gjort åt någon annan lägger till den i det färdiga arbetet för att krydda historien utan att ha riktiga bevis för att det verkligen har hänt.

2005-03-06, 10:44
Svar #13

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Diskussionen om uppdragsforskning fortsätter här

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna