ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pehr Hellström, Ytterlännäs, född 1822  (läst 806 gånger)

2001-04-09, 13:38
läst 806 gånger

Guniris Jonasson

Min farfars farfar Pehr Hellström, gifte sig i Ytterlännäs 1844 med Lisa Greta Nilsdotter. Samma år föddes min farfars far Erik-Olov Hellström.
Sedan försvinner spåren av Pehr. Vars kom han ifrån, vars tog han vägen (möjligen bytte han efternamn till Olsson när sönerna Pehr och Johan föddes). Var kom han ifrån?  
Min far hörde när han var barn att hans förfader (vet ej vilken) skulle vara av vallonsläkte, och skulle ha bott den första tiden som invandrare i Dörabergsgrottan. Han fick därför öknamnet Dörabergs-Pelle. Har någon hört om honom förut? Kan det vara samma Pehr? och var fick han isåfall namnet Hellström ifrån?
Snälla hjälp mej lösa gåtan om Ni kan?!

2001-07-25, 19:05
Svar #1

Carina Sunesson

Hej! Enligt ANNO 1890 bor Per Olsson med hustru
Lisa Greta Nilsdotter kvar i Ytterlännas år 1890.
Per är född i Dal, Västernorrlands län år 1822 liksom hans hustru.
Hemorten 1890 är Bollsta Bruk i Ytterlännas där även sonen är skriven som arbetare med sin familj.

2005-04-13, 19:44
Svar #2

Utloggad Ingela Eriksson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2016-07-17, 15:04
    • Visa profil
Min farfar har berättat om vallonen Von Dorenberger som kom till Svergie från Lettland eller Litauen.
Han flyttade in i en grotta i berget Valaberget. Grottan kom sedan att kallas Dörabergsgrottan.
Mannen fick en son som kallades Jon Hanson.
Denne fick i sin tur 5 söner som kallades Ek,Bok,Lönn,Ström och den 5:e behöll namnet Hanson eller Hansen.
Von Dorenberger var från en borgerlig ätt som var bosatt i en högborg vid stranden av floden Don.
Jag har alltid undrat om denna historia varit sann.Därför var det spännande att läsa om att fler känner till detta.
Kan det ha varit fler som bodde i grottan eller finns det släktband?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna