ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pappa till Gustaf Englund, Helgum född 1890  (läst 1285 gånger)

2004-06-06, 14:08
läst 1285 gånger

Pernilla Johansson

Dalarna: Efterlysningar: Anders Englund????
 
Söker efter min morfars farfar...  
 
Kan någon hjälpa mig???
 
Hans namn var Anders Englund, (vet ej var och när han var född, har hört att han ska komma från Dalarna) han träffade iaf Lisa Dea Abrahamsdotter, Piga, född 1855 från Helgums socken, Sollefteå i Ångermanland...
 
De fick sonen Gustaf Mauritz Eugen Englund född 1890 (oäkta son enligt 1890:s folkräkning)
 
Någon som kanske vet???
 
Tacksam för svar

2004-06-06, 20:49
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
Här uppgifter från Arkion 1900:
 
Hemförsamling: Helgum
Hemort: Öster-Gransjö
Län: Västernorrland
Buntmakare Anders Israelsson Englund f. 1856 i Madesjö, Kalmar län
Hustru Lisa Dorotea Abramsdotter f. 1855 i Helgum
Son Gustaf Maurits Eug?n f. 1890 i Sollefteå
Dotter Gerda Ottilia Albertina f. 1892 i Sollefteå
Dotter Tekla Viktoria Selinda f. 1896 i Helgum
 
Det är osäkert om uppgiften om Anders födelseförsamling är riktig - år 1890 finns (i hela riket) inte någon Anders med dessa efternamn född i Madesjö. Lika osäkert är om han är far till Gustaf Maurits Eug?n och de yngre barnen - det framgår ju inte när han gifte sig med Lisa Dorotea. Det är alltså nödvändigt att titta i födelseböckerna i Sollefteå och Helgum för att få uppgift om barnafader. Även övriga uppgifter ur folkräkningarna bör kontrolleras med originalkällorna.
Hälsar vänligen
Maud

2004-06-07, 14:47
Svar #2

Pernilla Johansson

Hej hej!
 
Nu är det ett endaste virrvarr i huvudet på mig...
 
Jag söker efter min morfars farfar...!!! Enligt min morfar och hans syster ska denne farbror heta Anders Englund...!!! Han ska vara född 1856 i södra Sverige någonstans... Men han dog i Helgum, hemmahörande i Östergransjö...
 
Min morfars farmors namn var Lisa Dorotea (Dea) Abramsdotter född 1855...
 
Lisa Deas föräldrar var Abram Olofsson f 1811-10-21 i Fanby och Brita Greta Nylander f 1811-11-03 i Öden. De gifte sig 1836.
 
 
Lisa Dea och Anders fick barnen
Gustaf Maurits Eug?n f. 1890 i Sollefteå  
Gerda Ottilia Albertina f. 1892 i Sollefteå  
Tekla Viktoria Selinda f. 1896 i Helgum  
 
enligt min morfars syster var det även ett barn till som skall heta Karl Adolf Severus...  
 
Någon som vet något mer om detta???  
 
Allt är av intresse  
 
Tack på förhand

2004-06-07, 19:32
Svar #3

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Kan inte de uppgifter du fått under Helgum stämma då..!?  (Det är väl bättre att fortsätta under den rubriken, där du ju har en uppgift redan.)

2004-06-07, 19:42
Svar #4

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Nu var det gott om frågor om samma sak på flera håll (Ej tillåtet)  -Bäst är väl att jag flyttar över detta till Ångemanland/Helgum istället - Dalarna är nog (om det stämmer) kanske bara en uppehållsort på väg norrut. (Men det nämns ju alltså en helt annan fader under Helgum)
 
(Dessa tre första inlägg är hitflyttade i efterhand..)

2004-06-07, 20:40
Svar #5

Pernilla Johansson

Nej för enligt där ska min morfars pappa ha hetat Gustav Maurits Egon... felaktigt eftersom han hette Gustav Maurits Eugene... Dessutom har jag både pratat med min morfar och hans syster som båda är klara i huvudet och båda säger att Gustavs pappa (han som jag nu söker föräldrar till) hette Anders Englund... och kom från södra Sverige... Varför jag går in här omkring är för att det kan finnas folk som även känner till det släktet...

2004-06-07, 21:47
Svar #6

Peter Karlsson (Peterk)

Jo, men för att inte få parallella diskussioner om samma sak så är det väl rätt praktiskt att diskutera under själva sockenrubriken.. (Men, visst - det syns kanske bättre med egen rubrik.)
 
En skillnad som Gustav Maurits Egon respektive Gustav Maurits Eugene är ju ingen skillnad alls i sammanhang som dessa; en liten felläsning/feltolkning el. liknande kan ju skapa denna lilla avvikelse.. (Vad jag vill säga är att det naturligtvis måste röra samma barn; det finns ju knappast två Gustav Maurits E. Englund födda samma år.)

2004-06-07, 22:19
Svar #7

Pernilla Johansson

Jo jag förstår hur du menar... Men det var inte bara detta lilla fel i utan denne person hade skrivit att Gustavs pappa skulle vara banvakten G Englund i Sollefteå... något som är fel eftersom jag pratat med både min morfar och min morfars syster... båda säger att den farbrorn hette Anders Englund...
Tror inte att de båda är fel...

2004-06-08, 19:41
Svar #8

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
Pernilla,  
det är nog ingen större id? att fortsätta ställa samma frågor under nya rubriker. Det finns bara ett sätt att skaffa sig säkra uppgifter om en persons föräldrar och det är att titta i födelseboken. Och det är lätt gjort i det här fallet, eftersom du vet både var och när Gustaf Maurits Eug?n föddes.  
Att modern senare gifte sig med en Anders Englund stämmer säkert, men för att få veta om han var far till Gustaf - som ju föddes utom äktenskap - måste du alltså se om det finns någon notering om fadern i födelseboken. Sedan följer du mor och son i husförhörslängderna, där du får uppgift om hennes och så småningom faderns (om det nu var Anders) födelsedata.  
 
Om du inte vill beställa mikrokort och forska själv kan du skicka förfrågan till Landsarkivet i Härnösand, adressuppgifter finns på hemsidan www.ra.se/hla
Hälsar vänligen
Maud

2004-06-10, 00:07
Svar #9

Utloggad Magnus Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 685
  • Senast inloggad: 2023-10-26, 22:33
    • Visa profil
    • www.adals-liden.net
I födelseboken i Sollefteå finns Gerda Ottilia Albertina, f. 1892-01-12. Fader är f.d. artillerist A. J. Englund och modern ogifta Lisa Dorotea Olsson från Gransjö, Helgum.

2004-06-10, 00:09
Svar #10

Utloggad Magnus Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 685
  • Senast inloggad: 2023-10-26, 22:33
    • Visa profil
    • www.adals-liden.net
Där finns även Gustaf Maurits Eugen, f. 1890-06-04. Fader är bundtmakaren J. Englund från Stockholm och moder f. piga Lisa Dea Olsson från Gransjö.

2004-06-10, 16:21
Svar #11

Pernilla Johansson

Hej ANDERS!!!
 
Det är denna man Anders Israelsson Englund var namnet... som jag kommit fram till efter många samtal till min morfars syster... och efter mycket tjat här på anbytarforum... På den tiden var ju J och I ganska lika så jag skulle gissa på att J:et egentligen ska vara ett I, och detta I står för Israelsson...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna