ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Olsson, Ragnar Helge, f 1908-08-??,  (läst 522 gånger)

2005-08-11, 21:55
läst 522 gånger

Birgitta Persson

En norsk kvinna, som numera bor i Sverige, söker sin far. Hon uppger att namnet är Ragnar Helge, eller Helgar, Olsson och han skall vara född i augusti 1908 någonstans i Ångermanland.
Då han var 15 år gammal utv. han till Kanada (1923 eller 1924).
Vid ett senare besök i Norge träffade han en kvinna som han var förlovad med och de fick en dotter. Senare åkte han tillbaka till Kanada.
Finns det någon som har kännedom om hennes far?
Hon är tacksam för all hjälp.
Mvh
Birgitta Persson

2005-08-17, 18:17
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
Hur pass säkra är uppgifterna du fått om honom?
 
I norska Digitalarivet med bland annat emigranter finns en Ragnar Hilgar Olsson, ogift skogsarbetare, som 15/9 1927 reste från Trondheim till Kanada. Han var född 1903, kom från Jokkmokk och hade fått sitt pass utfärdat i Umeå 16/8 1927.
 
Denne Ragnar Hilgar Olsson föddes 23/8 1903 i Jokkmokk. Föräldrarna var Jakob Olofsson Westin f. 11/5 1871 och Greta Kajsa Karlsdotter f. 1/1 1868.
 
I boken över obefintliga 1895-1954, Jokkmokks fs, är antecknat att Ragnar Hilgar Vestin är i Kanada.
Hälsar vänligen
Maud

2005-08-17, 19:41
Svar #2

Birgitta Persson

Hej Maud!
Jag har också undrat lite över säkerheten i uppgifterna. Men det var de data hon lämnade. Jag fick känslan av att hon inte ville tala om hur gammal hon är och allt var vad hon hade hört berättas av mamma. Ragnar Hilgar Olsson är ju inte så olikt R. Helgar heller. Jag skall kontakta henne så får jag se om hon möjligen kan lämna några ytterligare data. Det är väl inte så lätt med Sveriges geografi. Jag tackar Dej så länge och återkommer.
Mvh Birgitta

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna