ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-03-03  (läst 673 gånger)

2005-02-16, 05:12
läst 673 gånger

Utloggad Eva Hed

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2014-02-13, 15:37
    • Visa profil
Torbjörn eller Stefan !
Jag söker föräldrarna till Hed Olof Olofsson f. 1727 Heden Våmhus. Soldat Brun d. 1807 Heden Våmhus.
Mvh Eva

2005-02-16, 08:06
Svar #1

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1849
  • Senast inloggad: 2020-10-19, 10:44
    • Visa profil
Enligt mina anteckningar är föräldrarna till Hed Olof Olofsson Brun; Bäckie Olof Olofsson f.1700-08-04 på Heden, d.1743(0) o.h.h. (g.1720) Mossa Brita Persdotter f.1701-07-31 i Bäck, d.1757-03- på Heden.

2005-02-16, 15:27
Svar #2

Utloggad Åke Holmberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 414
  • Senast inloggad: 2020-10-19, 10:24
    • Visa profil
    • www.dis.se
Hej Söker ättlingar och anor till:
 
Masser Hans Hansson f.1841 Orsa- som flyttar 1869 till Våmhus, -g m Anna Persdotter f.1856. Barn: Per f.1876; Hans f.1879: Anders f.1882; Erik f.1888.  
 
tack på förhand

2005-02-16, 17:10
Svar #3

Utloggad Eva Hed

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2014-02-13, 15:37
    • Visa profil

2005-02-16, 20:53
Svar #4

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1944
  • Senast inloggad: 2020-10-23, 20:11
    • Visa profil
    • jernbergs.org/
Torbjörn !
 
Är du riktigt säker nu för enligt mina anteckningar dog Bäcke Olofs son Olof i slutet av september månad 1741.
 
Eva varifrån kommer uppgiften att Olof Brun?s gårdsnamn var Hed samt uppgiften att han var född på Heden ?
 
Med vänliga hälsningar
Stefan Jernberg, Gustafs

2005-02-16, 21:09
Svar #5

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1849
  • Senast inloggad: 2020-10-19, 10:44
    • Visa profil
Stefan,
det stämmer att det finns en OOS f. 1727 som dör 1741-09-??
Soldaten Brun dör 1807 (bg 27/9) men han anges i dödboken vara född 1724.
 
Mina uppgifter kommer från barnens morfars forskning vilkens anfader soldaten Brun är. Måste kolla upp detta verkar det som, vilka föräldrar har du till Brun?

2005-02-16, 21:26
Svar #6

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1944
  • Senast inloggad: 2020-10-23, 20:11
    • Visa profil
    • jernbergs.org/
Torbjörn !
 
Det stämmer Bäcke Olofs son Olof är född 1727, det framgår av hfl att så är fallet - jag har dock inte kontrollerat vad som står i fb.
 
Problemet är att jag inte har någon säker härkomst till denne Olof. Jag har dock ANTAGIT att han är identisk med Olof Eriksson Katt?s son Olof i Dalen, Ore sn som enligt hfl var född 24 juli 1724 och i hfl 1740-50 anges som soldat i Mohra.
 
Från GMR har jag tagit följande  
GMR 1748 Olof Eriksson, antagen 9/9 1747, ogift, 20 år gl.
GMR 1751 Olof Eriksson, gift, 23 år, 4 tjänsteår.
GMR 1757 Olof Eriksson, 29 år, 10 tjänsteår soldat Brun.
GMR 1759 35 år, tjänsteår 13  
GMR 1760 36 år, tjänsteår 14. Olof Olofsson  
GMR 1761 37 år, tjänsteår 15. Olof Olofsson
GMR 1773 Dahl, 46 år, tjänsteår 27. Olof Olofsson.
Besvärad av brock får avsked, på arbets commendering i Landskrona blefwen ofärdig, bewistat Pommerska kriget och flera krigs tilfälligheter, anmälas til dubbelt underhåll.
 
Som synes verkar det lite förvirrat om hans patronymika - om nu inte det är två olika personer det är frågan om. Måhända har Nordell någon mer om denne som soldat som jag missat.
 
/Stefan

2005-02-17, 05:59
Svar #7

Utloggad Eva Hed

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2014-02-13, 15:37
    • Visa profil
Stefan !
uppgifterna om Hed Olof Olofsson f. 1724 Heden soldat Brun , kommer från GID 148.16.30900
Mvh Eva

2005-02-17, 06:55
Svar #8

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1944
  • Senast inloggad: 2020-10-23, 20:11
    • Visa profil
    • jernbergs.org/
Eva !
 
Det sa ingenting om orginalkällan - är det från hfl eller från vilken källa kommer uppgiften.
 
Stefan

2005-02-17, 08:07
Svar #9

Utloggad Eva Hed

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2014-02-13, 15:37
    • Visa profil
Stefan !
 
Källan är HFL Mora 1797-1806 sid. 608
 
Eva

2005-02-17, 08:09
Svar #10

Utloggad Eva Hed

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2014-02-13, 15:37
    • Visa profil
Stefan ! glömde skriva att det var AI:8C
Eva

2005-02-17, 22:07
Svar #11

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1944
  • Senast inloggad: 2020-10-23, 20:11
    • Visa profil
    • jernbergs.org/
Eva !
 
Det framgår i AI:8c att Olof har gårdsnamnet Hed och att han är född på Heden - har jag tolkat dina uppgifter riktigt ?
 
När det gäller din fråga angående Bälter Erik med hustru är du säker på att du har riktiga uppgifter ?
 
Stefan.

2005-02-18, 07:17
Svar #12

Utloggad Eva Hed

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2014-02-13, 15:37
    • Visa profil
Stefan !
Ja du har tolkat mina uppgifter rätt.
 
Ang. Bälter Erik o.h.h så är uppgifterna rätt, namn och årtal står på deras gravsten på Våmhus kyrkogård, jag har själv läst det där .
 
Eva

2005-02-18, 10:20
Svar #13

Utloggad Eva Hed

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2014-02-13, 15:37
    • Visa profil
Stefan !
 
Jag hittar inga föräldrar till Marit Olofsdotter f. 1669 d. 1735-05-29 i V.Storbyn Våmhus.
hon gifter sig 1687 med Lassis Erik Eriksson 1665-1737. Khv Moraskivan
Eva

2005-02-18, 11:18
Svar #14

Utloggad Eva Hed

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2014-02-13, 15:37
    • Visa profil
Stefan !
Lassis Erik 1665 heter Olofsson och inget annat !
Eva

2005-02-18, 13:10
Svar #15

Utloggad Eva Hed

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2014-02-13, 15:37
    • Visa profil
Stefan !
jag återkommer ang. ditt inlägg den 16 feb-05.
i centrala soldatregistret som nu åter igen finns på internet, hittar jag en Olof Eriksson f. 1728 soldat Brun i Våmhus socken rote Myran. Kan det vara den soldat Brun som du antagit vara son till Katt Olof Eriksson ?

2005-02-19, 11:00
Svar #16

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1944
  • Senast inloggad: 2020-10-23, 20:11
    • Visa profil
    • jernbergs.org/
Eva !
 
Vad menar du skulle Olof ERIKSSON brun vara son till Olof Eriksson Katt - hur får du ihop det ?
 
När det gäller centrala soldatregistret så ser du att de har samma uppgifter som jag dvs använt sig av samma källa (GMR). När man jämför uppgifterna mellan Olof Eriksson Brun och Olof Olofsson Brun kan man dock misstänka att det är samma person det är frågan om.
 
/Stefan

2005-02-19, 11:13
Svar #17

Utloggad Eva Hed

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2014-02-13, 15:37
    • Visa profil
Stefan !
Var kommer då namnnet Eriksson ifrån ?
 
Eva

2005-02-19, 11:58
Svar #18

Eva Holmberg

Hej Eva!
 
Sitter du inne med orginalen?
Jag trodde att man skulle hjälpa varandra och
inte tävla,här verkar alla vara rädda om tårna.

2005-02-19, 12:24
Svar #19

Utloggad Eva Hed

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2014-02-13, 15:37
    • Visa profil
Hej Eva !
 
Anledningen till att jag fortsätter ställa dessa frågor ,är att jag har planer på att lägga ut min forskning på nätet, men då vill jag inte att det ska förkomma några som helst oklarheter. Jag vill att allt ska vara perfekt. Och jag trodde som du, att Rötter är ett forum där man kan få hjälp med såna frågor
 
Eva

2005-02-20, 08:54
Svar #20

Utloggad Eva Hed

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2014-02-13, 15:37
    • Visa profil
Stefan !
En sista fråga ang min soldat Brun Olof Olofsson, så ser jag att han från det att blivit antagen som soldat 1747 och fram till 1759 heter Eriksson, och sen heter han Olofsson. Hur kommer det sig ?
Tjatmajan Eva

2005-02-20, 10:38
Svar #21

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1944
  • Senast inloggad: 2020-10-23, 20:11
    • Visa profil
    • jernbergs.org/
Eva !
 
Möjligen är det så att det första var felaktigt och att det är rättat från och med 1760.  
 
Jag måste återkomma till AI:8c, som jag inte själv har tillgång till, står det uttryckligen att han är född på Heden.  
 
Stefan

2005-02-20, 10:57
Svar #22

Utloggad Eva Hed

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2014-02-13, 15:37
    • Visa profil
Stefan !
Jag har kollat en extra gång i AI:8c och det står inte var han är född och det står inget om att han heter Hed ! Däremot i AI:9c kallar sig sonen Hans f. 1786  för Hed ! Jag har bara litat på att uppgifterna jag fått ang. min soldat Brun har varit riktiga . Så jag har lärt mig av detta !
 
Eva

2005-02-20, 15:52
Svar #23

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1944
  • Senast inloggad: 2020-10-23, 20:11
    • Visa profil
    • jernbergs.org/
Eva !
 
Hed kommer från Olofs första hustru Kerstin Eriksdotter vilken var dotterdotter till Hede Per Persson på Heden.
 
Stefan

2005-02-20, 17:05
Svar #24

Utloggad Eva Hed

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2014-02-13, 15:37
    • Visa profil
Tack Stefan.
det var intressant.
Om dennna kvinna har jag ingenting så nu är det bara att rota vidare.
Eva

2005-02-27, 13:20
Svar #25

Roy Chapman

Looking for Ancestor's of Lefd Olof Olsson, b. 3-29-1839, d. 6-11-1901.  Was born where ? in Våmhus, Dalarna, SWEDEN.  Died where ? in SWEDEN.
  He was my gggfather on my grandmother's side of the Chapman family.  Any info going back from him would be appreciated.

2005-03-02, 15:04
Svar #26

Utloggad Eva Hed

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2014-02-13, 15:37
    • Visa profil
Vem är denna kvinna ?
Lok Brita Olofsdotter Damm f.1834 enl. F:3 1895-1926 Våmhus så dör hon i Sköns fs. Västernorrland men enl Moraskivan så dör hon i Våmhus. Vilket är rätt ? Vem var hon gift med ? vilka var föräldrarna ?
Tacksam för all hjälp.
Mvh Eva

2005-03-02, 16:40
Svar #27

Roy D. Chapman Jr.

Köpman Olof Ambrosiusson b.12 Dec 1813, Limbäck, Våmhus Parish, Dalarna, Sweden, d. 12 Jan 1894, Höjen, Våmhus Parish, Dalarna, Sweden (in the house of Ambrosius & Margret).  Married 26 Dec 1838,Mora Parish to Lok Elin Olofsdotter b.12 May 1814, Höjen, Våmhus Parish, Dalarna, Sweden, d. 17 Dec 1884, Höjen, Våmhus Parish, Dalarna, Sweden.  Did they have any daughter's? What were their names and all info on them?

2005-03-02, 23:28
Svar #28

Vanja Bergman

hello Roy
I have tryed to E-mail you some information
about Levd Olof Olsson in Våmhus.
 
But their are som wrong with your adress.(failure)
Are you sure you have write your right adress?

2005-03-03, 10:25
Svar #29

Vanja Bergman

Hi Roy!                                              Your gggf Levd Olof Olofsson b 1839 08 29 ded 1901 06 11 in Kumbelnäs Våmhus.He must bee brother with my gggm Levd Karin Olsdotter b 1849 01 15 in Västra Storbyn Våmhus. She dide about 1934.                                                                                                     Greatings Vanja


Annonser






Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna