ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Mats Henriksson/Hindersson d.1697  (läst 5395 gånger)

2001-06-11, 19:55
läst 5395 gånger

Fredrik Jokijärvi

Jag vet inte riktigt var jag placera denna efterlysning men här är den.
 
Jag håller på att leta efter föräldrarna till Helena Matsdotter f.1671 eller 1666 och Britha Matsdotter f.1675.
De gifte sig med två bröder Håkan Ersson d.1737 i Örträsk och Erik Eriksson d.1752 i Knaften. Enligt O.Egerblahds bok; Knaften-Finntorpet som blev storby skall Helena och Britha vara födda i Armsjö, Normaling. Men efter att ha letat lite själv och tagit del av andras forskning på Disbyt så är jag lite förvirrad.
 
Flickornas Far heter bland annat:
Mats Henriksson bosatt i Armsjö (O.Egerbladh)
Mats Henriksson d.1697 Bjurholm (Disbyt)
Matts Henriksson d.1697 Nordmaling (Disbyt)
Mats Hindersson d.1697 Nordmaling (Disbyt)
 
Modern Helena Larsdotter står som bosatt i Armsjö(O.Egerbladh)
f.1635 i Gudmundrå d.1718 Lycksele (Disbyt)
Död 1718 Nordmaling (Disbyt)
 
För att förvirra mig ännu mer så är barnen födda alltifrån Gudmundrå, Bjurholm och Lycksele. Vissa verkar vara födda på alla tre platserna samtidigt.
 
Så nu undrar jag om någon kan hjälpa mig.. Vad är rätt ?? Har någon föräldrarnas och alla barnens rätta födelseår och plats.
 
Tacksam för svar.
 
Fredde

2001-06-13, 05:52
Svar #1

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Hej!
Mats fick tillstånd att anlägga nybygget Armsjön 1672 (db 1672 ht ?4). Barnen som föddes dessförinnan kan mycket väl vara född på annan plats. Redan på 1640-talet fanns en Mats Hindriksson i Nästvattnet på Gudmundrå finnmark och flyttade på 1660-talet till Mjövattnet där han är skriven 1667. Denne bör vara identisk med nybyggaren i Armsjö. Att skriva honom som bosatt i Bjurholm tycker jag är en anakronism eftersom socknen Bjurholm, i vilken Armsjö ligger nu, bildades först 1808.

2001-06-13, 17:52
Svar #2

Fredrik Jokijärvi

Tack Per.
 
Vet du eller någon annan vad barnen hette förutom Helena, Britha och Johan var?

2001-06-14, 06:50
Svar #3

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Hej!
Det skall finnas en Märta g m Lars Olsson, en Sofia g m Mårten Mårtensson i Långvattnet, en Elisabet g m Matz Hindersson i Brattsbacka, en Anna och en med okänt namn g m Jon Mårtensson. Men JOhan kände jag inte till . Vem är det?

2001-06-14, 07:18
Svar #4

Utloggad Gunnar Carlin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 393
  • Senast inloggad: 2009-03-19, 11:23
    • Visa profil
Hej Per,
Johan Mattsson var nybyggare i Bastuträsk. Han finns relativt utförligt beskriven av Tyko Lundkvist i Hembygdsboken, på s. 485 och 549. Lundkvist uppger följande barn till Matts Hindersson. Kanske har ny forskning reviderat listan?
 
Johan Mattsson Nybyggare i Bastuträsk,
Elisabet Mattsdotter f. 1661 Gift med bonden Matts Hindersson i Vångsjö,
Karin Mattsdotter f. 1667 Gift med bonden Joh. 0lofsson, Hörnsjö,
Brita Mattsdotter Gift med bonden Håkan Ersson, Armsjö,
Märeta Mattsdotter Gift med bonden Lars Olofsson, f. 1675, Armsjö,
Anna Mattsdotter Okänt öde,
Mårten Mattsson Okänt öde.

2001-06-14, 09:50
Svar #5

Fredrik Jokijärvi

Hej Per.
 
Johan står det även om i O.Egerblahds Stensele-1741-1860
Omkring 1693 gifte sig Håkan och brodern Erik med var sin dotter till finnen Matts Hindersson i Armsjö och bosatte sig där, men deras svåger Johan Mattson trängde bort dom därifrån. Då flyttade bägge familjerna till Örträsk. Där stannade Håkan till sin död 1737, men hans broder och svåger Erik for till Knaften och tog upp nybygget nr. 2 där. (O.Egerblahd-Stensele 1741-1860)
 
Så listan på barnen kan vara så här då ??
 
Johan Mattsson (f.o 1660)Nybyggare i Bastuträsk,  
 
Elisabet Mattsdotter f. 1661 Gift med bonden  
Matts Hindersson i Vångsjö,  
 
Karin Mattsdotter f. 1667 Gift med bonden Joh. 0lofsson, Hörnsjö,
 
Helena Mattsdotter f.1671 eller 1666 Gift med Erik Ersson, Armsjö (Stensele 1741-1860  O.Egerbladh)  
 
Brita Mattsdotter Gift med bonden Håkan Ersson, Armsjö,  
 
Märeta Mattsdotter Gift med bonden Lars Olofsson, f. 1675, Armsjö,  
 
Anna Mattsdotter ogift 1752 i Örträsk, (Brattsbackabygdens historia, sid 46-50)  
 
Mårten Mattsson Okänt öde.  
 
Jag tittade igenom Stensele-1741-1860 och det fanns ingen Johan Mattson som nybyggare i Bastuträsk. Vad har Tyko Lundqvist för tankar om att han blev detta? Om han var den äldste sonen så tog han väl över faderns gård?
 
M.V.H
 
Fredde

2001-06-14, 15:33
Svar #6

Leif Boström

Namnet Bastuträsk finns på flera byar. Johan Matsson skall ha varit nybyggare i Bastuträsk i Nordmalings socken. Enligt Daniel Brömster dog han 1737 i Umgransele i Lycksele socken, där hans dotter Elsa var bosatt.

2001-06-14, 18:31
Svar #7

Fredrik Jokijärvi

Tack Leif.
 
Tänkte inte på det, men givetvis är det så.

2001-06-14, 23:19
Svar #8

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Mats Hinderssons ursprung i Nästvattnet har utretts av Tyko Lundkvist i artikeln Finntorp och finnmarker i Ångermanland i Från finnmarker och ådalar (Skrifter utgivna av Johan Nordlander-sällskapet, nr 4). Fadern var Hindrik Jonsson i Nästvattnet, Gudmundrå (1613-1633 i längderna). Den Hindrik Jonsson i Mjövattnet, Gudmundrå, som Per Sundin omnämner ovan, var enligt Tyko L en annan Hindrik, den s k Lång Hindrik.
 
Mats och brodern Nils sålde finntorpet i Nästvattnet och Mats drog norrut till Nordmalings socken. 1668 uppbjöd han första gången jord och en halv gård i byn Hörnsjö som han köpt av sina systersöner Nils och Mats Andersson (s t finnen Nils Andersson i Hörnsjö). 1670 upptog han ett nytt finntorp Armsjön (nu Lillarmsjön) långt upp i skogarna. Artikeln är välförsedd med källhänvisningar.
 
Enligt samme Tyko L i boken Brattsbackabygdens historia var Mats gift två gånger, dog 1697 i Armsjö och hade åtta barn. Andra hustrun hette Helena Larsdotter och dog i Knaften 1718. Barnen var enligt Tyko L:
 
Johan f o 1660  t Bastuträsk
Karin           g m Jon Mårtensson i Agnäs
Elisabet f 1661 g m Mats Hindersson i Brattsbacka
Helena f 1666   g m Erik Ersson, Knaften
Sigrid f o 1675 g m Mårten Mårtensson, Långvattnet, Trehörningsjö
Anna            ogift 1752 i Örträsk
Märeta f o 1675 g m Lars Olofsson, Örträsk
Brita f o 1680  g m Håkan Ersson, Örträsk

2001-06-15, 08:29
Svar #9

Fredrik Jokijärvi

Hej och tack Staffan!
 
Tyko L verkar ha kolla på min Matts. Men i listan med barn som fanns i Brattsbackabygdens historia så verkar sonen Mårten som finns i Hembygdsboken av samme man, ha fallit bort och ersatts med Sigrid 1675. Kan det vara så att någon av dessa visat sig inte vara barn till Matts ??  
 
Fredrik

2001-06-15, 13:48
Svar #10

Utloggad Evy-Ann Mattsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2008-09-03, 17:04
    • Visa profil
Enligt de uppgifter jag har om min mormors morfars morfars farmors far Matts Hindersson så är han född antingen 1610 eller 1620. Fadern var enl. mina uppgifter Hindrik Långe Jonsson, f. 1575 i Jorois, Savolax, Finland. Om födelseår stämmer på Mats Hindersson så verkar det osannolikt att din Hindrik Jonsson skulle vara fadern. I så fall skulle han vara yngre eller obetydligt äldre än sin son.
I mina uppgifter är det Matts Hinderssons och Helena Larsdotters dotter Sofia Mattsdotter (f. 1675 i Armsjö, Nordmaling, död 1745-12-01 i Långvattnet, Arnäs) som är gift med bonden Mårten Mårtensson, Långvattnet (död 1745-02-24 Långvattnet). Var Mårten Mårtensson gift med båda systrarna? Eller är Sigrid och Sofia egentligen samma person? Jag har heller inga uppgifter om att Matts Hindersson skulle varit gift tidigare. Vem var hans första hustru? Någon som vet?

2001-06-15, 16:52
Svar #11

Carl Szabad (Carl)

Evy-Ann! Det finns ingen födelseuppgift på Henrik, bara under vilken tid han lämnat tionde eller omnämnts i någon annan skattelängd.
 
Jag undrar varför inte Henrik Långe skulle vara identisk med Henrik Jonsson. De här uppgifterna har jag noterat från Gudmundrå tiondelängder:
 
Henrik Jonsson 1606 (även en Henrik Larsson omnämns)
Henrik Larsson 1607, 1608
Långe Henrik 1609-1612, 1614
Henrik Jönsson 1613, 1615
Fjällfinnarna 1617
Långe Henrik 1618-1623
Henrik Jonsson 1627 (mtl), 1628-1636, 1639 (mtl)
 
I alla sammanhang kallas Henrik Jonsson eller Långe Henrik fjällfinne. Han är alltså omnämnd åren 1606-1639 i skattelängderna.

2001-06-15, 19:45
Svar #12

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Så här skriver Tyko Lundkvist i Finntorp och Finnmarker?i Ångermanland angående Gudmundrå finnmark:
 
På höglandet mellan Viksjöåns källflöden och Ångermanälven låg på 1500-talet en kronoallmänning som var obebodd men nyttjad av Gudmundrå sockenbönder för träskfiskets skull. Hit upp nådde även de inflyttade finnarna och bildade den bosättning som...kallades finnmarken. --- Ehuru bynamn inte börjar förekomma förrän på 1620-talet är det ingen tvekan om att alla de som i början kallas finder eller fiellfinder bodde i Nästvattnet och Mjövattnet. --- De första finnarna var Hans Hansson (1596), Henrik Olsson (1596-1614) och Hindrik Larsson (1601-1614). Sedan följer Hindrik Jonsson i Nästvattnet (1613-1633) och Jakob Hindersson i Mjövattnet (1621-1628). En av finnarna kallades Lång-Hindrik och bodde i Mjövattnet 1628-1646. Han hette också Hindrik Jonsson och måste på något vis skiljas från sin namne i Nästvattnet. --- Om vi sammanställer  olika uppgifter om finnfamiljerna i Finnmarken får vi följande:
 
Nästvattnet
 
  Hindrik Jonssons söner:
  Mårten   flyttade till Agnäs, nuv Bjurholms sn
  Matts    flyttade till Armsjö, nuv Bjurholms sn
  Nils     Nästvattnet 1649-1663
 
Mjövattnet
 
  Hindrik Jonssons (Lång Hindrik wedh Miöwatne) barn:
  Daniel   Mjövattnet 1632-63, skytt hos landshövdingen
  Järland  Mjövattnet 1639-46, Näset, Sidensjö, 2 år; åter 1648
  Joen     Mjövattnet 1662-69
  Kjell    1635 på Vibyggeråskogen
  Dotter   g m Peder, son Erik Pedersson (1652-59)
 
Enligt Tyko L är således inte Lång-Hindrik i Mjövattnet utan Hindrik Jonsson i Nästvattnet fader till Mats Hindersson.

2001-06-15, 20:40
Svar #13

Fredrik Jokijärvi

Hej..  
 
Visst är det kul att släktforska  Inte är det konstigt att man blir förvirrad ibland.
 
Men visst borde Sigrid och Sofia vara samma person?!  
Och är Mårten Mattson son till Matts Hindersson?
 
Någon som vet?

2001-06-16, 00:20
Svar #14

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Evy-Ann och Fredrik
 
Att Matts Hindersson var gift två gånger finns belagt. Umeå sockens dombok 1698 angående arvet efter Mats Hindersson låter oss veta att: Såsom vid arvsskiftet som förledne vinter hållits efter Mats Hindersson i Armsjön, skall vara tilldelt hans barn av senare kullen , som äro 6 st döttrar, vissa persedlar uti kyrkokläder --- prövade rätten skäligt att Mats Hinderssons barn af förriga kullen, sonen Johan Mattsson, samt döttrarna hust Karin, hust Karin och hust Anna --- Sammaledes resolverades att Mats Hinderssons änka Helena Lardotter  skall utom skiftet få behålla --- Men vad det belanger mågen av senare kullen Mats Hindersson (d y min anm), skall hava, uti livstid... (jag har moderniserat stavningen)
 
Ossian Egerbladh, författare av många böcker om lappmarkens byar och släkter, hävdar att uppgiften om att Karin skulle vara namnet på två döttrar i samma kull torde bero på ett skrivfel i den renoverade domboken (orginaldomboken finns ej kvar)  
 
Mårten Hindersson var enligt Tyko L bror till Mats H. Jag citerar ur hans bok Öreälvens byar:
Nere i Gudmundrå vid Ångermanälven fanns en finnmark --- Här bodde finnen Hindrik Jonsson med flera söner --- Mårten [Hindersson] flyttade redan 1649 till Hörnsjö och köpte ett hemman av Johan Olofsson i Örsbäck ... men han fullföljde ej ... och återvände tydligen till Nästvattnet en tid. Vid marstinget 1656 i Jättesta står det i protokollet: ?Nils och Mats Hinderssöner finnar vid Nästvattnet boendes hafva sin broder Mårten Hindersson gift med tre barn hyst och herbergerat, alltså är de ... sakfällde --- Eljest blev avsagt att endera Nils och Mats sig hemstad annorstädes förskaffa skall med laga plikt till görandes och icke begge oppå så ringa jord boendes vara...? Det blev så att Nils och Mats stannade. Redan 1658 har Måren flyttat norrut och i augusti låter han första gången uppbjuda hus och jord i Agnäs... Även brodern Mats bröt upp från Nästvattnet och uppbjuder 1668 första gången ... halva gården i Hörnsjö
 
För ättlingar till Mats Hindersson kan det vara intressant att veta att det restes en minnessten i Armsjö 1972 till 300-årsminnet med inskriptionen  1672 upptogs Armsjö av Mats Hindersson o h h Helena, LILLARMSJÖ 300 ÅR 1972

2001-06-16, 00:57
Svar #15

Carl Szabad (Carl)

Staffan! Jag har gått igenom några tiondelängder för Gudmundrå från tiden och fått fram följande (med bokstavstrogen återgivning):
 
Tiol 1605:
Fielfinnan
Hans Olson
Hendrich Larson [tillsammans] 8 tr, 1 sp, 2 fr
 
Tiol 1606:
Fielfinna
Hans Olson - 0
Hendrich Larson - 1 span
Hendrich Jonson - 0
 
Tiol 1607:
Fielfinnan
Henrik Larson - [korn och råg] 2 tunnor
 
Tiol 1608:
Fielfinnan
Henrijk Larsson - korn ? spn 1 fatt
 
Tiol 1609:
Fielfinnan
Lang Hendrich - rogh 1 sp
Hans N - korn 3 fr, rogh 1? fr,  
Gamble Hendrich - rogh ? sp
 
Tiol 1610:
Fieldfinnan
Långh Hindrick - 3 fr
Gamble Hindrick - ? sp
Hans - ? sp
 
Tiol 1611:
Fiellfinnar
Långe Hindrich - korn 2 sp 1 fr
 
Tiol 1612:
Fiällfinnarne
Hinrick - ? sp
Hans - 1 sp
 
Tiol 1613:
Fiellfinnarnar
Långh Hinrich - rogh 4 sp
Gamble Hinrich - rogh 2 sp
 
Tiol 1614:
Fiellfinnarnar
Långe Hinrick - 2? sp rogh
Gamble Hendrich - 2? sp r[ogh]
 
Tiol 1615:
Fielfinnanh
Långh Hendrich N - 0
Gamble Hans - 0
 
Tiol 1616:
Fiällfinnarnar
Henrick Jönsson - 5 fr
Henrich Larsson - 1? fr
 
Tiol 1617:
Fjällfinnarna saknas i längden
 
Tiol 1618:
Fiäll finnanar
                - 3 sp
 
Tiol 1619:
Fielfinnan
Lang Hendrich - 0 korn, 2 sp rog
Gamble Hendrich - 0 korn, 1? sp rog
 
Tiol 1619 (en till):
Lång Hindrich - råg 2 tr
G. Hindrich - råg 1 ta, 5 fr
 
Tiol 1620:
Fielfinnan
Long Hindrich - rog 3? sp
Gamble Hendrich - 2? sp
 
Av detta kan man utläsa att följande fjällfinnar förekommer i längderna:
Hans Olsson (före 1605 - 1615)
Henrik Gamle (1609 - efter 1620)
Henrik Långe (1609 - efter 1620)
Henrik Larsson (före 1605 - 1616)
Henrik Jonsson (1606 - 1616)
 
Det framgår knappast entydigt ur den här sammanställningen om det är Henrik Jonsson som kallas Gamle och Henrik Larsson Långe, eller tvärtom.
 
Men detta stämmer inte något vidare med Tyko Lundkvists beskrivning. 1) Långe Henrik förekommer redan under det namnet 1609, 2) någon Henrik Olsson förekommer inte alls, 3) hans benämning finder verkar vara eget påhitt, 4) Henrik Larsson finns med under det namnet ännu 1616 och rimligtvis även efter 1620, 5) det verkar märkligt om Långe Henriks son Daniel (1632-1663) skulle vara nästan samtida med Henrik själv (1628-1646). Tyko Lundkvist har visserligen varit väldigt produktiv men hans uppgifter måste kollas noga.
 
En lustig detalj är också den lokala pluralböjningen av ordet finnarna i längderna.

2001-06-16, 10:06
Svar #16

Utloggad Evy-Ann Mattsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2008-09-03, 17:04
    • Visa profil
Ja, det är verkligen ett detektivarbete att släktforska. Det är väl därför det är så spännande och så fantastiskt när bitarna faller på plats - vilket ju tycks dröja innan de gör i det här fallet. Uppgifterna om Matts Hinderssons födelseår har jag fått av Rune Edström (konstigt förresten att han inte har ingripit i denna diskussion... jag hoppas att han inte är sjuk). Rune har enl. uppgift fått dem från Thord Bylund, Härnösand och Anneli Ahlenius, Lycksele... samt enl. uppgift kontrollerat mot födelse-, vigsel- och dödbok i de fall de funnits. Och - Rune HADE ockå angett att Matts var gift två gånger. Det var jag som var ouppmärksam.
 
Beträffande pluralböjningen av ordet finnarna så uttalas det dialektalt likadant ännu i dag även här i Jämtland där jag bor: finnan, norskan, danskan, tyskan o.s.v. = alltså finnarna, norskarna, danskarna, tyskarna...

2001-06-16, 22:35
Svar #17

Utloggad Staffan Bengtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2261
  • Senast inloggad: 2024-03-15, 08:20
    • Visa profil
Carl
 
Jag håller med dig om att man inte skall ta sekundäruppgifter för givna. Jag har själv inte ägnat mig åt någon egentlig forskning värd namnet i Ångermanlands socknar eftersom jag har endast ett fåtal grenar som leder dit. Mats Hindersson är dock en av dem och där har jag förlitat mig, med de reservationer det innebär, på Tyko Lundkvist.  
 
Om han har misstagit sig blir Evy-Anns uppgift ovan om Långe Hindriks ursprung i Jorois, Savolax intressant. Vad finns det för belägg i källorna för det?
 
I Tyko Lundkvists artikel Finntorp och finnmarker i Ångermanland som jag refererat till ovan finns flera belägg, med källhänvisningar, för att det fanns två syskonskaror Hinderssöner i Nästvattnet och Mjövattnet. Nils, Mats och Mårten Hinderssöner var bröder och från Nästvattnet. Järland, Daniel och Jon Hinderssöner var också bröder men från Mjövattnet.

2001-06-17, 11:53
Svar #18

Rune Edström (Rune)

Hej
Detta är vad jag har om Matts Henriksson och hans barn. Anneli Alenius (AA) har tagit sina uppgifter från Brattsbackaboken Tyko Lundkvist, dödbok (avskrift av Lycksele dödbok), Knaftenboken av Ossian Egerbladh.
 
Uppgiften att Henrik Långe  ska vara född i Jorois, Finland är jag inte så hitta vart jag fått tag i, men det är varken från ANGUR eller AA.
Att han ska vara född 1575 är från ANG.
Saknar i HOLGER att det inte går anteckna vart varje enskild uppgift är hämtad. Det ska skrivas in i fri text eller kommentarer, och med pekfingervals tar det alldeles för lång tid. Så det tar lite tid att få fram varje enskild uppgift, om det är hämtat på olika ställen.
 
(?) betyder att det finns uppgift som jag inte vet vart jag fått tag i.
 
Är intresserad av få så sanna uppgifter som det går därför lägger jag ut det jag har, (har inte ändrat nåt än), så får Ni gå genom och ändra det som är galet.
Ni verkar ju inte ha fått samsyn på Henrik Jonsson om han var Långe eller inte, så tror att det får stå kvar så länge. Däremot är jag intresserad av om Ni kan dela opp barnen till Matts mellan första och andra äktenskapet.
mvh
rune
 
 
       1 NN MATTSDOTTER, född i ARMSJÖ, NORDMALING (Y). (ANG).
         
         Gift med  
         JON MÅRTENSSON HÅLLFAST, född 1655 CA, död 1709 i AGNÄS,
         NORDMALING (Y). BONDE, KRONOBÅTSMAN i AGNÄS, NORDMALING (Y). (ANG).
         
 
                     *** Generation I ***
 
         f
       2 MATTS HENRIKSSON, född 1610 CA i NÄSTVATTNET, GUDMUNDRÅ (Y),
         död 1697 i LILLARMSJÖ, NORDMALING (Y). NYBYGGARE i LILLARMSJÖ,
         NORDMALING (AC). (ANG,AA).
           (AA) Anges som född 1610 och ibland 1620. MATTS HINDERSSON var  
         gift 2 gånger, andra gången med HELENA LARSDOTTER. Familjen bodde  
         först i NÄSTVATTNET,GUDMUNDRÅ socken till omkring 1650, sedan      
         bosatt i BRATTSBACKA, NORDMALING. Han flyttade till HÖRNSJÖ        
         omkring 1663 och upptog ARMSJÖ finntorp 1670.                      
         
         Gift med nästa ana
 
         Barn:
         NN MATTSDOTTER, se ana 1.
         ANNA MATTSDOTTER, född i ARMSJÖ, NORDMALING (Y). (AA).
         JOHAN MATTSSON, född 1660 CA i NÄSTVATTNET, GUDMUNDRÅ (Y),
           död 1737-12-25 i UMGRANSELE, LYCKSELE (AC). NYBYGGARE
           i BASTUTRÄSK, NORDMALING (Y). (?,AA).
                                                                             
             (AA) 1736 for han tydligen till UMGRANSELE, LYCKSELE förs där    
           han dog ett år senare.                                            
             Dödsnotisen: Gamle Johan Mattsson som förledet åhr kom hit till
           socknen ifrån Nordmalings socken och byn Bastuträsk              
           Gift med  
           MARGARETA MATTSDOTTER, född i AGNÄS, NORDMALING (Y), död 1741
           i UMGRANSELE, LYCKSELE (AC). (ANG,DBL).
             Enligt LEIF BOSTRÖM: DANIEL BRÖMSTER: OKYTT 3-4 1992.            
         KARIN MATTSDOTTER, född 1660 omkr i NÄSTVATTNET, GUDMUNDRÅ (Y).
           (AA).
         ELISABETH MATTSDOTTER, född 1661 i NÄSTVATTNET, GUDMUNDRÅ (Y),
           död 1749. (ANG,AA).
           Gift med  
           MATTS HENRIKSSON, född 1650, död 1716 i BRATTSBACKA,
           NORDMALING (Y). BONDE i BRATTSBACKA, NORDMALING (Y). (ANG).
         HELENA MATTSDOTTER, född 1666 i HÖRNSJÖ, NORDMALING (AC),
           död 1755-02-24 i KNAFTEN, LYCKSELE (AC). (ANG,AA,KF). 89å.
                                                                             
             (AA) Dödsnotisen återfinns ej i LYCKSELE dödbok avskrift. Född  
           omkr 1671 enligt Knaftenboken (OSSIAN EGERBLAD) och född 1666 enl  
           Brattsbackaboken (TYKO LUNDKVIST). Obs! om hon är född 1671 skulle
           hon vara född i ARMSJÖ, NORDMALING.                                
           Gift 1694 CA med  
           ERIK ERSSON, född 1669 i MJÖSJÖ, UMEÅ LFS (AC),
           död (begravd 1752-11-01) i KNAFTEN, LYCKSELE (AC). NYBYGGARE
           i ARMSJÖ,ÖRTRÄSK,KNAFTEN, LYCKSELE (AC). (ANG,AA,KF). 85å.
                                                                             
             (AA) ERIK var i sin ungdom getare i finnbyn MJÖSJÖ, UMEÅ lfs.    
           Troligen var han uppväxt där med sin mor som var änka och sin bror
           HÅKAN. När ERIK blev vuxen blev han dräng hos finnen ERIK          
           JOHANSSON i BJERTEN. 1894 gifte han sig med HELENA MATTSDOTTER    
           från ARMSJÖN, och ERIK blev dräng där tills 1698 då ERIK köpte den
           avlidne MÅRTEN HENRIKSSONS torp i ÖRTRÄSK av änkan MARGARETA      
           JONSDOTTER. Köpet fick återgå då MARGARETAS måg INGEWALD kom och  
           tog hand om torpet, åberopande sin hustrus bördsrätt till torpet.  
           ERIK köpte sedan ett annat hemman i ÖRTRÄSK, av JOHAN JOHANSSON    
           som bosatte sig i Knaptselet. ERIK ERIKSSON kom till KNAFTEN i  
           januari 1701 efter att ha köpt ett hemman av JOHAN JOHANSSON som  
           var den förste åbon i KNAFTEN. JOHAN JOHANSSON anlade ett annat    
           nybygge i KNAFTEN. 1809 blev ERIK och JOHAN valda till kyrkvärdar.
           Han köpte hemmanet för 38 daler kopparmynt. I kyrkböckerna  står  
           han namngiven som Erich Erichson. Enligt LYCKSELE dödbok dog en  
           ej namngiven syster till ERIK i KNAFTEN 1714-03-29. ERIK DOG SOM  
           Gambla Eric Ericksson, 85 år gammal.                              
         BRITA MATTSDOTTER, född 1674 i ARMSJÖ, NORDMALING (AC), död 1745
           i ÖRTRÄSK, LYCKSELE (AC). (ANG,AA).
             (AA) Född omkring 1680 enl TYKO LUNDKVIST.                      
           Gift med  
           HÅKAN ERIKSSON, född 1670 CA, död 1737 i ÖRTRÄSK,
           LYCKSELE (AC). BONDE i ÖRTRÄSK, LYCKSELE (AC). (ANG).
         MÄRTA MATTSDOTTER, född 1675 omkr i ARMSJÖ, NORDMALING (Y),
           död 1720-11-20 i ÖRTRÄSK, LYCKSELE (AC). (ANG,AA).
                                                                             
             (AA) Upptagen som MÄRET i dödboken.                            
           Gift med  
           LARS OLOFSSON, född 1675 i BRATTSBACKA, NORDMALING (Y),
           död 1745-06-02 i ÖRTRÄSK, LYCKSELE (AC). BONDE NÄMDEMAN i ÖRTRÄSK,
           LYCKSELE (AC). (ANG,AA).
             (AA)  LARS kom med hustru och barn till ÖHRTRÄSK, LYCKSELE förs  
           från ARMSJÖN, NORDMALING förs 1707 efter att den 2 jan 1706 ha    
           köpt ERICH JOHANSSONS hemman för 120 dahler koppar mynt. Först    
           1709 får LARS lagfart på hemmsköpet enligt lagen 3 gånger utlysts  
           i Laga Ting utan klander. Samma år avlägger LARS OLOFSSON jämte    
           JOHAN JOHANSSON i KNAPPSELE nämdemanseden. LARS blir alltså 1709  
           nämdeman i ÖHRTRÄSK. LARS får 13 barn med sin hustru och han dör i
           ÖHRTRÄSK 70 år gammal.                                            
         SIGRID MATTSDOTTER, född 1675 omkr i ARMSJÖ, NORDMALING (Y).
           (AA).
         SOFIA MATTSDOTTER, född 1675 omkr i ARMSJÖ, NORDMALING (Y),
           död 1745-12-01 i LÅNGVATTNET, ARNÄS (Y). (ANG).
           Gift 1710-04-24 i ARNÄS (Y) med  
           MÅRTEN MÅRTENSSON, född i LÅNGVATTNET, ARNÄS (Y),
           död 1745-02-24 i LÅNGVATTNET, ARNÄS (Y). BONDE i LÅNGVATTNET,
           ARNÄS (Y). (ANG). Finne.
           
         m
       3 HELENA LARSDOTTER, född 1635 CA i MJÖVATTNET, GUDMUNDRÅ (Y),
         död 1718-07-06 i KNAFTEN, LYCKSELE (AC). (ANG,AA).
         
         Gift med föregående ana
 
 
                     *** Generation II ***
 
         ff
       4 HENRIK LÅNGE JONSSON, född 1575 ? i JOROIS,
         SAVOLAX FINLAND [SF], död 1648 >. NYBYGGARE i NÄSTVATTNET,
         GUDMUNDRÅ (Y). (ANG,AA,?). Finne.Nämd 1606-1639.
           (ANG) På fjället, GUDMUNDRÅ 1606-1639 enl CS.                    
           (AA) Torpare i NÄSTVATTNET,GUDMUNDRÅ. Död efter 1648 i          
         NÄSTVATTNET, GUDMUNDRÅ.                                            
                                                                           
         
         Barn utan känd moder:
         JON HENRIKSSON, född 1601 i NÄSTVATTNET, GUDMUNDRÅ (Y). BONDE
           i MJÖVATTNET, GUDMUNDRÅ (Y). (ANG). Finne.Nämd 1637-1663.
         KARIN HENRIKSDOTTER, född 1610 i NÄSTVATTNET, GUDMUNDRÅ (Y).
           (ANG).
           Gift med  
           ANDERS NILSSON, född 1615 i LEDUSJÖ, NORDMALING (Y), död 1675
           i HÖRNSJÖ, NORDMALING (Y). BONDE i HÖRNSJÖ, NORDMALING (Y).
           (ANG).
         MATTS HENRIKSSON, född 1610 CA, se ana 2.
         MÅRTEN HENRIKSSON, född 1625 i NÄSTVATTNET, GUDMUNDRÅ (Y),
           död 1697 i ÖRTRÄSK, NORDMALING (Y). BONDE i AGNÄS,
           NORDMALING (Y). (ANG,DBL).
             (DBL) Till AGNÄS 1658                                            
           Gift med  
           BEATA PÅHLSDOTTER, född i VIKSJÖ, STIGSJÖ (Y), död 1678 i AGNÄS,
           NORDMALING (Y). (ANG,DBL).
           Gift 1684 med  
           MARGARETA JOHANSDOTTER HILDUNEN, död 1701 i ÖRTRÄSK,
           LYCKSELE (AC). (ANG).
           
         mf
       6 LARS HANSSON, född 1590. BONDE i MJÖVATTNET, GUDMUNDRÅ (Y).
         (ANG).
         
         Barn utan känd moder:
         HELENA LARSDOTTER, född 1635 CA, se ana 3.

2001-06-17, 13:21
Svar #19

Carl Szabad (Carl)

Jag har fortsatt att botanisera i de skattelängder som jag har på mikrokort, det finns annars längder för i stort sett varje år den här tiden. Om inte något domprotokoll talar emot skulle jag av storleken på tiondet som lämnas varje år tolka det som att Henrik Larsson är den Gamle och Henrik Jonsson är den Långe. Jakob Henriksson som omnämns åtminstone 1627 och 1628 sitter då på Henrik Larssons hemman, efterträdande Lars Nilsson som kanske är måg.
 
Enda stället där Henrik Jonssons födelseår skulle kunna hämtas ifrån är i roterings- och utskrivningslängderna från 1637-1639 där böndernas ålder emellanåt står med, men Gudmundrå finns inte med i de längderna. Så antagligen är hans födelseår bara taget ur luften.
 
Jag undrar vad det står i Richard Gothe - Finnkolonisationen i Ångermanland, Södra lappmarken och Jämtland. Han var ju en auktoritet på området. Men Tyko Lundkvist har antagligen redan använt sig av Gothe.
 
Tiol 1621:
Fielfinan
Långh Hindrich - 0 [korn], 1 sp 3 fr [rogh]
Lars Nilsson - 0[korn], 2½ sp [rogh]
 
Tiol 1623:
Fiellefinnar
Lars Finne - rågh 1ta
Långe Hindrich - rågh 1½ ta
 
Tiol 1627:
Fiälfinnan
Långh Hindrich - 8½ [sp?] rogh, 5½ [sp?] korn
Jacop Hinnderson 7½ [sp?] rogh, 7 [sp?] korn
 
Kvarntull 1627:
Fielfijnnar
Hindrich Finne - 2:8
Lars Nilssonn - 1:16
 
Tiol 1628:
Fiällfinn
Hinrich Jonsson 5 [sp?] kårn, 9 [sp?] rogh
Jackob Hindersson 4 [sp?] kårn, 5 [sp?] rogh
 
Tiol 1629:
[Fjällfinnarna saknas troligen men längden är fuktskadad så den bör läsas i original]
 
Boskapslängd 1637:
Fiellfinne Jon Hinderson - 1 häst, 1 sto, 11 kor, 5 kvigor, 11 g får 8 u får, 2 svin
 
Kvarntull 1637:
Joen Hinderson - 9[!] pers [endast kyrkoherden hade större hushåll, antagligen levde man i storfamilj]

2001-06-18, 11:18
Svar #20

Utloggad Michael Östman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2015-12-30, 13:34
    • Visa profil
    • www.abc.se/~m9172/
Hej Carl!
 
Angående de tiondelängder du har - Hur kan man hitta dessa hos SVAR, samt mantal etc.
 
För Högsjö har jag allt på papperskopior fram till 1690 samt en och annan från Säbrå och Gudmundrå, men jag vet inte från vilka mikrokort dessa är hämtade.
 
Det skulle vara trevligt att kunna titta lite på grannsocknarna också.
 
Mvh. Michael

2001-06-18, 14:09
Svar #21

Carl Szabad (Carl)

Michael! I Släktforskarnas årsbok ?95 har jag skrivit om källor för Ångermanland (som f ö gäller för resten av Sverige också, åtminstone för de ursprungliga landskapen). De mikrokort jag har för den äldre tiden är Ångermanlands landskapshandlingar 1541-1630, Norrlands landskapshandlingar 1604-1630 samt mantalslängder för Västernorrland (ångermanlandsdelen) 1637-1693.
 
Det blir lite långt om jag ska ange Svar-numren på korten, men de finns i NAD på nätet, dvs nya Svar-katalogen.

2018-03-05, 19:07
Svar #22

Utloggad Håkan Lindkvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2023-03-25, 00:23
    • Visa profil
Efter att ha grundligt gått igenom alla dessa inlägg samt tagit del av annan forskning så kan jag inte se att Jon/Joen skulle kunna vara far till Lång hindrik i Mjövattnet. Denna Lång hindrik bodde i Mjövattnet 1628. Han bör då vara född 1585-1600 Hur skulle han då ha en son född 1601?

Dagens DNA tester gör att det går att räkna ut via härkomst. Därför skulle jag uppmana ni som har en agnatisk härstamning till någon av dessa herrar att testa er för Big Y hos FTDNA. Då kanske vi äntligen får reda på vilka som var barn till vem

2018-03-08, 00:18
Svar #23

Utloggad Hasse Hultman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 899
  • Senast inloggad: 2024-01-04, 11:12
    • Visa profil
    • Hasse Hultmans släktforskning
Henrik Jonsson Långe fanns i Finnmarken långt innan 1628. Jag hittade honom precis 1613, vilket betyder att han är född tidigare än vad du angivit. En trolig son är Järland Henriksson och han är född 1576 enligt roteringslängden. Jag skulle gissa att Henrik Långe är född cirka 1550.

2022-11-17, 20:42
Svar #24

Utloggad Håkan Lindkvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2023-03-25, 00:23
    • Visa profil
Henrik Jonsson Långe fanns i Finnmarken långt innan 1628. Jag hittade honom precis 1613, vilket betyder att han är född tidigare än vad du angivit. En trolig son är Järland Henriksson och han är född 1576 enligt roteringslängden. Jag skulle gissa att Henrik Långe är född cirka 1550.

Låter rimligt

2022-11-17, 21:03
Svar #25

Utloggad Håkan Lindkvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2023-03-25, 00:23
    • Visa profil
Den här tråden har varit igång i över 20år. Många av inläggen tillhör personer som lämnat jordelivet.

Frågan kvarstår fortfarande vem som var Hindrik "långe" Jonsson  och vem som var Hindrik Jonsson

Det som är 100% säkert och det är att jag har agnatisk härkomt till någon av dessa Hindrikar via Y-Dna (Haplogrupp)  N-BY30475

Jag härstammar från Mats Hindriksson. Det finns även ett Y-Dna som matchar mitt till 100% via sonen Mårten

Finns det någon som vet några svärdslinjer till de övriga sönerna så kontakta mig eller Samuel Wigertsson då vi har ett Y-Dna projekt på dessa Hindrikar.

2022-11-18, 09:24
Svar #26

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:50
    • Visa profil
Henrik Jonsson Långe fanns i Finnmarken långt innan 1628. Jag hittade honom precis 1613, vilket betyder att han är född tidigare än vad du angivit.


I vilken källa återfinns han 1613?

2022-11-18, 18:38
Svar #27

Utloggad Hasse Hultman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 899
  • Senast inloggad: 2024-01-04, 11:12
    • Visa profil
    • Hasse Hultmans släktforskning
Det är ju några år sedan, men jag är ganska säker på att det var i landskapshandlingarna.


2022-11-18, 19:50
Svar #28

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 09:50
    • Visa profil
Det är ju några år sedan, men jag är ganska säker på att det var i landskapshandlingarna.


OK. Länka gärna till källan här om du hittar den igen!

2022-11-18, 21:29
Svar #29

Utloggad Hasse Hultman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 899
  • Senast inloggad: 2024-01-04, 11:12
    • Visa profil
    • Hasse Hultmans släktforskning
Du letar säkert minst lika bra som jag. Jag kan tillägga att jag menar att jag sett honom i landskapshandlingar från och med 1613 och sista gången i mantalslängden för 1648.

2022-11-21, 22:42
Svar #30

Utloggad Håkan Lindkvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2023-03-25, 00:23
    • Visa profil
Henrik Jonsson Långe fanns i Finnmarken långt innan 1628. Jag hittade honom precis 1613, vilket betyder att han är född tidigare än vad du angivit. En trolig son är Järland Henriksson och han är född 1576 enligt roteringslängden. Jag skulle gissa att Henrik Långe är född cirka 1550.

Det fanns ett Rote 046 Korth i Gudmunrå där även "lång" finns med. Frågan är när Rote 006 Korth startades och om det finns kopplingar mellan "lång" Hindrik

2022-11-22, 06:45
Svar #31

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Du har rätt att innan Kort fanns det ett båtsman Lång. Namnet på roten ändrades från Lång till Kort 1775. Den förste med namnet Lång var Måns Persson Lång som antogs som fördubbling på 4:e rotan 1700. Men han var från Lockne i Bjärtrå vilket får mig att tro att namnet i första hand är bildat på den byns namn, kanske med kombination med Måns kroppslängd som vi inte vet något om.

2022-11-22, 19:03
Svar #32

Utloggad Håkan Lindkvist

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 8
  • Senast inloggad: 2023-03-25, 00:23
    • Visa profil
Tack för svar  :) Man söker efter halmstrån då dessa Hindrikar gäckat oss länge nog.

Det skulle vara gott att finna en svärdslinje på barnen till dessa Hindrikar att Dna-testa

2022-11-26, 18:02
Svar #33

Utloggad Linnéa Larsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 312
  • Senast inloggad: 2024-03-03, 19:42
    • Visa profil



Hej!


Min brors Y-linje hör kanske också hit. Anfadern heter Lars Larsson f 1760 i Ockelbo och där har kyrkböckerna brunnit så det går inte att komma längre tillbaka. Vi har bara tagit Y-37, så jag vet bara att det är N1c1-M178 och enligt autosomala härstamningen på Myheritage är det finska, 27,3 %,  från norra Savonien och mellersta Finland.


Han verkar matcha dig Håkan Lindkvist men bara för Y-12. Så kanske det är längre tillbaka?//Linneá

2023-01-03, 20:35
Svar #34

Utloggad Lena Månström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 16:34
    • Visa profil
Håkan Lindkvist, jag undrar om du har koppling till Henrikarna genom Johan Lindkvist och Anna Greta Eriksdotter? Tänkte att det kan vara så då du heter Lindkvist. Det är den vägen som mina barns anor går. Vi funderar på Y-test...
mvh
Lena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna