ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lundblad Själevad  (läst 533 gånger)

2000-07-04, 21:33
läst 533 gånger

Rolf Lusth

Har någon uppgifter om följande person  
Nils Johan Lundblad född 1871 21/5 i Själevad Ångermanland flyttar till Amerika 1910 8/7 från Sundsvall
 
gift 1893 15/12 i Sundsvall med
 
Edla Josefina Tholberg född 1874 7/5 från Finland
 
Frågan kommer sig av en efterlysning från USA.
 
Rolf Lusth
Midälva Genealogiska Förening

2000-07-05, 00:50
Svar #1

Lars Öhman

Nils Johan Lundblad bor vid folkräkningen 1890 i Ortvikens Ångsåg och Lastageplats, Sköns förs.
Han står som arbetare och uppges vara född 1871 i Själevad. Han är då nitton år gammal och ännu ogift. Hans blivande maka finns inte medtagen i folkräkningen, vilket har sin förklaring i att hon då endast är 16 år och förmodligen ännu inte har lämnat Finland.
 
Det finns några tänkbara familjer Lundblad i Arnäs och Själevad att spinna vidare på. Sök på Lundblad i folkräkningen så kommer de upp på skärmen.

2000-07-05, 12:04
Svar #2

Rolf Lusth

Lars!
 
Dessa upplysningar vet jag naturligtvis redan när frågan ligger under Ångermanland. Det är härstamning man är intreserad av i USA.
 
Rolf Lusth  
Midälva Genealogiska Förening

2000-07-05, 12:55
Svar #3

Erik Hansson

Uppgifterna om N J Lundblad finns i kyrkböckerna på Landsarkivet i Härnösand. Det bästa är att hänvisa frågeställaren dit (om den som får frågan inte själv vill läsa mikrokorten). De flesta amerikaner verkar vara beredda att betala en del för att få sin härkomst utredd.

2000-07-06, 00:14
Svar #4

Rolf Lusth

Erik!
 
Jag har erfarenhet av att de flesta amerikaner lika som svenskar ej är beredd att betala några större summor för utförd forskning. Likaså hade jag ej ställt frågan om jag under de närmaste veckorna hade haft vägarna förbi Härnösand, dit det är 4 mil
 
Rolf Lusth  
Styrelsen Midälva Genealogiska Förening

2000-10-20, 09:23
Svar #5

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6954
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 15:28
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Hej Rolf!
Nils Johan Lundblad är oä son t p Anna Johanna Ödmark i Örnsköldsvik 21 år g:l fr Arnäs.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna