ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karin Pärsdotter Västanbäck, Junsele  (läst 772 gånger)

2004-02-03, 23:25
läst 772 gånger

caroline svensson

Hej!
Finns det någon som kan hjälpa mig med upplysningar om Karin Pärsdotter från Västanbäck, Junsele. Jag är framförallt intresserad av hennes födelsedatum, föräldrar och när hon dog. Det enda jag vet om Karin är att hon bör vara född omkring 1700-1710. 1732 gifte hon sig med Erik Jacobsson från Bölen, Junsele. De fick barnen Pär, Jacob (född 1742), Gertrud och Ingeborg. Det är mycket möjligt att det även kan finnas fler barn. Mycket tacksam för svar.
 
mvh
 
Caroline Svensson

2004-02-04, 20:28
Svar #1

Utloggad Berit Tjernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 13:36
    • Visa profil
Caroline,
Jag hittade den här vigselnotisen i Digitala forskarsalen,Svar:
 
Brudgum: Erich Jacobsson i Bölen, Junsele
Vigseldatum: 1732 i Ådals-Liden
Brud: Karin Pärsdotter i Västanbäck
Arkiv: Resele kyrkoarkiv, Västernorrland (HLA/1010161)
Volym: C:1 s.88
Vigselregister: Sollefteå kommun
 
Karin Pärsdotter är nog från Västanbäck i Ådals-Liden. Så du ska kanske lägga din sökning under Ådals-Liden i stället. Jag vet inte om det finns något Västanbäck i Junsele.
 
Mvh / Berit

2004-02-07, 08:59
Svar #2

caroline svensson

Hej!
Eftersom jag också var osäker på om det finns/har funnits en by som heter Västanbäck i Junsele så la jag ut frågan under var ligger platsen. Jag hade turen att få svar av Anita Berglund Eriksson som meddelade att Västanbäck ligger någon mil öster om Junsele efter vägen till Åsele.Byn tillhör Gulsele.
 
mvh/Caroline

2004-02-07, 10:22
Svar #3

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Caoline!
Jag kan tipsa dig om en bra hemsida om Junsele och dess befolkning. Jag hittar inte din ana där (ännu), men hemsidan kan ändå vara användbar i din forskning. http://hem.passagen.se/metmats
 
Lycka till!
 
Mvh Anita

2004-02-25, 15:26
Svar #4

caroline svensson

Till Anita!
Stort tack för tipset om hemsidan, jag ska genast gå in och kolla där.
 
MVH
 
Caroline

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna