ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Junsele-emigranter  (läst 1034 gånger)

2001-02-13, 18:04
läst 1034 gånger

Utloggad Maria Ingelmark

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Två bröder Palm?n från Krånge utvandrade 1888 till USA och året därpå reste en tredje bror förmodligen för att ansluta sig till bröderna. Jag har ingen uppgift var.Ingen hördes av igen(enl andrahandsuppgift).  
Var det många fler junseleungdomar som for dessa år och från vilken hamn var det troligast att de reste? Jag behöver få tips var jag ska börja leta!

2001-02-13, 21:23
Svar #1

Utloggad Anders Brissman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2016-07-19, 17:32
    • Visa profil
Hej Maria
 
Jag har hittat tre Palm?n på Emigranten CD:n. Jag utgår från att det är dina tre bröder. Lars Palm?n 23 år, reser från Göteborg till New York 1888-06-08. Källkod 36:60:5031.
 
Per Palm?n 21 år, reser 1888-06-22 från Göteborg till Kansas City. Källkod 36:191:5083.
Samma dag reser även Jonas Salomonsson, 34 år till Kansas City. Källkod 36:193:5127.
 
Johan Palm?n 20 år, reser 1889-06-07 från Göteborg till Mora. Källkod 39:273:2363.  
 
Från Junsele finns det totalt 43 personer vilka emigrerar till diverse ställen. 1888-1889 reser 9 personer i ålder mellan 20 och 37 år.  
 
Jag hoppas du kan nysta vidare med hjälp av dessa uppgifter.
 
Mvh Anders

2001-02-13, 22:41
Svar #2

Mats Johansson

Hej Maria och Anders!
 
Jag håller på och (försöker) kartlägga de som utvandrade från Junsele församling. Den förste som jag hittat flyttade till ej uppgiven ort den 6/1 1870 och hette Th. L. Wesström (f 1840). Samma år flyttade drängen Niclas Andersson Fjell till obestämd ort. Han var född 1848. Därefter dröjde det tio år till den 14/5 1880 innan näste man flyttade till obestämd ort, det var bokhållaren Aug. Alexius Asplund (f 1856).  
Löse drängen Karl Karlsson Lundquist (f 1837) flyttade med samma hänvisning den 26/7 1880 (f 1837). Den förste med noterad flytt till Norra Amerika är arbetaren Jakob Persson (f 1858) som flyttade den 30/6 1882.  
 
Har letat dessa personer i utflyttade från Trondheim utan resultat! Skulle du Anders kunna kolla om de finns med utflyttade från Göteborg! Det verkar som om Junseleborna åkte via Trondheim från slutet av 1800-talet medan de åkte från andra hamnar tidigare (Göteborg bevisligen men kan det finnas andra platser också?).
 
mvh Mats

2001-02-14, 08:38
Svar #3

Utloggad Göran Stenmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Som många kanske känner till är ju inte CD-skivan emigranten fullständig, så för t.ex. Junsele finns det betydligt fler emigranter  än vad som nämns där. Jag har uppgift om 103 emigrerade mellan åren 1882 och 1927. Det gäller alltså de som direkt flyttat från Junsele. Sedan får man ju lägga till de som först flyttade till en annan församling inom Sverige för att sedan emigrera. Åtminstone ett tiotal.  
Vad gäller ovan nämnde Johan Palm?n, så har vi Hembygdsföreningens samling gällande emigranter, en liten brevsamling och i ett brev från emigranten Elias Myrholm ifrån Vallen som utvandrade till Minnesota den 29 maj 1889 nämner han sin kamrat Johan Palm?n ett brev daterat i South Haven den 2 juli 1889.
 
Wi gingo ombord i Lifverpool på Ångaren Arizona den 14 Juni på morgonen. Så fingo vi ligga ute på redden till Kl 11 den 15:e. 10 dagar på hafvet, mestandels vackert väder endast den 26 då var det så att vågorna slog öfver däcket.
Jag hade ingen känning af sjösjukan men det var unga, friska karlar som lågo sjuka i sjösjuka hela resan. Kl 5 på morgonen den 25 fingo vi land i sigte och klockan 11 landade vi vid New York och gick på en färja från dockan till Castle Garden. Gick från Castle Garden kl 5 e m samma dag. Ankom till Chikago kl 1 e m den 27 juni. Fick här vänta på tåg i 12 timmar. Ankom till St Paul den 28 kl 6 e m. Här skildes jag från Johan Palm?n hvarefter tåget genast fortsatte till Minneapolis .......

2001-02-16, 18:39
Svar #4

Utloggad Anders Brissman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 403
  • Senast inloggad: 2016-07-19, 17:32
    • Visa profil
Hej Mats
 
Jag har lyckats hitta en person åt dig. Övriga går jag bet på.
 
Bokhållaren August Alexius Asplund flyttar in på Götgatan 58, Södermalm, Stockholm 1880-06-08. Efter diverse flyttningar på Söder, står han antecknad som avrest till Amerika 1882-03-15. Allt enligt Söder CD. På Emigrant CD:n finns han med, utrest från Malmö 1882-03-30. Biljetten är till New York och källkoden är 1882:834:655.  
 
Av de emigranter från Junsele som står med på CD:n, är han den ende som har rest via Malmö. Övriga har rest via Göteborg.
 
Som Göran helt riktigt påpekar är ju Emigrant CD:n inte felfri. ( Jag antar att dina 103 emigranter är utresta via Sverige, Göran ). Stavningen av namn och socknar är inte alltid rätt. Länsbokstaven kan vara fel. För vissa emigranter saknas socken eller så står det ett landskap eller län istället.
 
Sedan har vi ju de som flyttar till en annan församling och sedan emigrerar. Församling vid utresa behöver ju inte vara lika med födelseförsamling. Likaså kan ju emigranten stå som utrest från huvudförsamlingen, istället för den annexförsamling han/hon var född och bodde i.
 
Mvh Anders

2001-07-21, 11:29
Svar #5

Utloggad Maria Ingelmark

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 56
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
I ett album som tillhört en yngre bror Palm?n(Anders f 1871) hittade jag nyligen ett studiofoto taget i Minneapolis föreställande en man i 30-årsåldern. I albumet hade någon skrivit Johan. Känner någon till ytterligare ledtrådar till de tre försvunna bröderna?
MVH Maria

2006-02-25, 20:21
Svar #6

hans selin

Hej Mats och Goran
Jag har en websida som har mera uppgifter och det ar www.Ancestry.com om du vet var dom var dom var i Usa kan du socka pa olika stater eller pa census som dom gor varje 10ar fran det finns dom som gar tillbaka till mitten 1700- talet om du  behover hjalp med det skicka det till mej Tack Hans Selin

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna