ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jonsdotter, Brita, född 1772  (läst 909 gånger)

2005-06-09, 19:30
läst 909 gånger

Utloggad Jens Lindström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 20:42
    • Visa profil
    • www.jenson.se
Jag söker en Brita Jonsdotter f 1772 från Mo socken (enl HFL). Hon gifte sig 1793 med Olof Jonsson, Nolås, Sidensjö (Y).
 
Har ej lyckats finna henne i Själevads eller Sidensjös födelsebok. Med hjälp av Sidensjö CD har jag kunnat utesluta de som jag funnit.
 
Är det någon som har en aning om vart hon är född samt föräldrar.
 
Mvh
 
Jens
Vänliga hälsningar
Jens L

2005-06-10, 06:08
Svar #1

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6956
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:16
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Dtr t ordinarie båtsman på 35:e rotan Jonas Mård ohh Karin Ersdr i Flärke, se s 46 och 81 i båtsmansavdelningen i Nylanders familjeregister

2005-06-10, 19:33
Svar #2

Utloggad Jens Lindström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 20:42
    • Visa profil
    • www.jenson.se
Hej Per
 
Har en fundering i Nylanders familje register finns ingen Brita upptagen under Jonas Persson Mård. Däremot finns hon under en Per Persson utan hustru, den Brita är född 1772 16/10.
 
Läser man i födelseboken står det att hennes far är Resev Per Persson i Flärke. Under den period som gör honom till tänkbar fader.
 
I Olof Strömbergs Båtsmansdatabas hittar jag ingen Per Persson som Båtsman i Flärke.
 
Är det ett skrivfel på hans förnamn av prästen och i så fall är detta den Brita jag sökt ? Eller är det något jag missat.
 
MVH
 
Jens
Vänliga hälsningar
Jens L

2005-06-11, 06:28
Svar #3

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6956
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:16
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Det är ju så att det finns två Nylander. När Erik först gav ut boken hade jag ingen vetskap vad som var på gång, Anna-Greta, Paul och jag var fullt sysselsatta med Anundsjöboken. Erik utgick okritiskt från Sundbergs material som bl.a. hade massor av läsfel. Tio år senare gick Erik och jag igenom boken och Erik gav ut en reviderad version i 10 ex. Den finns att köpa som mikrofiche på SVAR i Ramsele. Där har Erik ändrat Per Persson till Jon Persson på 2. 81 och fört ihop uppgifterna om JP längre ned på sidan, samt gett honom anmärkningen senare Mård. Just när det gäller Brita så är det faktiskt så att PP är inget läsfel, utan det är fel namn infört i fb. Det finns ingen resservbåtsman Per Persson i Flärke. Fadern hette Jon Persson och hade gift sig året innan med Karin Eriksdr. ?JP skall ju ha en dotter Brita eftersom modern hette Brita Hindersdr. Faddrar vid Britas dop är Olof Ersson i Västerhus (hennes morbror), h Anna Olsdr i Österbillsjö (moderns styvmor), dr Hindrik Pärsson och p Sara Pärsdr i Flärke (hennes farbror resp faster). Allt tyder således på att det verkligen är JP som är Britas far.

2005-06-11, 08:25
Svar #4

Utloggad Jens Lindström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 620
  • Senast inloggad: 2024-04-21, 20:42
    • Visa profil
    • www.jenson.se
Tusen tack för svaret, Per.
 
Då vet jag att jag ska kolla hos SVAR om revideringen.
 
MVH
 
Jens
Vänliga hälsningar
Jens L

2005-06-11, 11:37
Svar #5

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Per!
 
Jag antar att det inte är någon vits att då heller köpa CD-skivan Själevads församling 1785-1820 som är utarbetad av Edith Westman? Det är väl samma fel i den, som i boken?
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-06-12, 06:28
Svar #6

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6956
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 13:16
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Det tror jag inte. Ediths verk är ju helt skilt från Sundbergs och Nylanders.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna