ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Jon Jonsson i Aspby, Torsåker  (läst 1516 gånger)

2005-02-19, 16:14
läst 1516 gånger

Bengt S

Jag undrar om någon som forskar på Aspby Torsåker eller Hallsta, Sollefteå kan hjälpa mig med följande personer:
 
Enligt inflyttningslängden för Vörå i Finland kom år 1759 med attest från Sollefteå, Jon Jonsson (dy) och Juditha Jonsdotter med sina två döttrar, födda 1756 och 1758 i Hallsta.  
Jon dog 15 maj 1772 i Jungsund, och anges då vara 42 år ( f1730), Juditha dog 19 Feb 1801 och uppges vara född år 1728.
 
Samma dag kom Jon Jonsson (dä) ( 1695 - 1777) och Helena Andersdotter (1719-1789) med tre barn från Torsåker. Åtminstone två av barnen de hade med sig var födda i Aspby år 1754 och 1757. Styvdottern Märta var född år 1749. Husförhörslängder 1741-52 finns de inte med i Torsåker.
 
Jon Jonasson (dä) var också Jon Jonasson (dy)?s fader även om modern Helena Andersdotter var för ung för att vara hans moder, antagligen var J Jonasson (dä) omgift.
År 1767 var de bosatta på Örn hemman i Jungsund utanför Vasa.
 
Uppgifterna ovan är ett sammandrag av vad jag fått av Rune Forsgren via adressen http://www.qnet.fi/westside/discus.  ”Örn i Jungsund”. Man blir förstummad över det arbete Rune måste ha lagt ner på detta och säkert är nog spåret kört i botten.
 
Tar ändå chansen att fråga om någon har stött på dessa personer i sin forskning. En tanke kan vara att de flydde till Svenska sidan under lilla ofreden för att senare återvända.
Hur såg Aspby ut vid denna tid?  
Vänliga hälsningar
Bengt S

2005-02-20, 07:02
Svar #1

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6955
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 06:12
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Jag har gjort anteckningar från mantalslängderna för Torsåker 1750 och 1765. Där finns inte Jon Jonsson. I Magnus Stattins familjeregister finns i alla fall familjen med barnen Olof Och Johan födda 1755 resp 1757. Kanske faddrarna vid dessa doop kan ge några upplysningar.

2005-02-20, 19:09
Svar #2

Bengt S

Det var enligt Vörå inflyttningslängd som Jon J (dä) och Helena A har uppgetts komma från Torsåker. Kanske vore det enklare att hitta någon upplysning om Jon J (dy) och Juditha Jons eller Johansdotter från Hallsta i Sollefteå.  
En kanske dum fråga, men jag är inte någon expert på släktforskning: Var kan man hitta uppgifter för att själv leta efter exempelvis faddrarna du nämner eller mantalslängder etc. från Hallsta? Är det något som är nåbart över internet eller något som går att inhandla?

2005-02-21, 06:05
Svar #3

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6955
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 06:12
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Tyvärr är inte mantalslängderna efter 1750 mikrofilmade, men finns på landsarkivet i Härnösand och på Riksarkivet i Stockholm. Däremot kan man beställa hem mikrofiche på dopboken för Torsåker och själv läsa vilka som är faddrar för barnen som är födda i Vik.

2005-02-21, 10:23
Svar #4

Bengt S

Eftersom jag bor alldeles utanför Stockholm så yppas ju onekligen vissa möjligheter. Tack för hjälpen Per.

2022-07-28, 14:01
Svar #5

Utloggad Petra Lithén

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2022-08-09, 17:38
    • Visa profil

Hej!
Det är några år sedan denna tråd startades men jag undrar om någon kommit vidare med dessa två Jon Jonsson, d.v.s. varifrån kom de före man fann d.ä i Torsåker och d.y. i Sollefteå?
Jag har letat ett tag nu men inte kommit längre tillbaka än vad här skrivs och ej heller något kring deras fruar har jag funnit. Tiden efter flytten till Österbotten har jag på klart.

2022-07-28, 20:43
Svar #6

Utloggad Hasse Hultman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 900
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 21:29
    • Visa profil
    • Hasse Hultmans släktforskning
Detta är vad jag känner till om de personer som nämns:

Jon Jonsson och Judit Andersdotter fick två barn i Hallsta i Sollefteå: Kristina född 1756-09-22 och Judita född 1758-08-12. Kerstin (Kristina) dog 1757-05-15, 7 månader och 1 vecka gammal.

I mantalslängden för Sollefteå finns en Jon Jonsson som landbonde på Hallsta 3 1754-1759, som skulle kunna vara han som var gift med Judit Andersdotter. 1762 -1768 finns en annan Jon Jonsson som landbonde på samma hemman. Denne senare Jon Jonsson var gift med en Märta Olofsdotter.

Jon Jonsson och Helena Andersdotter fick två barn i Aspby i Torsåker: Olof född 1755-09-06 och Johan född 1757-11-01.

I mantalslängden för Torsåker finns en Jon Jonsson som landbonde på Västeraspby 6 1755-1759. 1759 tycker jag mig se att det står "Köpt hemman i Österbotten" och något mer som jag inte kan läsa.

Jag hittar inte var dessa personer gifte sig och inte heller varifrån de kommer. Judita/Judit är dessutom ett mycket ovanligt namn och dyker upp först 100 år senare på barn födda i Ångermanland.

2022-07-29, 02:14
Svar #7

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 961
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 08:14
    • Visa profil
Jon Jonsson i Hallsta N:o 3 är gift med Judit Jonsdotter, men det är nog bara felskrivet ovan med Andersdotter.
Med Sollefteå och omnejd har jag sett kvinnonamnet Judit i en släkt.
Det är i Överlännäs socken och Hurjom N:o 4.
Jon Nilsson Mtl 1723-1743 Död 1743, gift med Barbro Zackrisdotter f 1681, Död 1774 24/4, kom ifrån Salom N:o 4 Torsåker sn. Zackris Jonsson och h Malin Johansdotter.
Judit finns i familjen fram till år 1753/1754 enligt Kommunionslängden DII:1 i Överlännäs sn.
Namnet Judit kommer ifrån hennes mormor Judit Persdotter gift med Nils Markusson Död 1708 i Lännäs by Överlännäs sn. 

Att det i Kommunionslängden i Korsholm sn och Jungsund står en bror Zackris Jonsson f1765 och en syster Barbro Jonsdotter stärker hypotesen att det är rätt familj.



2022-07-29, 09:11
Svar #8

Utloggad Hasse Hultman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 900
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 21:29
    • Visa profil
    • Hasse Hultmans släktforskning
Mycket intressant. Jag upptäckte att jag redan hade noterat en Judit Jonsdotter från Hurjom, men jag såg inte kopplingen till Hallsta. Vet du vem Jon Jonsson var också?
Det skulle kunna vara Jon Jonsson född i Tybränn och son till landbonden Jon Danielsson.

2022-07-29, 11:02
Svar #9

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 961
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 08:14
    • Visa profil
Var Jon Jonsson kommer ifrån vet jag inte. Det behövs Domboksläsning för veta någonting säkert.

Han har köpt Skattehemmanet i Mustasaari socken Jungsund by och gården Örn år 1759 4/12 för 450 daler kopparmynt, så han torde ha blivit utlöst från fädernehemmanet hemmavid i Ådalen för att kunna köpa det.


2022-07-29, 11:14
Svar #10

Utloggad Hasse Hultman

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 900
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 21:29
    • Visa profil
    • Hasse Hultmans släktforskning
Anledningen till att jag misstänkte denne Jon Jonsson är att hans far var landbonde på Hurjom 3 1771-1773, men jag ser i en bouppteckning efter systern Brita Jonsdotter 1807 att Jon Jonsson då kommer från Hurjom.

2022-08-08, 20:44
Svar #11

Utloggad Petra Lithén

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2022-08-09, 17:38
    • Visa profil
Tack så mycket för era svar!
Det som förvirrat mig mycket i sökningen är att Jon Jonsson verkar vara ett vanligt namn kring dessa tider. Jag har funnit Jon Jonsson i flera byar, speciellt i Torsåkers socken. Vissa kan också vara Jan och Jansson, men det är ibland svårt att tyda.

Intressant info att namnet Juditha/Judith var ovanligt kring den tid denna Judith levde!

Den Zackris Jonsson som föddes 1765 är född i Jungsund, Korsholm, 22 november och han är son till Jon Jonsson d.y. och Juditha. Han flyttade 1797 till Litens hemman i Singsby, Korsholm, därav tillkom släktnamnet till Lithén för hans gren.

Jon dy.s dotter Barbro skall enl. någon källa vara född 6 april 1754, men jag har ej funnit var hon är född. Verkar åtminstone ej var född i Sollefteå eller Torsåkers socknar kring detta årtal.

Jon d.ä skall även haft sonen Anders född 1754 men ej heller han verkar inte vara född i Torsåkers socken.

Det verkar som om Jon d.ä kommit till V.Aspby kring 1755.
När Jon d.ä. kom över till Finland hade han även med sig styvdottern Märta f. 1749, så kan man då tänka sig att styvdottern är Helenas dotter. Isåfall kan man få för sig att  Jon d.ä och Helena gift sig någon gång mellan 1749-55, då deras son Olof föddes 1755. Ev. är Helena också mor till Anders f. 1754. Jon d.ä. kan ju i och för sig haft en fru tidigare också som haft dottern Märta från tidigare äktenskap.

Lennart skriver om fädernehemmet i Ådalen. Detta är något jag inte har information om. Menar du att Jon J d.ä. även har någon knytning dit?



2022-08-09, 00:16
Svar #12

Utloggad Lennart Altin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 961
  • Senast inloggad: 2024-04-24, 08:14
    • Visa profil
Är det säkerställt att de två Jon Jonsson som är nämnda ovan, den ena som flyttar från Torsåker och den andra från Sollefteå är far och son, eller är det en hypotes.

I Ångermanland är nästan alla Hemman skatte, förutom enstaka delar av hemman, utjordar och kronotorp som är kronojord.
Det var mycket svårt att köpa ett Hemman i Ångermanland på 1700-talet på grund av bördsrätten.
De som ville öka eller minska hemmansstorleken för att de ville få ut reda pengar eller lägga in pengar kunde mera säkert göra hemmansbyten, som är vanliga i Landskapet eftersom bördsrätten följde bytet.

Att en jordlös i Ångermanland försökte köpa ett Hemman i till exempel Österbotten är varken förvånande eller långsökt, men de måste ha fått pengar någonstans ifrån. Pengamedel från att ett syskon har utlöst ett ärvt Hemman är ett möjlighet.
Småprotokollen för Svea hovrätt från 1701 till 1775 finns filmade på Arkiv Digital.

Hemmansköp och utlösningsköp av bröder uppbjuds tre gånger och en undersökning om Jon Jonsson blir utlöst ibland Småprotokollen borde kunna ge ett lösning i denna frågan om var han kommer ifrån.

Judit Jonsdotters arv i Hurjom N:o 4 blir en sjättedel om det som framgår av Överlännäs DII:1 är rätt uträknat, vilket inte borde räcka så långt.


Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna