ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johan Fredric Keller i Önskan, Anundsjö  (läst 942 gånger)

1999-01-04, 09:11
läst 942 gånger

Utloggad Åke Sjödin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:31
    • Visa profil
Jag söker förfäder och ytterligare upplysningar om Johan Fredric Keller. Han finns omnämnd i Anundsjöboken, gårdar och släkter, i släktnamnsregistret med härstamningsort (Stockholm?). Han är bl a far till Gabriel Johansson Käller född 1821 i Anundsjö.

1999-03-03, 00:21
Svar #1

Maj-Britt Forsén

Hej!
 
I min släktforskning har jag träffat på några syskon Gabrielsson/dr-Käller, födda omkring 1860. Brodern byter till Nyberg och det verkar som om namnet Käller faller bort. De är inte mina anor och det finns ingen i området som heter Käller idag. Jag ska prata med en äldre släktforskarbekant, kanske jag får veta något mer.

2005-12-30, 10:29
Svar #2

Utloggad Rut Hellström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 422
  • Senast inloggad: 2021-10-23, 17:43
    • Visa profil
Hej Åke!
Här kommer svar på Din fråga från 1999, men det var ju så länge sedan så Du kanske vet detta redan.
I Skorpeds-CD:n så finns det en Gabriel Johansson Käller, f 1821 i Önskan. Torpare i Uberg, Skorped.
Han var son till Johan Fredrik Käller, f 1793 (var står inte). Gift med Sigrid Gabrielsdotter, f 1787 i Sörflärke, A-sjö. Torpare i Önskan.
Sigrid var båtsmansdotter och hennes morfar kom från Uppland.
Om Du inte har Skorpeds-CD:n kan jag skriva av lite mer uppgifter.
Hälsningar  
Rut Hellström

2006-11-16, 21:18
Svar #3

Utloggad Åke Sjödin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 10:31
    • Visa profil
Tack Rut!
Tacksam för uppgifterna även om det nästan tog ett år innan jag såg ditt inlägg. Jag ber att få återkomma när jag kollat mina uppgifter.
Hälsningar
Åke

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna