ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ingel Olofsson f. 1577  (läst 709 gånger)

2005-10-17, 22:08
läst 709 gånger

Utloggad Ylva lidström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 115
  • Senast inloggad: 2010-12-08, 22:02
    • Visa profil
Hej!
Detta är ett långskott!
I mina anor har jag en Ingel Olofsson f. 1577. Har hittat honom i Obbola, Umeå landsförsamling, där han står skriven för skattehemmanet nr 4 under tiden 1624-1632.
Eftersom namnet Ingel inte förekommer i Umeå socken då men däremot i Ångermanland tänkte jag att det kanske finns nån som känner igen detta.  
 
MVH
Ylva

2005-10-18, 11:00
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Namnet förekommer kring Åsele-trakten också.
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-10-22, 06:23
Svar #2

Per Sundin Åsliden

Ångermanland är nog ingen dum gissning. Den socknen där namnet är vanligast i början på 1600-talet är Nätra. På svar på frågan till Jan Nordvall kan han dock meddela att Ingel Olsson inte finns i Nätra. Men Jan håller ändå dörren öppen för att han ändå skulle kunna vara född där. Bästa tipset är väl att söka honom i skattelängder (i andra socknar än Nätra) före 1624 eftersom han är född så tidigt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna