ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Heimdal- ett ångfartyg från Norge  (läst 764 gånger)

2001-01-09, 19:02
läst 764 gånger

Utloggad Ann Bitterlin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2012-07-08, 16:57
    • Visa profil
Är det någon som vet hur man bär sig åt för att hitta var och när detta skepp låg i hamn i Sverige?

2001-01-12, 13:35
Svar #1

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6916
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:13
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Det finns sjömansrullor i Norge liksom i Sverige. Exakt vad dessa innehåller, t ex hur man kan följa ett fartygs resväg, känner jag dock inte till.
 
Jag föreslår att du kontaktar Riksarkivet i Oslo. Epost: riksarkivet@riksarkivaren.dep.no  
 
PS! Ångfartyg heter dampskip på norska.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2001-01-13, 01:21
Svar #2

Utloggad Ann Bitterlin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2012-07-08, 16:57
    • Visa profil
Tack Jörgen, jag ska skriva dit och fråga. Om det finns bra tips om Ångermanländsk litteratur runt sågverken, levnadsvillkor, anställningsrullor vid bruken etc vore jag tacksam om info speciellt om Svanö! Vet att man varpade timmer efter ångfartygen i Norge på mitten av 1800-talet och antar att man gjorde detsamma här i Sverige.

2005-03-01, 16:01
Svar #3

Dagfinn Bakka

Hei Ann. Ser at jeg er sent ute. Skulle du ikke ha fått svar på ditt spørsmål kan du prøve Marinemuseet i Horten i Norge. De har trolig Heimdals dagbøker stående sammen med alle de andre. Museets bliotekar kan sikkert hjelpe deg på ett eller annet vis. e-postadressen er: Mar-mus@online.no Beste hilsener fra Marinemuseets nabo Redningsmuseet
Dagfinn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna