ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gjord  (läst 634 gånger)

2007-04-03, 17:27
läst 634 gånger

Utloggad Charlotte Hellgren-Derry

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2009-12-29, 16:47
    • Visa profil
Hej,
 
jag hittade en person i mina sökningar som det bara stod namnet Gjord.
 
Denne Gjord är far till ISAK GJORDSSON f.1500 - d.1567 i Norrflärke.
 
Det intressanta är att det står en liten asterisk vid Gjord --- se, Rötter i Anundsjö, av Bengt Sjöberg.
 
Nu har jag ingen tillgång till den här boken, ej heller bibliotek i Sverige då jag bor utomlands.
 
Känner någon till denne Gjord, och vad står det om honom i boken av Bengt Sjöberg tro????
 
 
tacksam för svar!
 
mvh
 
Charlotte Hellgren-Derry

2007-04-04, 11:51
Svar #1

Ulla Bagge

Charlotte!
Vid en snabb titt i Bengt Sjöbergs bok sid 198 och 199 fann jag följande:
Giord NN bör vara född sista hälften av 1400-talet. Han är endast känd genom sönernas patronym.
Förmodade barn:
Issac Giordsson f ca 1500, innehadde Norrflärke 7:1 1535-1567. 1558 var han nämndeman.
Förmodligen var han gift med Gölu änka som innehadde hemmanet 1569. I så fall dog Issac omkring 1568.
 
Oluff Giordsson Östergensjö 1 1549-1592.
 
?Geronymus Giolsson nämns Sörböle 1545, förmodligen densamme som Gregelss Giordeszon som nämns i Skatteboken 1550 i Sörböle, bonde Sörböle 1541-1570.
 
Jag skulle tro att det blir svårt att få fram så mycket mer om Giord. Då det gäller sönerna och deras ättlingar så är Anundsjö-boken på CD en mycket bra källa. Om du har många anor i Anundsjö tycker jag att du ska försöka få tag i Bengt Sjöbergs bok också. Den kom ut 1999. Jag ska leta var man kan köpa den och mejlar dig när jag vet.
Mvh Ulla

2007-04-04, 18:42
Svar #2

Utloggad Charlotte Hellgren-Derry

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 59
  • Senast inloggad: 2009-12-29, 16:47
    • Visa profil
Hej Ulla,
 
tackar för din information som kom så snabbt!
 
Mycket intressant med personer som bara har förnamn, tycker jag - det blir extra mystiskt på nåt sätt..
 
Det vore bra att försöka få tag i boken av B.Sjöberg då större delen av min släkt är inom just det området.
 
Jag bor i England, så det kan bli trixigt med att betala och skeppa över... men sånt brukar lösa sig.
 
Jag har även hört mycket positivt om Anundsjöboken på CD och har alla uppgifter om hur jag kan få tag i den - även från utlandet.
 
Ännu en gång stor tack för ditt svar!
 
Ha en trevlig ?påsk!
 
mvh
Charlotte

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna