ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ersdotter, Märta. f. 1784, fosterdotter i Mangrav, Multra  (läst 382 gånger)

2004-07-11, 00:26
läst 382 gånger

Lars Eriksson

Hej
Jag tjatar vidare, fast det är magert med närvaron fran Angermanland här pa sistone. Det kanske blir bättre. Jag har hittat min mfffm, Märta Ersdotter (f. 1784), som var första hustru till Erik Mattsson Wiström i Mangrav, Multra. Hon är i vederbörande husförhörslängder registrerad som fosterdotter till Hans Pehrsson och Brita Abrahamsdotter i Mangrav. Erik dyker upp i Mangrav 1806, gifter sig detta ar med Märta och de far sitt första barn 1807. I äktenskapsboken registreras Erik som hemmanstillträdare och tycks faktiskt ta över Hans och Britas hemman (de tycks inte ha haft nagra egna barn). Märta Ersdotter avlider i cancer 1821, kan man konstatera i dödboken. Dock har jag inte lyckats hitta i Multras böcker nagon information om hennes födelsedatum eller föräldrar. Hon kom väl fran nagon annan socken, liksom Erik tycks ha kommit fran Styrnäs (och Tjäll?) enligt en svarläst anteckning.
Bade Erik Mattsson Wiström och Märta Ersdotter saknar ännu förfäder för mig.
Nagon som vet nagot om detta?
MVH
Lars

2004-07-11, 11:56
Svar #1

Utloggad Berit Tjernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 13:36
    • Visa profil
Lars,
Jag har sökt lite i Digitala forskarsalen, SVAR och hittat följande:
 
Namn: Märta
Födelsedatum: 1784-09-19 i Multrå
Födelseort: Tjäll
Far: Erik Johansson, Torpare
Mor: -
Arkiv: Multrå kyrkoarkiv, Västernorrland (HLA/1010128)
Födelseregister: Ådalens släktforskarförening
 
Och i Vigselregistret följande:
Brudgum: Erik Johansson , Torpare i Tjäll
Vigseldatum: 1784-04-10 i Multrå
Brud: Catharina Abramsdotter, Piga i Hakesta
Arkiv: Multrå
Volym: C:2 s. 99
Register: Sollefteå Kommun
 
Dödregister:
Den avlidne: Erik Johansson, torpare
Dödsdatum: 1788-01-31 [Multrå]
Hemort: Tjäll
Födelsedatum: 29år11mån3veckor
Orsak: Håll och styng
Arkiv: Multrå
Volym: C:2 s. 220
Dödregister: Sollefteå kommun
 
Hans hustru Cajsa Abramsdotter,torp.änka i Tjäll (d. 1840-03-27, Volym C:3 s. 163,Multrå) omgift 1789-04-09 med drängen Daniel Pehrsson.
Arkiv: Multrå , Volym C:2 s. 99
 
Så långt vad jag hittat, och det kanske är värt att kolla upp mot originalkällan.
 
Mvh / Berit

2004-07-11, 13:58
Svar #2

Lars Eriksson

Hej Berit
Tack sa mycket för uppgifterna! Jag har själv suttit och bläddrat i de register du nämner, men missat det här. Kanske beror pa att jag tittat pa skannade register i datorn och da kan man bli lite yr i huvudet efter nagra timmar.
Jag ska titta IGEN.
MVH
Lars

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna