ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Erich Larurentius Brunberg´s, i Nederkalix, ursprung ??  (läst 980 gånger)

2001-11-13, 12:36
läst 980 gånger

Peder Andersson

Finns det någon i Ångermanland som känner till denne Erich Laurentius Brunberg. Han skall enligt Leonard Bygdéns, Härnösands stifts herdaminnen, vara från Bråns by, Ångermanland. Och hans födelseår är tillskrivet 1690. Han var komminister i Nederkalix åren 1723-1751. Han kom att gifta sig på Kyrkobordet, Nederkalix med en borgardotter, Sophia Andersdotter Lind. Dessa blir för övrigt min och många här i Nederkalix förfäder. Vore hemskt tacksam för eventuellt förslag till svar. Med vänliga forskarhälsningar från Kalix & Norrbotten. Peder Andersson Värdshusgatan 3 C 952 35 Kalix 070-22 17 699 E-post: karl.peder.andersson@home.se

2001-11-15, 05:52
Svar #1

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5904
  • Senast inloggad: 2019-12-14, 09:21
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Erik Brunberg sålde 1720 Boda 4 i Stigsjö till Erik Ersson i Boda (Säbrå db 1720 ht §6). Enligt Sigge Sjödin (författare till Stigsjöbor) är dessa båda svågrar. Det gör att att Erik Brunberg är son till Per Larsson på Brån 3 i Säbrå (som är bördig till Boda 4).

2001-11-15, 14:02
Svar #2

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5904
  • Senast inloggad: 2019-12-14, 09:21
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Hej! Jag glömde moderns namn. Hon hette Brita Joensdr.

2001-11-15, 18:57
Svar #3

Utloggad Carl-Oskar Lundström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 211
  • Senast inloggad: 2019-04-07, 12:53
    • Visa profil
Per! Känner inte till något om detta... men Erich Laurentius Brunbergs far måste väl ha hetat Lars och inte Per?

2001-11-16, 05:44
Svar #4

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5904
  • Senast inloggad: 2019-12-14, 09:21
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Hej! Nej, detta vet jag mer om. Det finns alltså ingen lämplig Lars i Brån vid denna tidpunkt. Han är svåger med Erich Ersson i Boda som är g. m. Sara Pärsdr. Hur skulle han annars ha kunnat vara det, särskilt som ett eventuellt halvsvågerskap är på faderns sida? (Han säljer alltså faderns börd i Boda 4). Han finns i trivialskolans matrikel fyra gånger, dock ingenstans med patronymikon. Han finns fyra gånger i gymnasiets matrikel, ingenstans med patronymikon. Han heter Ericus Brunbergh i universitetsmatrikeln. Äldste sonen heter Petrus enligt herdaminnet(och äldsta dottern Brita). Jag har alltså goda skäl att tro att Laurentii är en missuppfattning, det är faderns patromynikon.

2001-11-18, 09:03
Svar #5

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4534
  • Senast inloggad: 2019-11-25, 17:51
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Eric Brunberg var tidigare gift med Barbara Klockhoff, dotter till Petrus Klockhoff, komminister i Lit. Äldste sonen Petrus står felaktigt i herdaminnet som född 1733. Han dog 1804 och sägs då vara 81 år. Det pekar på årtalet 1723, dvs det år som Eric kom till Nederkalix. Födseln finns emellertid inte inskriven i födelseboken för Nederkalix. Att han är född där och även 1723 bekräftas av följande notis i Nederkalix kyrkoräkenskaper den 6 jan 1724.  Herr Erich Brunberg Sackellanen undfått föregående året 1723 wid hustruns swåra barnsbörd 1 kanna franskt win och ett stop spanskt win. Namnet Petrus kan givetvis även komma från Petrus Klockhoff, men om Eriks far hade hetat Lars borde namnet Lars ha förkommit i barnaskaran. Det vore intressant att veta var Laurettius som det står i herdaminnet har hämtats ifrån.

2001-11-20, 18:47
Svar #6

Peder Andersson

Hej, Per & alla andra !! Detta blev ju mycket intressant, återkommer med mer funderingar och ev. upplysningar som kan vara nyttigt att ventilera. Bara detta med det påstådda patronymikonet ...!! Kanske du har mer upplysningar Per, som kanske kan kasta nytt eller ytterligare bekräftande ljus över dina uppgifter ? Har så länge funderat på Erich Brunbergs ursprung, med många här i Nederkalix (BD) med omnejd. Men har aldrig tagit i tu med uppgiften på allvar. Jag vet att Bengt-Göran Nilsson i Kalix, om jag inte minns fel, har kikat lite, och hade ett möjligt ursprung till honom ? Men det är så länge sedan, så det kan mycket väl vara en önskedröm. Nog om detta för denna gång, jag återkommer i ämnet. Ha en bra dag Med vänliga hälsningar Peder

2001-11-21, 05:51
Svar #7

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5904
  • Senast inloggad: 2019-12-14, 09:21
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Hej! Nej, jag har inget mer att tillägga. Finns det ingenstans i Nederkalix ett patronymikon, då har Bygdén fel. Och egentligen står det inte Laurentii i herdaminnet utan Laur., ungefär som det kunde vara ett dubbelnamn. Jag återupprepar, om Bygdén påstår att han var bondson från Brån så finns det ingen lämplig Lars, trots att det finns två byar Brån att välja i.

2001-11-22, 22:28
Svar #8

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4534
  • Senast inloggad: 2019-11-25, 17:51
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Är nog benägen att tro att det kan vara så att Laur. i herdaminnet kan vara felaktigt. Det är då och då förekommande att man av misstag använder fel patonymikon, tex skriver Lars Persson när man menar Per Larsson. Detta finns bevisligen några gånger även i Nederkalix Kyrkböcker. Jag har inte funnit någonstans i Nederkalix där Eric noterats med patronymikon. Namnen Petrus och Brita i första äktenskapet talar för att även Eriks föräldrar hette så. Dock med ovan nämnda passus att Petrus även kan komma från Petrus Klockhoff. Sedan är upplysningen att Erik Ersson och Per Larsson är svågrar ( finns källhänvisning till denna uppgift?) ytterligare ett starkt indicium.

2001-11-23, 06:14
Svar #9

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5904
  • Senast inloggad: 2019-12-14, 09:21
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Hej! Det är alltså Eric Brunberg och Erik Ersson som är svågrar enligt Säbrå db 1723 7/3.

2001-11-23, 06:16
Svar #10

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5904
  • Senast inloggad: 2019-12-14, 09:21
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Hej! Det är värre än så. Det skall stå att Eric Brunberg och Sara Pärsdr är syskon.

2001-11-23, 20:26
Svar #11

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4534
  • Senast inloggad: 2019-11-25, 17:51
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Ja, Du ser hur lätt det är att blanda ihop saker och ting. Inte underligt att det även förekom förr i världen. Fattar jag Dig rätt så är det i Säbrå dödbok det står att Erik Ersson är svåger till Erik Brunberg och det innebär ju då så klart att Erik Brunberg och Sara Pärsdotter är syskon.

2001-11-24, 05:54
Svar #12

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5904
  • Senast inloggad: 2019-12-14, 09:21
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Hej! Jag brukar förkorta dombok till db. Det står i domboken från vårtinget 1723 att de är syskon.

2004-08-21, 21:41
Svar #13

Peder Andersson Kalix-Nyborg BD

Hej!
 
Enligt mantalslängder för Nederkalix socken finns han, Erich Brunberg, upptagen enligt nedan angivna år:
 
Utdrag ur mantalslängd för Nederkalix socken:
 
1723 K?rckiobordet Commis. Erich Br?nberg, 1 Bn, 1 Hu, 1 Pig.
1723 Nääs (Näsbyn) Cappellans broder ?tan åbo. Antecknas: öde. (Näsbyn nr.3, ? mtl.)
1724 Ki?rkiobordet Com:r Erick Br?nberg, 1 Bn, 1 Hu, 1 Pig.
1724 Nääs Capellan på K?rkiobordet. Antecknas: öde.
1725 K?rkiobordet Cominist: Eric Br?nberg, 1 Bn, 1 Hu, 1 Dr, 1 Pig.
1725 Nääs Capelan på K?rkiobordet. Antecknas: öde.
1726 K?rckiobordet Comminist:r Erick Br?nberg, 1 Bn, 1 Hu, 1 Dr, 2 Pig.
1726 Nääs Capellan på K?rckiobordet. Antecknas: öde.
1727 K?rckiobordet Commin:r Erich Br?nberg, 1 Bn, 1 Hu, 1 Dr.
1727 Nääs Cappelan på K?rkiobordet. Antecknas: ödhe.
1728 Kiörckiobordet Com:r Erich Br?nberg, 1 Bn, 1 Dr, 2 Pig.
1728 Nääs Capellan på K?rkiobordet. Antecknas: öde.
1730 K?rckiobordet Com:r Erich Br?nberg, 1 Bn, 1 Dr, 2 Pig.
1730 Nääs Capellan på K?rkiobordet. Antecknas: öde.
1731 K?rkiobordet Comminist Erick Br?nberg, 1 Bn, 1 Dr, 2 Pig.
1731 Nääs Capellan på Kiörkiobordet.
1732 K?rckiobordet Comminis:r Eric Br?nberg, 1 Bn, 1 Hu, 1 Dr, 3 Pig.
1732 Nääs Cap. Br?nberg. Antecknas: På K?rckiob.
1733 K?rckiobordet Comminister Br?nberg, 1 Bn, 1 Hu, 2 Pig.
1733 Nääs Capellan Br?nberg. Antecknas: Corpral rote. På K?rckiob.
1734 K?rckiobordet Comminist. Erik Br?nberg, 1 Bn, 1 Hu, 1 Dr, 2 Pig.
1734 Nääs Capellan Br?nberg. Antecknas: På K?rckiob.
1736 K?rckiobordet Comminist: Erich Br?nberg, 1 Bn, 1 Hu, 1 Dr.
1736 Nääs Cappel: Erich Br?nberg. Antecknas: På K?rkiobordet.
 
* Anmärkningsvärt är att en broder till komminister Erich Brunberg tydligen ha vistats i Nederkalix. Denne broder var skriven på kaplansgården i Näsbyn nr.3, 1/4 mtl. år 1723, där denne, Cappellans broder ?tan åbo, som han omskrivs i mantalslängden för berörda år. Detta sk indicium kan vara något att ta fäste på. Det finns tydligen en broder, okänd till förnamn,- men ej till efternamn, som troligen då bör ha hetat NN. Persson, som man skulle kunna söka efter åren runt 1722, 1723 och möjligen 1724, och hitta, i ministerialböckerna m.m. Möjligt är, att han också skulle kunna ha blivit kvar i Nederkalix, vem vet!

2004-08-22, 07:38
Svar #14

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5904
  • Senast inloggad: 2019-12-14, 09:21
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Jag känner inte till några ytterligare söner till Per Larssons ohh Brita Joensdr på Brån 3, men han kan naturligtvis heta Lars, Per eller Jonas.

2004-08-22, 21:51
Svar #15

Utloggad Bengt-Göran Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4534
  • Senast inloggad: 2019-11-25, 17:51
    • Visa profil
    • goto.glocalnet.net/Kalixius
Hej Peder Gissar att du hämtat dina uppgifter från de renskrivna mantalslängderna av Stefan J och Owe F. Utan att ha sett originalet gissar jag att det är en feltydning och att det i originalet står: Capellansbordet utan åbo eftersom det även antecknas Öde.  ( anteckningen blir ju mer begriplig på detta vis.)

2004-08-23, 11:35
Svar #16

Peder Andersson Kalix-Nyborg BD

Hej!  Ja, det var väl det jag förstod..suck..suck. Har inte tillgång till original mantalslängder för gällande period, endast fram t.o.m. 1700. Sedan har jag förlitat mig på, givetvis med reservation av ev feltydningar, av renskrivningarna av mantalslängderna för Nederkalix 1736-1637, som Bengt-Göran så välvilligt korrigerade, till det riktiga. Capellans-bordet har de utläst som Capellans-broder, ....o s v  Då fick vi lägga denna möjlighet till handlingarna...   Mvh  //Peder

2004-08-29, 16:20
Svar #17

Peder Andersson Kalix-Nyborg BD

Hej! Bege, m fl intresserade.... Vid eftersök av sekundärkälla i Domboken för Nederkalix [Nederkalix TLG HR AIA:4 1733-35 D49958 2/6] fann jag följande: ....S: d: füllföljde kronolänsman wäl. Mårten Enbom det wid sidsta ting härstädes [enl.] d. 17. febru [1732?]: innewarande [at] /anhållnjngh gjordts / Lägersmålsfall emot Qwinnspersonen Anna Eriksdotter i Sören, hwilkes för sin Lägersman angifwit [x, not i marg. = sin förre húsbonde] Comministern i samma socken Wällärde Hr Eric Brunberg: Hwarwid sig instälte...... Ja, denna kyrkans man blev som sagt instämt till ting av sitt eget tjänstefolk, pigan Anna Eriksdotter, varvid följer omk. 18 sidor utredningar ang. lägersmål mot densamma. Vittnen åberopas från när och fjärran, vittnesmål tas tillbaka o s v. Måste ha varit rätt tumultartat och en stor skandal i den tidens Kalix. Det inträffade verkar ha utspelat sig från år 1730 och framåt, då bla vittnen, f.d tjänstefolk - dras till minnes - från deras anställningar hos lägersmannen - på Kyrkobordet i Nederkalix. Uttyder att Anna Eriksdotter, anförtror sig åt Brunbergs nuvarande hustru ang. saken, gråtandes!. Brunberg var ju åtminstone sedan 1728 enkeman, efter sin då avlidna hustru Barbara Klockhoff, dotter t komministern i Lit Petrus Klockhoff (f. 1647 16/2, d. 1715 9/8) och hans hustru Elisabeth Hofverberg (f. 1654), - varpå han kom att gifta om sig 21 november 1731 m. Sophia Andersdotter Lind (1710-1791), dotter till borgaren i Luleå och Nederkalix Anders Jönsson Lind (d. 1710) och hans hustru Sophia Nyman (f. 1665). Så när detta har hänt, är inte klart, men troligtvis har detta hänt när han var enkeman åren 1728-1731. Protokollet är för övrigt relativt svårt att uttyda, men ska när tid och möjlighet ges göra ett försök. Mvh //Peder

2004-08-29, 20:30
Svar #18

Marianne Solli

Her ble jeg nysgjerrig, for min bror bor i Luleå i Enbomsvägen. Er det noen sammenheng med denne vegen og ovenfor nevnte person?
 
Marianne

2004-09-02, 02:51
Svar #19

Peder Andersson Kalix-Nyborg BD

Hej!
 
Har kikat närmare på pigan Anna Eriksdotter från Sören. Födelseboken för Nederkalix uppger att den 9 april 1732 föddes en oäkta son till henne, som hon lät döpa till Erich. Fader ej angiven. I och med denna lägersmålssak gentemot komminister Erich Brunberg, som utpekas - är fader till denne Erich eller inte, får vi nog aldrig veta. Men än dock ej heller utesluta.  
 
Men vem kan då denna Anna Eriksdotter vara då? Den 29 december 1706 döptes en oäkta dotter Anna till soldaten Erich Jacobsson i Siknäs, och Anna Larsdotter från Sören. Måhända är det denna Anna Eriksdotter vi söker?
 
Pigan Anna Eriksdotters (f. 1706) moder Anna Larsdotter (f. omk. 1670) har jag identifierat som gift omk. 1699 i Sören m. Soldaten och Piparen på Siknäs No.33, Erich Ericsson Springfeldt. Anna Larsdotters härkomst osäker. Hon torde emellertid ha varit syster till Zachris Johanssons (i Sören) hustru Sara Larsdotter. Antagligen var det till henne hon kom som piga år 1695. Hon kan därmed ha varit dotter till Lars Andersson och dennes hustru Margareta i Siknäs. Eric Springfelt och hans hustru Anna Larsdotter kom att vara bosatt i Sören på Inigårdens marker. Sören No.3, 1/8 Mtl. Inigården hade på sin lott att bistå Siknäsrotan No.33 Springfeldt med underhåll. Eric Springfeldt dog 1700 eller 1701 i Ryssland. Om stupad, så tidigast i slaget vid Narva. Liksom för så många andra soldater ändades hans liv av Karl XII's krig. Hans härkomst ej klarlagd. Men dock värvades Erik Eriksson  som pipare i Samuel Pehrssons ställe vid generalmönstringen i juni månad 1694. Såsom Pijparen Erich Springfält gifter han sig 1699 med pigan Anna Larsdotter i Sören (mtl 1695-99). Hans relation till Springfeldtsrotan är något oklar men han torde ha stått för denna åren 1699-1701. Sistnämnda år står nämligen makan i Sören mantalsskriven som Pijparen Erich Springfeldts h: Anna, betalandes dubbel mantalspenning som particúlaire. 1702-05 var hon skriven som vanlig knekthustru och 1706 som almosehion. 1708-10 åter knekthustru. 1728-31 återfinner vi henne som Anna Pipare - gl. ock útfattig. 1736-38 är sista åren hon kan återfinnas i mantalslängderna. Maken Erik Springfeldt avled sålunda sannolikt år 1701 i Karl XII's krig mot ryssarna. Han var bevisligen död år 1706 (Annars skulle inte hustrun ha varit mantalsskriven som allmosehjon detta år). Troligen flyttade Anna Larsdotter till mågen i Jämtön, Råneå socken, i begynnelsen av 1740-talet.
 
Dess barn:
 
Inom äkt. m. Erik Ersson Springfeldt:
---------------------------------------------
 
1)  Lars Eriksson, f. 1700 18/5 i Sören . G. 1719 31/3 i Pålänge med änkan därstädes, Malin Andersdotter, f. 1679 i Jämtön. Därigenom bonde på Pålänge No.6, 1/6 Mtl. Inimarken.
 
 
Hennes u.ä. barn efter Springfeldts död. Som fader angavs Soldaten Erik Jakobsson i Siknäs, d v s brodern till Nämndemannen Jacob Jacobsson:
------------------------------------------------
 
2)  Anna Ericsdotter, f. 1706 (dp. 29/12) i Sören. G. 1741 m. Anders Nilsson, Bonde i Jämtön, Råneå.  
 
Hennes u.ä son ERIC ERICSSON (fr ovan), f. 1732 9/4 i Sören, kom där att överta hemmanet i Jämtön, Råneå. Måhända har komministern Erich Brunberg i Nederkalix ättlingar ävenledes i Råneå socken.
 
 
Mvh
 
//Peder

 

Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna