ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Eric Dandanell & Karin Nalin  (läst 1366 gånger)

1999-06-25, 16:31
läst 1366 gånger

Utloggad Ulf Danell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2016-11-03, 14:17
    • Visa profil
Hej!
Jag undrar om någon har upplysningar om min farfars far, -mor och deras anfäder? Min farfar, Eric (Sigfrid) Danell föddes i Stockholm 14/1 1886. Hans föräldrar var inte gifta, vilket ansågs som en stor synd, och mycket mer än deras namn vet jag inte. Jag vet att fadern var av vallonsläkt, troligtvis en ättling till Noel Dandenelle från Liège. Kanske ett barnbarn till Fredrik (Magnus Leonhard) Dandenell (1802-1864) eller hans syskon från Kalmar? Fadern hette Eric (Anders) Dandanell, kom från Härnösand och var flottningsinspektör på Indalsälven. Han dog 7/7 1927. Modern hette Karin Nalin och var från Österås och Eds församling. Hon gifte sedermera sig med en herr Rolén (i Stockholm?) och fick med honom minst ett barn. Jag är tacksam för alla upplysningar jag kan få. Jag hittar inte namnet Nalin i Släktkalendern, ej heller Dandanell från Härnösand.
Mvh Ulf Danell, Lund

1999-08-26, 19:31
Svar #1

Lars Öhman

I Helge Höglunds utmärkta bok Ådalens prosa som behandlar Härnösandsdistriktets sågverkshistoria finns på sid. 15 - 18 ett kapitel om vattenvägarna. Jag citerar ur boken.
Till byggmästare för flottleden (Ångermanälven) antogs detta år (1877) Anders Erik Dandanell, som skulle ha i uppdrag dels att övervaka flottningsentreprenörerna och dels uppgöra förslag till förbättringar och rensningar. Dandanell kom att få ett avgörande inflytande på den fortsatta utvecklingen och har spelat en icke oväsentlig roll för Ådalens trävaruhantering. Troligen på förslag av Dandanell övertog flottningsbolaget 1877 själv flottningen och förslagsställaren blev direktör i företaget. Under hans kloka ledning nydanades hela företaget och flottningskostnaderna nedbringades avsevärt.
Direktör Dandanell var född 1844 i Vikmanshyttans Bruk i Dalarna och hade studerat mekanik för professor Jonas Bagge, en av landets då mera kända på detta område. Han kom till Ådalen som anställd vid Strömnäs, där han stannade i fjorton år. Efter någon tid vid Graningeverken kom han därefter till flottningsbolaget som byggmästare och bosatte sig i Kungsgården (Bjärtrå sn) varifrån han dock senare flyttade till Väst-Hammars gård i Nyland (Ytterlännäs sn) där han bodde till sin pensionering 1909. Han lämnade därefter Ådalen och bosatte sig i Stockholm och därefter i Strängnäs där han avled år 1927.
 
mvh
Lars Öhman

1999-08-30, 21:29
Svar #2

Lars Öhman

Ett tillägg till ovanstående.
 
Släkten Dandenell diskuteras också under rubriken Vallonsläkter.
 
Beträffande Karin Nalin finns kanske en släktförbindelse med Joseph Nalin, som har en egen diskussionsplats längre ner bland efterlysningarna.

1999-09-06, 21:17
Svar #3

Utloggad Ulf Danell

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 12
  • Senast inloggad: 2016-11-03, 14:17
    • Visa profil
Tusen tack för upplysningarna, Lars!

2000-05-29, 23:11
Svar #4

Lars Öhman

Ulf
Ett något sent tillägg kommer här.  
Enligt folkräkningen 1890 för Västernorrland (som ligger utlagd på Internet) var Anders Erik Dandanell född 1844 i Hedemora. Han bodde 1890 i Hammar, Torsåkers socken (grannsocken till Ytterlännäs). Han tituleras då byggmästare och uppges vara ogift. I hushållet fanns också två brorsdöttrar båda födda i Hedemora. Anna Erika Dandanell född 1871 och Johanna Fredrika Dandanell född 1873.

2005-11-01, 17:46
Svar #5

carola nalin

hej råkade se ditt brev ville därför svara dig angående karin nalin hennes son kan heta alvar nalin isåfall var han gift med aivi nalin och dom fick 9 barn dagmar, britta, astrid, alf, sune, alva, haldo, anna-lisa, och georg som är min morfar,

2005-11-01, 19:27
Svar #6

carola nalin

hej igen mitt inlägg vart lite fel sonen kan ha hetat uno nalin  och han gifte sig med alexandra flodin   och de fick 11 barn aivi, alvar,dagmar, britta, astrid, alf, sune, alva, haldo, anna-lisa, och georg som är min morfar,

2006-07-19, 22:02
Svar #7

Lena Roln

Hej. Ett mycket sent inlägg.
Karin Nalin Rol?n kan vara min farfars (Gustafs) mor. Karin gifte sig med Adolf Rol?n och de fick c:a 15 barn. De levde i Junsele och hon dog där 14/7 1977.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna