ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Eric Brodin, Mo (Y), h.h. Gerda Lindström och Brodinus  (läst 693 gånger)

2001-03-28, 18:02
läst 693 gånger

Berne Brodin

Denna efterlysning kunde kanske ha skrivits under rubriken efterlysningar av fiskare i Gästrikland eller under någon rubrik för Västerås.
 
Jag söker uppgifter om Eric Brodin född 1786 och gift med Gerda Lindström född 18/8/1790 avliden den 31/8/1874. De hade 9 barn som var födda i Mo. Dessa uppgifter kommer från kyrkobokföringen för Mo församling (Y). Jag är skulle vilja veta var de föddes och vilka som var deras föräldrar. Tyvärr är kyrkböckerna för Mo den aktuella tiden ofullständiga.  
Jag har sökt i kyrkböckerna för Tynderö och Timrå och i båda orterna finns flera med namnet Brodin som skulle kunna vara Erics fader,men hur skall jag gå till väga för att få visshet.
 
Följande har jag kopierat Ur Lundkvist: ”Av ris och rot” Sidan 215.  
 
 
..”Släkten har jag beskrivit redan 1952 i art. ”Lappmarkskolonisatörer” i Västerbotten 1952. Frågan om Winters härkomst är numera löst genom flera forskares insatser. Han har visat sig vara född på Bryttmors gård i Tynderö socken vid Medelpads norra kust. Efter gården tog man sig så småningom namnet Brodin och det namnet har genom ättlingar, som utflyttade till Gävle på 1700-talet blivit känt på de stora världshavengenom rederikoncernen Brodinrederierna med en egen släktbok ”En släkt och dess skepp” utgiven 1961 med Olof Hasslöf som författare. Fråga är om inte biskop Johan Brodinus (f. 1619, d. 1680) i Västerås också tillhört denna tynderösläkt.”
 
 
Är ”min” Eric Brodin, Mo (Y) släkt med Tynderösläkten, och vad finns det för indicier som pekar på att biskop Johan Brodinus också tillhör denna släkt?
 
Mvh
Berne Brodin

2004-03-01, 17:16
Svar #1

Siv Pettersson

Hej!
Jag började i fjol 2003 att släktforska. På min fars sida finns min farfars morfar Erik Brodin f. 1786 födelseförsmling Söderfors,
gift med Greta Lindström f.1790
Mvh Siv Pettersson, Kramfors

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna