ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Dordie Olsdotter, död 1755-01-10 i Ytterlännäs  (läst 686 gånger)

2005-12-23, 20:28
läst 686 gånger

Utloggad Eva Söderström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2019-10-30, 16:00
    • Visa profil
Dordie Olsdotter var gift med Per Jakobsson född 1705-05-29 och död 1763-05-30 i Hammar, Ytterlännäs. Dordie dog 1755-01-10 i Hammar, 47år och 5 mån gammal. Alltså bör hon ha varit född ca 1707.
 
1707-08-03 föds en Dordie av
Olof Olofsson och Karin Aronsdotter i Torsåker.
Är det samma DORDIE som jag efterlyser,
undrar Eva
Tacksam för alla ledtrådar!

2005-12-24, 08:28
Svar #1

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5902
  • Senast inloggad: 2019-12-09, 07:01
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Enligt Magnus Stattins familjeregister så skall denna Dordi vara g m Per Erssn på V-Aspby 5. Jag har själv inte tillgång till Torsåkers kyrkoböcker så jag kan inte avgöra vad som är rätt.

2005-12-24, 09:30
Svar #2

Utloggad Michael Östman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2015-12-30, 13:34
    • Visa profil
    • www.abc.se/~m9172/
Hej.
 
Per har rätt här ovan.
Per Eriksson dog dock 1743 så det finns en chans att Dordi gifte om sig, men det vet jag inte om så var fallet
 
Mvh. Michael

2005-12-24, 09:42
Svar #3

Utloggad Michael Östman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2015-12-30, 13:34
    • Visa profil
    • www.abc.se/~m9172/
Jag måste rätta mitt eget inlägg ovan.
Efter att ha tittat i Torsåket AI:1 ser jag att
Per Eriksson i alla fall fortfarande levde 1751 och tillsammans med Dordi.

2005-12-24, 10:01
Svar #4

Utloggad Michael Östman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2015-12-30, 13:34
    • Visa profil
    • www.abc.se/~m9172/
Dock måste jag tillägga Evas Dordi ovan med hänsyn till ålder tyder på att det är rätt person som du identifierat i födelseboken i Torsåker och att Magnus Stattin möjligen har kopplat ihop fel Dordi med Per Eriksson.
 
På raden under (Ytterlännäs död bok) dör ju också en dotter Dordi till Per Jakobsson som torde vara född 1744.
 
Per Eriksson skall ju komma från Lugnvik i Bjärtrå och det kanske även Dordi i Västeraspby gör !?
 
Mvh. Michael

2005-12-25, 15:00
Svar #5

Utloggad Eva Söderström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2019-10-30, 16:00
    • Visa profil
Hej Per och Michael!
Stort tack för svaren, som gör att jag törs hoppas att det är rätt Dordie som var gift med Per Jakobsson. Jag ska kontrollera vidare, men känner mig säker på att Stattin har fel Dordie till Per Eriksson!
God fortsättning önskas Er
Eva

2005-12-25, 15:01
Svar #6

Utloggad Michael Östman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2015-12-30, 13:34
    • Visa profil
    • www.abc.se/~m9172/
Jag har nu synat detta lite mer noggrant, och vill påstå att det är helt rätt persson som Eva har hittat.
 
Den Dordi Olofsdotter som är gift med Per Eriksson i Västeraspby bör vara född 1707 enligt husförhörslängderna. Och med tanke på vart dopvittnen kommer i från bör hon härstamma i från Styrnäs (Y), möjligen Frök eller Lo.
 
Tyvärr finns ej födelsböcker från Styrnäs från denna tid.
 
Mvh. Michael

2005-12-25, 15:33
Svar #7

Utloggad Ewa Johnson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1417
  • Senast inloggad: 2019-05-30, 11:09
    • Visa profil
Hej!
 
Päder f 1705-05-29 Hammar Ytterlännes
far Jacob Persson
mor Karin Olsdotter
 
Jacob Persson i Hammar
g 1704-10-06 Torsåker med
Karin Olsdotter i Hjärtnäs
 
Dordi f 1707-08-03 Klen Torsåker
far Olof Olosson
mor Karin Aronsdotter
 
Olof Olsson i Klen
g 1706-10-21 Torsåker med
Karin Aronsdotter i Hälsingsta
 
Barn till Per Jakobsson o Dordi Olofsdottersom jag funnit:
 
Jacob f 1727
Katarina f 1728
Anna f 1733
Margareta f 1735
Elisabet f 1737
Olof f 1738
Dordi f 1739 d 1740
Erik f 1741
Dordi d 1755 11å
 
Dordi Olsdotter d 1755-01-10 Hammar 47å5m Hu
anh Per Jakobsson
 
källa SVAR födelse-vigsel o döddatabas
mvh ewa

2005-12-26, 08:24
Svar #8

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5902
  • Senast inloggad: 2019-12-09, 07:01
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Det märkliga är att i Stattins familjeregister finns ingen son Olof till Per Ersson på Västeraspby 5. Är hustruns namn riktigt? Enligt db 1718 vt ?72 finns en Dordi Nilsdr somn bör vara dtr t Nils Ersson ohh Elisabet Danielsdr Hoffman på Lo 4. Hon har syskonen skp Lars Huss (1697-1765), Daniel Lodin f ca 1702, hdl i Härnösand, Kierstin Nilsdr, Nils Huss (1711-57), hdl i Hsd och Olof f 1705 24/3. Hur verkar det stämma med de faddrar du hittat Michael?

2005-12-26, 09:18
Svar #9

Utloggad Michael Östman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2015-12-30, 13:34
    • Visa profil
    • www.abc.se/~m9172/
Hej.
 
I Torsåker kan jag aldrig se vilket efternamn Dordi har, men din teori verkar stämma mycket bra om att det förmodligen är fel efternamn på henne.
 
1740 då Dordi föds har vi Daniel Lodin med.
 
1736 då Erik föds har vi ett dopvittne med efternamnet Lodin utan angivande av bostadsort och boken för dålig för att kunna läsa förnamnet.
 
1731 då Nils föds har vi bland annat Nils Nilsson i Lo och Mats Matsson i Lo
 
1729 då Lisa föds har vi Ingemar Eriksson i Näs Nils Larsson i Frök Anna Eriksodtter i Dynäs samt Lisa Eriksdotter i Lugnvik

2005-12-26, 10:17
Svar #10

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2016-04-21, 18:18
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Intressant att det blivit en diskussion om Per Erssons hustru! Även jag blev en gång i världen lurad av Stattins felaktiga uppgift...
 
Sedan dess har jag inte grävt vidare i var Dordi kom ifrån, men Pers teori om det felaktiga patronymikonet ser helt klart ut att stämma väldigt bra. Ytterligare tre tecken på detta:
 
Hustrun till Nils Larsson i Frök (fadder till dottern Lisa 1729) var gift med en Kristina Nilsdotter [Boteå tlg, Lagfarts- och Uppbudsprotokoll 1736, sid 441]. Hon kan vara en syster. Nils Nilsson (fadder till sonen Nils 1731) hade sitt fadershemman i Lo [Boteå tlg, Lagfarts- och Uppbudsprotokoll 1746, sid 660] och bör alltså vara en bror. Namnet Daniel var ovanligt vid denna tid, vilket indikerar att Dordi hade en koppling till Daniel Hoffman i Kungsgården.

2005-12-26, 11:18
Svar #11

Utloggad Michael Östman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2015-12-30, 13:34
    • Visa profil
    • www.abc.se/~m9172/
Vilket år ungefär dog Elisabet Hoffmans första man Nils Eriksson? Jag har ingen uppgift om detta men nog borde det skett före 1707 eftersom Olof Huss är född 1705.

2005-12-26, 12:22
Svar #12

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2016-04-21, 18:18
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
I mantalslängden 1704 (som upprättades 8/2) finns han med, men i mantalslängden 1705 (som upprättades 23/2) är hans änka upptagen, så han avled alltså mellan 9/2 1704 och 23/2 1705.

2005-12-26, 17:54
Svar #13

Utloggad Eva Söderström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2019-10-30, 16:00
    • Visa profil
Nu är äntligen gåtan Dordie Olsdotter löst med hjälp av er, jätteskickliga släktforskare. Jag blev speciellt glad över alla barn från Ewa Johnson!
Tack och Gott Nytt år på Er alla
Eva

2005-12-26, 20:19
Svar #14

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5902
  • Senast inloggad: 2019-12-09, 07:01
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Ett frågetecken bara för att Nils Nilsson var en bror. Bodde han inte på Lo 2? Och då skall väl det vara hans fäderne, bör alltså vara son till Nils Joensson på detta hemman. (Dessutom kan väl knappast Nils Huss ha en halvbror med samma namn som inte är mycket äldre.) Mats Matsson som var fadder 1731 bodde däremot på Lo 4, kan vara en tredje make till Elisabeth Hoffman.

2005-12-26, 23:19
Svar #15

Utloggad Ewa Johnson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1417
  • Senast inloggad: 2019-05-30, 11:09
    • Visa profil
Som ni vet vid det här laget har jag bara tillgång till SVAR-databas och kan inte se så mycket, men när jag letat efter barn till Per Ersson Aspby  Torsåker, så nämns moderns namn inte en enda gång. Barnen:
 
Lisa f 1729
Nils f 1731
Margareta f 1734
Erik f 1736
Helena f 1739
Dordi f 1740
Christina f 1742
Petrus f 1744
Daniel f 1749
 
mvh ewa

2005-12-27, 23:41
Svar #16

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2016-04-21, 18:18
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Det verkar troligast att Dordi var dotter till Nils Ersson. Faddrarna (utom Nils Nilsson) pekar på det och enligt mantalslängden tar han 1689 över hemmanet efter en änka som heter Dordi, vilken torde vara hans mor.
 
Men helt klarlagt är det inte. Nils Joensson är fortfarande en möjlig fader och han hade en farbroder i Lo som hette Daniel Olofsson[1], så där har vi namnet Daniel även i Nils Joenssons släkt.
 
[1]: Nils Jonsson tar år 1700 över hemmanet efter Jon Olofsson, vilken är bror till Daniel Olofsson i Lo enligt Boteå dombok 1679 4/4, punkt 9.

 

Annonser



Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna