ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Carlsson från Husum  (läst 579 gånger)

2004-10-05, 23:15
läst 579 gånger

Erika Carlsson

Hej
 
Jag har nyss börjat fundera på mitt ursprung och är väldigt novis vad gäller släktforskning. Men min farfarsfar hette Robert Carlsson (osäker på stavningen)och han kom från Husum. Jag vet att han utvandrade till Amerika men kom tillbaka till Husum ca 20 år senare. Han gifte sig med Olga Carlsson vars mamma hette Amanda som var så fattig att hon fick bo i stugor precis vid fabriken, vilka var avsedda för sjuka och fattiga. Olga och Robert hade slakteri på Mo?n i Husum.
 
Jag undrar, är det någon som känner igen detta och finns det någon som forskar i detta eller rent av är min släkt.
 
Hälsningar Erika Carlsson

2004-10-06, 05:43
Svar #1

Rune Edström (Rune)

Hej Erika
Innan du troligen kan räkna på att någon försöker hjälpa dej.
 
Du har ju bra med vad som fff gjorde. Inte alla har det när dom frågar. MEN du har inte ett enda datum angett, nåt som är ändå viktigare än vad han hade för sig, för att leta. Tror att det säkert finns någon som kan hjälpa dej om du utgår från farfars och farmors födelse och/eller dödsdag istället. Kanske bådadera. För dom har du väl?
mvh
rune

2004-10-06, 21:36
Svar #2

Utloggad Stefan Söderlund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2014-11-28, 19:49
    • Visa profil
Erika,
Med uppgifter från Svergies Dödbok och Sven-Erik Johansson databas Kråken kommer följande:
 
Olga Olivia Johansson
född 14/11 1905 i Gideå
död 30/4 1997 i Husum (adress Mov 32)
änka 16/4 1954
 
gift 13/4 1924 i Grundsunda med
 
Erik Robert Johansson
född 22/3 1879 i Orrböle, Nordmaling
till Nord Amerika 1902, åter 1922
slaktare i Husum
Far: Johan Carlsson född 19/2 1838 i Brännland, Bjurholm
Mor: Clara Maria Natanaelsdotter Bagger född 13/8 1846 i Orrböle, Nordmaling
 
mvh
Stefan

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna