ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Båtsman Karl Kamel Gustafsson  (läst 2502 gånger)

2005-09-20, 12:13
läst 2502 gånger

Utloggad Mari Molin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2010-04-02, 16:39
    • Visa profil
Hejsan,
jag söker uppgifter om föräldrarna till Karl Kamel Gustafsson, född 1771 i Vadstena. Han var gift med Kristina Henriksdotter född 1770 och hon levde i Sörvåge. (gärna om det finns uppgifter om hennes föräldrar så tar jag tacksamt emot detta också).
Det jag vet är att han fanns i Rote nr 118:1, (Blev antagen den 4/1-1797.) Blev avskedad den 16/4 1821, kom från rote nr 119:2 och kan ha haft ett fördubblingsnamn som var Carl Gustavson Gen, upptagen den 3/1 1790 i detta rotenr.

2005-09-21, 06:35
Svar #1

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6942
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:15
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Han heter väl Gustafsson Kamel? Det står väl aldrig Kamel Gustafsson någonstans. Han skall ju som sagt vara f i Vadstena, men jag har antecknat att han inte finns i fb där. Förnamnet är ganska säkert Carl Gustaf, och han kan ju vara född utom äktenskapet. Jag tror han dog det år han enligt rullorna skall ha fått avsked. Och visst är han identisk med förbubblingsbåtsmannen Gen. Hustrun är dotter till Henric Bäckman ohh Kierstin Tomasdr i Bäck, Nätra.

2005-09-21, 08:41
Svar #2

Utloggad Mari Molin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2010-04-02, 16:39
    • Visa profil
Hej Per,
Det kanske ska vara som så att han heter Gustafsson Kamel. Enligt den uppgiften jag hade fått till mig så var det vice versa - men det kan ju vara helt fel. Förnamnet är helt säkert Carl Gustaf, precis som du skriver. Om han nu är född utanför äkteskapet så förklarar det kanske saken varför han är svår att hitta. (Jag är å andra sidan en nybörjare på detta med släktforskning så jag kan ju ha gjort något tokigt också.)
 
Tack för upplysningen om hustruns mor och far. Vet du möjligtvis något mer om dessa personer?
 
Tack ännu en gång för din hjälp.
Mvh
Mari Molin

2005-09-21, 16:22
Svar #3

Carl Szabad (Carl)

Det är inte helt ovanligt att patronymikonet står sist i källorna, efter ev släktnamn. I barnhusmatriklarna i Stockholm är det den normala placeringen, åtminstone under 1700-talet. Standardmässigt brukar man dock sätta det före ett släkt- eller soldatnamn.

2005-09-22, 08:21
Svar #4

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6942
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:15
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Lokalt i Ångermanland fanns det i varje fall inga som satte patronymikonet sist. Det har dykt upp först nu när framför allt kvinnor lägger sig till med dubbelnamn efter giftermål. Släktforskare kan också använda detta system eftersom deras släktforskningsprogram ger vissa fördelar om man gör så vid inmatning. Det är en anakronism. Vem har hört talas om Gustav Vasa Eriksson eller Karl Bonde Knutsson? En svensklärare hade satt bock i kanten. Vi kan inte låta konstruktörerna av släktforskningsprogrammen påverka oss att använda dålig svenska.
Men det Mari vill veta är om jag vet något mer om Kamels svärföräldrar. Henrik var strandfiskare i Bäck. Jag har i min pärm en kopia av en tidningsartikel (i Örnsköldsviks Allehanda?), ett intyg från oktober 1786 troligen för att paret skulle befrias från mantalsskatt. Mannen, då 61½ år, hade för några år sedan fallit och stött högra axeln ur led. Hustrun var 58 år och besvärad av vattusot och värk i magen och underlivet som flyttade sig fram och åter i rygg, länd och ben. De ville också ha dottern, 16 år (måste vara sm Kamels hustru Christina Henricsdotter), befriad från skatt eftersom hon behövdes hemma för att sköta föräldrarna. Intyget är skrivet av Samuel Westerlind, sockenapotekare.
Henric Bäckman är s t Erich Olsson ohh Kierstin Abelsdr på Bäck 4.

2005-09-23, 13:01
Svar #5

Utloggad Mari Molin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2010-04-02, 16:39
    • Visa profil
Hejsan Per,  
Tack för dina upplysningar. Nyfiken fråga - hur är du släkt med denna familj? Till mig så är är Herr Kamel min mmmfff samt Fru Henriksdotter är min mmmffm.
Mvh
Mari Molin

2005-09-23, 20:27
Svar #6

Utloggad Karl Göran Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2704
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 08:07
    • Visa profil
Ser man till funktionen, saknar det betydelse om patronymikonet står före eller efter släktnamnet. Det är ju även i funktionellt avseende farsnamnen i äldre tid ska ses (vem man är !) och inte som vi generellt betraktar efternamn idag. Som Carl S. påpekar ovan finns exempel på efterställda patronymika i källorna. Jag har också egen erfarenhet av dem från bl.a. generalmönsterrullor. Kan man styrka skrivsättet i källorna, finns alltså ingen anledning att invända. En av de mer kända i det avseendet är Sigfrid Lorentz Gahm Persson, vars historiska samlingar är välkända inom forskningsvärlden. Om någon önskade rätta hans namn med att i stället skriva Persson Gahm, vore jag nog inte ensam att protestera.
Är det däremot t.ex. ett släktforskningsprogram som styr valet av sätt att skriva, är jag överens med Per S.

2005-09-24, 05:54
Svar #7

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6942
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:15
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Nix, ej släkt. Men mina forskningar sträcker sig långt utöver mina egna förfäder (min morfars föräldrar var båda födda inom gamla Själevads område) med ursprunglig tanke att göra ett bättre arbete när det gällde att kartlägga egen släkt.

2010-03-30, 15:57
Svar #8

Utloggad Mari Molin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2010-04-02, 16:39
    • Visa profil
Hej igen,
Jag har försökt söka reda på min ana Karl Gustafsson Kamel enligt ovan, men har inte hittat honom i Vadstena överhuvudtaget. Kan det vara som så att han är född någon helt annanstans än just där? Var det vanligt att de flyttade från Vadstena och till Själevad? Jag har andra ättlingar som har kommit från både Värmland och Finland till Ångermanland, Västernorrland etc så flytta vet jag att de gör, men detta känns lite konstigt. Hur kan man få reda på om han verkligen var född i Vadstena? Jag har haft kontakt med landsarkivet där och de hittade endast en Carl Wilhelm f 1772 i Vadstena, så det är inte rätt. Kan han kanske vara född t ex i Finland - eller är det långsökt? Tar tacksamt emot tips och ideer. Mvh Mari Molin

2010-03-30, 16:21
Svar #9

Carl Szabad

Du skriver att han är född i Vadstena. Var har du den uppgiften ifrån? Som vanligt ska ju alla uppgifter kollas mot den källa de är hämtade från.
 
Det finns en Karl, född 1772-07-08 i Vadstena landsförsamling, även kallas Sankt Per. Han var son till Gustav Mikaelsson i Granby och Anna Märta Karlsdotter. Om det är rätt person kan bara avgöras om du följer honom i husförhörslängden och exempelvis kollar så han inte avled i späd ålder. Om föräldrarna avlider tidigt kan det vara en förklaring till att han lämnar trakten för att söka en tjänst på helt annat håll.

2010-03-30, 16:34
Svar #10

Utloggad Rolf Hertzman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 180
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 11:16
    • Visa profil
Kan det här vara rätt?
 
     
Karl* Kamel Gustafsson Även Gen
f 1771 Vadstena, Östergötlands län (-) ;
d 1829 Själevad, Västernorrlands län (*) ;  
 
gift med
 
Kristina* Henriksdotter  
f 1770 Nätra, Västernorrlands län (-) ;
 
Rolf

2010-03-30, 16:35
Svar #11

Utloggad Rolf Hertzman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 180
  • Senast inloggad: 2024-03-02, 11:16
    • Visa profil
Kan det hÃfÆ'Ã?â?TÃfâ?sÃ,¤r vara rÃfÆ'Ã?â?TÃfâ?sÃ,¤tt?
 
     
Karl* Kamel Gustafsson ÃfÆ'Ã?â?TÃf¢ââ?s¬Ã.¾ven Gen
f 1771 Vadstena, ÃfÆ'Ã?â?TÃf¢ââ?s‰â,¬Å“stergÃfÆ'Ã?â?TÃfâ?sÃ,¶tlands lÃfÆ'Ã?â?TÃfâ?sÃ,¤n (-) ;
d 1829 SjÃfÆ'Ã?â?TÃfâ?sÃ,¤levad, VÃfÆ'Ã?â?TÃfâ?sÃ,¤sternorrlands lÃfÆ'Ã?â?TÃfâ?sÃ,¤n (*) ;  
 
gift med
 
Kristina* Henriksdotter  
f 1770 NÃfÆ'Ã?â?TÃfâ?sÃ,¤tra, VÃfÆ'Ã?â?TÃfâ?sÃ,¤sternorrlands lÃfÆ'Ã?â?TÃfâ?sÃ,¤n (-) ;
 
Rolf

2010-03-30, 18:26
Svar #12

Utloggad Mari Molin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2010-04-02, 16:39
    • Visa profil
Hej Carl och Rolf,
Rolf - jag har lite svårt att läsa din skrift. Jag ser många konstiga tecken, men det kanske är en inställning som jag har hos mig? Det jag kan utläsa är Karl Kamel f 1771 Vadstena d 1829 g m Kristina Henriksdotter f 1770 i Nätra - och ja, det är precis han jag eftersöker.
 
Carl - Uppgiften att han är född i Vadstena har jag dels fått från Själevads-CD och dels via boken Båtsmännen i Själevad, Ö-vik, Mo, Björna av Knut Linderson. Där under rote 118:1 står det att han är född 1771 i Vadstena. Eftersom jag inte hittade något mer så gjordes en eftersökning via Landsarkivet i Vadstena för att få fram fler uppgifter om honom och svaret som kom därifrån såg ut så här;
 
Jag blir lite förvånad över att det finns en Karl som du skriver om men som inte Landsarkivet i Vadstena fick fram. Är det skillnader när man söker via Landsarkivet? Det jag kan se är att svaret från Landsarkivet är att de har sökt i Kyrkoarkiv för Vadstena - skiljer det sig mot Vadstena Landsförsamling kanske?
 
jag får göra en sökning i husförhörslängden också så får jag se om och när och hur länge han levde.  
Tack för din/er hjälp!
Mvh
Mari

2010-03-30, 19:38
Svar #13

Utloggad Stefan Söderlund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2014-11-28, 19:49
    • Visa profil
Carl f.8/7 1772 i Granby dör vid 1 års ålder 31/8 1773 enl db CI:1
mvh
Stefan

2010-03-30, 23:19
Svar #14

Carl Szabad

Mari! Vad jag först efterlyste var alltså primärkällan, inte någon CD eller bok. Det är inte sällan uppgifter förvanskas eller feltolkas innan de går i tryck.
 
Carl (som Stefan sedan konstaterade avled vid ett års ålder) var alltså inte född i Vadstena, utan i Sankt Per, dvs Vadstena landsförsamling. Om han nu skulle vara från Vadstena torde stads- eller landsförsamling vara irrelevant 90 mil längre norrut.

2010-03-31, 00:19
Svar #15

Utloggad Stefan Söderlund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 594
  • Senast inloggad: 2014-11-28, 19:49
    • Visa profil
Carl,
det är båtsmansrullorna (GIf) som anger att Carl Gustafsson Camel är född i Wadstena
antagen som båtsman 1790. 1810 anges hans ålder vara 39 år
Enl Sjv hfl AI:2A s5 anges han vara född 1772
mvh
Stefan

2010-03-31, 06:42
Svar #16

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6942
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:15
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Det finns mer som man kan använda vid sökningen nämligen barnens namn. Äldsta dottern heter Margareta, bör vara hans moders namn, och det stämde ju inte med han som var född i S:t Per.
Sedan är vi inte riktigt säkra på vad han egentligen heter: Carl Gustafsson, Carl Gustaf eller rent av Carl Gustaf Gustafsson? Andre sonen heter Gustaf och det talar för att fadern heter så.
När det gäller båtsmän så är det vanligt att de är födda utom äktenskapet, men om han kallar sonen efter sin far som talar det för att han född äkta.
Om man inte får något resultat vid sökning i fb så bör man ändå granska hfl. Carl (Gustaf) kan vara född i Vadstena men saknas i fb av något skäl eller vara inflyttad.
Mari tycker också att det känns konstigt att hitta en Vadstenabo bland båtsmännen i Själevad. Det finns ett krigsmanshus där som kanske kunde vara som ett ålderdomshem för båtsmän, men det verkar inte finnas någon lämplig båtsman från i varje fall Själevad som kunde vara hans far. Jag hittar en Gustav Gustavsson Krigsman från Hässjö, men det känns ju nästan lika långsökt som Vadstena självt. Det kan ju också finnas någon soldat Gustaf från Västerbotten.

2010-03-31, 08:04
Svar #17

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Citat från http://www.leifgustavsson.nu/books/category.asp?id=21
 
Krigsmanshusets verksamhet fanns kvar till 1783 då det på grund av den allmänna fattigdomen tvingades släppa ut krigsmanshusets folk.
 
I stället för att så att säga handgripligen ta hand om folk, så omvandlades de medel som fanns till ett antal pensioner till avskedade soldater. De kallades gratialister. Under sin verksamma tid kunde Krigsmanshuset härbärgera ungefär 30 soldater, mest officerare.

2010-03-31, 14:47
Svar #18

Utloggad Mari Molin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2010-04-02, 16:39
    • Visa profil
Carl - jag har dumt nog förlitat mig i detta fall på båtsmansrullorna och CD Själevad, vilket jag har förstått att det kanske inte var så bra......Jag har trott att det har stämt eftersom jag har sett fler som har letat efter Kamel och haft barn som har stämt med de jag har haft. Har lärt mig en läxa. Men jag ska kolla vidare i hfl, fb etc så får jag se om jag har tur och hittar honom.  
 
Per - precis det du skriver om att man kan använda barnen är en bra idé. Var det vanligt att det första barnet fick namnet efter någon av föräldrarna? (om det var en dotter fick hon namn efter modern och om det var en son fick han namnet efter fadern)?

2010-04-01, 06:19
Svar #19

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6942
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:15
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Det har varit ett stridsäpple bland släktforskare om det existerat någon bunden namngivning. Jag vill dock påstå att det funnits en sådan regel, men som för alla regler finns undantag. Regeln är att första sonen fick namn efter sin farfar och andre sonen efter morfar. Ordningen kunde ibland vara omkastad, t.ex. om föräldrarna bodde på moderns ärvda gård. Tredje sonen fick namn efter fadern själv, och även när det gäller eventuella fler söner hämtades ofta namnen ifrån föräldrarnas farfar eller morfar om inte deras namn redan var upptagna. Första dottern fick namn efter farmor och andra dottern efter mormor. Det känns det som om den omkastade ordningen är vanligare för döttrarna än för sönerna (kanske modern hade mer att säga till om när det gällde att ge namn till döttrarna). Tredje dottern fick namn efter modern osv. Och slutligen fick första barnet vid ett omgifte ofta namn efter den döda hustrun eller mannen.

2010-04-02, 16:39
Svar #20

Utloggad Mari Molin

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2010-04-02, 16:39
    • Visa profil
Hej Per,
Tack för ditt svar gällande min fundering om hur barnen fick sina namn.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna