ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bryngel (Brynolf) f.1723 i Ångermanland-blev soldat i Södermanland  (läst 1234 gånger)

2000-09-29, 23:57
läst 1234 gånger

Utloggad Lena Deimo

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 80
  • Senast inloggad: 2013-08-16, 14:14
    • Visa profil
Har någon av er duktiga släktforskare stött på någon Bryngel - eller Brynolf- född 1723 i Ångermanland. Han dyker upp som soldaten Bryngel Relling i Södermanlands regemente c:a 1742.Där står han antecknad som ångermanlänning. Han är bosatt på Wansö; gifter sig 1744 med pigan Brita Ersdotter i Rundholm (Södermanland). Han dör i Pommerska kriget 1758.Låter det bekant??? Tacksam för tips på min sambos anor!
Lena.

2001-02-28, 22:53
Svar #1

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6942
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:15
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Hej!
Räkna med att han är lapp. Bryngel är nämligen ett namn som på den här tiden är mest vanligt bland lapparna. I Härnösand föds t.ex. en son Lars 1757 7/10 (han dog 1758 27/3) till avskedade båtsmannen och lappmannnen Bryngel Larsson Gillman ohh Brita Larsdr Skogsberg

2001-03-01, 11:28
Svar #2

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Han behöver inte vara lapp. Bryngel finns även som namn på en och annan bonde i Ytterlännäs och Överlännäs socknar. När det gäller Överlännäs saknas tyvärr kyrkböckerna för tiden kring hans födelseår så jag kan inte kolla. Du har inte möjligen hittat något fadersnamn? Hette han Håkansson, är han med stor sannolikhet från Överlännäs.
 
Hälsningar / Peter

2001-03-01, 15:23
Svar #3

Utloggad Peter Ericson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2010-01-13, 19:45
    • Visa profil
Hej;
 
Hu det förhåller sig med majoritetsbefolkningen vet jag inte. Men jag har i mina excerpter (ges ut i vår, april-maj, troligen genom SVAR) på några tusen samer i Västernorrland en ordentlig andel Brynglar, kanske ett dussintal.
 
Tyngdpunkten tycks ligga på Stigsjö-Viksjö.
 
Det är ovedersägligt så dock, att inspirationskällor till samiska namn ofta finns bland bondbefolkningen. Vice versa kan säkert också vara möjligt: man såg inte alls ner på samer så mycket på t ex 1700-talet (det renodlade rashatet från förra sekelskiftet liknade inget annat tidigare...).
 
Thomasnamnet, som är så vanligt bland samer, var ju också halvpoppis bondenamn i en del medelpadska kust- eller kustnära socknar; ex Sättna, Hässjö.
 
Har sökt igenom mitt mtrl på Bryngel, men kan inte belägga aktuell Bryngel som same. Dock kan ju påpekas att samer ofta var båtsmän. Traditionen säger att samer funkade bra på sjön, blev inte  sjösjuka, påstås det.  Fan tro?t...
(kanske ett passande uttryck i Relling-sammanhanget)  
 
Tillsist ska vi komma ihåg att väldigt många av de samiska namnen bara är kyrknamn; man hette ofta nåt annat på riktigt...
 
Peter Ericson (Ljusminneprojektet, Länsmuseet).

2002-11-07, 20:54
Svar #4

Sven-Erik Johansson

Hejsan Lena
 
Jag såg av en tillfällighet din fråga.
 
Jag tror att detta är Bryngel Levander Eriksson född 1722 i Nordmaling/Levar och död i Sörmland någon gång på 1750 talet.
Personnummer 3777 i min databas.
Man kan följa honom ner till 1400-talet i Jämtland. troligen längre
Se också min hemsida www.sikhallan.com
 
Hälsningar
sven-erik johansson

2003-08-14, 20:28
Svar #5

Marianne Dahlén

Hej
Är ovan nämnde piga Brita Ersdotter från Rundholm i Vansö möjligen syster till Per Ersson från samma plats? Han är född 1728, den 8:e i någon månad. Han gifte sig sedermera med Brita Larsdotter, född året efter.
Tacksam för svar.
mvh
Marianne

2003-08-14, 20:30
Svar #6

Marianne Dahlén

Hej igen
Tacksam för svar under rätt avdelning - dvs Vansö i Södermanland - glömde det...
mvh igen
Marianne

2006-02-27, 17:07
Svar #7

Alexander Lindquist

Det finns en lapp som heter Bryngel Vaniksson f. 1723 i Nätra, var infödd och hade 1742 namnet Biörck. Han dog samma år på ett sjukskepp.

2006-02-28, 06:36
Svar #8

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6942
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 17:15
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Jo, men Sven-Erik har väl löst frågan om Brynolf som var soldat i Södermaland. Han är född på Levar 2 i Nordmaling.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna