ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Britta Greta Hjulman / Johansdotter född 1799-08-08 i Järnäs, Nml  (läst 642 gånger)

2005-05-05, 17:52
läst 642 gånger

Lennart Persson (Lelle)

Britta Greta flyttar runt en hel del och noteras som piga i Grisbacka, Degernäs, Grubbe, Umeå stad, Sörmjöle m.fl. platser. Hon föder en oäkta son Carl Johan den 1/5 1828 i Degernäs som omk. 1832-33 lämnas som fosterson hos Per Eriksson och Stina Larsdotter i Degernäs.
Sista riktiga spåret efter Brita Greta är en flyttattest den 9/11 1833 från Umeå Lf. till Grundsunda. Jag har inte lyckats hitta henne i Grundsundas Hfl. för denna tid.
Enligt en notering i sonens vigselnotis den 4/9 1853 i Degernäs, sägs att Brita Greta skall befinna sig i Bjästa, Nätra sn. Inte heller detta har jag lyckats hitta i Nätras Hfl.
Jag vill gärna veta vart hon tog vägen efter 1833 och när/var hon dog eller om hon ev gifte sig?
Sonen Carl Johan som senare tar sig efternamnet Åkelund dömdes 1853 för 1:a resan stöld. Var kan jag hitta mer info. om detta?
Tacksam för alla tips.
MVH / Lennart

2013-04-15, 14:59
Svar #1

Utloggad Inger Hulander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2022-03-07, 18:01
    • Visa profil
Hej Lennart,
 
 
vet inte om du fått svar på din fråga om Brita Greta Hjulman. Men i 1880s folkräkning finns hon i Härnösand - står som ogift kvinna, ensam i familjen.
 
//Inger

2013-04-17, 10:58
Svar #2

Utloggad Stig-Lennart Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3482
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 04:19
    • Visa profil
    • www.slj.nu/
Hej Lennart och Inger: Brita Greta noteras i Härnösands Domkyrkoförsamling 1882-02-09  [FI:2,s143,Nr13]
som Ogift Piga, 83 år gammal, död och begraven i Umeå Holmsund - men finns ej upptagen i Holmsund.
 
Förmodligen var hon dock hos sonen Carl Johan m.familj som kan återfinnas där och då i HFL [AI:2,s49]
 
Mvh /StigLennart

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna