ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Brita Cajsa Larsdotter f.1827, piga i W .Tåsjö  (läst 496 gånger)

2003-05-01, 19:27
läst 496 gånger

Inga-Lena Brundin

Hej  
Brita Cajsa är född 1827 i Åsele.
Hon får 1856 18/5 en son, Erik Olof. Erik är min morfarsfar. Det har alltid sagts att han var son till en kringvandrande präst som skulle heta Flodin. För detta har inte jag hittat något belägg. Erik tog sig namnet Flodin 1870-talet. Brita Cajsa går bara upp i rök. Finns det någon som har koll på om det finns någon fader angiven i dombok och vad som sedan händer med Brita Cajsa vore det roligt att få veta.

2003-05-01, 21:13
Svar #1

Rune Edström (Rune)

Hej Inga-Lena
Enligt en muntlig uppgift skulle det vara en dalmas som hette Eriksson, som var far.
mvh
rune

2003-05-11, 21:35
Svar #2

Inga-Lena Brundin

Hej Rune.
Detta med en dalmas stämmer med det min morfar sa, men han talade om att denne man var en präst som hette Flodin. Man kan fundera om min morfars farmor försökt att frisera sanningen en smula eller om det finns en anledning till att Erik Olof tog sig namnet Flodin. Därför skulle jag gärna vilja spåra denna muntliga tradition
Inga-Lena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna