ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Asfeland, Jonas från Bastuträsk, Bjurholm  (läst 1107 gånger)

2004-02-09, 09:13
läst 1107 gånger

Utloggad Anders Hast

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Jag försöker med detta för första gången.  
Jag har ett namn som jag undrar om någon av er har stött på tidigare. När barnet Jonas Helmer döps 1905 så står det så här i Bjurholms dopbok, fader okänd, men enligt Fredrikas dopbok är fader snickaren Jonas Asfeland? från Bastuträsk, Bjurholm.  
Vem denne Jonas är vet jag ej.  
 
Personen jag söker är JONAS ASFELAND.  
Denne Jonas kan vara den person som jag även har en bild på. Den bilden lägger jag in på BILDGÅTAN inom kort. Denne Jonas kan även vara en Jonas Edvard, född 1875 i Bjurholm, son till Jonas Andersson, född 1848 i Bjurholm. Modern är i så fall Maria Margareta Persdotter, född 1839 i Bjurholm.  
 
Det är en gren på min morfars sida i Kanada som söker namnet på denne person.  
 
Vet du något om dessa personer så hör väldigt gärna av dig.

2004-02-09, 09:14
Svar #1

Utloggad Bo Nordenfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5383
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:38
    • Visa profil
Jonas Edvard Jonsson f. 1875 Bjurholm gifte sig med  
Klara Augusta Sandberg f. 1868 i Balfors, Bjurholm. Jonas Edvard dör redan 1903. Klaras far var Olof Sandberg i Balfors, han hade en bror Erik Sandberg f. 1827, som emigrerade.  
Det mystiska namnet Asfeland är obegripligt för mig.Det kan ju vara en helt annan Jonas.  
 
Mina källor: Öreälvens byar av T. Lundkvist samt Sven-Erik Johanssons databas.

2004-02-17, 20:34
Svar #2

Eva Leksell

Kan Asfeland inte vara en felläsning av det mer normala namnet Asplund?

2004-02-18, 10:35
Svar #3

Bo Nordenfors (Nob)

För att titta på möjliga och omöjliga namn i Bjurholm kan man besöka Sven-Erik Johanssons hemsida www.sikhallan.com och leta i det stora personregister som finns. Där finns även e-mail till Sven-Erik för frågor.

2004-02-18, 11:42
Svar #4

Bo Nordenfors (Nob)

Anders Hast,
Ett tips till, från Anno 1890, Folkräkningen, här finns en Jonas f. 1875 boende i Bastuträsk:
 
Folkräkningen 1890. Bjurholm församling
 
Jonas  f. 1875 Bjurholms  
Om personen Om hushållet  
Hemförsamling: Bjurholm
Hemort: Bastuträsk
Kontrakt: Ångerm. nordöstra
Län: Västerbotten
 
Födelseår: 1875
Födelseort:  
Födelseförs: Bjurholms
 
Yrke:  
Titel:  
 
Civilstånd: O
Kön: M
Familjest: s.
Famstkod: B
 
Hushåll nr: 850
Familj nr: 1
 
Frånvaro:  
Övrigt:  
 
--------------------------------------------------------------------------------
SVARvolym: 000389  Kort nr: 4
Sida: 75  Rad: 21
 Personer i hushållet:
      Fam nr: 1
Anders Persson f. 1831, Torpare
Maja Greta Löfgren f. 1839
Johan Albert f. 1866
Maria Johanna f. 1871
Jonas f. 1875
      Fam nr: 2
Matilda f. 1861
Johan Albin f. 1888

2004-03-18, 22:33
Svar #5

Utloggad Anders Hast

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej igen!
Jag har tidigare försökt att få klarhet och finna en man vid namn Jonas Asfeland. Nu har jag kollat upp i födelseboken för Bjurholm och där står det att den påstådde fadern heter Jonas Asplund och inget annat. Vet du något om denne snickare Jonas Asplund som befann sig i trakterna kring Stennäs eller Bastuträsk eller någon annanstans i Bjurholmstrakten åren 1904-1905, kontakta mig på anders.hast@telia.com.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna