ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anna Elina Nyqvist, född 1891 i Gudmundrå  (läst 590 gånger)

2005-06-16, 22:33
läst 590 gånger

Barbro Johansson

Söker upplysningar om Anna Elina Nyqvist, född 22.01.1891 i Gudmundrå där hon den 16.06.1915 tog ut lysning tillsammans med Johan Julius Karlsson från Karlshamn. Om uppgifterna om honom är korrekta vet jag inte säkert eftersom dessa är en andrahandskälla.
 
Anna Elina Nyqvist hade tio syskon, däribland systern (ev halvsystern) tillika min mormor Edla Maria Gabrielsdotter Nyqvist, gift Fryksten, född 27.10.1882 i Närpes, Finland, död 13.04.1950 i Högsjö. Deras mor hette Maria Mattsdotter Burman, gift Nyqvist, född 17.01.1860 i Pörtom, Finland, död 1938 i Gudmundrå.
 
Finns det någon som känner till något eller har någon släktskapsrelation med de omnämnda personerna skulle jag bli oerhört tacksam att få ta del av dessa upplysningar.
 
Vänliga hälsningar
 
Barbro Johansson

2005-06-18, 11:20
Svar #1

Utloggad Ewa Johnson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1598
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 19:33
    • Visa profil
Barbro!
 
Det här kanske du redan vet som jag funnit i SVAR födelsedatabas;
 
Anna Elina f 1891-01-22 Gudmundrå
far Gabriel Nykvist
mor Maria Burman Mattsdotter
anm. inh. Finland
 
mvh ewa

2005-06-21, 23:31
Svar #2

Barbro Johansson

Tack Ewa,
 
jag vet att Gabriel Nyqvist är antecknad i födelseboken för Gudmundrå år 1891 som Anna Elinas far, trots att han sedan 1885 eller åren strax därefter varit försvunnen från sin familj, enligt de noteringar som finns i såväl svenska som finska kyrkböcker.
 
Sökandet efter upplysningar fortsätter .....
 
Vänliga hälsningar
 
Barbro

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna