ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Anders Olof Andersson f.1863 23/6 i Själevad ?  (läst 473 gånger)

2002-12-05, 16:03
läst 473 gånger

Peder Andersson

Hej, släktforskarvänner !  
 
Jag heter Peder Andersson, och är född och uppväxt i Nederkalix (BD). Undrar om det är någon som kan hjälpa mig att komma vidare på min farfars farfar ? Har sökt han med ljus och lykta i 20 års tid nu, utan att komma vidare. Var i slutet av 1980-talet i Ramsele med min kompis och släktforskarkollega och hans mofar. Sökte där i alla tänkbara kyrkoböcker för Själevad med omnejd, men ingenting som gav något svar. Kan tänkas att man missat. Eller att man var för oerfaren vid denna tidpunkt.  
Hoppas att det är någon i dessa trakter som kan hjälpa mig, eller ge någon ledtråd att eventuellt gå efter ? Det var så att min farfar Karl Johan Andersson (1916-1971) kom att gifta 1940 sig till Risögrund, Nederkalix (BD) under kriget. Han tillhörde reserven då, bland de meniga. Han var född i Vilhelmina (AC), som son till Anders Wilhelm Andersson (f.1890 15/5 i Röström, Tåsjö). Men blev sedermera bosatt på kyrkbyn, Vilhelmina (AC). Så till Anders Wilhelm Anderssons fader:  
 
Ffff) Anders Olof Andersson född 1863 23/6  
i Själevad ? död 1916 26/6 i Vilhelmina (AC).  
Arbetare, Backsvedjan, Tåsjö. Enligt hfl för Tåsjö som innefattar året 1885 då de gifter sig, finns en notering, som säger att han inflyttade till församlingen år 1883 från Trondheim, Norge !  
Och i samma hfl under rubriken födelseort står det angivet Själevad. Familjen utflyttar sedermera från Backsvedjan, Tåsjö till Röström, Vilhelmina (AC). - gift 1885 2/2 i Tåsjö med Kristina Matilda Olovsdotter, f 1865 4/4 i Röström, Tåsjö, d 1937.  
 
Hoppas innerligt på svar från någon som kan hjälpa mig vidare i sökandet efter min farfars farfar...  
 
 
Med vänliga hälsningar  
 
Peder Andersson  
Värdshusgatan 3 C  
952 35 Kalix  
 
Tel: 073-764 84 65

2002-12-05, 19:20
Svar #1

Utloggad Gunnell Forsén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-07, 15:02
    • Visa profil
Hej Peder!
Vet ju inte om det är till nån hjälp men enl Folkräkningen 1890 så ÄR Anders Olof född i Själevad, så det är väl i födelseböcker därifrån som du måste söka. OM nu uppgiften i Folkräningen stämmer vill säja: jag vet att det inte alltid gör det. Men han kan ju ha varit i Norge och jobbat innan han flyttade till Tåsjö.  
Du kan ju hyra mikrokort från SVAR men det vet du kanske redan.
MVH/Gunnell

2002-12-07, 16:19
Svar #2

Peder Andersson

Gunnell !
Tack för ditt deltagande i mitt sökande efter min farfars farfar ! Ytterligare en uppgift som du här redovisar, att han är född i Själevad, enligt folkräkningen 1890. Men jag tror om jag kommer ihåg rätt att jag sökt men inte hittat någon kandidat som passar in. Men det är ju länge sedan jag sökte, och man var väl inte så insatt på den tiden. Men tack ändå för de ytterligare uppgifterna Gunnell.
 
Mvh.
Peder Andersson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna