ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Wike socken västra Norrland?  (läst 1270 gånger)

2001-11-06, 20:29
läst 1270 gånger

Utloggad Lilibeth LjunggrenHedvall

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2012-06-25, 22:18
    • Visa profil
Hej alla forskarvänner i norr.
Kan någon berätta för mig var Wike socken i västra Norrland ligger?
Har haft min fråga under Metodfrågor här i Anbytarforum, fick då rådet att söka bland annat på Ångermanland.
Personen jag söker är min mormors morfars far och på hans födelsesocken står det endast Wike socken.
Tacksam för all hjälp.
Mvh Lilibeth

2001-11-06, 21:36
Svar #1

Utloggad Michael Östman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2015-12-30, 13:34
    • Visa profil
    • www.abc.se/~m9172/
Hej Lisbet.
 
Rent spontant så skulle jag själv föreslå Viksjö socken i Västernorrland.
 
Mvh. Michael

2001-11-06, 22:45
Svar #2

Lars Öhman

Lisbet
 
Ytterligare en möjlighet är Hässjö socken i Medelpad där Åvike Bruk låg.
 
mvh
Lars Öhman

2001-11-06, 22:49
Svar #3

Lars Öhman

Lilibeth
 
Ursäkta att jag i hastigheten läste fel på Ditt namn.
 
mvh
Lars Öhman

2001-11-06, 23:19
Svar #4

Peter Karlsson (Peterk)

Hej igen Lilibeth..
-Jag måste återigen påminna om att det är viktigt att hänvisa ordentligt till den diskussion där mer fakta redan finns.. Se: Hur gör jag? (Metodfrågor): Okänd ort
-Annars kommer folk som inte sett den andra diskussionen till stor del att sitta och göra om samma arbete på nytt - nu nämndes visserligen även Åvike bruk - men som du ser så får du även svar som du nyss fått..
-Att det inte finns någon Vike socken i Västernorrland (eller någon annanstans) är ju redan klarlagt.. Däremot har du ju där fått reda på flera Västernorrländska socknar som har en by med namnet Vike..
-Just Åvike bruk i Hässjö s:n kan annars också vara intressant; det var ju i bruks/hytt miljö han höll till i Värmland..  
 
Jag tror du bör söka vidare på hans namn nu - (Jonas Israelsson Nordin, född 1848 27/9, Wike, V-Norrland?) - men kanske under Ångermanland: Efterlysningar istället.. -Jag tror det finns många som känner till en hel del Nordin's här uppe..
 
(Ursäkta att jag lägger mig i och påpekar så här - men jag tror du bör nämna lite mer (ja, det mesta) som du vet om personen du söker..)
Mvh//Peter

2001-11-07, 16:48
Svar #5

Utloggad Lilibeth LjunggrenHedvall

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2012-06-25, 22:18
    • Visa profil
Hej igen Peter och alla ni andra,
Tack för Era råd och nu få r jag verkligen  be om ursäkt för att jag återigen har slarvat, jag skäms faktiskt.
Tack än en gång lovar bot och bättring
Mvh Lilibeth

2001-11-07, 18:47
Svar #6

Utloggad Ingrid Björkudd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 174
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 20:50
    • Visa profil
Hej
 
Det finns en by som heter Vike. Den heter egentligen Vikesund men kallas Vike. Tillhör Holms församling (västra Medelpad). I census 1890 kallas byn Vike.
Hälsningar
Ingrid

2001-11-07, 20:17
Svar #7

Utloggad Lilibeth LjunggrenHedvall

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 120
  • Senast inloggad: 2012-06-25, 22:18
    • Visa profil
Hej Ingrid,
Tack för Ditt tips, nu har jag verkligen fått mycket råd och tips. Tror jag skall börja med Ditt Vike först.
Tack än en gång.
Mvh Lilibeth

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna