ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vargar i Anundsjö  (läst 457 gånger)

2005-04-04, 09:21
läst 457 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Under Västergötlad kan man läsa om rovdjur. Jag kom då att tänka på att, när jag för två år sedan sökte en artikel från 1925 i Örnsköldsviks Allehanda (jag tror det var den tidningen), så fann jag en artikel om vargar i Anundsjö. Jag minns inte var man sett dem.
 
Eftersom man skrev om detta, så kan det ju inte ha varit så vanligt med vargar. Är det någon som vet hur vanlig vargen var i dessa trakter?
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2009-08-12, 11:33
Svar #1

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Jag har alldeles nyss sett ett utdrag från Örnsköldsviks Allehanda om vargar och året var 1925. Tyvärr så noterade jag inte var jag såg detta. Det kan ha varit på en hembygdsgårds hemsida, men var? Det kan också ha varit någon som tipsat om utdrag från gamla tidningar på nätet.
 
Någon som har stött på denna artikel på nätet? Troligtvis kan det ha varit samma artikel, som jag läste eller så förekom varg i en annan socken.
Ann-Mari Bäckman

2011-08-27, 19:29
Svar #2

Utloggad Mona-Lisa Mårtensson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 76
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 08:31
    • Visa profil
Hej! I Örnsköldsviks Allehandas Julbilaga 22/12 1984 finns ett reportage om en kvinna född 1888 som växte upp i Österfanbyn i Anundsjö. Där berättas att vid tjugondag Knut 1895 skickade hennes far en hästskjuts för att hämta hem henne och hennes syskon från julgransplundringen i Bredbyn eftersom han inte vågade låta dem gå den en kilometer långa vägen hem på grund av att det var vargar på byn.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna