ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Varför inga anor från Skorped?  (läst 2970 gånger)

2005-05-06, 10:21
läst 2970 gånger

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Är det någon som har en rimlig förklaring till varför jag saknar anor från Skorped, när jag i övrigt har anor från socknarna runt Anundsjö och Själevad. Detta slog mig just när jag läste en fråga ställd här under Skorped.
 
Jag har släkt från Sidensjö genom Sara Margareta Olofsdotter född 1834 i Ödsbyn. Hon bosatte sig i Mo som gift.  
 
Fanns det förr ingen bra vägförbindelse mellan Skorped (tidigare byar som tillhörde Sidensjö) och Anundsjö? De boende i Skorped hade de andra närliggande socknar, som de hellre flyttade till?
 
Det kanske är bara jag, som har oturen att sakna Skorped på min antavla.
 
Vänliga hälsningar
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-05-06, 16:01
Svar #1

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Det där med vilka socknar man råkar ha respektive inte ha på sin antavla, måste ju vara en ren slump. Det finns ju knappast någon logik eller några regler som kan kan förklara sådant.
 
För övrigt: Hade du haft anor från Skorped (i stället för en del av dem du nu har i andra socknar), hade det ju inte varit du, som skrev det förra inlägget.... Det hade med största sannolikhet aldrig skrivits, och detta naturligtvis av två anledningar...

2005-05-06, 16:34
Svar #2

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Kära Ann-Marie: (blink!)
 
Jag har det totalt motsatta problemet, för det är (nästan!) aldrig någon som har anor från de socknar jag har släkt i. Meeeen jag vet å andra sidan ofta inte en gång  hur länge de bodde där några av dem/förfäderna alltså! De flytade ofta men andra bodde kanske kvar? Liksom jag själv flyttar runt, det verkar  som kanske resande är den rätta rubriken för mig?! För dig blev det alltså Skorped var ligger det i Sverige, Ann_Marie?) och heller inte de Kreis och andra europeiska platser är lätta att finna etc. där mina förfäder kommer ifrån, åtminstonne inte finna dem på här på Rötter...smiley! Man söker massor av ställen naturligtvis!  
Man får vänliga svar (oftast) men sällan napp. Tänk om man hade haft släkt i Skorped och trakterna däromkring, vad mycket lättare livet skulle vara då...smiley! Hade jag föreställt mig i alla fall!? Du har säkert gammel kusiner från Skorped, tror Du inte?! (För att ingen ska ta illa vid sig...så skojar jag med Ann-Marie (vi har skojat förr!!!)
 
Kram från en annan övergiven stackare: Steve smiley

2005-05-06, 17:04
Svar #3

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Hej Ann-Mari! Jag har ett flertal anor som kom flyttande från Skorped (Holm och Byvattnet) till Resele i slutet av 1700 och början av 1800-talet. Deras rötter var i tidigare generationer i Sidensjö. Om Resele blev en vanlig närort att flytta till i allmänhet kan jag inte svara på, men byarna låg (ligger) inte speciellt långt från varandra.
 
Mvh Anita

2005-05-06, 17:20
Svar #4

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Tillåt mig skratta! Jag förstår att frågan verkar besynnerlig.
 
Steve, så här ligger det till. Om du utgår från Örnsköldsvik och följer Moälven inåt landet stöter du på Själevads sn, Mo sn och Anundsjö sn. Från socknarna runt dessa tre har jag släkt, men inte från Skorped sn, som ligger sydväst om Anundsjö. Eftersom jag inte har några anor från Skorped, så var min tanke att det inte fanns några bra vägförbindelser mellan den närliggande nordliga Anundsjö sn och Skorped. Folk verkade ändå flytta mellan närliggande socknar.
 
Naturligtvis kan det vara så som Carl-Fredrik säger att slumpen avgör.
 
Steve, tänk om du hade haft släkt i Skorped, då hade du kanske varit släkt med Sören Gyll :-) (om det nu är något)
 
Är det ingen Ångermanlänning som förstår min fråga?
Ann-Mari Bäckman

2005-05-06, 17:31
Svar #5

Utloggad Gunnell Forsén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-07, 15:02
    • Visa profil
Hej Ann-Mari!
Som gammal Skorpedsbo, född och uppvuxen där, så förstår jag din fråga. Jag har ingen förklaring på din undran men saken är ju den att en del byar som nu tillhör Skorped tillhörde tidigare Anundsjö: Önskan bl a. Det är inte så att du har anor i nån av dessa byar? 
 
Annars kan det kanske vara så att 'Gensjölia' som ligger mellan Bredbyn och Skorped kan man säja, var svårframkomlig förr i tiden, vad vet jag. Fast visst är det många anor som 'flöt' över gränsen just i Önskan och Bureåborg t ex. 
 
EN liten fundering i ämnet! /Gunnell Forsén

2005-05-06, 18:12
Svar #6

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Anita! Det var kanske lättare att flytta till Resele (ligger det söderut, eller var?)och Sidensjö, än norrut.
 
Som Västerbottning har jag besökt Skorped några gånger. Då kom jag från Bredbyn, men förr kanske inte vägen var så bra där. Jag har för mig att det bara finns en väg dit från Anundsjö, eller har jag fel?  
 
Gunnel, inom parentes kan jag berätta att jag bodde som tonåring i Uvsjöns banvaktsstuga på slutet av 50-talet.  
 
Det är möjligt att några av de byar i Anundsjö och Sidensjö, som finns i min släkttavla, numera ligger i Skorped.
Ann-Mari Bäckman

2005-05-06, 18:48
Svar #7

Utloggad Gunnell Forsén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-07, 15:02
    • Visa profil
Hej igen Ann-Mari!
Jag vet inte alls hur länge det funnits bra väg över Gensjölia, men det är ju ändå en rätt tuff väg om man tänker sig hur det kan ha varit förr. Ja det är enda vägen om man inte tänker sig åka via Bureåborg men då får man ju åka igenom hela Anundsjö, alltså inte direkt från Bredbyn. Det vore kanske kul att utforska den biten om ingen redan har gjort det...  
 
Jag är född i mitten av 50-talet så jag var liten när du bodde i Uvsjön då! Jag är född i Lännäs men vi flyttade 'pa station' när jag var bara några år.

2005-05-06, 18:54
Svar #8

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se

 
Jag lägger in en karta, som det ser ut idag, över området Resele - Skorped - Anundsjö och Sidensjö. Resele ligger ca 3 mil väster om Skorped. Om vägarna eller farlederna hade samma sträckning förr kan jag inte riktigt svara på.
 
Hälsningar Anita

2005-05-06, 19:33
Svar #9

Utloggad Steve Palmquist

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1210
  • Senast inloggad: 2011-12-06, 15:18
    • Visa profil
Det hjälper att skoja då och då inte sant Ann-Marie...? du fick i alla fall massa svar, eller hur! Gyll? Ja,varför inte en an? är som go? som en an? (jo, jag vet vem det är....)
 
 
Kram på dig Ann-Britt: Steve

2005-05-06, 19:35
Svar #10

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Gunnel och Anita! Tack för både karta och funderingar om förbindelse mellan Anundsjö och Skorped förr i tiden!
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-05-06, 20:33
Svar #11

Lars Öhman

Det var säkert svårframkomligt förr i tiden att ta sig från Skorped över skogen till Anundsjö. Men det var ju även så, att det var till Sidensjö kyrka som Skorpedsborna skulle ta sig om söndagarna. I vart fall före 1775 när kapellet i Skorped började byggas. Flertalet av byarna i Skorped hörde alltså till Sidensjö socken förr i tiden.  
 
Att det dröjde så länge som till slutet av 1700-talet innan Skorped fick ett kapell får mig att tro att byarna i Skorped bebyggdes i rätt sen tid. Det gör att sannolikheten för att finna anor i denna trakt förefaller att vara betydligt mindre än i de folkrikare grannsocknarna.

2005-05-06, 22:48
Svar #12

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Gunnel!
 
Eftersom du är bekant med Skorped, så måste jag berätta att min farfar hade en handelsbod på 30-talet, just där vägen från Bredbyn kommer fram till vägen mot Skorped. Där stod/står det hus som var handelsbod. Jag tror det stod kvar där för tio år sedan. Nu vet jag inte.
 
Detta var en parentes från ämnet.
Ann-Mari Bäckman

2005-05-07, 08:18
Svar #13

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Lars!
 
Förutom slumpen, som kan ha gjort, så att jag inte har några anor från Skorped, så kan ju orsaken också bero på det du tar upp, svårt att ta sig norrut och att kyrkan fanns i Sidensjö innan de fick en egen.
 
Mvh
 
Ann-Mari Bäckman
Ann-Mari Bäckman

2005-05-07, 09:14
Svar #14

Utloggad Gunnell Forsén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-07, 15:02
    • Visa profil
Hej igen Ann-Mari!
Jada, byggnaden finns kvar så vitt jag vet - om den inte rivits på senaste året. Jag är inte i Skorped så ofta nu mera, fastän jag inte bor så långt därifrån och har två bröder som bor där. Men senast jag var dit så stod det kvar.
 
Hälsningar/Gunnell

2005-05-07, 09:27
Svar #15

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
När det gäller släktspridning, så hör ju det ihop med transportvägar, flytt- och giftermålsmönster.
 
När det gäller Uppland, så är min erfarenhet att anorna från Norduppland flyttade söderut närmare Uppsala och senare närmare Stockholm. De flesta stegvis, men en del tog steget direkt. Några flyttade norrut mot eller direkt till Gävle.
 
Om man ser till kommentarerna ovan och tittar på kartan, så förefaller det som Skorpedsborna gick i kyrkan i Sidensjö och dessutom var mer riktade mot Resele-Sollefteåtrakten, medan Anundsjötrakten var mer riktad mot Örnsköldsvik.  
 
Men detta är bara en gissning förstås... Kan det ligga något i den?
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-05-07, 09:56
Svar #16

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Jag tror att Anundsjöborna spred sig även gärna norrut. Många av mina Junsele-anor kommer från Anundsjö, där flera av dem, i en tidigare generation, har tagit omvägen via Åsele i Västerbotten. Följer man vägen från Kubbe norrut så hamnar man så småningom i Åsele. Åsele verkar ha varit  en central- och marknadsort under lång tid.

2005-05-07, 10:37
Svar #17

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Ja, Åsele verkar vara en central ort vad det gäller marknad. Varorna trasporterades till Bredbyn och vidare till kusten. Sedan antar jag att man for vidare söderut längs kustvägen.
 
Att Skorped-borna drogs söderut, måste också ha haft med topografin att göra, vad det nu var. Det var dåligt med vägar norrut, kanske p g a att det var glest befolkat och få byar. Om det fanns ett stort berg emellan socknarna, så skulle jag lättare förstå den dåliga spridningen norrut.
 
Det här är egentligen ganska intressant, hur människorna flyttade förr. Varför man t ex var obenägen att flytta till en närliggande socken, men drogs hellre till andra.
Ann-Mari Bäckman

2005-05-07, 16:09
Svar #18

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Eftersom det var många, många år sedan som jag hade anledning att åka till Skorped och Bredbyn, så gjorde min man och jag en liten utflykt idag i det regniga vädret till dessa byar. Inspirerad av denna diskussion. Vi åkte genom Byvattnet och Holm där flera av mina anor kommer från och fortsatte via Skorped till Bredbyn, Gensjöbyarna (Västergensjö, Östergensjö och Myckelgensjö) och till Omsjö.  
 
En liten utflykt (och middag i Bredbyn); se där vad en diskussion i AF kan leda till!

2005-05-07, 16:13
Svar #19

Rune Edström (Rune)

Hej
Tänk på att bästa och lättaste flytten gick efter älvarna. Från sydost till nordväst.
mvh
rune

2005-05-07, 16:39
Svar #20

Utloggad Ann-Mari Bäckman

  • Fd. laboratorieassistent
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11887
  • Senast inloggad: 2023-07-22, 16:40
    • Visa profil
Rune!
 
Nog var det som du säger lättast att ta sig fram med båt. Jag brukar fundera över hur folk tog sig från t ex Västerbotten och Ångermanland söderut efter smala och dåliga vägar, men sanningen var nog den att folk nyttjade nog ofta båt efter kusten istället. Jag har några anor som flyttade från Bygdeå, Västerbotten till Högsjö, Ångermanland på 1840-talet. Jag är nästan säker på att de följde med någon fraktbåt från Dalkarlså (AC) till Utansjö (Y).
 
Anita!
 
Vad mysigt med en sådan resa, för att se de trakter där ens förfäder bott! Man kan bli förvånad över hur fel man minns ibland, allt verkade större förr då man var liten, som mitt minne av Skorped centrum. Det stämde inte alls med hur jag minns det! (Nu börjar väl samtalet bli mot det otillåtna :-))
 
Ann-Mari B
Ann-Mari Bäckman

2005-05-07, 20:05
Svar #21

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Ann-Mari! Ja, nog var det dags alltid att göra en resa till en så närbelägen ort som Skorped! Jag kan berätta att sist jag var till Skorped, tror jag, var i min barndom, när pappa skulle köpa sin första bil just i Skorped. Och visst är det så att jag minns orten som mycket större än den var idag....!  
 
Men det var en liten parentes...
 
Hälsningar Anita

2007-05-04, 17:45
Svar #22

Utloggad Ulrik Almberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 9
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Ann-Mari Bäckman!! Forskar om banvaktsstugor i Y/AC och Bd-län, söker uppgifter om stugorna som fanns i Skorped, dom är ju rivna sen länge. Vet du ngn som bott i dom??
Tacksam för alla svar!!
Ulrik Almberg tågmästare i Vännäs

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna