ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Trobarn vad betyder det???  (läst 2373 gånger)

2001-05-01, 22:17
läst 2373 gånger

Mari Sjölund

Jag undrar vad det betyder när det står trobarn i kyrkböckerna, har stött på det några gånger men aldrig kommit på vad det betyder. Hoppas att någon kan hjälpa mig med det här.
MVH Mari

2001-05-01, 22:28
Svar #1

Utloggad Anders Hellster

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2022-06-05, 23:33
    • Visa profil
En gissning:
Barnet är fött av trolovade men ännu ej gifta föräldrar.

2001-05-02, 00:04
Svar #2

carola

Hej Marie
 
Anders har rätt så vitt jag vet. Min far var trolovningsbarn. Farmor och farfar var alltså inte gifta när dom fick sitt första barn men hade för avsikt att göra det. Vilket de senare också gjorde ett år senare.  
 
MVH
Carola

2001-05-02, 14:14
Svar #3

Utloggad Johann Trollencrona

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2014-03-16, 21:10
    • Visa profil
Trolovningsbarn,vad blir det om föräldrarna under vissa omständigheter inte gifter sig? Oäkta?
mch
Johann Trollencrona

2001-05-02, 15:21
Svar #4

Utloggad Anna Jacobson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2022-05-29, 13:21
    • Visa profil
Eva Helen Ulvros har i sin bok Kärlekens villkor, tre kvinnoöden 1780-1880 skirvit en del om trolovningsbarn. På sid 12 kap 1 framgår det att enligt 1734 års lag betraktades trolovningsbarn som äkta och Således hade trolovningsbarn arvsrätt efter sin far.
 
/Anna

2001-05-02, 19:18
Svar #5

Carola Ulups

Om jag har förstått det hela rätt så hade föräldrarna en viss tid på sig att gifta sig efter att de fått barn. Var det inte ett år? Fick dom inte också skriva på något slags kontrakt på att giftermålet skulle äga rum inom en snar framtid. Rätta mig gärna om jag har fel. Anna, du menar då att även om föräldrarna inte gifte sig så hade trolovningsbarn arvsrätten efter sin far?
 
MVH
Carola

2001-05-02, 21:50
Svar #6

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Trolovningsbarn var en specifik juridisk term, som medförde en betydligt bättre rättslig ställning, bl.a. beträffande arvsrätten, än för de oäkta barnen.  
 
Någon frågade om de behöll denna ställning, även om föräldrarna inte gifte sig inom den stipulerade tiden. Ja, det gjorde de, och det var just då deras ställning som trolovningsbarn fick betydelse. Om föräldrarna till trolovningsbarn gifte sig inom denna tid, räknades barnen (så vitt jag kan erinra mig, rätta mig om jag har fel!) som äkta, åtminstone i arvshänseende.

2001-09-28, 15:45
Svar #7

Utloggad Ingemar Skarpås

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 194
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 16:15
    • Visa profil
Jag har sett uppgifter om att Trolovning eller att man svor varandra tro och loven är en mycket gammal svensk sedvänja och att den motarbetats av kyrkan under alla tider. Man kan kalla det ett en form av heden/borgelig vigsel.
 
En släkting till mej undslapp på 1700-talet bötesstraff, för andra gången (!), för   löskeläge/lönskeläge för att de gett varandra tro och loven.
 
Tydligen var tro och loven något som inte krävde vittnen...

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna