ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Rocksjö Junsele  (läst 1593 gånger)

2004-11-26, 07:25
läst 1593 gånger

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Göran eller någon annan!
Rocksjö är en liten utdöd by (gård?) utanför Junsele. Är det någon som vet dess historia? Hur många har bott där?
 
Hälsningar Anita

2004-11-26, 15:13
Svar #1

Utloggad Göran Stenmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Byn/gården Rocksö låg alldeles intill Risbränna gård men stod antecknat som eget Krononybygge, och enligt avvittringsutslag från den 18 februari 1858 skattlagt till 16? seland med 40 frihetsår från året efter det att nybygget utstakats.  
 
Jag har inte här uppgift om alla som bott där men kan nämna, Landbonden Jonas Christoffersson, född 1835 i Lillsele, och hustrun Brita Märta Danielsdotter född 1836 i Bysjön. Inga barn.
Står skriven som landbonde i Rocksjö 1870 under Kramfors AB 24 seland. Från 1885 kallat Risbränna.
1894 flyttade de till Eden, Junsele.
 
Senare har vi hemmansägaren Anders Olof Berglund född 1885 i Hömyra, Junsele och hans hustru Ada Johanna Nygren med barn. De kom till Rocksjö 1913 från Västanbäck. Familjen till Gulsele 1925.
 
1925 kom en famnilj Olof Peter Edström som hemmansägare till Rocksjö. Därifrån till Anundsjö 1935 när första hustrun dött men återkom som omgift 1940.  De flyttade från Rocksjö 1945.

2004-11-26, 15:55
Svar #2

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Vad ska jag säga Göran, mer än ett jättestort tack! Jag var till Risbränna och Rocksjö i somras. Bara rester av hus och husgrunder finns kvar. Min pappa är född i Rocksjö, och min farfar är således Anders Olof Berglund.
 
Än en gång ett stort tack, och en riktigt skön  advent!
 
Mvh Anita

2004-11-26, 16:21
Svar #3

Gunnar Zettertsröm

Hej Anita,
 
Det är riktigt som Göran skriver men jag har aldrig hört annat än att hela byn i dagligt tal kallades Risbränna. De till höger om ”vägen” bodde på fastigheten Risbränna, de på vänster sida på fastigheten Rocksjö. Det kan ha funnits 4 ev. 5 gårdar men kanske inte samtidigt.
Den siste som bodde där var ”Sven på Bränna”, (Sven Eriksson, f. 1911och dog under 80-talet). Nu finns det bara kvar en byggbarack som jaktkoja.
 
Efter vägen till Risbränna, ca 2 km från väg 90, fanns det under en kort tid en gård som det fortfarande finns några lämningar efter. Jag förstår att man inte blev kvar där särskilt länge, tallmo med ett lingonris som blir ca 4 cm högt!  
Min pappa berättade att det fanns en gärdsgård kvar på 30-talet.  
Göran vi har pratat om detta förut men inte kommit underfund om vem som bodde där. Fastigheten var Rocksjö eller Rocksjömon.
 
Sen har vi Rocksjöliden. Det finns två sjöar Väster- och Öster-Rocksjön knappt en mil öster om Risbränna. Båda ligger inom Anundsjö. Vad jag vet bodde det en familj en knapp kilometer NO om Öster-Rocksjön, på Rocksjöliden, tills för ca 25 år sen.
 
Det finns alltså fastighetsbeteckningen Rocksjö i både Junsele och Anundsjö och de hänger delvis ihop.
 
Ha fin helg / Gunnar Z

2004-11-26, 17:09
Svar #4

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Hej Gunnar!
Tack för dina värdefulla upplysningar!
 
Min pappa har berättat att det bodde en Kalle Glader (han kallades så, men hette säkert något annat) i Risbränna när han var liten. Han var sambo med Risbränns Anna. Vem var hon? Kalle Glader tog ofta med pappa på fisketurer, trots att pappa var mycket liten och kanske inte särdeles intresserad...
 
Min pappa var med i somras när vi besökte Risbränna/Rocksjö. Han visade oss där husen stått. Mycket, mycket hade förändrats....
 
Allt gott!
Anita

2004-11-29, 12:46
Svar #5

Utloggad Göran Stenmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Rocksjöliden inom Anundsjö har gamla anknytningar vad gäller Junsele. Edens by hade en av sina fäbodar där. Den 1 september 1824 förvärvade bonden Jacob Persson i Eden nr 2 rätt till Rocksjöliden om 17 seland, men flera uppgifter tyder på att platsen varit fäbod långt tidigare. Fäboden övergavs 1928.  
Den förste bofaste på Rocksjöliden var bonden Anders Jacobsson från Eden, son till ovan nämnde Jacob Persson, som först tvingades flytta till sin fäbodstuga efter en hemmanskonkurs på 1860-talet. Därefter byggde han och hans familj upp en gård på platsen.

2004-11-29, 12:50
Svar #6

Utloggad Göran Stenmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Risbränn-Anna hette Anna Edström, och var född på Rocksjöliden Anundsjö 1883-05-13. Dotter till Johan Eriksson Edström och Kajsa Helena Andersdotter, vilka blev bosatta i Risbränna 1905.
Barn  
Sven Artur f. 1911-09-13 i Risbränna

2004-11-29, 14:37
Svar #7

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Tack Göran! Jag har också fått veta att Kalle Glader var troligtvis en tillfällig besökare på Risbränna. Han var nämligen gårdfaruhandlare och luffare.

2004-11-30, 08:13
Svar #8

Utloggad Göran Stenmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Som ren kuriosa kan jag nämna att vad gäller själva Risbränna, samt en del av Rocksjö, så gjorde jag och en man vid namn Åke Björkqvist en videpdokumentation av Risbränna gård 1987. Då var alla husen kvar, mangårdsbyggnad, bryggstuga, ladugård, härbre m.m. samt en kornhässja. Bara något år efter hade alla timmerhusen sålts och flyttats därifrån.

2004-11-30, 14:14
Svar #9

Utloggad Anita Berglund Eriksson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1700
  • Senast inloggad: 2022-12-01, 10:29
    • Visa profil
    • anitaberglund.se
Göran! Vad trevligt! Det skulle vara jätteroligt att få se den filmen vid något tillfälle. Vet du om det finns något kort från Risbränna/Rocksjö i Hembygdsföreningens kortsamlingar?
 
Hälsningar Anita

2004-11-30, 15:33
Svar #10

Utloggad Göran Stenmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Det är lite med bilder från just dessa platser, men något kanske finns.  
Däremot har jag själv några jag tog i samband med filmen som du kan få se vid något tillfälle.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna