ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lokom  (läst 1180 gånger)

2007-09-22, 20:15
läst 1180 gånger

ulrika

Hej!Har fått i uppdrag från en i B.C Kanada att ta reda på lite om hans släkt.Just nu har jag bara kollat igenom snabbt själv men det jag har fått är  att någon var lindesare,Lokom/Ångermanland,Multeberget och Grönerlund.De emigrerade till Pheonix-Usa,namnet är Carson/Kallman.Så om nån vet om jag är inne på rätt sida skulle jag bli tacksam..//Ulrika

2007-09-22, 21:21
Svar #1

Utloggad Britt-Marie Holmsten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 435
  • Senast inloggad: 2018-03-12, 14:06
    • Visa profil
Hej Ulrika
Platserna du söker heter Lökom och Multråberget,Västernorrland.Namnen har jag inte tittat på än men du är på rätt spår.Hade du skrivit in förnamn o fler ledtrådar hade jag kunnat kolla vidare.Lycka till!
Mvh B-M

2007-09-22, 21:28
Svar #2

Utloggad Berit Tjernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 13:36
    • Visa profil
Hej Ulrika,
Lökom (Överlännäs sn) ligger på Ångermanälvens västra sida, söder om Sollefteå och Multeberget måste vara Multråberget, Multrå, ligger på andra sidan älven, inte långt ifrån Lökom. Men Grönerlund? kan jag inte svara på, och lindesare är också ett ?.
 
Mvh / Berit

2007-09-22, 21:32
Svar #3

Utloggad Berit Tjernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 13:36
    • Visa profil
Ooops!  
Då blev det dubbelt  
 
Berit
(som tycker att det är väldigt trögt ibland innan inläggen kommer fram)

2007-09-22, 22:50
Svar #4

ulrika

Ok   tack så mycket,,,nu fick jag precis 2 namn,Vickstin och Lindtröm,,,ska kolla vidare med vilket årtal de lämnade Sverige.//Ulrika

2007-09-23, 00:04
Svar #5

Utloggad Britt-Marie Holmsten

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 435
  • Senast inloggad: 2018-03-12, 14:06
    • Visa profil
Sök i 1890 fbf på Sollefteå så finner du en mjölnare Karlsson som även har en adress i Lökom enligt Ådalscd;n Kallman finns reg. i Gålsjö plus att Boteå har många Viksten.Lindström behövs ytterligare uppgifter om för att kunna hjälpa dig med.Hör av dig när du fått mer kött på benen. Han Karlsson jag fann i Lökom heter Karl August Karlsson gift med Klara Charlotta Olsson 1861
Mvh B-M

2007-09-23, 00:49
Svar #6

Lars Eriksson

Undrar om lindesare kan betyda lindansare. Lite fantasi kan man väl ha. Pa 1950-talet var det en man som gick pa lina just över Multrabergets stup. Har ett foto av det pa ett gammalt tidningsurklipp. Han kanske hette Grönlund?

2007-09-23, 10:54
Svar #7

ulrika

Hej,,,Det var faktiskt rätt med lindansare,,,Detta var hans pappa.Har just sett kortet.Helt otroligt,han uppträdde visst på Gröna Lund.Så nu antar jag att det är allt innan dess han skulle vilja veta mer om,,,tack igen //Ulrika

2007-09-23, 20:05
Svar #8

ulrika

Lars,,,vet du mer om mannen som utmanade,Kallman/uppå berget och var de här urklippen finns att finna skulle det vara bra.//Ulrika

2007-09-24, 16:31
Svar #9

Lars Eriksson

Hej Ulrika
Jag är ute pa resa och har inte tidningsklippet till hands. Men om jag minns rätt är det bara ett foto, utan text med upplysningar. Ska kolla när jag kommer hem om nagon vecka. Klippet är fran Nya Norrland eller Nord-Sverige, som lokaltidningarna hette pa 50-talet.
Lars

2007-09-24, 23:03
Svar #10

ulrika

Hej Lars,,låter helt perfekt,,jag tror mannen i fråga som undrar jobbar mycket just nu men om du är bra på engelska tror jag han skulle bli glad att få kontakt med någon som kan hjälpa honom.Han var inne här själv men fick inte ut så mycket.Så skriv igen o så om det är ok så jag kan vidarebefodra det.Ha det gott//Ulrika

2010-03-22, 17:24
Svar #11

Moderator Gamla bilder

Jag har flyttat Bo Larssons inlägg till Sollefteå.
 
Mvh
Ann-Mari Bäckman
Moderator Gamla Bilder

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna